Met zijn stoere uiterlijk is de Hyundai RM20e een auto die indruk op je maakt.
Hyundai is allang niet meer dat merk dat enkel praktische vierwielers maakt. De Koreanen zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot een merk dat serieuze know-how heeft op het gebied van racing en performance. Dat doen ze met het Hyundai N-label. Afgelopen weekend hebben de Koreanen op de Beijing Auto Show in China een nieuw hoofdstuk gepresenteerd. Dit is de Hyundai RM20e.
Hyundai is allang niet meer dat merk dat enkel praktische vierwielers maakt. De Koreanen zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot een merk dat serieuze know-how heeft op het gebied van racing en performance. Dat doen ze met het Hyundai N-label. Afgelopen weekend hebben de Koreanen op de Beijing Auto Show in China een nieuw hoofdstuk gepresenteerd. Dit is de Hyundai RM20e.
Hyundai RM20e Specificaties
Het laatste lettertje geeft meteen weg waar het hier om gaat. De RM20e is een elektrische raceauto. Het vermogen is niet kinderachtig. De raceauto heeft een elektrische middenmotor met achterwielaandrijving. De 800V motor levert 810 pk en 960 Nm koppel. Verder heeft Hyundai een 60 kWh accupakket in het monster gelepeld. 0-100 km/u doet de Hyundai RM20e in minder dan drie seconden. Van 0 naar 200 km/u is slechts 9,88 seconden nodig. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Hyundai RM20e = Straatlegaal
Die snelle acceleratie naar 100 km/u is mede te danken aan de layout van de motor. Doordat het gewicht lekker drukt op die achteras heeft de auto toch voldoende grip om zonder rokende banden weg te komen. Het komt niet vaak voor dat een auto met achterwielaandrijving in minder dan drie tellen 100 km/u weet aan te tikken. Het model heeft het uiterlijk van een raceauto, maar zoals je ziet zit er gewoon een kenteken op. De RM20e is dus straatlegaal.
De Hyundai RM20e is een studiemodel. Het merk wil vooral laten zien waar ze toe in staat zijn met deze technologie. Hyundai zegt het RM-platform, dat staat voor Racing Midship, verder te willen ontwikkelen. In het verleden hebben we al diverse RM concepts gezien. Denk aan de RM19 en de RM15.
Dizono zegt
“Die snelle acceleratie naar 100 km/u is mede te danken aan de layout van de motor. Doordat het gewicht lekker drukt op die achteras heeft de auto toch voldoende grip om zonder rokende banden weg te komen.”
Denk niet dat dat elektromotortje nu voor heel veel druk op de achterwielen zorgt, 60 kWh aan accu daarentegen…
Dutchdriftking zegt
Op de foto boven het artikel is het net een A5.
tjorque zegt
Ik dacht al RM, beginnen ze daar ook al met “ring masters”…
Wel leuk speeltje.
Hiermee wordt boodschappen doen weer wat prettiger :)
gregorius zegt
Cool ding en het zal natuurlijk erg vet zijn als je starks auto’s als een Focus RS en een i30N in elektrisch hebt.
Maar wat ze hier doen, is in principe niet heel speciaal. Als studiemodel kan elke groot autobedrijf een aantal grote elektromotoren koppelen aan een 60kWh batterij. Zeker als je dat in een bijna lege shell doet.
Het lastige is om dat in een relatief klein model te doen, waar je ook nog in kan zitten, waar de batterijen genoeg koeling gaan krijgen, je genoeg kan produceren en je het ook nog voor competitieve prijzen kan verkopen.
Jochempie zegt
Het gave is dat dit soort Ferrari-vernederende prestaties naar acceptabele prijzen kunnen zakken. Zie Tesla.
Zoals anderen al aangeven moeten er nog steeds stappen gezet worden in de accutechnologie.
rotarypowah zegt
De eerste alinea staat dubbel in ’t artikel.
Poulusma zegt
@rubenpriest
“zoals je ziet zit er gewoon een kenteken op. De RM20e is dus straatlegaal.”
Een aantal jaar geleden in onze jonge jaren had een maatje een dergelijke spoiler op zijn auto.
Deze moest op last van de politie verwijdert worden omdat dit een gehaktmolen zou zijn, ver gezocht. Maar dat deze met een aanrijding met een fietser of voetgangen de kans op meer of groter letsel alleen maar vergroot kan ik wel mee inkomen.
Dus het lijkt me stug dat deze auto in ieder geval in Nederland op deze manier straat legaal wordt :P