Geen vieze handen, geen zware kabel. Deze laadrobot van Hyundai helpt je een handje op weg.
Het laden van een elektrische auto verloopt nu eenmaal net wat anders dan een brandstofslang in je tank steken. Een AC-kabel is makkelijk beet te pakken, maar een dikke DC-kabel voor snelladen vergt toch wel vaak twee handen. Om nog maar te zwijgen dat je hiermee aan het klooien bent op een onoverdekte plaats. Zeg, kan dat niet makkelijker?
Jazeker, zeggen ze bij Hyundai. Het Koreaanse merk heeft een oplossing gevonden voor de luie automobilist. Of automobilisten met een beperking, die helemaal niet zo goed overweg kunnen met het bedienen van een laadkabel. Hyundai heeft een slimme laadrobot bedacht en voor het eerst is de kabel nu ook in actie te zien. Een Hyundai IONIQ 6 fungeert als voorbeeld.
De slimme laadrobot werkt zo simpel als het klinkt. Je parkeert je elektrische auto bij het laadstation en de robot zorgt dat de kabel in het laadcontact geprikt wordt. De robot is uitgerust met allerlei slimme sensoren om onder andere obstakels om zich heen te kunnen zien.
Het is geen fata morgana. De laadrobot van Hyundai bestaat echt en zal over een paar dagen live te zien zijn tijdens de Seoul Mobility Show 2023 in Zuid-Korea. Wanneer we deze robots ook in de praktijk gaan meemaken is nog niet bekend. Hyundai komt niet verder dan een vage ‘binnenkort’.
Hyundai is niet het enige merk dat werkt aan slimme laadoplossingen. In 2019 presenteerde Volkswagen een laadrobot om EV’s op te kunnen laden.
sanderkomnogeensergens zegt
Ik vind het toch een armoede dat electrisch laden. Zag net een tesla gaan laden bij een van de weinige publieke palen in mijn wijk. En mama kwam met een andere benzine auto de kindjes en papa ophalen. Pffff wat een ellende.
MarcoM zegt
Tesla is leasebak, kan het heerschap ook niets aan doen, moet van zijn wekgever.
audirs3 zegt
Wat een pauper wijk heb je dan. Alleen al in mijn straatje hier in Den Haag zijn er 10 laadplekken. De armoede is juist de brandstof auto’s die rondjes moeten rijden om een schaarse parkeerplaats te vinden.
steephh zegt
@audirs3
Een laadplek is geen parkeerplaats. Juist omdat ze nu nog relatief schaars zijn.
cloverleaf zegt
Wat een pauper wijk heb jij dan. Alleen al op mijn oprit hier thuis zijn er 10 parkeerplekken. Je zult wel heel veel rondjes moeten vinden om een laadpaal te vinden. Heb wel een stopcontact voor je.
steephh zegt
@sanderkomnogeensergens maar dan 100 jaar geleden:
“Ik vind het toch een armoede die brandstofauto. Zag net een man in de rij staan bij de drogist/apotheek om blikken benzine te halen. En mama kon met de kindjes op het paard lekker doorlopen, die eet zelf gewoon wanneer ie honger heeft. Pfff wat een ellende”
Toen er meer auto’s kwamen, verschenen er steeds meer plekken waar je brandstof kon halen in de vorm van tankstations. Zo gaat het ook met elektrische auto’s en laadpalen. Straks plug je overal in en hoeft je er niet meer over na te denken.
papa zegt
Wat een armoede… Wonen in een wijk
Jeroen zegt
Ik vind het toch maar een armoede, die benzinerijders. Twee keer per week bij een tankstation moeten tanken, terwijl ik thuis of op kantoor laad….
Oftewel, hoezo armoede? Beiden moeten ergens tanken.
cloverleaf zegt
Ik vinde het toch maar een armoede, op kantoor werken….
Gulli zegt
Werken?
monsieurleloure zegt
@Jeroen,
Rijd jij 1600km per week?
Knap!
Eerder eens in de 2 weken tanken.
Jeroen zegt
Mijn vorige Passat reed +/- 1000 op de tank. Daarmee moest ik dus 3 keer per 2 weken in ieder geval aan de pomp staan, als ik prive niet teveel kilometers maakte.
En dan nog, 1 keer per 2 weken bij een benzinestation. Dat is vele malen meer dan dat ik met mijn EV moet laden buiten mijn eigen oprit of kantoor. Zelfs op vakantie bij een SuC sta ik niet naast mijn auto, maar zit ik gewoon in een cafe/restaurant te eten of te drinken.
Iedereen moet lekker rijden wat hij wil, benzine, diesel, elektrisch, waterstof. Maar zonder enige fundering voordoen dat EV rijders gestrand in wijken zijn om te laden is absurd. Vandaar mijn vergelijk. Maar zoals vaker vermeld op dit forum, blijkbaar vinden mensen het cool om zich af te zetten tegen EV’s zonder ook maar enige kennis van zaken te hebben.
marinepower zegt
Een oplaad robot, die geven ze vast ook niet kado. Wordt het niet eens tijd voor fatsoenlijk inductie laden?
flatsix010 zegt
Is niet efficiënt en er is nu al te weinig energie, dus daar kunnen we beter nog even mee wachten.
bierbuik zegt
Kunnen ze niet een oprolbaar snoer inclusief stekker inbouwen in de auto, net als een stofzuiger?
William zegt
Net als bij een stofzuiger kan alles kapot gaan indien de gebruiker die kabel niet 100% uitrolt. Zeer risicovol gezien de warmteontwikkeling. En de dikte van de kabel zal het ook lastig maken.
2scan zegt
Wat een gezeur, je kan met 1 hand makkelijk die kabel van een supercharger uit het station halen en in je auto prikken. Letterlijk 2 seconde werk. Dit is echt een oplossing zoeken voor problemen die er niet zijn…
William zegt
Tesla had jaren terug al zo’n laadrobot, maar dat ding is niet in productie gegaan. Blijkbaar te duur / onbetrouwbaar oid.
flatsix010 zegt
Inderdaad een beetje een non-probleem. Maar wel lekker comfortabel natuurlijk. Behalve als je auto geen automatische laadklep heeft, dan moet je alsnog uitstappen.
dree16v zegt
Ik hoop nog steeds op inductieladen. Gewoon auto parkeren en laden aanzetten. Oja en werkt alleen als auto netjes in het vak staat. Straatbeeld wordt in mijn ogen vervuild door al die lelijke palen en kabels