We kunnen er lang of kort over lullen, maar we zijn het waarschijnlijk met elkaar eens dat “autosleutels” eigenlijk geen enkele functie meer hebben. Tegenwoordig zijn ze bij veel auto’s zo “slim” dat ze in je broek kunnen blijven zitten, maar daar zit je telefoon ook al. Waarom moeten we dan nog een aparte sleutel hebben? Hyundai wil daarom autosleutels naar de eeuwige jachtvelden sturen.
Hoe gaat dat dan? Om te laten zien hoe zoiets zou werken heeft Hyundai de i30 Connectivity Concept ontwikkeld. Een auto die je kan openen, sluiten, starten en nog veel meer, met behulp van je smartphone.
Het systeem maakt gebruik van NFC-technologie (Near Field Communication), waardoor je alleen maar je telefoon bij een sticker hoeft te houden om de deuren te openen. Ook in de auto zelf kan je gebruik maken van je mobieltje:
Once inside, the device is placed in the centre console, which then activates the user’s profile by streaming content to the i30’s seven-inch touchscreen. All user content such as music, phone contacts, radio station preferences and individual profile settings are displayed. In addition the device’s battery is recharged wirelessly while in use.
Hyundai verwacht dat deze technologie in 2015 rijp is om in productie te gaan. Het is wel te hopen voor mensen met een iPhone dat Apple tegen die tijd NFC eindelijk wil ondersteunen. Android, BlackBerry en Windows Phone 8 ondersteunen NFC momenteel namelijk al.
Handig als de batterij van je smartphone leeg is!
@autogedrocht:
Lijkt me idd een onhandige gadget.
Ik kan de afstands bediening nu ook gewoon in mijn zak houden en als die bijna leeg is knipperen de lampjes 9 keer ipv 3 keer.
Dan kan ik hem nog 100 keer openen/sluiten voordat hij er echt mee kapt.
@jrk68: Binnen de 100 keer moet dan wel lukken zou je zeggen, alhoewel…
Heb zelf met de automatische deurvergrendeling ook wel eens te lang gewacht, gelukkig zit er nog een slot in de bestuurdersportier met een ouderwetse sleutel.
@autogedrocht: huh, wordt de sleutel bij jou niet opgeladen als hij in het contact zit?
@Emile_Benz: Schijnbaar niet :)
@autogedrocht: Jullie hebben nog nooit gehoord van ‘keyless entry’? Daarbij hoef je de sleutel(kaart) niet uit je broekzak te halen. Ook niet om de auto te starten. I-d-e-a-a-l… Bij een langere rit duw je de kaart in de oplader.
/me rijdt renault. En dit is mijn tweede Renault met dit systeem.
@autogedrocht:
Als die bij Mercedes echt helemaal leeg is helpt dat ook niet meer. De auto herkent dan de sleutel niet meer.
Tevens kan je op die manier de deur alleen openen, afsluiten gaat met dat slot helaas niet.
Was de reden dat ik hem af heb moeten laten voeren, toen hij niet meer op de sleutel reageerde.
Mijn batterij was trouwens niet leeg maar de centrale computer was stuk.
@jrk68: Openen/afsluiten werkte gelukkig nog wel. Was bij mij puur de batterij.
Heb al wel 2x afstandsbediening moeten vervangen doordat het plastic barstte. Geen computerproblemen gelukkig…
En dat allemaal voor een 15 jaar oude Laguna. ;)
@autogedrocht:
Het model erna is pas een ramp, mijn broertje had die in de lease. Komt er een collega die zegt dat zijn motor nog draait… Dat ding startte gewoon vanzelf, daar zaten een partij electronische Gremlins in, om krankzinnig van te worden….
@jrk68: Ik was toen op de hoogte van de problemen van laguna 2 (en de rest van het renaultgamma in die periode), vandaar dat ik het bewust het type daarvoor genomen heb. Terwijl de laguna 2 toch een veel mooiere auto is.
