Een goedkoper elektrische Hyundai N-model staan op de agenda.
Hartstikke tof natuurlijk, die Hyundai IONIQ 5 N. En gezien het aantal pk’s is de prijs ook niet schrikbarend. Toch is meer dan 70 mille aftikken voor een auto voor de meesten van ons niet weggelegd. Bovendien kun je discussiëren of je met zo’n budget gaat shoppen bij Hyundai.
Hyundai is groot geworden met betaalbare auto’s voor de massa. Denk aan de succesvolle Kona of kleinere hatchbacks als de i10 en i20. Dat beseffen de Koreanen ook. De IONIQ 5 N is voor een selecte groep. Hyundai N-topman Albert Biermann zegt de massa, en daarmee een groot deel van de klantengroep, zeker niet vergeten te zijn.
Daarom is het belangrijk dat er ook een goedkoper elektrisch Hyundai N-model komt. Dat zegt de topman in gesprek met AutoExpress. Biermann spreekt over een compacter model in vergelijking met de IONIQ 5. Het moet een volbloed N-model worden in het B-segment, maar dan wel volledig elektrisch.
Een vereiste is dat dit nieuwe model ook gebruik gaat maken van het 800-volt platform van Hyundai en Kia. Want, zegt Biermann, op het circuit is een 800-volt structuur een stuk efficiënter dan een 400-volt structuur. Zelfs als je maar een paar rondjes gaat rijden.
De wens is er, nu de technologie nog. Het huidige modulaire 800-volt platform is ontwikkeld voor grotere auto’s zoals de Hyundai IONIQ 5 en de Kia EV6. De doorontwikkeling van deze techniek in een nieuw platform voor kleinere EV’s volgt in 2025. Dan kan Hyundai ook aan de slag om een goedkoper elektrisch N-model uit te brengen.
Kortom, de wens is uitgesproken door de topman bij Hyundai. De uitvoering, daarvoor moet je nog even geduld hebben. Het is in elk geval fijn dat Hyundai het performance auto’s in het B-segment levend blijft houden. Ze zijn de massa niet vergeten.
bassrt zegt
persoonlijk zou ik het mooi vinden als er een kleine versie komt van de ionic 5, zoals op de foto. Ik vind ze in het echt gewoon heel groot. Maar dat ontwerp in een formaat I20 lijkt me juist weer heel gaaf. Krijg er een moderne delta intergrale gevoel bij als die een stuk kleiner zou zijn.
tortuga zegt
Wanneer gaan jullie die 5 N aan de tand voelen?
petroldrinker zegt
Nee, ze moeten een brandstof versie ervan verkopen!
erwingrunn zegt
Waar moeten ze een brandstof versie van gaan verkopen ?
MarcoM zegt
Betaalbaar? Wat denkt Biermann, dat de gemiddelde bestuurder 45k of meer gaat uitgeven voor zoiets? De “N” is zeker voor zijn prijs een snelle auto en diverse filmpjes op YT laten positieve reacties zien op vermogen en weggedrag, maar aan de ene kant wordt zeker in Nederland de automobilist neergesabeld als je 3 km te hard rijdt en straks in de steden niet harder mag dan 30 km/h.
mashell zegt
Maar 45k voor een snelle elektrische B segmenter is toch niet absurd? Dat kost een Polo GTI ook ongeveer en die is nog niet eens elektrisch. En tja, dat 3 km/h te snel zo duur is hebben we aan het eeuwige gejammer over lage straffen te danken en aan een rechtse regering die mensen die boetes krijgen maar domme sukkels vinden.
vetnek zegt
€50k is de nieuwe €30k
JelmerS zegt
Nou ik mag niet met de Tesla model 3 performance een sessie vrij rijden assen doen, welk circuit laat EV’s wel toe??