Het Hyundai stuurwiel gaat heel bijzonder worden. Niet alleen Tesla heeft er dus patent op. Het patent van van daag gaat over iets anders dan Yoke, overigens.
Het stuurwiel opnieuw uitvinden is een dingetje tegenwoordig. Nu we midden in een transitie zitten naar alternatieve aandrijflijnen, wordt meteen de auto onder handen genomen. Valt daar niet een hoop aan te verbeteren of veranderen? Met name Tesla heeft daar een duidelijke visie in.
Bij Tesla zijn ze net als Apple niet heel erg bang om conventionele functies of features gewoon te verwijderen. Ga maar eens in een Tesla zitten: niets zit waar je het verwacht, het ziet er zeer kaal uit en toch zit het meeste (plus meer) erop. Het is een beetje omdenken voor gevorderden, als het ware. Het gekke stuurwiel kwam gisteren al aan bod.
Hyundai stuurwiel
Voor vandaag is het de buurt aan Hyundai. Dat merk maakt op dit moment een ijzersterke indruk. Zowel op het gebied van de auto’s, aandrijflijnen, betrouwbaarheid: er valt weinig op af te dingen. Met de nieuwe Ioniq 5 zetten ze stappen om ook gewoon een gave auto te bouwen. Nu is het tijd voor de volgende stap: een bijzonder opmerkelijk stuurwiel!
In tegenstelling tot de Yoke is het stuurwiel van Hyundai gewoon rond. Auto’s als de Aston Martin Vanquish en Austin Allegro hebben vierkant geprobeerd, maar rond schijnt alsnog het fijnste te zijn, aldus de hele wereld (minus ene D. Hasselhoff). Het bijzondere van dit Hyundai stuurwiel is dat er een scherm in het midden zit. Het Zuid-Koreaanse merk heeft tekeningen daarvan ingediend bij een patentbureau.
Display
Het gaat niet eens om een klein displaytje ofzo, maar echt een compleet scherm met daaromheen een hoepel. Hyundai heeft iets met stuurwielen. Diverse malen hebben we bij concept cars kunnen zien dat Hyundai er graag iets van een schermpje willen monteren.
Zo had de Hyundai Genesis Mint concept in 2019 een compleet scherm in het hart van het stuurwiel. Ook is Hyundai langere tijd bezig met het touchscreens voor het stuurwiel. Hun Virtual Cockpit van de vierde generatie (gewoon een concept, ook uit 2019) had twee touchpads voor de bediening van de infotainment-functies.
UPDATE: er zijn veel vragen over de airbag. Volgens Hyundai functioneert deze zoals het hoort. Deze zit dus achter het scherm. Net zoals er nu een cover over heen zit. Het scherm kan gewoon wegklappen, maar zit aan één kant vast met een scharnier. Zo kan de airbag veilig opgeblazen worden, zonder dat je eerst een scherm in jet gezicht krijgt.
Via: Motoronline.
gezondverstand zegt
Een vaste kern -zoals Citroen ooit had- met een scherm er op zou mooi zijn.
Dan hoeft er achter het stuur geen display meer te zijn en het stuur zit voor niemand meer in het zicht van het instrumenten display.
Alleen hoe zit het met de airbag functionaliteit?
NOLA saints zegt
@gezondverstand: blijkbaar ben ik niet de enige die benieuwd is naar de airbag😅
henkp1 zegt
Die kan in het plafond in de buurt van de zonneklep.
Hubert zegt
@Gezondverstand:
Dan is er een airbag te zien op het scherm.
potver7 zegt
Die vaste kern van Citroen was een leuk gimmick, maar voegt natuurlijk niks toe.
Scherm op het stuurwiel (met vaste kern) ipv in het dashboard is ook niet meer dan dat: een gimmick.
– Betrouwbaarheid – al die draden en sleepcontacten om info te voeden moeten wel miljoenen stuuromwentelingen kunnen overleven
– Kosten – doordat de techniek kwetsbaarder is, moet het robuurster worden uitgevoerd; en als je airbag een keertje uitklapt kun je ook meteen een nieuwe cockpit aanschaffen…
– Ergonomie – het steeds heen-en-weer moeten scherpstellen van ‘oneindig’ naar heel dichtbij is best vermoeiend voor je ogen.
ater zegt
@potver7: Een vaste kern hoeft geen miljoenen omwentelingen te maken toch?
