De Golf, Megane en Astra mogen hun borst gaan nat maken.
Heel vroeger kon je bij Hyundai terecht voor een Pony of Lantra, die het vooral van hun zeer aantrekkelijke prijsstelling moesten hebben. In twintig jaar kan een merk veel bereiken, zo blijkt wel wanneer je een blik werpt op de nieuwe i30. Niet per se een heel uitgesproken auto, maar wel een design dat waarschijnlijk niemand écht lelijk zal vinden en veel mensen ook zeker als ‘mooi’ zullen kwalificeren. Ondergetekende kan rekent zich in ieder geval tot die laatste groep en weldra zal duidelijk worden wat jullie van het ontwerp van Hyundai’s nieuwe compacte middenklasser vinden.
De i30 krijgt het nieuwe familiegezicht, dat we al eens in afgezwakte vorm zagen op de Ioniq. Hyundai noemt het de Cascading Grille. Zeker in combinatie met de scherp getekende lampunits geeft het de i30 een sportief front. Volgens Hyundai is de i30 de zogemaande DNA-auto voor het merk, het vormt de kern van haar leveringsgamma. De auto is sterk gericht op de Europese markt en is hier dan ook ontworpen, ontwikkeld en getest. Daarnaast zal de i30 ook in Europa worden gebouwd. Hoezo een Koreaanse auto?
Zoals elke zichzelf respecterende fabrikant, brengt ook Hyundai steeds meer gadgets en luxe naar het C-segement. Denk aan Apple Car Play, Android Auto, draadloos opladen van smartphones, adaptieve cruise control, Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist enzovoorts, enzovoorts. Ondanks al die gadgets blijft er overigens nog genoeg ruimte over in de auto voor bagage, met 395 liter is de kofferbak bovengemiddeld groot voor een auto in deze klasse.
Onder de kap een range aan moderne turbo-motoren, waaronder een nieuwe 1.4 T-GDI vierpitter met 140 pk. Dieselaars komen aan hun trekken met een 1.6 turbodiesel met drie verschillende vermogens (95,110 en 136 pk) en een uitstoot van minimaal 89 gram CO2/km.
Hmm niks mis mee hoor. Maar niet echt bijzonder mooi.
achterkant: 1 serie
daklijn achter: A klasse
daklijn voor: v40
originele voorkant wel
@meneer: Jaguar grill
@meneer: voorkant doet me danken aan mazda 3
@allegaert: Ja inderdaad , maar bij de Mazda 3 is de voorkant WEL geslaagd.
@allegaert: de vier wielen doet me denken aan een…auto
@meneer: perfect als je niet kan kiezen
Ziet er erg netjes uit, alleen het dashboard doet me een beetje denken aan Mazda met dat scherm! Alleen is het bij Mazda wat mooier vind ik dan!
@v60polestar: beetje Mazda idd. Maar de ACC doet me denken aan Ford
Voorkant toch n beetje infiniti gevoel, maar dat zal wel aan mij liggen
In 1 woord: Meh.
Vind m best netjes, zou er wel een renault/dacia/kia/honda/toyota voor laten staan. Wel graag de N-versie :)
Doosje Kleenex voor @norge!
OT: Nette wagen, flinke vooruitgang t.o.v. de vorige. Volwassen geworden (lees: iets behoudener) van buiten, da’s positief. Interieur wel oké, maar de knoppen en de rand van het navi-scherm zijn niet echt stijlvol. Dan vind ik dat in dezelfde klasse bv. de Kia Cee’d een fraaier interieur heeft.
Hallo 1 Serie!
Het ziet er wel goed uit maar ik denk dat ik toch een 1 serie of een A3 verkies.
@misterdrogba: het feit dat je de i30 vergelijkt met een 1 Serie en een Audi A3 zullen ze in Korea met gejuich ontvangen. ;)
@Dizono: ik gun het ze :)
@misterdrogba: Zelfde prijs klasse ook. -.- Afgezien van het formaat slaat die vergelijking als een tiet op een drumstel.
@kilum: no shit sherlock. Het ging mij gewoon om het uiterlijk.
@misterdrogba: Dan ben je waarschijnlijk wel een 5 tot 10 duizend meer kwijt
@lekkerlinksrijden: weet ik, het ging mij vooral om de uiterlijke gelijkenissen met de 1er en de A3 SB.
Eerste dat in me op kwam: Alfa Giulietta! Best een mooi ding!
@jamesbond007: mijns inziens een grove belediging voor de Italianen.
@trustmeiamanengineer:
Of compliment. Glas is halfvol……
Buitenkant is een beetje saai. Maar dat zijn de Golf en de 308 ook. Maar dat interieur is toch wel knap gedaan, navigatie, ventilatie, klimaatbediening, bekerhouders alles zit op de optimale plek. Twee kleuren interieur, schuifdak dat open kan. Zo moet dat.
Wat de Aziaten ook zullen doen, ze hebben een andere kijk op autodesign dan wij hier in Europa. Ja, ze zien er steeds beter uit. Maar zet er een vergelijkbare Europeaan tegenover en het Aziatische ziet er net niet uit. Desalniettemin ziet de i30 er best prima uit. Gewoon een goed gelukte auto.
@vonklausenburg: Vind je? Ik vind een Mercedes A-Klasse er namelijk echt niet uit zien, terwijl ik dit toch een behoorlijk goed gelukte auto vind. Zou ook gek zijn als ze een heel andere kijk op autodesign zouden hebben, niemand minder dan de zeer Europese Peter Schreyer tekende deze i30 namelijk.
