Alles voor de consument.
Door de enorme populariteit van Tesla is het geen verrassing dat iedere stap die het bedrijf zet groot uitgelicht wordt – ongeacht of er een hoge nieuwswaarde aan is verbonden. De productie- en distributieproblemen die de Amerikaanse autofabrikant heeft gekend zijn dan ook veelbesproken. Dit betekent echter niet dat andere autofabrikanten soortgelijke problemen kunnen ontwijken. Hyundai, bijvoorbeeld, heeft momenteel grote problemen met het leveren van de volledig elektrische KONA.
Deze problemen zijn ongetwijfeld bij de meeste mensen onder de radar blijven vliegen, maar zij die een bestelling hebben gedaan bij de Koreaanse autofabrikant zullen zeer zeker op de hoogte zijn van de ontwikkelingen. Recentelijk schreven wij op zusterwebsite Groen7 dat de productie van de KONA Electric steeds verder aan het teruglopen was en inmiddels heeft dit zich vertaald in leveringsproblemen.
In de afgelopen maanden is de productie van de KONA Electric dusdanig teruggelopen dat Nederlandse klanten die momenteel op hun auto zitten te wachten, tegen een leveringstijd van meer dan 12 maanden aan zitten te hikken. Op verschillende fora kwam dankzij kopers van de KONA Electric aan het licht dat dealers zelfs wachttijden van 14 maanden hadden bevestigd. Afgezien van het feit dat men nu meer dan een jaar moest wachten op hun nieuwbestelde auto, was een groot probleem in dit verhaal de onduidelijkheid van Hyundai. Het merk kon niet zeggen waarom de levering van de auto met zoveel maanden werd uitgesteld.
Het vermoeden is dat ook Hyundai last heeft van de grote mate waarin autofabrikanten accupakketten bestellen. Het lijkt erop dat de accufabrikanten de enorme vraag niet bij kunnen benen. Hierdoor komen de autofabrikanten vervolgens in de problemen, daar zij wel gewoon bestellingen blijven accepteren. Zodoende kan Hyundai niet geheel vlekkeloos voldoen aan de vraag naar de KONA Electric, die relatief populair is maar wereldwijd onevenredig gedistribueerd wordt. Ongeveer de helft – zo niet meer – van de geproduceerde exemplaren blijft bijvoorbeeld in het thuisland achter.
Om zijn klanten niet helemaal van een koude kermis thuis te laten komen, heeft Hyundai Nederland vandaag laten weten de gedupeerden tegemoet te komen. Zij die snel een elektrische Hyundai willen rijden, kunnen nu bij het merk terecht voor een volledig elektrische of hybride IONIQ als “pragmatisch alternatief”, zo schrijft het merk vandaag. De IONIQ (video) is momenteel namelijk wél leverbaar. Hyundai laat tevens weten dat korte (private) leasecontracten bespreekbaar zijn voor zij die eigenlijk de B-segmenter willen hebben.
Daarnaast probeert Hyundai de productie in de tussentijd natuurlijk op orde te krijgen. Tegelijkertijd heeft de fabrikant alle uitstaande, vertraagde orders alsnog aan Nederland toegewezen, in een poging de achterstand tegen het einde van het jaar in te halen.
torsen zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
flutterby zegt
De Ioniq is een leuke auto om in te rijden, al hebben de voorbanden het zwaar doordat het gewicht te ver naar achter ligt. Grootste minpunt blijft het uiterlijk..
mashell zegt
@flutterby: gewicht te ver naar achteren? Dat zou dan toch de achterbanden meer belasten?
flutterby zegt
@mashell: de voorwielen hebben het zwaar door gebrek aan grip.
lotuselises2 zegt
@flutterby: de voorwielen hebben het dus licht
lekkaah zegt
@lotuselises2: ze moeten harder werken voor grip
flutterby zegt
@lotuselises2: Er zitten geen lampen in hoor.
dijan zegt
Gisteren maakte Audi bekend dat deze 1 maand later kwam en meteen opmerkingen van diverse bashers dat het met sjoemelen te maken had. En wat is dit ? Levertijden van 14 maanden? Niet normaal.
moveyourmind zegt
@dijan: Als je het mij vraagt, ik denk dat Hyundai ook gewoon aan het sjoemelen is.
Alleen hebben ze daar veel minder ervaring mee dan bij Audi, vandaar dat de vertraging bij de Koreanen veel langer is.
fouadski zegt
@dijan: laat het los. Dit ga je nooit winnen. De anti-brigade is zeer actief op AB.
flutterby zegt
@dijan: omdat de Kona sinds introductie al een jaar levertijd heeft. Kia/Hyundai kan niet aan genoeg cellen komen en in de Ioniq gaan niet eens de helft.
