Met de Hyundai Staria Load wil je graag leesmappen bezorgen. Nietwaar?
Bedrijfswagens en autodesign. Het is een beetje een lastig verhaal. Dat komt voornamelijk omdat het design niet het belangrijkste onderdeel is. Daarbij wordt het design ook nog eens gedicteerd door de eisen. Alle bussen moeten immers heel erg ruim zijn. Verder zijn er heel veel functionele en eisen en eisen die te maken hebben met de financiën.
Als je allemaal dezelfde eisen in de computer gooit, krijg je min of meer de zelfde uitwerking. Gelukkig zijn er geregeld uitzonderingen. Denk aan de tweede generatie Renault Trafic (ook verkocht als Opel Vivaro en Nissan Primastar) met de kenmerkende daklijn. Die auto was een sensatie destijds. Deze Hyundai Staria Load doet qua ‘impactpotentie’ wel een beetje aan denken. Het is namelijk een bedrijfswagen die er boorlijk afwijkend uitziet.
N3-platform
De Hyundai Staria Load is de opvolger van de Hyundai iLoad. Een auto waarvan de voorloper ooit in Nederland als H200 leverbaar was. De Staria Load is gebaseerd op de personenversie van de Staria. Dat betekent dus het N3-platform waar bijvoorbeeld de nieuwe Hyundai Santa Fe ook op staat. Volgens zijn makers is de Staria een stuk stijver én lichter (dan zijn voorganger). In tegenstelling tot de Santa Fe is de auto wel gebouwd voor het zwaardere werk. Zo is er een starre achteras met bladvering. De maximum laadcapaciteit is 2.500 kilogram.
De laadvloer is 2,61 centimeter lang en 1,64 meter wijd. De hoogte van de laadruimte is 1,44 meter. Dat zijn aanzienlijk betere maten dan zijn voorganger op tafel kon leggen. Ook is de toegang nu verbeterd bij de Hyundai Staria Load. Zo is de vloer lager dan voorheen én opent de schuifdeur verder. Kijk, dan is het al heel erg prettig om leesmappen rond te moeten brengen.
Motor Hyundai Staria Load
Er is maar één motor leverbaar en dat is meteen een Dikke Sjaak, of Un Gros Jacques, zoals ze in Frankrijk plegen te zeggen. De 2.2 viercilinder CRDi-diesel is goed voor maar liefst 185 pk aan vermogen en 430 Nm aan koppel. Deze wordt standaard voorzien van een achttraps automaat en drijft de voorwielen aan.
Wel is er keuze uit een gesloten besteluitvoering met twee zitplaatsen of dubbel cabine met vijf zitplaatsen. Aan de achterkant kun je kiezen uit een enorme achterklep of twee deuren. Vooralsnog is de Hyundai Staria Load enkel aangekondigd voor Australië een paar uurtjes geleden. In Nederland verkoopt Hyundai al een tijdje geen bedrijfswagens meer. Zonde!
Charles Taycan 4S zegt
Deze in EV uitvoering voor Europa uitbrengen! Succes Garanti!👌
fransananas zegt
Hij ziet er zo elektrisch uit…
p993 zegt
@fransananas: lekker hè?
Robert zegt
@willeme: misschien moet je de jonge(re) generatie bezoekers nog even uitleggen wat ‘leesmappen’ zijn.
willeme zegt
@rrrobert:
Harrie Jekkers kan het beter uitleggen dan wie dan ook:
https://www.youtube.com/watch?v=AHaSsG1BW78
Robert zegt
@willeme: +1 👍🏻
TR6 zegt
Misschien moet je ze ook even uitleggen wat ‘diesel’ is!
lavoro zegt
Veel plezier Australië met dit gedrocht.
meneerbergsma zegt
Hij staat gewoon te koop op de Duitse site
Edge zegt
Ik snap goed dat een bedrijfsuitvoering goedkoper moet, maar Hyundai heeft het voor elkaar gekregen om alles wat de Staria zoveel cooler maakt dan een gewone bus weg te bezuinigen. Led-strip over de breedte van de neus? Weg, is een stuk zwart plastic geworden. Moderne grille met strakke LED-koplampen? Idem. En dan die patronen op de schuifdeur en het achterpaneel, alsof ze zo van de Hyundai H100 uit de jaren 90 komen. Nee, mooi is anders. Maar goed, in Australië is de Staria sowieso niet als die hele toffe Signature edition te krijgen.
Overigens is de MPV-uitvoering van de Staria echt briljant. Ik kwam er vanochtend eentje in Duitsland tegen, dat ding oogt in het echt net zo futuristisch als op de foto’s. Misschien nog wel dan op de foto’s, omdat het exemplaar dat ik tegenkwam tussen een Opel Corsa D en BMW 5-serie (F10) geparkeerd stond.
tortuga zegt
Hyundai en bus in 1 zin cool noemen, dat is lef hebben! De achterkant doet me denken aan de Mercedes Vaneo. Was niet echt een succes.
MarcoM zegt
Laat maar komen en opnemen tegen de gevestigde orde. Hyundai en Kia bouwen tenminste kwaliteit wat heel blijft.