Door de één zeer geliefd, door de ander enorm verguisd, wat je ook van de Santa Fe vindt, het is een winnaar. In ons eigen land is de SUV ontzettend populair, maar ook in het land van “size does matter” en “bigger is better” doet de Koreaan goede zaken. Op de Los Angeles Motor Show, kreeg de Santa Fe de award voor “SUV van het jaar 2007” en liet daarbij concurrenten als Honda, Ford en Mazda achter zich.
De Autobytel Editors’ Choice Award voor “Best Midsize SUV” ging eveneens met de Santa Fe mee naar huis. De jury prees de Koreaanse SUV om z’n hoge kwaliteit, de prestaties, de goede veiligheidsaspecten, het moderne, dynamische en sportieve design en het luxe interieur. Dit alles voor een zeer concurrerende prijs, hetgeen de Hyundai Santa Fe tot de beste nieuwkomer maakt.
Misschien kun je je ook de vergelijking met Volkswagen Touareg nog herinneren, waarbij de Santa Fe evenveel punten scoorde. Dus laat de haters lekker lullen, want de Santa Fe is een toppertje.
Jesko zegt
opzich een goede keus, ik vind hem mooi.. behalve deze kleur dan.
zwart vind ik m mooier..
El Loco zegt
Netjes Hyundai! :)
Is dit de eerste dergelijke Koreaan die het kan gaan maken in de VS? Goede eerste start iig.
Ton zegt
Deze Santa Fe ziet er ook gewoon ontzettend goed uit.
Dat in tegenstelling tot zijn voorganger…wat was díe lelijk.
ruben zegt
ik heb het niet zo voor SUV’s maar hij mag er zijn.
Greg zegt
Hyundai moet dus maar serieus genomen worden i guess…
Citrofiel zegt
Zoals veel nieuwe SUVs ziet hij er best goed uit. Ik vind het terecht, denk ik. Hij heeft gewonnen van de Mazda (CX-7? als het de CX-7 is, vind ik die mooier) Honda (Hoe heet dat lelijke ding) en Ford (logisch, die maken toch gedrochten!) Ik vind het wel goed zo, of het moet de CX-7 dus zijn geweest, die vind ik minder op een SUV lijken, dat is altijd goed ;)
Rick dos zegt
En terecht! Mooie auto, rijdt comfortabel, genoeg ruimte, goede prijs/kwalitieit verhouding. Enige minpunten zijn de motor (en dan heb ik het over de diesel) die mag wel héél wat pittiger, het mag ook wel wat directer op het gas reageren en het plastic interieur. Maar dat zijn we wel gewend van de Amerikaanse en Japanse auto´s dus dit is hem vergeven…….
Greg zegt
kweenie.. blijft Hyundai…:-)
JANUS zegt
Ik weet nog steeds niet of ik de Santa Fe mooier vind dan de Sorento maar ik weet wel dat ik deze Santa Fe een heel stuk mooier vind dan de vorige. In het zwart, hier en daar wat chroom. Mmmmmmm. Lekker hoor.
Greg zegt
@Janus
Mee eens. De styling van de nieuwe Santa Fe is zeker vooruit gegaan, denk ik. Ook van binnen. De cockpit oogt zeer netjes en kwalitatief dik in orde.
De styling van de achterkant valt me nog wat tegen.. vind de achterlicht units iets te smal en te hoog geplaatst. En het geheel mocht wat dikker zijn van achter. Wat meer Cayenne of Q7 gehalte zou ‘m goed staan.
Sander zegt
Het blijft Hyundai..
Greg zegt
@Sander.. that’s right, maar ze komen er wel!
Ik zie vooral de Getz regelmatig op straat voorbij gaan, en ook de Tucson is is goed verkocht. Modellen als de Atos, Matrix, Elantra en Accent zijn de lelijkerds.
Sander zegt
@ Greg,
Repeat: Het blijft Hyundai..
BMW320CI zegt
Wij hadden vrij lang geleden ene Hyundai H100 ( ja ja een busje)
dat was echt een top auto nooit problemen mee gehad lage prijs en toch goeie inruilprijs.
uiteraard zijn personenauto’s anders, en rijd een BMW of Mercedes vele malen beter, maar als je naar de prijs kijkt doen ze het zeker goed….
en de modellen worden ook steeds iets beter
ML zegt
Ben het eens dat er mooiere SUV’s zijn. Maar kijk ook eens naar de prijs kwaliteitverhouding…
@Rick Dos: Amerikanen rijden nog bijna geen diesel in hun personenwagens.
Rick dos zegt
@ML
Dat weet ik, maar ik heb een paar maanden geleden de dieselversie van mijn zus naar Spanje gereden. En daarom dus mijn specifieke mening. Ik kan niet zeggen hoe de benzineversies rijden.
Keerse zegt
Fantastisch !! Iedereen vindt hem dus wel leuk. Alleen nu moet ik een maand langer wachten op de mijne !! Productie tekort ! En dat voor de grootste productiesite van de auto industrie. Dat zegt genoeg over het succes zeker
joost audi rs8 zegt
cker santa fe the bom die krijg ik binnekort ook alleen erg lang wachte :(
daewoo-chevrolet zegt
Ik vind de Santa Fe niet mooi met de oplopende raamlijn aan de zijkant. Ik zie liever een Chevrolet Captiva!!!
Pannekoek zegt
Was vast de enige SUV in die catogorie.. :P
Ronald zegt
Heb een zwarte diesel automaat besteld. Moet wachten tot eind maart, maar ik zie er nu al naar uit! Heb er overigens wel echte wielen op laten zetten. Vind die 17″ 5-spaaks wielen beetje plastic.
