Je navigatie of een app die flitslocaties aangeeft, dat kennen we al, maar als automobilist moet je altijd zelf nog op de rem trappen voordat je ze voorbijstuift. Als het aan Hyundai ligt is dat binnenkort verleden tijd.
Tijdens de introductie van de Genesis, een high-end sedan die in zijn huidige vorm (mondjesmaat) voor het eerst naar Europa komt, in Seoul vertelde een woordvoerder dat de auto flitspalen kan identificeren en dat deze indien noodzakelijk vlak voor het voorbijrijden actief ankert.
De Genesis, die aan het eind van dit jaar zijn weg naar de markt vindt, geeft 800 meter voor een camera een piepsignaal af, gepaard met de geldende maximumsnelheid. Rij je harder dan dat, dan houdt het gepiep aan, en als ook dit tegen dovemansoren gericht lijkt grijpt de auto zelf in. Dit lijkt me met name ideaal als je in het donker op onbekend terrein rijdt, bij daglicht spot je de camera’s meestal wel.
De vraag is echter hoe de wetgever dit zal ontvangen in landen waar het zelfs al verboden is om flitslocaties in je navigatiesysteem te hebben, maar dat is een zorg van die landen daar. De technologie wordt vooralsnog alleen op de Genesis aangeboden, maar als je lang genoeg wacht wordt het vanzelf goedkoop genoeg om ook in je i30 dienst te doen. Ergens in 2025 ofzo.. (via Drive.com.au)
leandro zegt
alleen al bij de titel dacht ik kopen…….
reggie-boy_rood zegt
@leandro: zeker kopun!
EJS zegt
Niet zo handig.. Een waarschuwing is fijn, maar als ik te hard langs die flitser wil rijden dan doe ik dat toch lekker? :-)
EJS zegt
@EJS:
Kleine aanvulling; op de cruise control is het misschien wel fijn..
reggie-boy_rood zegt
@EJS: dan koop je geen Hyundai !
EJS zegt
@reggie-boy_rood:
Ik ben sws niet iemand die shopt in deze klasse..
rolov zegt
En die auto achter je dan?
rolov zegt
@rolov: trouwens, knappe wagen!
porsche996fan zegt
@rolov: Tja.. die heeft pech dan..
reactief zegt
@porsche996fan: Nope, die heeft geluk! Want ook hij krijgt geen boete!
meneer zegt
prachtige wagen! qua looks zeker een concurrent voor de S-klasse, A8 en 7-serie!
chimaera zegt
@meneer: Omdat hij bijna identiek is aan de 7-serie qua styling? Nee. Doe mij dan maar de échte 7’er.
moveyourmind zegt
Kan een Hyundai dan harder dan de maximumsnelheid?
baasbas zegt
Wat denk je? Heeft Hyundai toch nog een lease-klapper
norge zegt
Dit is toch echt een prachtige auto,hoopt op leuke diesel voor Europa.
agera zegt
@norge: Is het ook alleen zijn de meeste Europeanen moeilijk te overtuigen als er nu eenmaal geen Audi, BMW of Mercedes of Jaguar logo opzit.
Rob zegt
@norge:
Inderdaad, fraai ding.
Flitsend kleurtje erop (rood ofzo) en je hebt een winnaar wat mij betreft..
reactief zegt
@norge: Inderdaad een erg mooie auto!
porsche928 zegt
mooie bak!
Wesley zegt
Nice. Binnenkort dus goede zaken voor de schadeherstelbedrijven. Al die Genesis’ met in de prak gereden achterbakken.
agera zegt
Sinds de 2e generatie Equus houd ik Hyundai toch nauwlettend in de gaten wat gewoon een prachtige wagen is. De Japanners zitten al in mijn hart en nu kijken of het Hyundai ook lukt.
mclarenf1lm zegt
Is ook een prachtige wagen in het echt, zitten gelukkig ook geen Hyundai badges op, en bijna niemand weet dat het een Hyundai is.
jumpman zegt
Dan toch liever een boete, dan rijden in een Genesis.
robgooi zegt
Je zal maar met 225 km/u een paal naderen die volgens je navi op 30 km/u staat ingesteld (in mijn navi komt dit voor op ring A10). Mooie remproef.
toyotafortuner zegt
Was altijd al een fraaie wagen, de Genesis!
knipperlichtje zegt
Hij heeft de grille van een Audi, de koplampen van de vorige E-klasse, de kont van een Audi en over het hele ding zit een 6-serie sausje. Verder is ie veel minder verfijnd dan de gevestigde orde en zuipt de motor veel te veel.
Dit systeem slaat ook nergens op, subtiel waarschuwen oké, maar een auto mag de controle pas overnemen als de bestuurder niet in staat is om op tijd op een onmiddellijk gevaar te reageren
knipperlichtje zegt
@knipperlichtje: S-klasse bedoel ik
mopar zegt
@knipperlichtje: Als je uberhaubt wat van de auto af zou weten dan zou je weten dat het onderstel is ontwikkeld door Lotus….inderdaad, dat merk uit Engeland dat er nou niet bepaald om bekend staat ongeraffineerde producten te leveren.
Daarnaast is de chief designer van de Hyundai/KIA group ene Peter Schreyer…..juist ja, die Duitser die ook de Audi A3, TT en de A6 heeft ontworpen. Dus zo verwonderlijk is het niet dat het design er een beetje naar neigt. Wellicht even in de toekomst verdiepen in de materie want je komt nu wel heel erg achterlijk over…….
tupperware zegt
@mopar:
Nu?
Lees eens wat meer van zijn reacsels, dan was je nu echt niet verwonderd geweest..
OT: Ze zijn goed bezig daar, maar een auto die zelf remt vind ik al iets voor mensen die hun rijbewijs beter kunnen inleveren, dit gaat nog een stapje verder..
TDI-goeroe zegt
“Spee-mode-on”: leuvensgevoarlijk!!!!
mashell zegt
Mensen die een systeem nodig hebben dat remt voor flitspalen zouden überhaupt niet moeten rijden. Zo weinig discipline en te weinig oplettendheid levert gewoon gevaar op.
y-a-nn-i-c-k zegt
Goed voor de portomonee van de consument en dus een goed selling point. Echter bewijst hyundai de verkeersveiligheid hiermee geen dienst (al is de bestuurder natuurlijk de eindverantwoordelijke).