





Ze vergeten iets belangrijks.
Hyundai hoeft zich niet meer te bewijzen als het gaat om vooruitstrevende aandrijving. De Kona Electric is momenteel zo’n beetje de goedkoopste manier om meer dan 400 WLTP-kilometers af te leggen en de brandstofcelauto genaamd NEXO biedt een compleet nieuwe aandrijving. Een serieuze Koreaanse inhaalslag dus, maar er is altijd een begin.
Dat begin was voor Hyundai de Ioniq, de eerste hybride van het merk. De auto verkoopt best, maar begint achter te lopen. Vooral de Ioniq Electric had al nét te weinig range. De Prius-esque druppelvorm was een leuke milieuvriendelijke touch, maar de elektrische Hyundai kon een NEDC-range van slechts 250 km realiseren. Dat houdt in dat je realistisch met geluk 200 km haalt. Maar zonder hypermilen en andere gekke trucjes is net iets boven de 150 km het meest haalbare.
Gelukkig kwam de Ioniq ook nog in twee andere smaken: Plug-In en Hybrid. Stekkeren of ‘hulpmotor’. Qua interesse zijn het eigenlijk de twee mindere varianten. Elektrisch rijden is de toekomst, dus gooi die brandstofmotors de prullenbak in. Oké, daar is het nog iets te vroeg voor. Om het gat even te overbruggen legde Hyundai de Ioniq terug op de tekentafel en in 2019 krijgen we een nieuwe Ioniq Hybrid en Ioniq Plug-In.
Optisch was de auto nog fris genoeg, dat blijkt uit de kleine veranderingen aan de buitenkant. Eigenlijk alleen nieuwe LED-lampen, that’s it. Binnenin vinden we het nieuwe 10,25 inch scherm, klaar voor het nieuwe Hyundai-infotainment. Ook hebben ze Bluelink verbeterd: de telemetrie en rijhulpassistenten die ervoor zorgen dat je je bewust(er) wordt van je groene gedrag. Een toffe toevoeging is Green Zone Mode, dan snapt de auto wanneer je een milieuzone binnenrijdt en zal hij ervoor zorgen dat je dan zo groen mogelijk rijdt.
Deze nieuwe opties gelden dus voor de hybride-modellen. De Electric lijkt het belangrijkste te zijn, maar deze facelift gaat aan diens neus voorbij. Misschien een voorbereiding op een denderende nieuwe WLTP-range?
De beste is de hybride. Die heeft ook nog een dsg versnellingsbak ipv een cvt.
@toyotavenray: De “beste” is de electric. Heeft geen versnellingsbak nodig.
@Donstil: maar met de electric kom je maar 200 km. En de hybrid veel verder. Op een tank kun je minimaal 800 km ver komen. Dan moet je met de elctric 5 keer opladen. Is niet echt handig. Maar je kunt beter de waterstofauto verder ontwikkelen. Daar zit toekomst in.
@toyotavenray: Waterstof is al achterhaal, en niet nodig meer. Straks zijn er accu’s waarmee je 5000km ver komt en binnen 5 minuten 1000km range “bijtankt”.
@vondick: straks? Als in 5 min? 4 maanden? 2 jaar? 2040?
@vondick: Vertel ons meer, deze vooruitzichten zijn voor mij compleet nieuw. Er zal zeker nog vooruitgang geboekt worden bij de accu’s maar dit lijkt mij wel erg sterk.
@vingers: het gaat idd heel snel met ontwikkelingen kwa laden, dit zal echter enkel op snellaadstations (de pomp) kunnen en never nooit niet thuis of de park8ng van je werk.
@vondick: haha. Ja. Ik wacht eerst op de auto die 100km kan rijden 1L.
@boomhauwer: die is er al. De Volkswagen XL1. Niet goedkoop, niet praktisch en nogal zeldzaam, maar hij is er wel…
@boomhauwer: pak de fiets Porsche van top gear. Die verbruikt alleen jouw kracht.
