En dat is helemaal zo vreemd niet.
Doorgaans is het vrij eenvoudig te bepalen waar een specifieke auto precies vandaan komt, maar tegenwoordig vervagen de lijnen steeds vaker. Koreaanse merken als Hyundai en Genesis trekken bijvoorbeeld geregeld ontwerpers aan die voor westerse fabrikanten hebben gewerkt. Toch is het niets iets totaal nieuws: 45 jaar geleden kwam Hyundai bijvoorbeeld op de proppen met een door Giugaro ontworpen conceptauto. Op de IAA in Frankfurt komt het merk met een ode aan die auto.
Het lijkt daarmee de goede kant op te gaan bij Hyundai, als we zo kijken naar het gebied van styling. De 45 Concept moet namelijk de eerste stap zijn richting het verwezenlijken van een nieuwe designtaal. Als we de Koreanen mogen geloven, dan zullen zijn auto’s in de toekomst eenvoudiger worden vormgegeven. Vergis je niet: dit gebeurt wel op een aantrekkelijke, zelfs sensuele wijze.
Autoblog voelt er wel iets voor, die hoekige, simplistische vormen. De naam van het studiemodel is overigens niet alleen een verwijzing naar het eerdere concept uit 1974, maar ook naar de hoeken van de voor- en achterkant: deze zijn, je raadt het al, 45 graden. Neat!
Europeaans???
@alfapeter Ik denk dat Europeaan het nieuwe Europees is. Zag het laatst ook al ergens staan. De teloorgang van het Nederlandsch is in volle gang. In Europa wonen Europeanen en die spreken Europeaans.
@alfapeter: ik vind m toch meer Korees!
@schreute01: ?? +1 heerlijk dit
@alfapeter: de titel maakt dat ik het hele artikel niet eens lees, maar direct doorscroll (is dat een woord?) naar de comments.
Vind m wel iets weghebben van de Peugeot e-legend
@alassad: 1
Het zal aan mij liggen, maar ik dacht eerst “UrQuattro”. Of hoe Hyundaï er met Audi’s mojo vandoor is ;-)
@bara: grappig. Ik dacht aan de Oer Delta integrale!
Beetje een papieren bootje zo in ’t wit met al die vouwen.
@drdre1: maar in vergelijking met de BMW lijn van dit moment een oase van rust voor het oog….
@crosscabouter: dat dan weer wel, zo zonder steenpuist op z’n smoel
In een tijd dat Europese automerken met steeds meer barokke ontwerpen komen om vooral geen procentje marktaandeel te missen in de Aziatische groeimarkten, komen de strakke Europese designs uit Korea…
Zelfs dat filmpje daarachter is van GranTurismo gejat
Ze zijn gewoon goed bezig daar in Korea op design gebied. Zowel Hyundai als broertje Kia. Who would’ve thought..