@jrk68: Meest fraaie is nog dat de dealer met klem adviseerde de sleutel niet in de achterzak te stoppen. Al te vaak telefoontjes van klanten met gebroken sleutelkaarten gehad.
@autogedrocht: Meestal is dat al veel voordeliger op te lossen door even een nieuw plastic omhulsel te bestellen. Ook eens gehad dat de knop niet meer werkte. Nieuw omhulsel €15 incl batterij, nieuwe sleutel €185. Zolang de printplaat werkt prima oplossing.
@jrk68: Tegen de tijd dat het zo ver komt merk je het al omdat je steeds dichter bij de auto moet zijn voor de sleutel het doet.
@autogedrocht: EXACT dit zeiden ze ook bij de eerste auto met afstandbediening…
@Svenska_Aeroplan_AB: Onwetendheid ;)
Ik weet nu wel dat mijn telefoon bij flink belmisbruik 1 tot 2 x per dag opgeladen moet worden.
@autogedrocht: Heb je toevallig een Iphone?
@SimonMc: eigenlijk zou ik iPhone moeten zeggen zeker…
@autogedrocht: Stekkertje in de auto maken om hem op te laden, kan niet zo moeilijk zijn, tegenwoordig werkt alles met micro-usb.
Mja, dat is wel leuk om mee te beginnen, komen dr vast meer fabrikanten mee en meer leuke functies.. Maar zoals gezegd met keyless go gaat je auto vanzelf open en hoef je de sleutel niet in het contact te doen.
@zender: dus waarom zou je dan nog een aparte sleutel nodig hebben? Hoe minder rotzooi je hoeft mee te sleuren, hoe beter.
@robbie: ik weet niet hoe het bij jou zit maar bij heeeel veel personen zit de autosleutel gewoon aan de sleutelbos waar ook de huissleutels aanzitten. Dus zolang je huisdeur niet middels je smartphone opengaat en je dus de sleutelbos thuis zou kunnen laten, win je er ook vrij weinig mee…
@gedwongenleaser:
Een autosleutel is wel veel dikker en groter dan een huissleutel oid..
@nickmercedes: ik heb het ook niet over 1 huissleutel, ik heb het over een sleutelbos (nog steeds zeer gebruikelijk). En ja een autosleutel is dikker maar als ik die uit mijn sleutelbos haal dan verandert er bar weinig cq ik schiet er voorlopig echt niet veel mee op.
@robbie: Wat nou als je telefoon leeg is?
Telefoon leeg. Wat dan?
@pleiades: opladen. Mijn batterij komt zelden onder de 50% omdat ik er een hekel aan heb als ik moet letten op wat ik doe met mijn mobiel (spelletjes e.d.) omdat hij bijna leeg is.
@pleiades: Dan bel je gewoon de Hyundai pechservice…
Superhandig voor de mensen die snel van telefoon wisselen. Maar daar hebben ze vast over nagedacht.
@W115:
dat noemen ze “technologie” ..
dat staat vrijwel nooit in dienst van de consumenten ..
@W115: dat maakt toch geen fuck uit? Het gaat om een app/software op je telefoon.
Als jij een andere telefoon koopt hoef je toch ook geen nieuwe Facebook account of e-mailadres aan te maken.
Je auto stel je dan ook gewoon in op je nieuwe telefoon.
Als straks je smartphone wordt gejat kan de dief je auto meenemen, je huis openen, je wc onderschijten, je geld beheren, boodschappen doen op jouw kosten, misschien uiteindelijk zich zelfs identificeren als jou. Ik denk dat ik dit redelijk gevaarlijk vind.
@Vanquish: en elektronische apparaten in huis bedienen (Nuon).
@Vanquish: Juist niet. Als een dief nu je sleutelbos steelt kan hij zo je auto meenemen. Je smartphone is (als je niet heel dom bent) beveiligd en op afstand te wissen. Bij een gestolen sleutel kan je gelijk voor honderden euro’s je sloten laten herprogrammeren. Best praktisch idee dit.