@vondick: sow dat zijn serieuze amperages waarmee je dan gaat laden. 700 a 1000A schat ik even. #fokkingdikkekabels
@v6ti: + iedere keer als je de auto aan de stekker hangt valt je vaatwasser uit samen met al de elektriciteit in de wijk.
@vondick: ik hoop het. Maar de accu’s van nu zijn echt te weinig. De enige die goede range heeft is tesla. Maar die hebben ook grote accu’s aan boord. En de auto is erg zwaar.
Het zou mooi zijn als ze accu-capaciteit van de Electric wat weten op te schroeven. Dat is nu 28 kWh, terwijl de Kona Electric en Niro EV beide de beschikking hebben over 64 kWh. Probleem is vooral de plaatsing van het pakket, bij de SUV’s zit deze onder de bodem, bij de Ioniq onder de bagageruimte en dus is er fysiek gewoon minder ruimte voor een accu in deze auto. Wie weet een 39 kWh-pakket, zoals in de ‘mid-range’ Niro EV die eind dit jaar komt.
Verder een fijne auto, paar keer zo’n deelauto gepakt in Amsterdam, rijdt een stuk volwassener dan die Smartjes van Car2go. Jammer dat Hyundai die pilot gestopt heeft. “Het was een succes en daarom kappen we ermee…” raarrrrrr
@Dizono: het is alleen jammer dat de wachttijd minimaal een jaar is.
@toyotavenray: komt door de accu’s, de gewone Niro’s en Kona’s poepen die Koreaanse fabrieken in veel hoger tempo uit. Ergo: dat is met een elektrische Ioniq niet beter gesteld want die heeft ook zo’n accu…
@toyotavenray: Niet van de Hyoniq. Vandaag (oke morgen) besteld, levertijd 4 maanden.
@koeberg: het is ioniq. Maar is dit dan de volledig elektrische variant.
@toyotavenray: Sorry. Inderdaad de Hyundai Ioniq. Iets te snel getypt. Ja het gaat om de EV. Ik heb hem op 2 januari besteld. Verwachte afleverdatum 30 april. Nou bleek die bestelling een foutje: ik wilde een voorraadauto, dus die krijg ik alsnog over twee weken. Maar daardoor weet ik wel hoe lang bestellen duurt.
@koeberg: de accu’s die in de ioniq zitten zijn anders als in de Kia Niro of Hyundai kona. Minder kw/h. Dus die accu’s zijn sneller te produceren.
@toyotavenray: Dat is zodat je er vast aan kan wennen dat je ook vooral heel veel zal gaan wachten wanneer je die auto eindelijk hebt…
@hijman85: omdat die zo vaak moet opladen. Klinkt logisch.
Hoe heet ie nou? iqniq, Lqniq, ioniq of Loniq. Snap er geen hol van maar dat maakt niet uit ik hoef hem toch niet.. #kutprius2.0
@mats106rallye: ioniq.
@mats106rallye: iej-jon-nick… Maar dat stond niet zo leuk op het type plaatje.
@mats106rallye: ben ik een kut? Mooie om mijn dagmee te eindigen, hier ben ik vandaag nog niet voor uitgemaakt, iedergeval.
@toyotaprius: hahahaha niet jij maar de auto ongeacht wie je ook bent?
@toyotaprius: haters gonna hate. Laat ze maar praten. Wij weten wel beter
Ik zou dit nooit kopen al kreeg ik geld toe..blegh!
De interieurs van Hyundai blijven echt achter vergeleken bij KIA. Het stuur bijvoorbeeld, dat vind ik er echt vele male goedkoper uitzien dan het stuur van een KIA van gelijke klasse.
Grote kans dat er later dit jaar een “2019 versie” komt met een grotere accu, zeg rond de 40kWh en dan direct een facelift krijgt.