Zag zondag in de Arena een CX-7: vreemd knikje in het achterportierruit. Wel een mooie auto, maar wat futuristisch. Gaat naar verwachting overigens een fortuin kosten en vooralsnog niet als diesel automaat leverbaar. Lijkt geen verkoopkanon te gaan worden…
albert zegt
mooie auto toch, zuo graag weten wat “echte wielen”dan zijn.
Ronald zegt
@ Albert: zie de minisite van Hyundai: http://www.santafe.nl
Daar wordt de auto op 6-spaaks 18″ velgen getoond…dat zijn de echte wielen. Viel nog niet mee om ze te vinden, want bij de Hyundai dealer wisten ze eerst niet waar ik het over had. Greenib bood uitkomst. Blijkt gewoon een Hyundai velg te zijn, met een legitiem Hyundai artikelnummer.
Nogmaals, veel mooier dan de 5-spaaks velgen (heb in april dus een setje 17″ 5-spaaks velgen met banden te koop :))
Hans zegt
Sinds een week in bezit van een nieuwe Santa Fé, diesel-automaat in de luxe versie met prachtige lederen bekleding en veel details.
Mis ik parkeersensoren (ik wil alleen maar een piepertje als waarschuwing)! Lijken me gemakkelijk zelf in te bouwen in de achterbumper, maar weet iemand iets meer over demontage van de achterbumper? Wil ik uiteraard enigszins voorzichtig uitvoeren!
Renetb zegt
er is een premium model uit met standaard 18″velgen en nog wat extra
tov de styleversion voor maar een klein bedrag meer.
Ik snap de actie niet goed als de verkopen zo goed lopen maar goed een leuke
gadget actie en goed voor de portomonee!!
Mailbox zegt
@hans: Hyundai dealer van der Wel in Bergschenhoek bouwt de sensors diirect voor mij in voor EUR 495
albert zegt
Drie maanden na de eerste proefrit, eindelijk mijn eigen Santa fe gekregen.
Nu weet ik weer waarom deze auto SUV van het jaar in America is geworden.
Hij rijd fantastisch, en wat een comfort, zeker in de style uitvoering, met een prima kwaliteit/prijs verhouding.
Voorlopig nog op 17 inch velgen, maar die 20 inch die OZ voor suv’s
heeft lijken mij wel wat voor in de zomer.
Troflek zegt
Rijd nu 3 weken in een black pearl SF diesel handgeschakeld, 3000 km achter de rug. Op de zaak willen ze hem allemaal lenen om hun ritjes te maken. Hebben ze niks om naar toe te rijden verzinnen ze wel wat. Rijd goed, krachtig genoeg en 1:14 gemiddeld. Over 4 weken een trekhaak erop voor € 485,= Radio van Hyundai erin. Speelt ook MP3. Dus uuuuuren muziek van 1 CD. Toppie. Zit jammer genoeg niet al te veel geluid in. 4x45Watt (zeggen ze) maar ik wordt wat doof want haal het er niet uit. Interieur is blauw verlicht, heb hier en daar nog wat blauwe ledjes gemonteerd. Ziet er tof uit in het donker. Moeten ook nog nieuwe lampen in. 100 watters of x-treme powers van Philips. En dan zo geschakeld dat groot licht ook mistlampen bijzet en de dimmers ook groot licht schijnen. Al met al ben ik dik tevreden over mijn bak. Vering is voor mij wel wennen want ik kom uit een c5. Er zijn toch nog wel heel wat harde richeltjes in Nederland ontdek ik nu.
Troflek schrijft zegt
Dat van die lampen ging niet helemaal goed. Durfde bij nader inzien niet de 100 watters te monteren vanwege hoog stroomverbruik. Sta je met je dure H4 lampen (Philips blue vision en xtreme power) en dan moet er H7 in. Stom, stom, stom. Dus ruilen en nog meer geld erbij. Staat nu wel te gek. 4000K xenon wit dimlicht en een puist extra grootlicht. Verschil is te merken. Nu gaan we verder want als ik claxoneer (zit nu ook al luchthoorn in) moeten tegelijker-
tijd de mistlampen aanflitsen. (niet andersom) Tevens moeten de mistlampen aan als ik grootlicht inschakel. Nu zit er onder de motorkap een zekeringenkast met allemaal relaistjes. Truc is nu ze zo met elkaar (en extra relais) door te verbinden dat er gebeurt wat ik wil zonder dat overal de zekeringen om je oren vliegen. De geinteresseerden lezen later weer meer. Achter het Hyundai logo ook maar 2 blauwe ledjes gemonteerd, had ik toch over. Ziet er strak uit in het donker. Dus als je me spot weet je dat het troflek is. Rijd verder uitstekend, nog geen enkel probleem en 1:14.
Vanderhallen zegt
Ik heb een testrit gedaan en ben zeer overtuigd van het stille motorgeluid, maaaar… bij een afrit van een autosnelweg kreeg de santa fe te maken met een bocht met daarin twee (niet te diepe) gaten. Over zijn weggedrag op dat ogenblik ben ik niet te spreken. Telkens moest de wagen moeite doen om terug grip te krijgen waardoor we zowaar van links naar rechts wiebelden. Ik vrees dat de koreanen weer uitgepaard hebben op de ophanging of dergelijke… Deze punten vind ik belangrijker dan de fijne snufjes binnenin!
Peter zegt
Ik heb deze auto nu ook, heb voor de ‘full options’ versie Style gekozen.
Je zou toch verwachten dat alle auto’s tegenwoordig met full-options ook full-options bedoelen…
Helaas bespeur ik dat ik toch ff wat te weinig aandacht aan zeer praktische zaken heb besteed:
– geen verwarmde buitenspiegels > duurt erg lang bij ochtenddauw om wat te zien
– geen ramen die met 1 korte druk op de knop automatisch omhoog of omlaag gaan (alleen rijdersraam kan zo omlaag).
