Geen 432 Nm, maar 431 Nm. Is dat voldoende voor de Hyundai Staria?
Busjes zijn een vak apart om te rijden. Als je ze moet rijden is het niet leuk. Maar als je ze mag rijden, is het geweldig. Of het nu gaat om MPV’s, bedrijfswagens of minivans, het is een unieke ervaring. Je zit namelijk veel hoger en bent je bewust van alle massa. Toch kun je ze redelijk vlot door het verkeer loodsen.
Hyundai Staria
Nu zijn de meeste auto’s in deze categorie heel erg saai, maar bij de Hyundai Staria is dat absoluut niet het geval. Het is namelijk een enorm luxe en knotsgek apparaat. Mocht de auto je bekend voorkomen, hij is een paar weken geleden geïntroduceerd. Toen was de informatie nog behoorlijk summier, maar nu hebben we goede afbeeldingen en alle info!
Afmetingen (dit ding is enorm)
Om even een idee te krijgen van de Hyundai Staria, het ding is enorm! Hij is 5,253 meter lang, 1,997 meter breed en 1,99 meter hoog. Althans, de personenversie, de bedrijfswagen-variant is nog een centimeter hoger. De wielbasis bedraagt 3,273 meter. Dat is dik 20 centimeter meer dan een Mercedes-Benz S-Klasse in de aanbieding heeft. In de bedrijfswagen-versie kun je tot 5 kuub aan spullen meenemen. Om in Mercedes-termen te blijven, dat is 3 kuub méér dan in een E-Klasse Estate met de banken plat. Ga je voor de personenwagen-uitvoering, kun je tot 11 mensen meenemen. 11!
Motoren Hyundai Staria
Dan de techniek. De Hyundai Staria is voorzien van een 2.2 CRDi-dieselmotor. Deze levert 175 pk aan vermogen en, je voelt ‘m al aankomen, 431 Nm aan koppel. Naar keuze kun je de motor koppelen aan een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen of een achttraps automaat. Buiten Europa wordt de Staria ook leverbaar met een 3.5 V6, goed voor 268 pk en 331 Nm.
Ondanks dat het ook een bedrijfswagenbusje is, gaat Hyundai er prat op dat de auto zeer geciviliseerd zal zijn. De Hyundai Staria krijgt bijvoorbeeld een onafhankelijke multi-link setup aan de achterzijde. Dat heeft een instap-A3 nog niet eens.
Custom-uitvoeringen en waterstof
Op sommige markten zal de Hyundai Staria geleverd worden in zeer specifieke ‘Custom’-uitvoeringen. Denk conversies als limousines, campers of af ambulances. Naast een benzine- en dieselmotor staat ook een waterstof-versie op de planning.
De reguliere versie komt halverwege 2021 op de markt. Of de auto ook door Hyundai Nederland aangeboden gaat worden, is niet bekend.
Jochempie zegt
Geweldig. Hij ziet er uit als een hippe, minimalistische zetpil. Eigenlijk had ‘ie ook als Apple op de markt kunnen komen.
lompey zegt
Voor als je iets praktisch wil en geen smaak hebt.
Ditoxx zegt
Wat voor jou dus? ;)
Edge zegt
Ik vind dit supergaaf. Ik heb niet zoveel met busjes-achtige MPV’s, maar ik vind het supergaaf dat Hyundai er anno 2021 aandurft om een minibusje hier in Europa uit te brengen. Iedereen, diens moeder en diens hond wilt of heeft immers een ‘stoere’ SUV op de oprit staan om de stoeprandjes, kinderkopjes en verkeersdrempels van de urban jungle te trotseren.
