
Een wanhopige poging tot relevantie?
Soms vraag je je af: waarom? Vandaag hebben wij een situatie gevonden waarin je die vraag kunt stellen. Een officieel Guinness-record met een auto.
Hyundai Kona Electric
Het lijdend voorwerp is de Hyundai Kona Electric (rijtest), de eerste volledig elektrische SUV van het Koreaanse merk. Een prima auto voor deze tijd: goedkoop elektrisch rijden, door zijn opgehoogde-hatchback-layout heeft hij een SUV-achtige zit en nog steeds is hij voor zijn geld één van de toppers op het gebied van rijbereik. Behalve het feit dat het voor particulieren een dure auto is, hoef je weinig compromissen te sluiten. Helemaal nu je dit jaar een kleinere accu kunt krijgen voor iets minder geld.
Er komen steeds meer concurrenten en zelfs elektrische auto’s in een klasse lager. De Kona mag absoluut zegevieren wat betreft als de kippen erbij zijn, maar het is nu ‘gewoon, een elektrische auto’. Het verliest de relevantie een beetje. Een eventuele nieuwe Kona laat nog even op zich wachten, dus gaat Hyundai grappige records in de wacht slepen.
Het record
Records zijn het leukst als ze hoog zijn. Hoogste actieradius, hoogste topsnelheid, hoogste aantal verkocht. Dat soort zaken. Niemand denkt echter aan het hoogste in de letterlijke zin van het woord. Dat record pakt Hyundai. De Kona is de elektrische auto die het hoogst heeft gereden. In absolute meters op onze aardbol.
De locatie is de Sawula-pas in Tibet. Hier ligt een weg die bij de top hoort van hoogste wegen ter wereld. Op deze weg kon de Kona 5.731 meter hoog komen. De hoogte gaat gepaard met slechte weersomstandigheden, zeer dunne lucht en aan asfalt hoef je niet eens te denken. Laden ging overigens door ‘draagbare laders’: wij verwachten dat de Kona werd gevolgd door een stel vrachtwagens met dieselaggregaten.
Waarom? Tsja, waarom niet. Hyundai komt nu wel weer voor in het Guinness Book of World Records en opvallende records, nou ja, vallen op. En het zet de Kona weer even in een mooi daglicht. Opdat we hem niet vergeten.
Slaat nergens op, maar jullie schrijven er toch maar weer over. Dus missie geslaagd wat Hyundai betreft.
Wedstrijdje!! Welke Nederlander gaat voor ‘het laagst gereden’ EV record?
@w0ut: Waar ligt ” de put ” van Holland dan ?
@dwfc: Lelystad…..
@frank2b: put niet verwarren met ‘afvoerput’ ?.
@dwfc: ergens tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Moordrecht langs de snelweg A20, in een weiland in de Zuidplaspolder (6,76 m onder NAP).
@vroaaaaaaaaaar: kom je er vandaan?
@dwfc: Nieuwerkerk aan den IJssel is dacht ik het laagste punt van NL.
@dwfc: precies bij Van Vliet voor de deur.
@volvo480gtt: precies daar. Vandaar ook de lamborghini s bij van vliet want die zijn ook laag
@w0ut: Of wie heeft het hoogst gereden? Wij hebben met een diesel de 5600 meter hoogte gereden :)
Elektrisch zou wel heerlijk zijn, want dan ben je niet de helft van je vermogen kwijt.
@fanboy: Succes met het vinden van een laadpaal daar … wordt een kort ritje vermoed ik …
@dawwg: Omlaag is no problemo hoor!
@dawwg: Nou, we kwamen daar in een dal waar geen diesel beschikbaar was, dus dat is ook geen garantie.
Vergeet de auto dan niet te verlagen, scheelt hem weer enkele centimeters… @w0ut:
Tibet over trekken…
Dekbedovertrekken…
Die EV fabrikanten weten van gekkigheid niet meer hoe ze aan fans moeten komen.
Wat nog verbazingwekkender is, is dat de hele Sawula-pass niet in google maps voorkomt.
@frank2b: hoogst verbazingwekkend ;)
En dat op gele platen…
“Laden ging overigens door ‘draagbare laders’: wij verwachten dat de Kona werd gevolgd door een stel vrachtwagens met dieselaggregaten.”
Heel dit verhaal was een stunt om de bevolking van India warm te maken voor een EV wat via een uitgebreide docu (nog uit te komen) zal gebeuren. Voor India zal men een portable charger standaard bijleveren bij iedere geleverde Kona, die zelfde charger is hier gebruikt en enkel s’nachts. Vervang dus maar vrachtwagen met de kofferbak van een Kona.
Daarnaast is een EV een ideale keuze voor deze opdracht, als je het issue van opladen wegneemt dan staat er behalve een groot elektrisch verbruik voor verwarming je niets in de weg om te starten bij temperaturen van -35 en dat dan nog op een hoogte waar een conventionele motor dreigt af te slaan, bijna al zijn vermogen verliest en een niet zo lief verbruik krijgt. De afdalingen zetten de recuperatie dusdanig in de verf dat het ding waarschijnlijk niet opgeladen meer moest worden op de weg naar beneden. Dat ze naar eigen zeggen geen enkel technisch issue gehad hebben en dat heel het ding standaard was zonder aanpassingen moet de betrouwbaarheid en offroad dik in de verf zetten, allemaal zaken die sterk spelen bij de consument van India.
Hallo, ienand van de Maanrover gehoord? Demaan is toch ietsepietsie hoger als de Himalayas… https://nl.wikipedia.org/wiki/Maanwagen
Zo schat Hyundai de electromeute dus in. Dat dit soort nonsens als marketing voor ze werkt. En waarschijnlijk heeft Hyundai nog gelijk ook.