– Geen afsluiting van ramen en open daken als je langer op de ‘sluit alle deuren’-knopt van je afstandsbediening drukt (allemaal opties die in vele andere auto’s heel erg standaard zijn).
Ben ik ontevreden, nee hoor, hij rijdt echt geweldig, maar tja… dit soort onvolkomenheden geven toch net ‘het verschil’…
Robbie zegt
Ik heb nu 3 maanden een 2wd diesel automaat.
Hij rijdt super.
Het verbruik is een beetje variabel, maar je kan bijna altijd 800 km rijden zonder te tanken. (er gaat overigens dan wel 82 liter in)
Het is mogelijk op de snelweg in 600 km 76 liter op te maken en dat is dus 1 op 7,9. Als je “nederlands” rijdt kun je ook 1 op 12 halen.
De wegligging en het comfort is ook bij 180 km/h super.
Ik reed hiervoor een passat die (in de standaard uitvoering) niet een veel betere wegligging heeft.
wimpie zegt
@ peter, beste peter SPIEGELVERWARMING werkt eigenlijk een beetje anders dan een achterruitontdooîng …dus is het eigenlijk niet zo dat na enkele minuutjes je spiegels vrij zijn van ochtend dauw ( heeft bij elke auto wat meer tijd nodig)….en ramen met 1 korte druk ..kom op da’s een gewoonte hoor..
beetje pietlulligheden als je het mij vraagt…geniet nou gewoon van die prachtige kar..je hebt één van de betere …succes ermee ..greetz wimpie
Troflek zegt
De 2 blauwe ledjes achter het Hyundai logo zijn er alweer uit. Oom agent was het er niet zo mee eens. Geen boete gehad maar moest wel meteen gedemonteerd. Dus Troflek is weer anoniem. Auto loopt 1:15 bij nederlands rijgedrag. Kom per tank over de 1000km actieradius. Er gaat veel meer in dan de 75 liter zoals in het boekje staat. Heb al 79,5 liter getankt. Ben aan recordpogong bezig tot het mis gaat. Auto blijft mooi stil. Alleen het rechterraam rammelt ietwat boven de 130. Bij de servicebeurt maar ff naar laten kijken. Heb nu 187 km/hr gehaald (op navigatiesysteem dus erg zuiver) en had nog gas over. Trekhaak zit er nog niet onder. Productieproblemen bij de fabriek. Teveel vraag. Nog 3 weken wachten. Ik las net wat over verwarmde buitenspiegels. Bij mij slaat na 40 sreconden de damp eraf.
Robbie Toet zegt
@ Troflek
Kun je nog iets meer vertellen over de productieproblemen met die trekhaak? Gaat het om de afneembare versie? Hoe gaat de dealer ermee om? Staan die 3 weken vast of is het een schatting?
Ik heb zelf een SF 4WD diesel automaat Style version besteld, die eind maart gaat landen in de haven, en heb de bedoeling om er eind april / begin mei mee op vakantie te gaan – met een caravan erachter. Zonder trekhaak wordt dat een ingewikkeld verhaal…hoop niet dat dit een domper wordt, want ik kan bijna niet wachten tot eind maart.
Robbie zegt
@ Troflek
Ik heb een bonnetje liggen met 82 liter (was wel ff zweten).
1:15 lijkt me sterk, bij nederlandse rijstijl haal ik 1:11 (de boordcomputer geeft overigens wel 1 liter minder aan).
Die buitenspiegelverwarming laat ik dan ook even checken, bij mij duurt het ook 10 minuten voordat er iets gebeurt.
@ Robbie toet
4wd automaat is een superkeuze, mijn 2wd aut. draait regelmatig met de wielen door.
Troflek zegt
@ Robbie Toet,
Heb de trekhaak niet via de dealer maar bij een servicecenter. Zoals al eerder boven geschreven kost ie dan € 485,= incl. BTW. En dan met originele kabelboom. Dealer vraagt ietwat meer, kan je er bijna 2 onder zetten. In mijn geval een vaste. Ik weet uit eerdere ervaring dat ik hem er toch nooit afhaal. Een betere bescherming voor je achterbumper kun je je niet indenken. Boem is ho en niks kapot. (bij mij dan he) Laat er dan ook geen achteruitrijradar op zetten, zonde van het geld. Heb je een trekhaak nodig dan is het zaak tijdig te bestellen. Ik wacht nu 4 weken en het duurt nog 3. Laat je hem erop zetten door de dealer dan komt ie zo uit voorraad.
@ Robbie
Je rijdt toch wel een diesel?? Let op: Het nieuwe rijden: veel opschakelen, onder de 2000 rpm blijven, anticiperen, rustig gas bijgeven. Op de snelweg onder de 2500 rpm. Mooiste is om met zo’n Santafe heeeeeeel kalmpjes aan te doen. Iedereen ziet namelijk zo wel dat je een beest rijdt. Daar voegt een vlotte rijstijl niets aan toe en je spaart een heleboel Euro’s.
Robbie zegt
@troflek
ik heb een dieselautomaat. Het nieuwe rijden is daarmee nog niet mogelijk. Veel gas bij weinig toeren is niet mogelijk omdat de automaat dan altijd terugschakelt. Met de schakelstand kan het in principe wel maar daarvoor koop je geen automaat…
Zou een mooie uitvinding zijn dat de automaat een spaarstand heeft waarbij deze ook bij volgas bij 3000 toeren of minder al opschakelt.
Heeeeeel kalmpjes aan doen is wel heeeeeeeel saai hoor.
