Nu nog als concept in Genève, maar de techniek gaat ongetwijfeld zijn weg vinden naar een productiemodel.
Op de Zwitserse beursvloer toont Hyundai niet alleen de productieversie van de nieuwe Tucson, ze laten ook twee varianten zien met een alternatieve aandrijflijn. Beide versies zijn officieel nog een concept, maar zeker de plug-in hybride lijkt klaar voor productie. In deze Tucson wordt de 1.7 CRDi dieselmotor met 115 pk ondersteund door een 68 pk sterke elektromotor en een 10,7 kWh-accu. Daarmee heeft de Tucson Plug-in Hybrid een uitstoot van naar schatting van Hyundai minder dan 48 gram CO2 per kilometer. Schoon genoeg dus om dit jaar nog in aanmerking te komen voor 7 procent bijtelling. Mits Hyundai deze concept snel genoeg in de showroom zet. We kunnen ons zo voorstellen dat de Nederlandse importeur al druk aan het telefoneren is met Zuid-Korea…
De tweede concept is de Tucson 48V Hybrid. Deze heeft een kleine 48 volt lithium-ion accu en een 14 pk-sterke elektromotor. Daarmee ligt het officiële verbruik hoger dan dat van de Plug-In Hybrid, maar volgens Hyundai kost dit hybridesysteem maar een kwart van dat in de Plug-In Hybrid. Dat maakt de toepassing vooral interessant voor de reguliere versies van grote modellen en crossovers, aldus Hyundai.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.