Het is LA Motorshow, dat is inmiddels duidelijk. Hyundai laat een voorbode zien van haar sportieve toekomst en dat ziet er lekker uit!
In Los Angeles is Hyundai druk bezig met vooruitblikken op de toekomst. Waar de Vision T, die we eerder vandaag zagen, vooral een voorbode was van een redelijk alledaagse SUV, is deze RM19 mogelijk een voorbode voor een Hyundai die een stuk spannender is.
RM, wat staat voor Racing Midship, is het programma van prototypes waarmee Hyundai autosporttechnologie uitprobeert. De 19 staat niet voor de versie, maar simpelweg voor het jaar waarin we leven. In voorgaande jaren maakten Hyundai al op dezelfde manier de RM14, RM15 en RM16. Achter de voorstoelen van dit nieuwste prototype bevindt zich een 2.0 liter benzinemotor, afkomstig uit de i30N TCR. Hyundai heeft het blok nog wat verder opgevoerd naar een niet misselijke 390 pk. Daarmee knalt deze rappe Koreaan in minder dan 4 seconden naar de 100. Hoewel er nu nog een benzineslurpende motor in ligt, is de RM19 ook geschikt voor elektrische aandrijflijnen.
De prestaties van het prototype gaan gepaard met het nodige uiterlijke vertoon in de vorm van onder meer een joekel van een spoiler en hele brede heupen. Hoewel de RM19 er dus uitziet als een racemonster pur sang beweert Hyundai dat de auto circuitwaardige prestaties combineert met “praktische, dagelijkse bruikbaarheid”. In deze verpakking zal het echter knap lastig worden om verder dan één drempel te komen. Dat gaat hopelijk wél lukken met een eventuele productieversie. Wat we daarvan precies kunnen verwachten is nog niet heel duidelijk. Volgens de Koreanen hint dit model naar een ‘supercar’. Nu is een echte supercar uit Korea waarschijnlijk wat te hoog gegrepen, maar we kunnen wel hopen op een pittig circuitspeeltje onder het N-label.
peugpower1000cc zegt
Renault Mégane v6 trophy
lithiumion zegt
Spoiler? Bodykit? En er wordt geen woord besteed aan de mother of all diffusers?!
torsen zegt
De Oullim Spirra was toch best super. Nog met gemodificeerde Hyundai motoren ook.
Volvo_440_turbo zegt
Doet me spontaan denken (omdat de Velosters zo zeldzaam zijn) aan een ritje richting Bratislava waarbij er bijna op het einde van de rit plots een Veloster op mijn bumper zat. Het ging voor meneer niet snel genoeg en liet dit blijken door enkele keren een aanloop te nemen, bijna vlak op mijn bumper te remmen en wat te slalommen (voelde wel wat intimiderend aan). Toen het verkeer voor mij plots vrijkwam mocht ik van mijn vriendin eens goed doortrekken waarbij de Velostermeneer mijn dieseltje volgeladen met kampeergerief probeerde te volgen, met de nadruk op proberen. Deed wel serieus deugd na 1200km tamzak rijden op 1 tank omdat mijn vriendin toendertijd nog bang was van snelheid. Oh ja, aan het tankstation bleek ik nog genoeg dieselbrandstof te hebben om 100km te rijden, eat that EV’s!
moveyourmind zegt
Wat een gaaf kanon!
Die waarschuwingssticker ‘no airbag’ is alleen wel een beetje lachwekkend. Je zou toch denken dat een prof als een coureur toch wel weet en kan zien dat dit geen airbagstuur is…
langejohn zegt
@moveyourmind: Dit is geen raceauto, zit niet eens een rolkooi in. Je kan het ook zien aan de remmen, Brembo GT worden niet gebruikt op raceauto’s. Liggen ook gewoon straatbanden onder.
moveyourmind zegt
@langejohn: Thanks voor de uitleg. Was er serieus even ingetrapt door het wilde uiterlijk.
lompey zegt
Vind een diffusor gaaf maar dit beetje teveel van het goede
Dutchdriftking zegt
Komt er eigenlijk een Veloster N voor de straat?
marcel174 zegt
@dutchdriftking: Is er al. Maar helaas komt de nieuwe Veloster niet naar Europa. Daar baal ik als Veloster rijder best van.