Peter zegt
ik geniet ervan, maak je geen sappel.
Toch … ik heb van een ander begrepen dat ie exact dezelfde ervaringen deelt… gewoon minder !!
helaas
Troflek zegt
@Peter
Nou verwacht ik dat je goed nadenkt en vergelijkt als je een auto koopt van dik € 40.000,= Dus de nadelen die je op noemt wist je van te voren. Moet je nu niet gaan mopperen. Gooi er dan nog een “paar” mille tegenaan en koop een touareg. Zo kom ik uit een C5. Xenon lampen, radar voor en achter, electrische stoelen, meedraaiende koplampen, wel je ruit op en neertjes zoals jij ze mist, grotere achterbak, hogere topsnelheid, standaard een mooie radio erin, 1 inklapbare sleutel in plaats van zo’n gedeeld kreng, een lampje voor als je dimlicht brand, ASR, ESP, maar ja je wil eens wat anders. Dus heb ik nou wat anders. Met de lusten EN de lasten. Niet zeuren maar lekker genieten van je bak is mijn advies. Hou vol man.
@Robbie
Reed gisterochtend tegen 10 uur in de ochtend even door Noord Holland heeeeeeeeel kalmpjes aan. Heb maar liefst 2 flitsers gespot en weer een aantal tegemoetkomers behoed voor een flits. Kalmpjes aan is dus heel goed voor de portemonnee. En het andere verkeer kan langer van jou auto genieten. Ik heb liever dat men denkt: Jeetje wat een aardige meneer dat ik daar voorrang van krijg dan dat ik een kwaaie blik krijg toegeworpen waaruit je het woord asoos kunt destilleren. Oh ja; het nieuwe rijden is weinig gas bij weinig toeren. Heb ook de automaat gereden, gaat prima als je het rechtervoetje in bedwang houdt. Was echter ca € 2.500 duurder, had dat er niet voor over.
Robbie Toet zegt
Robbie Toet doet nog steeds geen toet! De Hyundai laat wat langer (inmiddels 2 maanden) op zich wachten. Waarom? Toet heeft met zijn stomme hoofd een optie teveel aangekruist: ESP. Even een tip voor iedere potentiële Santa Fe rijder: wil je hem sneller dan 5 maanden, laat dan dat ESP achterwege! Als je bereid bent om zolang te wachten, is het natuurlijk wel het summum, maar had ik het vantevoren geweten dan weet ik het nog zonet niet…Anyway, mijn geplande mei vakantie met de caravan gaat dus gewoon met de huidige auto, en daar baal ik wel een beetje van…
wimpie zegt
@ROBBIE TOET
wimpie heeft ook nog geen toet,ik had hem begin februari besteld en eind juni
zou hij pas geleverd worden. (5 mnd!!!) nu heb ik van hyundai belgium het
bericht gekregen dat dit te maken heeft met HET WERELDWIJDE SUCCES
VAN DE SANTA FE (wat dacht je dan !!) en ook dat de fabrieken een tijdje
hebben stilgelegen.
dit heb ik even opgezocht ;staking bij hyundai in korea duurde maar liefst
8 weken(voor loonsopslag) en dat is naar verluidt de echte reden van het
uitstel…en dat geldt ook voor nederland…tenminste ben jij nederlander?
LAAT WEL IETS WETEN ALS IE D’R IS ..BYE
Robbie Toet zegt
@ wimpie
Ik heb de vraag maar weer eens weggelegd bij Hyundai. Het lijkt erop dat zij er ook wel een beetje mee gaan zitten. Met name het gevoel dat er geen feiten maar aannames worden neergelegd bij en door de dealer, geeft toch maar aan dat de Hyundai organisatie nog wat moet bijleren. Heb mijn short break met de huidige auto gedaan. Kom ik aan op de camping en wat staat er….een hele mooie HSF (nog wel een zwarte). Gelukkig was het mooi weer. Dat vergoedde een boel.
Het uitstel heeft overigens ook positieve kanten: ik ga er een Pioneer DVD/CD/Navigatie/etc in hangen, en die hebben net een nieuwe versie uitgebracht…
Ik hou je op de hoogte, en euhhh, ja ik ben Nederlander. Groet
Robbie Toet zegt
…we zijn weer een week verder en Toet heeft nieuws! Volgens de dealer is de auto nu echt geproduceerd en gaat hij vervoerd worden om de 3e week van juni in Roterdam aan te komen. Dit geeft een raar gevoel…als de auto nog vervoerd moet worden en de boot doet er 5 weken over, dan gaat die derde week juni moeilijk worden. Vervolgens gaf de dealer aan dat het 2-3 weken duurt voordat de boot is uitgeleverd…dat heet veiligheidsmarge inbouwen! Toet gaat de 2e week van augustus op vakantie, en ik ben bang dat dat met de oude auto wordt, want hier zit geen schot in!!! Dus via de leasemaatschappij contact gelegd met de importeur. Wat blijkt…de importeur kan niet met zekerheid stellen dat de auto inderdaad is geproduceerd…ofwel, de dealer l*lt uit z’n nek. Ik word hier nu wel een beetje verdrietig van. November besteld, realistisch of hoopvol gezien augustus afleveren. Als dan de nieuwe nummerplaten nog niet worden uitgeleverd, dan houden ze hem nog maar een paar weekjes. Zotter moet het niet worden.
wimpie zegt
@robbie toet
tja best treurig als ik dat zo allemaal hoor (lees hé) maar ik heb wel goed nieuws gehad van mijn dealer( deze ochtend via mail )normaal zou de sf pas eind juni geleverd worden…MAAR DE BOOT IS ONDERWEG …EN DE 1e WEEK VAN JUNI WORD HIJ GELEVERD…GOED HE !!!nu stel ik me de vraag,zou dat nu een andere boot zijn voor de belgische ende nederlandse markt?