@Mairsil: Enig idee hoeveel mensen er rondlopen met een smartphone die niks begrijpen van enige vorm van beveiliging en nog net het telefoonboek weten te vinden?
doomed to fail… on-door-dacht, niet iedereen is een smartphonefetisjist. mijn leven hangt niet af van apps gadgets
@bmwuberalles: precies. er wordt veel teveel afhankelijk van alle apps en dat soort dingen meer. het is leuk qua entertainment. maar mn auto wil ik er niet mee aansturen. evenals apparatuur in mn huis niet.
Doe maar niet. Die kaarten van Renault waren (zijn?) ook al zo’n ramp en keyless-entry is ook 3x niks. Nee, gewoon enkel een sleuteltje en een contactslot. Hoogstens nog een startknopje om de auto definitief aan of uit te zetten, maar verder niets van dit getover ertussen of als vervanging.
@ej20g: Dat waren de eerste generaties, werkt nu prima. Laguna II facelift gehad, nooit problemen. Kaart wel van matige kwaliteit, beroerd plastic. Op de Laguna III hebben we het nu inclusief keyless, werkt fantastisch. Vergrendelen door weg te lopen, nooit meer de twijfel of je hem op slot hebt gedaan.
@RoT___: het is mooi dat het verbeterd is dan! Was toch wel heel erg dat hele gebeuren rondom die kaarten. Ondanks dat keyless-entry voor jullie prima werkt zou ik het echter nooit willen hebben. Gewoon een lekkere sleutel.
@ej20g: of was het verbeterT? Ach, ik zal het wel nooit voor 100% kunnen…
@ej20g: Moet bij mijn eigen auto ook nog gewoon de sleutel in het contact omdraaien, niets mis mee. Scheelt dan ook dat de sleutel niet weer eens ergens in een broekzak zoek raakt.
Volgende stap is sturen via je gsm.
@alcantara: verbinden met asphalt 6 racen maar!
@alcantara: je kijkt teveel films…
Ook slim als je auto in de garage is hoe gaan ze er dan aan werken gsm er laaten denk het nie
@bass: denk je werkelijk dat dit systeem zo kortzichtig is dat ze daar niet aan gedacht hebben?
Wat dacht je van het feit dat (Hyundai) garages een soort master key hebben. Of het feit dat je ze (tijdelijk) toestemming kan geven om een soort van garagesleutel te gebruiken.
Je zou zelfs een soort ‘code’ kunnen bedenken waarmee een garage voor een bepaalde periode jouw auto kan gebruiken. Of dat je via je eigen telefoon/PC kan bepalen welke ‘sleutels’ actief zijn en wat ze mogen.
Op afstand sleutels blokkeren is dan mogelijk. Of ervoor zorgen dat je kinderen (of vrouw) niet harder mogen rijden dan XX km/u. Ford verwerkt dit soort technologie momenteel al in hun sleutels. Voor het systeem van Hyundai moet dat alleen maar gemakkelijker zijn.
@robbie: ja vind het tog maar raar zal waarschijnlijk nooit gebruikt worden denk ik
@bass: ga jij je grot maar weer in zou ik zeggen ;)
“Kan ik je auto even lenen?”
“Ja hoor, daar ligt de telefoon.”
Hyundai en Samsung maken wel vaker opvallende deals.
Hoe moet je dan nog bluffen in de kroeg?
@desjonnies:
Bluffers rijden geen Hyundai….
@jrk68: Maar hebben wel een iPhone 5…
@gj8003: Echte bluffers hebben een iPhone6.
@moveyourmind: hahahaha! +1 !
@gj8003:
Geen idee, ik zal het @norge eens vragen….
Mij lijkt dat meer een Audi dingetje, maar als het zo zou zijn moeten ze toch overstappen op een Samsungetje….
@jrk68: Kom op jrk! Je kunt toch wel beter dan hier weer over Audi te beginnen…?
Deze is echt te flauw, sorry….
