Meer ruimte, minder SUV en dus ook beter weggedrag? Hyundai zegt het en legt om het te bewijzen een nieuwe 200pk variabele-turbo diesel voorin.
Een Santa Fe dus en geen iX45 (in Europa). Wat de buitenmaten precies zijn meldt Hyundai niet. We wisten al even hoe hij er uit ging zien. Nu is alles officieel. Dat betekent dat we de eerste echte specificaties binnen hebben. Leuk als je opzoek bent naar een nieuw lease-kanon en SUV’s en crossovers helemaal je ding zijn. Hyundai denkt dan ook met name aan de dieselaars onder ons.
Voorin een 2.0 of 2.2 diesel met variabele turbo geometrie (yay). Leuk maar vooral ook goed voor het terugdringen van uitstoot, de gasrespons, koppel bij lage toeren en natuurlijk het vermogen. De 2.0 VGT (vegetarisch ofzo?) heeft maximaal 150pk. Vanaf 2000 tpm is het maximale koppel van 382Nm beschikbaar. Uitstoot van dit blok: 155 gram CO2 per kilometer. Leuk maar niet zo leuk als de 2.2. Deze ’top’-diesel heeft namelijk 200pk en 431Nm en produceert zelfs maar 145gram CO2. Zo onderstreept Hyundai dat meer vermogen en inhoud eigenlijk beter is voor het milieu. Immers, als je snel kan accelereren hoef je niet zo lang te planken.
Spreken zelfontbranders je echt niet aan dan ligt er ook een 2.4 GDI (directe injectie) viercilinder benzine in de schappen. Met 193pk en een CO2 uitstoot van 197 gram per kilometer in Nederland waarschijnlijk erg duur en weinig interessant. Diesel is de toekomst, slik het.
Prijzen volgen later. Plaatjes kijken kan nu. Oh en alle motoren zijn leverbaar met automaat (of handbak). Voor de autoblogsters: 534 liter bagage ruimte en standaard heel veilig met allemaal elektronische hulpmiddelen (ESP, ABS, hill-assist, adaptieve cruise control). Hyundai levert zelfs een achteruitrijcamera.
sirmustang zegt
Not bad
Flamingo zegt
Netjuuss!
kets zegt
en toch sprak het vorige model me meer aan
bartsmit zegt
Buitenkant goed binnenkant fout motoren zijn oud.
baap zegt
@bartsmit: oud of niet, 430 NM koppel uit een 2.2l blok is toch niet erg ouderwets te noemen toch? :)
bartsmit zegt
@baap:
De diesels zijn goed maar ik wil benzine. Misschien moet je geen benzine willen in dit genre, dat kan natuurlijk ook.
atteh zegt
Persoonlijk vind ik de vorige Santa Fé er velen malen beter uit zien, dit uiterlijk vind ik op één of andere manier zeer saai en simpel over komen… Helaas!
ronin1130 zegt
Die Koreanen gaan er toch met reuzensprongen op vooruit de laatste tijd. Nette producten voor een correcte prijs. very nice!
garp zegt
@ronin1130: aan de buitenkant wel. Binnen voldoet een laskap nog niet eens om de pijn aan je ogen te verzachten. :-)
lincoln zegt
er zijn maar weinig auto,s die niet leuk zijn ..
deze met zijn dooie vissen-ogen is er 1 van ..
agera zegt
@lincoln: Waarom dan? iig leuker dan die compacte crossovers uit Duitsland.
lincoln zegt
@agera:
in die klasse zijn de Kia Sportage / Mitsu Outlander / Jeep Compass / Fiat Freemont best grappige dingen ..
crossover sucks ..
norge zegt
@lincoln: Dit is iets groter dan een Sportage .
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: Grappige dingen? Sportage, ok, maar een Outlander heb ik nooit leuk gevonden, gelijk welk smoelwerk Mitsu er ook probeert op te plakken. De Fiadtodge kan er nog mee door, maar de Compass… Nàh.
Maar smaken verschillen natuurlijk…
agera zegt
Mooie auto, mooie interieur, mooie prijs in een woord TOP kunnen de Duisters een keer wat van leren.
meneersander zegt
@agera: wat gaatie kosten dan?
speedlimit zegt
@meneersander:
Ik gok op een vanaf prijs van €33.000,-…neem een vergelijkbare tiguan bijv en je komt veel hoger uit.
norge zegt
Mooi sportief (yep) uiterlijk en lekkere motoren .Simply the best….
trisx zegt
Pfuetfieuw
jordy14 zegt
Ziet er goed uit.
Esprit_de_Flandre zegt
langerbrederlager…
En mooier…
RobertJ zegt
“Voorin een 2.0 of 2.2 diesel met variabele turbo geometrie (yay).” >>>>> De 2.0 VGT (vegetarisch ofzo?)…
RobertJ zegt
@RobertJ: tags zijn hoerig
spylegion zegt
Doen ze toch erg goed, ervan uitgaande dat de prijs vriendelijk is…
pier zegt
Keurige kar dit, ziet er veel beter uit dan de vorige! Die 2.2 diesel kan je prima een trailertje achter hangen lijkt me.
964rs zegt
Niet verkeerd, maar een beetje te veel “in het midden”
potjak zegt
Netjes en ook niet meer dan dat. Wel veel beter dan het huidige model, dat vind ik een net niet model
toyotafortuner zegt
Naiss! Die vorige was ook wel te pruimen heur!
BTW: blijft ‘ie een 7-zitter? Of toch niet?
brennie-1994 zegt
nice :) mn pa gaat m direct bestelle als ie uitkomt zegt ie maar ik houd t liver bij mijn A3’tje
integraturbo zegt
“diesel is de toekomst”, neen, Hyundai is de toekomst!
the-budel-guy zegt
achterkant is wel mooi voorkant niet en jammer dat de wielkasten achter zo zichtbaar zijn en vooral bedekt zijn met plastic in plaats van stof zo als de rest.
in ieder geval ziet hij er beter out dan zijn voorganger.
Of hij de Duitsers kan verslaan?? nee denk het niet iemand die een Q5/Q3 of X3/X1 koopt zal niet snel voor een Hyundai gaan.
brennie-1994 zegt
@the-budel-guy: kwalitatief gaan ze steeds verder vooruit alleen binnen in heb je meer ruimte als in een Q5/Q3 of X3/X1. en hij is een stukkie goedkoper wat scheelt!
scarbir zegt
Een kloek bakkie, als je dat over zo’n joekel kan zeggen.
fit4fun zegt
Hij gaat in Europa dus ook echt Santa Fe heten? Lijkt me niet logisch. Hopelijk krijgt dit nieuwe model een hoogwaardiger interieur dan de IX35 (Heb daar even ingezeten bij de dealer. i40 heeft een betere binnenkant vind ik).
porker zegt
Toch is zo’n dashboard vaak net een voor onderzoek opengewerkt hert. Brrr
akrapovic zegt
Typisch aziatisch, maar wel heel erg mooi. Fijne motor die 2.2d. De vorige santa fe was al een goede auto, deze zal nog beter zijn lijkt me
bempi zegt
Gaaf futuristisch interieur, maar persoonlijk zou ik toch voor de Kia Sorento kiezen. Toch die 7 jaar garantie en ziet er net ff wat beter uit. :P
nelly0183 zegt
@bempi: +1
mrdjm zegt
Ziet er prima uit, maar waarom alleen deze auto een naam geven en geen type nummer?