laat ons hopen dat het de zelfde is hé …zoniet hoop ik dat j’m zo snel mogelijk hebt..want ik weet hoe rot het is om op een nieuwe auto te wachten.
ooh ja mijn santa fe is de 2.2 diesel 4wd executive (heet dit anders in nederland?..) met zwart leder interieur opt….parkeersensors side bars in chroom en een knap illegale bull bar (koeievanger) de kleur is metal gun en die staat em prima de groeten wimpie
Robbie Toet zegt
@ wimpie
Dat wordt een gave auto. Laat me even weten als hij echt is afgeleverd. Ben benieuwd…Side bars en bull bar zijn ook stoer, maar kan ik niet maken i.v.m. het representatieve karakter van de auto.
Ik heb zelf een zwart metallic HSF Style Version (zo heet dat in Nederland, zie http://www.santefe.nl) 2.2 Crdi automaat besteld, met zwart leder interieur, 4WD, zonnedak, 7 seats en privacy glas. Verder worden er af dealer (i.v.m. de fiscale bijtelling in Nederland) een Pioneer 7″ CD/DVD/Navigatie systeem, parkeersensoren, hoofdsteunen met Plus 1 (www.plus-1.nl) dvd schermen, een standkachel en als gimic een achteruitrijcamera ingebouwd. De auto wordt op 18″ velgen (zie de premium versie in Nederland) geleverd. Daarnaast laat ik een skikoffer in kleur meeleveren…dus als hij er eenmaal is dan ben ik er ook heel blij mee, alleen dat wachten en wachten en wachten hè….
Troflek zegt
@Robbie
Waarom allemaal zo ingewikkeld. Heb eind november een zwart metallic dynamic 2.2 besteld en die is in de 2e week van januari uitgeleverd. Enige verdere optie een radio van Hyundai met stuurbediening want dat stond zo mooi. Heb er al 15.000 km mee gedraaid. Bevalt prima. Trekhaakje komt van elders. Hoop voor je dat je hem voor je vakantie krijgt. Eigenlijk is het te gek voor woorden wat er gebeurt.
Robbie Toet zegt
@ Troflek
Bedoel je ingewikkeld door mij of door de fabriek? Er was een optielijstje en van die opties heb ik er een aantal ingevuld. Dat zou dus gewoon af fabriek moeten worden geregeld…en dat blijkt nogal moeilijk te zijn. Begin daar dus aardig van te balen. Alle overige accessoires maken hem nog mooier en zijn lokaal af te handelen…dat is dus een kwestie van een paar dagen nadat hij van de boot is. Het is inderdaad te gek voor woorden wat er gebeurt! Wat mij met name frustreert is dat niemand (ook niet de importeur) met zekerheid kan stellen wat de status van de fabricage is…en dat in een tijd van barcodes, just-in-time productie, tracking-and-tracing.
Mijn gevoel: die auto is al een keer een paar maanden eerder in deze specs geproduceerd en al lang uitgeleverd aan een dealer die een belangrijker speler was voor de Europese markt…maar probeer dat maar eens hard te maken.
Troflek zegt
@Robbie,
Ik bedoel ingewikkeld door de fabriek, importeur en dealer. Die jongens (speciaal de fabriek want die maakt een productieplanning) weten allemaal best wanneer jou auto de band op gaat. Ze houden je als klant mooi aan het lijntje. Het verkoopcontract is immers toch al getekend dus daar kom je niet meer vanaf. Dat er nou nergens een autootje te vinden is die voldoet aan jou specificaties. Lekker allemaal. Volgende keer 1tje uit voorraad kiezen. Dat heet: de tering naar de nering zetten. Succes ermee.
wimpie zegt
@ troflek
ze kunnen je als klant dan misschien wel aan’t lijntje houden ..maar aan een verkoopkontrakt niet meer onderuit kunnen is volgens mij niet waar hoor.
als de aankoopbon getekend is ,bevat deze afleveringsdatum…dit is de datum
waarop de voorziene aflevering van de wagen plaatsheeft..plus/minus 2 weken rond die datum..,bij ons in belgie is het zo ,dat wanneer deze datum met 3 maanden verstrijkt het kontrakt”vervalt”en dus niet meer bindend is.
aangezien dit een europese richtlijn is vermoed ik dat deze in nederland ook van toepassing is( maar weet het niet zeker)
….en ééntje kiezen uit voorraad? je bent het toch met me eens dat het hier niet om een bakje friet gaat.zo’n auto kost wat…dus moet hij volledig aan de wensen van koper voldoen vind ik …en niet nemen wat er toevallig in voorraad staat…hoewel als dit model toevallig aan je eisen voldoet is dat mooi meegenomen…en dan als laatste puntje de eigenlijke reden vande lange wachttijden voor de hyundai sf is omdat de fabrieken een tijdje hebben stilgelegen wegens staking…groetjes wimpie
wimpie zegt
@ robbie toet
ik ben eens naar de prijzen gaan kijken op santa fe .nl
wat is die auto duur zeg in nederland sf 4wd style version aut 7 seat 46.280 €
da’s een stk duurder dan hier…38.299 € dat scheelt eventjes 8000 €
en ik dacht dat ONZE regering vol met dieven zat (hihi…)
Robbie Toet zegt
@ wimpie
Dat heet in Nederland dus BPM..het maakt de auto’s in Nederland zo’n 30-40% duurder dan in omringende landen….en dan zal ik het nog sterker vertellen…het mag eigenlijk niet conform de Europese richtlijnen, maar die BPM tezamen met de netto dealerprijs en BTW heet (zo ongeveer) de fiscale cataloguswaarde, die vervolgens de basis is voor de fiscale bijtelling indien het een auto van de zaak betreft.
