Sportief, is het een woord dat we binnenkort kunnen associëren met de Koreaanse autoproducent?
Hyundai, dat in de afgelopen drie maanden de nettowinst met 29 procent omlaag zag gaan tot 1,5 miljard won (1,1 miljard euro), is weer klaar om het sportieve segment te betreden, waar ze sinds het uitfaseren van de Coupé en die best leuke Genesis niet meer echt te vinden zijn.
Hyunda-topman Allan Rushforth liet aan Autocar weten dat ze weer een honger hebben naar iets sportiefs. Denk daarbij echter niet aan een TT-achtige. “Auto’s als de TT zorgen voor een grote vraag aan het begin, maar dat ebt vrij snel weg”, aldus Rushfort. Helaas wilde hij niet zeggen in welk segment of met wat voor carrosserievorm Hyundai dan wel een sportieveling wil maken. Hij liet alleen los dat het een auto moet worden die mondiaal inzetbaat is.
De reden voor en sportieve Hyundai is eigenlijk een logische, nu ze actief zijn in het World Rally Championship en met de N performance-divisie een tegenhangers voor VW’s R-afdeling willen creëren.
Foto: Hyundai PassaCorto, geïntroduceerd op het Salon van Genève.
haaldie20inchvanjegolfaf zegt
Oh, dus nu komt er een voorwielaangedreven coupe met een 1.3 motor met als je geluk hebt een turbo en ook met een diesel versie voor die vuile leaserijders.
knipperlichtje zegt
@haaldie20inchvanjegolfaf: vuile leaserijders?
haaldie20inchvanjegolfaf zegt
@knipperlichtje: Irritant, ook goed.
haaldie20inchvanjegolfaf zegt
@haaldie20inchvanjegolfaf: Irritante bedoel ik dan, niet dat jij irritant bent.
piquet1986 zegt
@haaldie20inchvanjegolfaf: inderdaad! Dat dacht ik ook al! Grote verhalen, maar uiteindelijk…ze mogen blij zijn met een TT tegenhanger.
killbugsfast zegt
Weer een sportauto? Ze hebben nog nooit een sportauto gebouwd. Je kan de Hyundai Coupe toch niet met droge ogen een sportauto noemen? Dat is een auto met een beetje sportief design.
Die PassaCorto ziet er beter uit. Lekker licht ook nog, nu alleen nog een beetje zwaardere motor er in!
redneckdarian zegt
@killbugsfast: de Genesis had een 3.7 V6 dacht ik. met rwd.
nasty zegt
@redneckdarian: maar die had echt schandalige prestaties, dus een sportwagen kan je het niet bepaald noemen.
jrk68 zegt
@killbugsfast:
Maar als ze er een zware motor in gooien is hij niet zo licht meer hè….
Bij een gewicht van 840kg heb je aan een moderne 1.6 turbo meer dan genoeg om tot aansprekende prestaties te komen.
rolov zegt
@jrk68: welke nieuwe sport auto heeft tegenwoordig nou 840 kg? Is niet merr te doen.
AHulsker zegt
@rolov: Alfa Romeo 4C komt aardig in de buurt met 890kg.
jrk68 zegt
@rolov:
Klik eens op het linkje?
Dit conceptje dus, en een hele berg spul dat uit diverse Engelse schuurtjes komt….
Carreza zegt
De Genesis Coupé vind ik nog altijd een heerlijke wagen om te zien. Gewoon daarvan een N-versie maken en ze hebben hun sportauto.
Verder hoop ik dat ze eerst hun normale modellen eens herzien. Ten eerste zouden de i20 en i30 de verkoopstoppers moeten zijn van het merk, maar in realiteit zie ik ze bar weinig rijden. Ga dan na waarom consumenten toch liever in een 308 of Focus stappen en probeer daar iets aan te doen.
Ten tweede, waar blijft die kleine crossover? Hyundai is in Europa groot geworden via hun SUV’s. Die voorsprong tegenover de concurrentie zijn ze echter volledig kwijtgespeeld door het gebrek aan een crossover die daaronder wordt gepositioneerd.
Het geld komt niet binnen via een Veloster of een sportwagen, dat zouden ze toch moeten beseffen …
nvhuijkelom zegt
Die op t plaatje heeft veel weg van een Marussia B2
knipperlichtje zegt
Ik heb de claim van Allan ruschforth over de verkopen van de TT even gecontroleerd en hij heeft nog gelijk ook. De verkopen aan het eind van de levenscyclus van beide generaties bedroegen nog ongeveer 1/3 van wat het in het begin was, begrijpelijk natuurlijk voor een auto die toch vooral voor de présence wordt gekocht. En natuurlijk begrijpelijk dat je daar als bedrijf met een flinke winstdaling niet in gaat investeren.
thedammer zegt
I30 met 300 pk
rs6issnel zegt
Lijkt wel een Marussia, dat oranje geval.
norge zegt
Klinkt goed, eindelijk weer een sportwagen met kwaliteit..
bofkont zegt
@norge: hahaha onze fanboy is helemaal geil hoor.
Dagg zegt
-edit: thanks! Is gefixt-
rikus zegt
Wij autobloggers zijn misschien niet zo enthousiast, maar ik heb zo’n gevoel dat er in andere landen wel mensen zijn die er heel blij van worden.
jrk68 zegt
@rikus:
Hier zal het geen storm lopen idd, maar in de VS zijn ze niet badgegeil, daar kunnen ze er genoeg slijten om zo’n project rendabel te maken.
bofkont zegt
Iets met een aap en een gouden ring.
norge zegt
@bofkont: Doe die ring dan ook af..
PunicaOase zegt
Gaat hier niet aanslaan… imago gewoon tegen… En van een model als de TT kan Hyundai naar mijn mening alleen maar dromen!!!
gregorius zegt
Ze hebben nu hun 1.6 gamma motertje waar ze er 204 pk uitpersen. t Gaat dus de goede kant op.
Heeft iemand in zo’n Pro’ceed met 204 pk gereden?
mr240 zegt
Zo’n Hyundai Genesis Coupe is toch een ontzettend knappe bak.
mellie zegt
hyundai veloster was ook wel een leuk dingetje maar het ontbrak em gewoon aan de nodige PKs,hier had hyundai meer uit kunnen halen.
TimoBac zegt
1,5 miljard won is niet 1,2 miljard euro.