@gj8003:
Was niet als bashen bedoelt, wel dezelfde doelgroep.
Hyundai rijders ken ik als nuchtere mensen die geen bal geven om status. En laat dat nu net het doel zijn van die 2 merken.
Gewoon een nuchtere constatering dus.
@jrk68: Ok, dank voor de toelichting…mijn fout dan ;-)
@gj8003: dit werkt niet met een iPhone. Want Apple ondersteunt geen NFC. iSheep hebben dus pech gehad ;)
Lijkt me redelijk gevaarlijk, zowat iedereen die ICT heeft gestudeerd en wat kan programmeren schrijft gemakkelijk een programmatje met een eventuele mastercode of gewoon simpelweg de code onderschept van de echte eigenaar. Er moet er maar één zijn en de rest vind zijn weg via internet.. Een smartphone met rootacces kan zich daar niet tegen beveiligen.
@Captain: Tuurlijk, daarom zijn alle andere apps ook zo onveilig!
Als je kan internetbankieren via een app…
@gj8003:
Daar heb je op z’n minst nog een pincode nodig. Bovendien is er bij internetbankieren uiteraard geen sprake van een mastercode, iets wat voor een auto veel waarschijnlijker is
@Captain / @jrk68:
Laten we nu niet zo dom zijn om maar aan te nemen dat men hier niet over nadenkt!
We hebben voldoende technologische ontwikkelingen in de laatste 30 jaren gezien om te weten waar we toe in staat zijn…
En over die Nigeriaan….Hongaren kunnen er ook wat van, ik heb het meegemaakt (mirror site)
@Captain: NFC technologie wordt ook al toegepast om te betalen (oa Google Wallet). Voor het op slot zetten van je auto lijkt het mij dus ook prima geschikt.
@gj8003:
…Dan kan de eerste de beste Nigeriaan dat ook…, met jouw rekening….
@Captain: Maar dit is natuurlijk niet heel veel anders dan de RFID chips in de huidige autosleutels (die zijn vaak ook zo lek als een mandje, toonde de uni Nijmegen nog dit jaar aan) het is nu een NFC chip in een smartphone, technisch lood om oud ijzer. De grote bezwaren zijn niet de beveiliging maar dat is zoals hier boven al genoemd het andere gebruik van de smartphone. De sleutel heeft uitsluitend als doel de auto te openen en te starten. De smartphone heeft als doel je contact met de wereld te onderhouden (op een iets andere manier dan je schoenen dat doen) en dat doel is niet altijd verenigbaar met het openen en starten van een auto. Ik denk dat het probleem “autosleutel” helemaal geen oplossing behoeft, en al helemaal geen smartphone, dat zou een nieuw en groter probleem zijn.
@mashell: Aan de andere kant is een smartphone app upgradable. Een bug in de software van een autosleutel zit er jaren later nog steeds gewoon in.
het begin van het eind.
@ruub-ster:
Dat is waarschijnlijk wat de mayas voorspelden..
Dit is een kansloos iets en lijkt mij ook niet veilig.Daarbij zijn bij een hoop mensen einde van de werkdag de telefoon leeg en dan sta je daar.
Gelukkig kunnen merken zoals Hyundai en Kia niet zelf hun dingen verzinnen en heb ik het al tijd geleden voorbij zien komen.Was een optie op een klasse 5 alarm en kon je ook andere dingen mee doen maar moest je sleutel toch bij je hebben om het signaal te synchroniseren met de computer.Dat lijkt mij ook stuk veiliger.
@dahlback:
Geen enkel merk verzint dit soort dingen zelf.
Zelfs in het geval van de duitse 3 bedenken bedrijven als Bosch, Getrag en ZF de belangrijkste verniewingen.
En daar het dan vaak nog duren ontwikkelingen zijn debuteren die ontwikkelingen in de topmodellen.
Ik denk trouwens dat je het Hyundai concern iets onderschat, die maken echt niet alleen auto’s….