Daar waar in België de fiscale behandeling van een auto van de zaak berust op motorinhoud en dan leidt tot kosten eigen aan de werkgever, daar wordt in Nederland die fiscale waarde gebruikt om daar weer 22% bij het inkomen op te tellen en daar dan belasting over te betalen. De diefstal is daarmee een drietrapsraket (BPM, BTW, Inkomsten belasting). Een auto van € 50.000 kost dan al gauw € 500 (!!!) netto per maand. Accessoires af dealer tellen overigens niet mee in die fiscale waarde; alleen opties af fabiek.
In dat licht bezien is die HSF dus een heel interessante auto, want vergelijk hem met een beetje aangeklede VW Touareq (€ 70000), Volvo XC90 (€ 75000), BMW X5 (€ 80000), en ga zo maar door, dan heb je misschien wel een beetje minder klasse, maar velen zullen het met me eens zijn, dat je bij voornoemde merken toch wel een heleboel betaalt voor het merkje op de voorkant, en waarbij de prijs absoluut geen garantie geeft voor onbezorgder rijplezier dan die HSF biedt….hoewel dit dus wel weer een heleboel reacties zal oproepen.
wimpie zegt
@ robbie toet
is het dan niet intressant om je nieuwe wagen te importeren uit belgie of beter nog uit het fiskaal nog voordeligere duitsland bijvoorbeeld .
daar kost dezelfde HSF 35.060 € dat verschil loopt op tot 11.000 €…of komt die bpm er dan ook nog bij? waarschijnlijk wel hé anders kocht er niemand nog een auto in nederland .
maar met je stelling ben ik het helemaal eens (merkje op de voorkant)
trouwens..als markske dit leest( zie; santa fe gelijk aan touareg) valt hij meteeen van zijn stoel denk ik .lol
grtz…
Robbie Toet zegt
@ Wimpie
Je zou zo kunnen solliciteren bij onze Nederlandse regering, want je begrijpt hun spel :) …. inderdaad, bij import van een nieuwe (en zelfs van een niet te oude 2e hands auto) wordt direct afgetikt bij de Nederlandse grens. Daarmee wordt de auto in de meeste gevallen dan weer duurder, want de netto dealer prijzen worden in de regel door de fabrikanten in Nederland wat lager gehouden, om zodoende die BPM nog wat draaglijk te laten zijn.
Ik vraag me eigenlijk wel af hoe dat andersom werkt….die BPM is een taks die in Nederland wordt geheven als de auto op kenteken wordt gesteld. Dus als je een Nederlandse auto importeert in België zou die theoretisch goedkoper moeten zijn dan diezelfde Belgische auto. Het zal wel tegenvallen in de administratieve kosten, anders was dit wel een gat in de markt hè?
Over markske…als je het geld ervoor over zou hebben om in een duurdere auto te gaan rijden, tja, waarom niet. Zo’n Touareq heeft natuurlijk echt wel een andere uitstraling, maar het mag wat kosten, en voor € 200 of meer per maand netto weet ik een heleboel leuke bestemmingen…
wimpie zegt
@ robbie toet
heey robbie als je met vakantie gaat deze zomer …naar waar trek je dan?
ga je d’er met je caravan op uit….frankrijk of italie of spanje of zo?
wij (ik en mijn vrouwke) gingen steeds met de vlieger op verlof(vaak canarische
eilanden of cyprus e.d.) maar nu ik die HSF besteld heb, hebben wij beslist om opnieuw (15 jaar geleden) een beetje avontuurlijker op vakantie te gaan….
jaahaa we hebben zelfs een grote 6 persoonstent gekocht in eindhoven en uiteraard ook een hoop andere kampeerspullen…toch gek wat een aankoop van zo’n auto teweeg brengt hé …vind je ook niet ?
ook al nadert de vakantie met rassenschreden (wa een woord zeg)ik heb nog steeds geen bestemming gekozen…als je (goede) ervaringen hebt uit frankrijk
mag je me die altijd meedelen….ben naarstig op zoek naar een goede vakantiebestemming groeten uit belgie
Robbie Toet zegt
@ wimpie
Als echte Nederlander trek ik met de familie iedere zomer met de caravan (zonder aardappelen…dus toch “genen echte Ollander”) naar Frankrijk. Hoewel de omgeving niet de allermooiste is (nogal vlak en droog) trekken wij meestal naar de Vendée in de omgeving van St’ Gilles Croix de Villes. Het mooiste is om de reis via Caen en Le Havre te maken, bij Lille dus rchtsaf richting Beauville…indrukwekkend gebied, aardig heuvelachtig (vooral de B wegen) en het geeft een absoluut historisch besef met al die oorlogsgraven. Bovendien ga je ver om Parijs heen, want daar is geen moer aan!
Door de golfstroom van de Atlantische oceaan en het eiland vlak voor de kust lijkt het erop dat de Vendée ’s zomers de meeste zon en/of de minste neerslag heeft.
Twee jaar geleden stonden wij op de camping Le Pin Parasol (http://campingpinparasol.free.fr/) in La Chapelle-Hermier. Hele leuke camping, met mooie plaatsen, een leuk zwembadje (ook binnen), vriendelijke mensen, en een mooi meer (helaas niet om in te zwemmen) vlakbij. Vanaf 2006 zou deze camping zelfs internetverbinding op iedere standplaats hebben. Deze camping is zo’n 10 km de binnenlanden in. Dat betekent dat het strand op 15 minuten afstand is en daar is het ook genieten, vooral van de soms onwijs hoge golven. Enige nadeel van de westkust van Frankrijk is de watertemperatuur….nogal koud…maar daar koel je lekker van af hè…
Mocht dit je nou niks lijken, kijk dan eens op http://www.camping-frankrijk.nl
Dat is een site waar ervaringen van mensen (jawel, Nederlanders zijn ook mensen) die in Frankrijk op een camping zijn geweest per camping worden gedeeld en waar die campings een cijfer meekrijgen.