PS: dit is niet uniek, alle fabrikanten hebben hier laat van. Zelfs Tesla heeft hierom de “mid-range” geïntroduceerd (meer Model 3 leveren met zelfde aantal cellen), maar zo geïnformeerd raak je niet via semi-clickbait artikelen.
bugboy zegt
@flutterby: Tesla levert juist de long-range modellen uit. Die hebben juist mee cellen per auto. De reden daar is dat dit de auto is met de meeste marge en Tesla kan de centen goed gebruiken. Tesla is één van de weinige (wellicht zelfs enige) autoproducent die zelfs zijn accu’s maakt. Daarbij kan Tesla met minder kobalt per kWh toe. Die combi maakt dat Tesla wel auto’s kan bouwen (maar zullen ook niet heel veel verder kunnen opschalen).
flutterby zegt
@bugboy: volgens mij heb je een nieuwsbericht gemist over de mid range model 3.
mout zegt
@dijan: Is het zo ongebruikelijk dat een model dat zo’n vernieuwing voor een merk betekent als de Kona electric levertijden van meer dan een jaar kent? Voor pakweg de Volvo XC40 heb ik vergelijkbare tijden horen noemen. Net als zowel bij de eerste als bij de tweede Ampera, of bij elke Tesla tot nu toe.
peug206 zegt
@mout: ccx en pagani hebben nog behoorlijk langere levertijden. En daarover hoor je ook nuemand klagen!
krisp zegt
Zoals ik al eerder heb gezegd: de grootste belemmering voor de omschakeling naar EV’s zijn de fabrikanten zelf en hun toeleveranciers. Bouw een nette, goed geprijsde EV zoals Hyundai doet en ze verkopen als warme broodjes. Tesla liet het ook al zien met de model 3.
Gelukkig wordt er veel productiecapaciteit voor batterijen bijgebouwd. Niet genoeg, maar wel veel: http://www.visualcapitalist.com/china-leading-charge-lithium-ion-megafactories/
mashell zegt
@krisp: waar we voor de olie afhankelijk zijn van het midden oosten worden we voor de batterijen afhankelijk van China. Is dat wel een verstandige strategie?
pramm zegt
@mashell: zoals Merkel al heeft aangegeven missen we in de EU de boot als we zelf geen kennis opdoen en fabrieken voor batterijen bouwen. Helaas zijn de eu autobouwers niet wakker geworden.
mikje90 zegt
@mashell: nee, maar het is wel goedkoop. En dat is waarschijnlijk het belangrijkste argument achter deze strategie.
fouadski zegt
@mashell: hoezo afhankelijk van het midden-oosten. Als de Arabieren het niet willen verkopen gaat de usa het met geweld voor je halen.
mashell zegt
@fouadski: als dat geen bewijs voor de afhankelijkheid van olie uit het Midden-Oosten is dan weet ik het ook niet meer.
lotuselises2 zegt
@fouadski: aan de Amerikaanse staatsschuld te zien valt het rendement van die “olie”-oorlogen nogal tegen. Maar het is populair om te zeggen.
fouadski zegt
@lotuselises2: ik heb nergens getypt dat de oorlog voor olie winstgevend is. Of wil jij zeggen dat de oorlogen in het midden-oosten er voor gaan zorgen dat daar democratie gaat komen?
lotuselises2 zegt
@fouadski: nee dat wil ik niet zeggen
Esprit_de_Flandre zegt
Tja, nieuwe technologie, niet gemakkelijk hé.
Vreemd dat niet iedereen over elkaar rolt om te verkondigen dat Hyundai over 6 maand failliet zal zijn…
frank2b zegt
…. wedden dat Hyundai over zes maanden failliet is …
shalomleon zegt
Tja heeft Tesla toch goed bedacht. Eerst zorgen dat je de grootste accu leverancier word en dan pas met een auto komen
mashell zegt
@shalomleon: en ze hebben ook nog het beste net van snelladers.
spidynl zegt
Dit zat er helaas aan te komen.
De hyundai ioniq is een goede elektrische auto. Je moet van de vormgeving houden, technisch prima en zuinig.
Zie: https://youtu.be/inAQNHKhcrA
Tesla heeft de sterkste partner en productie van accu’s in handen.
Zie: https://www.autobahn.eu/3676/wat-we-weten-over-tesla-s-nieuwe-2170-batterij-in-de-model-3/
De huidige batterij tech is 30% efficiënter.
Al deze ‘productie’ problemen heeft Tesla al gehad. Alleen had Tesla ze bij hun enige leverancier en partner Panasonic en heeft de accu wereldproductie verhoogd in de gigafactory.
Alle huidige autofabrikanten zijn wakkergeworden en hebben ingezet op elektrische auto’s alleen geen van allen heeft de accu productie capaciteit zoals Tesla dat momenteel heeft en aan het uitbouwen is.
Toen iedereen zo hard Tesla aan het flamen was waren ze bezig om een ingecalculeerde vluchtheuvel te nemen waarvoor ze de beste kaarten in handen hadden.
Deze vluchtheuvel moet iedere fabrikant nu gaan nemen alleen zonder goede kaarten in handen te hebben. Er is maar één beperkte accu productie wereldwijd…
Ik hoop dat dit tot een goed einde gaat komen want EV’s zijn een goede ontwikkeling.