@Dizono: Point taken. De A-Klasse is dan ook het voorbeeld hoe het niet moet. De i30 is ook echt wel goed gelukt. Zo zijn er meer. Maar als ik deze naast VW/Renault/Opel zet mis ik wat herkenbaarheid, zowel van buiten als van binnen. Het is alleen een gevoel. Van alle Aziaten vind ik Kia toch wel sexy auto’s maken trouwens.
@vonklausenburg: heel veel Aziatische merken hebben al enige tijd Europeanen als designers..
@pinut187: dat is zo, maar daarmee is het design niet direct Europees.
@vonklausenburg: niet om het een of ander, maar de voor de Europese markt bestemde Hyundai’s en Kia’s van dit millennium worden bijna zonder uitzondering door Europese ontwerpers in Europese ontwerpcentra ontwikkeld, waarna ze (Oost-)Europese fabrieken worden gebouwd. Eigenlijk is alleen de merknaam en het logo nog Aziatisch.
Ik denk dat hier toch een belangrijke reden van het succes van deze merken op terug is te voeren.
@rrrobert: Maar lieve Robert, dat maakt het geheel nog niet Europees. Zet die i30 eens tegenover een Megane of Astra. Je ziet duidelijke verschillen in voorkeuren. Dat Aziaten steeds meer Europees zijn geworden is een ander verhaal, en direct de nuance hierin. Het zijn gewoon geen Europeanen, ook al zien ze er lekker uit en rijden ze prima. De filosofie van het design is anders, want ook al worden ze in Europa getekend door Europeanen, dan nog is het management Aziatisch en krijgen ze opdrachten om in een bepaalde stijl en taal te blijven. Dat is zeg maar de nuance die ik probeerde te duiden.
@vonklausenburg: Inderdaad, en dan vallen Mégane en Astra vies door de mand. Veel te druk getekend en met minder uitrusting als standaard.
Draadloos opladen van Smartphones? Dat heb ik nog niet eerder gezien.
@kilum: dat komt omdat jij een iPhone hebt. Diverse Android-modellen kun je opladen middels inductie. =)
@dizono: Ik heb een hoesje op m’n iPhone 6S Plus, kan hem gewoon draadloos opladen! :)))
@vonklausenburg: bij de Iksa kun je zdie hoesjes zelfs krijgen.
@dizono: Ik heb inderdaad een iPhone. Verder geef ik zoveel om telefoons dat het wel een hele iPhone 4 is. Zonder S ook nog. Dus al had het gekund met iPhones dan was dat niet met die van mij geweest.
@kilum: kun je bij VAG wagens anders al wel een tijdje bestellen.
@kilum: Bestaat al best lang onder Android-telefoons.
Vlees noch vis, smakeloze vegetarische hap …
Zo saai.
Prima auto. Eigenlijk vrij weinig op aan te merken, alleen dat de concurrentie ook wel prima auto’s maakt. Als de prijs goed is, kan deze echter wel een succes worden.
Niet onaardig maar heb liever een Golf of een Focus..
Denk dat ik hem in het echt moet zien. Neus is een Mazda 3. De kont is echt vreselijk waarom die rare lampjes/reflectoren onder de achterklep. En dan ook nog die knikken in de klep.
Nee Hyundai kan beter.
Saai. Hyundai is zijn durf ook al kwijt zoals Duitsers dat al jaren zijn verloren en niet meer doen dan faceliften.
Saaie BMW 2 serie Active pensioner…
Slaapverwekkend tot in het extreme.
Achterkant ziet er lekker opgefrist uit verder niet echt bijzonder…
En intussen was de oude generatie gewoon bestverkochte auto in Australië in juni. Ze doen toch iets goed daar…
@citrofiel: Ik lees zojuist dat hij na juli zelfs het best verkochte model voor het hele jaar was in Australië. De 8e plek in augustus heeft hem echter net doen zakken naar plek 3 in de ranking.
Ik zou graag zien dat Hyundai wat aan zijn imago doet. Je ziet het hier al in de reacties “Prima kar, meh, ziet er wel oké uit, niet onaardig, niks bijzonders”. Met uitzondering van @norge word niemand er enthousiast van.
Niet uit interesse ofzo, maar voor de vorm: iets bekend over het net iets knappere zusje van KIA?
Gewoon een nette, goed ogende C-segmenter.
Mooi hoor en opzich niets op aan te merken maar… Vertel mij eens: Waarom zou je in deze klasse iets anders kopen dan een Mazda 3? Is volgens mij de beste in deze klasse. En toch zie je nog veel vaker Golfjes / Astra’s enzo. Rare mensen, die Nederlanders.
Typeaanduiding bij Hyundai is minst tot de verbeelding sprekend ooit zou ik bijna zeggen.
Heb eigenlijk nooit omgekeken naar Hyundai of Kia, maar laatst heb ik eens in een i30 gezeten (het huidige model), en ik was eerlijk gezegd verbaasd over de goede kwaliteit van de auto. Ook leek alles op de goede plek te zitten (ergonomie zo goed als VAG). Hyundai maakt echt wel grote stappen de laatste jaren, en ik zou een Hyundai momenteel verkiezen boven de Japanse concurrenten (op Mazda na wellicht).