Vorig jaar stonden we op een RCN camping (www.rcn.nl), en dat doen we dit jaar weer. RCN is een nederlandse organisatie die campings in Nederland en Frankrijk exploiteert. De C in RCN staat voor Christelijk, maar daar merk je niet veel van. Wat je wel merkt, is dat de kinderen het er enorm naar hun zin hebben, gezien de Nederlandstalige animatie. Ik moet wel toegeven…als de kinderen groter zijn, dan gaan we weer tussen de Fransen zitten, want dat geeft toch wel wat meer vakantiegevoel dan al die medelanders om je heen.
Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt. Mocht je andere vragen hebben….anytime
groeten uit Les Pays-Bas
wimpie zegt
@ robbie toet
vriendelijk bedankt voor de heldere uiteenztting hoor,ik ga vast en zeker een bezoekje brengen aan die sites….wel ,als je een reis boekt…neem jij dan zelf kontakt op met die camping of boek je toch via een reisburo?
(die in sommige gevallen goedkoper zijn dan rechtstreeks te boeken)m’n kop staat al een tijdje richting vakantie hoor …ben het werken een beetje beu….
heb dan ook nog examens binnen 14 dagen (avondcursus bouwkundig tekenaar
….voor volwassenen) ik zoek dus een bestemming met vooral een rustige omgeving…zeg maar een ouwe zakken camping (hihi) waar je lekker tot rust kan komen zonder al te veel gedoe,begrijp je?
ben zelf 38 jaar en heb(nog) geen kids …kan ooit nog verandering in komen….je weet maar nooit.maar ik ben zoek naar mijn ideale plekje onder de zon…ergens in frankrijk.
hoewel ik vrees dat het jaren aan research gaat kosten voor ik dat gevonden heb..denk je ook niet?.maar het is leuk om weten dat die vakantiebestemmingen bereikt worden met mijn nagelnieuwe santa fe
( ik moet zo af en toe die auto ook eens vermelden in deze chat want anders
gaan we misschien boze reacties krijgen…en vinden ze dat we kletsen als oude wijven)lol belgische groeten…en de 1e foto van mijn HSF post ik van zodra ik hem heb….tot schrijfs
Bob zegt
In Amerika worden bijna geen diesels verkocht omdat de huidige dieselmotoren niet voldoen aan de strenge mileu eisen.
wimpie zegt
@ bob
hoezo hudige diesels niet voldoen?
enDIE BENZINE ZUIPENDE 8 LITER V12 BLOKS VOLDOEN WEL AAN DIE EISEN?
en strenge milieu eisen in de states…komaan jongen …van welke planeet kom jij?…(joke) de enige reden dat er in de states geen diesels rondrijden is omdat de benzine zo ongeloofelijk goedkoop is( in vergelijking met europa)
nl. 2.20 dollar voor een gallon = bijna 4 liter iets minder dan een halve euro
per liter…waarom zouden ze met diesels rijden?
wimpie zegt
@robbie toet
GROOT NIEUWS!!!!….(voor mij dan toch)
mijn HSF is gearriveerd bij de dealer,donderdag zijn de boorddocumenten in orde …de betalingen van taxen en verzekeringen allerhande…trekhaak en sensoren d’r opgeplaatst en zaterdag….IS de GROTE DAG !!!!
mijn tenen krullen ervan..van het gedacht op zaterdag met die nieuwe car rond te hossen…voor mij is dan de vakantie(figuurlijk) al begonnen…..maar wat zal het verdomme lang duren voor het zaterdag is…k’hoop voor jou dat de jouwe nu ook snel volgt
grtz
Robbie Toet zegt
@ wimpie
Kijk…dat is goed nieuws. Veel plezier met je super HSF op zaterdag en laat even weten hoe die rijdt. groeten uit Holland
wimpie zegt
@ robbie toet
man man…. wat rijdt die auto goed…ongeloofelijk stil,enkel boven de 150
hoor je wat licht gezoem van de motor..ben nog niet veel harder gegaan,ik wil de motor nog wat sparen in het begin (rodatie) maar 150 is ook hard zat!
nee joh ..schitterende wagen,alsof je op wolkjes rijdt…en als je de peekaatjes
aanspreekt…staan ze gewillig te trappelen (hoewel ik vind dat de 1é versnelling
een beetje kort is afgenepen,maar schijnt normaal te zijn bij 4×4)
ook die grote 18 ” se velgen eronder maakt het plaatje compleet…ik bedoel
maar dat dit het silhouet van de wagen sterk beînvloed(ook als je ‘em vanop
een afstandje bekijkt..)we zijn zaterdag in goirle bij tilburg een complete
tuinset gaan kopen..en het is verbazingwekkend wat je er allemaal in kan krijgen als je de achterbank neerklapt…werkelijk een ZEE VAN RUIMTE!!!
ik zou zeggen ik plaats er een fotootje bij..maar mijn moeder heeft mijn
digitale camera voor 2 weken mee naar chili ….zodra ik em terug heb zet ik hem er op ok?
kortom het is een dikke bak waar je absoluut geen moment spijt van krijgt
…..ben zo blij als een klein kind met een lollie…misschien grapig…maar dat snap je wel op de dag dat de jouwe arriveert ..heel veel geluk ermee robbie
en laat iets weten wanneer jij bij de gelukkige bent ..belgische groeten
W. van Dijk zegt
Allemaal positievoos, dat klinkt allemaal goed.