Ik als jonge vent vind het ook niks. Ik hoef niet werkelijk alles via mijn smartphone te regelen.
Ik ken genoeg mensen die wel een auto hebben maar geen smartphone. Of krijg je die dan bij de auto als veel te dure optie???
@martijnb11: Ik neem aan dat het een optie wordt, en waarschijnlijk krijg je er nog steeds een gewone sleutel bij. Alleen kan je die dan thuis laten.
Laat ze die techniek maar lekker houden voor wat het is. Noem me conservatief, maar ik wil nog gewoon een setje sleutels mee grissen als ik weg ga. De keyless functie is dan wel weer handig, evenals de schop-de-kofferbak-open sensor van BMW, sta vaak zat met volle handen achter de auto te rotzooien.
Laat ze beginnen door naast autosleutels ook een RFID of NFC tag mee te leveren. De klant kan dan zelf bekijken of die chip in z’n armband plakt, horloge of onder het batterijklepje van z’n smartphone.
Of ontwerp zelf een horloge of armband en probeer die als optie te verkopen.
Overigens vraag ik me af hoeveel mensen dit belangrijk vinden want autosleutels worden alsmaar groter.
Sterker nog ik zou nooit een Renault kopen met zo’n kaart-sleutel en veel andere Franse auto’s hebben joekels van sleutels. Vreemd want chips worden juist kleiner.
Weet zo niet…Smartphones durven nogal eens kapot gaan of plat gaan. Sleutels niet zo direct. En zoja, heb je nog altijd ( of toch meestal ) een reservesleutel. Maar ik ga er van uit dat je wel nog steeds op z’n minst 1 sleutel gaat hebben?
En wat als zoonlief of dochter weer eens de auto van mama wilt gebruiken? Geeft mama dan haar gsm mee? Of geef je de enige reservesleutel mee?
Onhandig en onpraktisch. Verwacht binnen de kortste keren een app om in andermans auto in te breken. Wat als vrouwlief wil gaan shoppen ? Je smartphone afstaan ? Of het in te scannen labeltje is vuil of bekrast door grappenmaker ? Dan toch liever een autosleutel samen met voordeur en sleutel van werk. Kom je nooit voor verassingen te staan.
dat willen we, en dan gaan hackers met hun smartphone jou auto openen.
Smartphones zijn rommel!
Lekker handig, als je telefoon wordt gejat, ben je je telefoon en je auto kwijt.
Ik zie het wel zitten, maar het moet een optie zijn. Je moet altijd een echte sleutel mee krijgen met je auto.
Draadloze techniek is storingsgevoelig, dus in noodgevallen wil ik toch steeds zelf een sleutel hebben al is het maar voor het (nep) veiligheidsgevoel.
Useless én ongelooflijk onveilig…
Want nu moet je weer je gsm uit je zak halen, terwijl mn sleutels wél in mn zak bleven.
Geen vooruitgang dus, eerder het tegendeel!
En dan ben je als BOB op stap je telefoon kwijt geraakt…
Kut smartphones….kutinternet…kut tablets…ja de ironie van deze comment is dat ik bovenstaande ook gebruik, maar ik vind het allemaal kut! Je kan eens niet op cafe gaan of de iphones komen al boven tafel voor te smsen naar anderen.
Ik vind keyless entry al vrij onrustgevend, staat die auto nu wel op slot of niet? Als je dan dichtbij de auto komt gaan de portieren vanzelf open, dus dan weet je het nog niet.
Daarnaast heb ik een jong kind dat vaak inslaap valt in de auto, dus als ik de auto verlaat voor een korte boodschap moet ik zeker weten dat de auto op slot staat. Voor mij dus geen keyless entry, laat staan dat de deurvergendeling door mijn (vaak bijna lege) iphone moet worden aangestuurd.
correctie: vergrendeling
koop je een iphone 5 64gb voor een kleine 1000 euro, krijg je je deur niet open, komt je buurman aanstappen met een android toestelletje van 100 euro die de deur voor je moet openen!