Ik weet alleen niet zo goed wat ik van het design moet vinden. De voorkant vind ik tof. Het is niet zozeer iets wat ik mooi vind (maar dat is wellicht inherent aan het type auto), maar het oogt wel anders dan een standaard busje/MPV en vooral heel futuristisch. De zijkant, tja, het glasoppervlak is erg groot. Fijn voor de inzittenden, minder fijn voor het aangezicht van het busje. Maar wat ik vooral jammer vind is die achterkant. Zo modern en anders als de voor- en in mindere mate zijkant zijn, zo saai, anoniem en oudbollig is de achterkant van het busje. Die had zo uit de jaren 90 kunnen komen.
fapfap zegt
Gefeliciteerd Edge, ik vind precies hetzelfde!
gregorius zegt
Waarom altijd saaie busjes ontwikkelen? Ik vind dit het straatbeeld er leuker op maken!
4×4, 3 ipv 4 rijen en je hebt een prima familie wagen.
Nog beter: 400 pk en 100KWh elektro uitvoering!
adyton zegt
Vreemde lancering. Hebben ze nu per ongeluk de productieversie ook al gedeeld of wordt de concept en de profuctieauto tegelijkertijd voorgesteld. Dat heb ik nog niet vaak gezien. Maar ja moet wel als die 2de helft 2021 op de markt moet komen.
Esprit_de_Flandre zegt
@adyton: Beide versies zijn productieversies. Die met de 6+2 blokjes als koplampen is de Staria Premium, minder zitplaatsen maar meer luxe. Die met de kleinere lichten is de 11-zitter. Daarnaast komt er nog een model met een verhoogd dak, de Limousine, met nog meer luxe…
adyton zegt
@Esprit_de_Flandre: Ok. Dan is er best nog veel verschil tussen de 2. De achterlichten zijn ook al anders en hoger, die grill leek me eerst niet productierijp. Het voelt echt aan als een concept met een wauw factor en het zwakkere broertje die er dan weer heel (te) basic uitziet eens gelanceerd, vooral van de achterkant was ik niet echt onder de indruk en zag er verouderd uit. De premium is dan wel een indrukwekkend apparaat en een beter algemeen ontwerp.
Richmond zegt
Wat is er zo bijzonder aan dat hij 431 en geen 432 nm heeft
marcomanta zegt
@benja01: zeker een weddenschap met Clarkson.
pyrat zegt
Heel erg cool ding voor een busje! Respect als dit de productieversie is!
dalmore zegt
Cool ding! Vermoedelijk wordt dit de lang verwachte opvolger van de Zafira als favoriete stereotype boerderij-auto :)
Dutchdriftking zegt
Tja, het is de ideale shuttle bus voor hotels natuurlijk, en er zullen in Staphorst vast gezinnen zijn welke behoefte hebben aan elf zitplaatsen. Al heb je in Europa voor zoveel personen dan wel weer een D1 rijbewijs nodig.
Robert zegt
Wat ontzettend gaaf. Al die opgeleukte Transits, T6’jes, Vito’s en dergelijke vallen in het niet bij de sub-zero coolness factor die dit ding uitstraalt.
Die modelnaam alleen doet me trouwens onwillekeurig denken aan een andere coole (en zwaar ondergewaardeerde) auto uit de jaren tachtig van de vorige eeuw: de Mitsubishi Starion. Die kreeg hier helaas ook niet echt de handjes op elkaar.
b088y zegt
Liever Toyota alphard
rumour zegt
Achterkant Lancer station 2008 (verlichting). Van Pony naar Staria knap werk Hyundai.
faalhaas zegt
@b088y: Het is een goede start iig, laat maar meer van dit soort busjes komen.
frank2b zegt
Ik zeg: campervan.
tenaci zegt
Wat een vet ding! Zoveel beter dan de gemiddelde Teabsporter of Vito! Laat maar komen!
jarnobakker zegt
Jammer , geen benzine uitvoering in Nederland Anders had ik wel interesse gehad
davido89 zegt
Zo’n futuristisch uiterlijk en dan een interieur wat zo uit een 10 jaar oude Dodge Grand Caravan kan komen
alper zegt
CyberVan. Jammer Tesla😬
rollingstoned zegt
Zo kan het A-Team busje weer een tijdje mee 😁