Ik moet nog 5 weken wachten voor de Premium … wordt omgebouwd naar grijs kenteken. Maar ik kan niet wachten. Ik meld me weer als’ ie er is.
Groeten en tot lezens
eric zijffers zegt
ik heb de nieuwe santa fe 2.7 handgeschakeld gekocht,
en ik heb ´m nu 2 weken en helemaal dik en vet tevreden .
wat minder pk´s als de vorige ¨mazda tribute 3ltr.¨maar wel voldoende voor de auto.
compleet twee tonen leer interieur,hoop extra´s en genieten maar.
lekker ermee op vacance in france kilometers maken.
volgende wordt de dan uitgebrachte opvolger ….waarschijnlijk.
korea is geen derdeland qua autos dus……….
Robbie Toet zegt
@ wimpie
Nog steeds zo blij?
Voor mij…..Eindelijk…bevestiging gehad van de importeur dat de auto in de haven van Rotterdam is aangekomen. Met het nodige geluk zal hij eerste week van juli bij de dealer staan. Er komt schot in. Ik zag trouwens onlangs bij Moorkens in Kontich een heel veld vol Santa Fé’s staan….cool
ik hou je op de hoogte.
vr.gr.
wimpie zegt
@robbie toet;
nog steeds kei kontent met mijn santa fe
maar ik heb er geen idee van hoe je een foto plaatst op deze blog ,
weet jij dat misschien?
Martin zegt
Supertevreden met mijn Santa Fé Style.
Iemand echter idee waar ik chromen achterlichten voor het laatste model zou kunnen krijgen ??
W. van Dijk zegt
Yep, hij is omgebouwd en staat nu op de trailer op weg naar de Rijksdienst Wegverkeer voor de keuring op het grijs kenteken. Nog een kleine 2 weekjes wachten …. .
Robbie Toet zegt
Voor de liefhebber….
http://www.hyundaiforum.nl/
Staan absoluut interessante onderwerpen op
@ wimpie,
Deze week is mijn HSF dan eindelijk bij de dealer gearriveerd. Nog nog wat op en aanbouwen en over een week of twee rijden…ik ben benieuwd!
Francis zegt
Ik heb op Maandag 20 Aug 2007 mijn Santa Fé met automaat besteld ( Colorado versie in Belgie ) Deze wordt geleverd op Zaterdag 1 sept, de wagen staat al in de garage, ben al eens gaan piepen . . . :) Enkel de parkeersensoren vooraan en achteraan moesten nog geplaatst worden. . . .
Tonny zegt
Superding gewoon, maandje geleden besteld, mettalic zwart met wat cv pijpen aan de zijkant, gisteren opgehaald. Ben ook nog door Hyundai uitgenodigd voor de A1-GP op Zandvoort. Nette service en super auto, rijd als een beest die V6, leuk geluid ook. Nooit gedacht dat een Koreaan mij zo zou bekoren, maar stiekem vermoedde ik meer van Hyundai te gaan horen na de eerste versie van de huidige Coupé… Ook een lekker stuurbeest.
W. van Dijk zegt
Nadat alles was gekeurd door RDW en de douane was’ ie dan eindelijk op vrijdag 13 juli 2007 ophaalgereed. (ach, die datum ……. ;>)
Mensenlief, ik rij er al weer en paar maanden in. In de SF 2.2CRDi Automaat Premium Van. Alweer ruim 7000 kilometertjes op de teller. Wat een genot om in te rijden, echt wel. En eerlijk, ik kan nog geen nadelen ondekken. (hij is ietwat dorstig, maar ik rij ook “normaal”.
Troflek zegt
Zo we zijn een 1/2 jaar en 30.000 km verder. De Santa Fe heeft geen krimp gegeven. Wel heeft de radio wat raar gedaan. Hield er plots mee op en later deed ie het gewoon weer. Wat ik daar nou mee aan moet?? Caravan rijden is probleemloos. Heb een sleurhut van 1500 kg (beladen) en je voelt hem niet eens. Dan is het wel fijn om een hele korte 1 te hebben. Eerst wat laten rollen en dan maar sleuren. Gaat fantastisch. Kom net uit Duitsland. Het apparaat loopt nog steeds 187 km/hr op het navigatiesysteem. Eigenlijk hard zat. Ben niet tevreden over de Hankook banden. Te weinig grip bij regenachtig weer. Trekkend uit bochten glibber je te snel alle kanten op. Op de snelweg bij harde regen ook een slechte waterafvoer. Maar straks gaan de Michelin winterbanden er weer op. En dan die ruimte; zalig gewoon. Kan de halve Gamma meenemen. Ben ik tevreden?? Meer dan dat. Prima auto. Iemand al ervaring met tuning???? Zou van 150 naar 175 pk gaan. Wil vanaf 80 km/hr nog wel een duwtje in de rug. Heb van ziptuning een attractieve aanbieding gehad om in augustus voor ca 389 de auto op te peppen. Durfde het (nog) niet aan. Wie reageert????
Niels zegt
Wat ik jammer vind is de sleutel uit 1970. Nu is er een oplossing alleen ik kan daar geen recenties over vinden. Het is overigens een amerikaanse sleutel die afstandsbediening, alarm, startblokering en sleutel integreren op een m.i. fraaie manier.
http://www.sharkracing.com/acecart/bin/photo/esikey.jpg
heeft er iemand ervaring?
Banaan zegt
Oude versie is mooier. Lijkt tenminste nog op een echte ruige SUV, deze is ook wel mooi, maar meer een personenauto die wat hoger op zijn wielen staat…