NOLA saints zegt
Ben wel benieuwd waar de airbag gaat zitten. Ik neem aan dat die niet achter het scherm zit. Misschien in een smal streepje onder het scherm?
Edge zegt
Het is natuurlijk de natte droom van elke autofabrikant, een scherm op het stuurwiel. Geen geklooi meer met lege knopjes als iemand een wat minder luxe uitvoering bestelt, maar een one-size-fits-all schermpje op het stuur dat alleen de functies laat zien waar je voor betaald hebt.
Persoonlijk zie ik het nut er niet van in. Geef mij maar gewoon een fatsoenlijk scherm waar de tellers vroeger zaten en een stuurwiel met fysieke knoppen. Zelfde met de middenconsole. Ik ben echt niet vies van een mooi, groot scherm, maar de meest gebruikte functies wil ik met fysieke knoppen kunnen bedienen zodat ik mijn ogen niet van de weg hoef te halen als ik de verwarming wat hoger wil zetten of het geluid wat zachter wil zetten.
potver7 zegt
Dat scherm hoeft toch niet op ’t stuur? Tesla heeft dat one-size-fits-all scherm gewoon in het midden van het dashboard geschroefd, dat is veel goedkoper…
audirs3 zegt
Hopelijk draait het midden van het stuurwiel dan niet mee, zoals bij de
audirs3 zegt
@audirs3: zoals bij Citroën
gezondverstand zegt
De C4 (2004>) had dus een vaste naaf in het stuur. Daarom refereerde ik er aan.
Hubert zegt
Als je het scherm rond maakt, kun je softwarematig best wel het beeld horizontaal houden terwijl het scherm draait.
kniesoor zegt
Denk, dat het voor het wisselen tussen kijken op de weg en op de instrumenten makkelijker schakelen is voor het gemiddelde stel ogen als de afstand van ogen tot instrumenten zo groot mogelijk is. En verder wat er hiervoor al over de airbag is gezegd.
berlinetta zegt
In de tussentijd schrijven we wel boetes uit voor mensen die met hun fikken niet van hun smartphone kunnen afblijven, maar het is niet raar als autofabrikanten het complete assortiment van de Mediamarkt inbouwen.
mashell zegt
Normaal gesproken is het niet het scherm “an sich” dat afleidt maar dat wat er op weergegeven wordt. Een appje in de buurt groepsapp van de buurvrouw dat er een jongeman met een mediterraan uiterlijk vanuit een witte bestelbus een verdacht pakketje bij je voordeur legt leidt enorm af (terwijl het gewoon de vriendelijke pakketbezorger is die je bestelling van easytoys komt afleveren). Een mededeling van het navigatiesysteem dat je bij de volgende afslag rechts moet aanhouden daar schrik je toch minder van.
brent zegt
naar, draait het scherm dan mee of niet, persoonlijk denk ik dat het (ergens) mooier is als het meedraait maar handiger als het stilstaat
potver7 zegt
Mijn ouwe heer had ooit een Toyota Carina, bouwjaar 1978, en die had knoppen voor de claxon op de plaats waar in dat Hyundai Virtual Cockpit die touchscreens zitten. Wel wat kleiner natuurlijk, maar nogal makkelijk te activeren.
Je wilt niet weten hoe vaak je dan tijdens parkeermanouvres per ongeluk de buurt wakkertoetert…
Kortom: laat het stuur maar lekker zijn wat het is, namelijk een hoepel om mee te sturen. Alle andere knoppen: functie elders.
Bella Macchina zegt
Die fascinatie met displays is aan mij niet besteed, ik let vooral op de weg.
PS: misschien moet ik soms wel wat meer op de snelheidsmeter letten.
20vtsport zegt
Je ‘PS’ vind ik wel stoer zeg. Ben blij dat je dat even hebt toegevoegd, ook al voegt het totaal niks toe. Je bent vast een held op de weg.
Bella Macchina zegt
@20vtsport Waar komt dat “stoer” vandaan? Ik zeg toch niks over extreme snelheden maar meldt enkel dat ik wel eens te snel rijdt wat in deze tijden van radars en trajectcontroles in combinatie met soms enigszins onrealistische snelheidsbeperkingen wel wat financiële risico’s inhoudt maar laat mij vooral niet jouw talent om te (ver)oordelen beperken.
ralfast zegt
De ultieme vorm van touchscreen, als ie vol in je gezicht wordt gelanceerd bij het activeren van de airbag.