Hyundai ziet het helemaal zitten met waterstof. Daarom komt het Zuid-Koreaanse merk met een waterstof monster met 690 pk. Nice!
Gewone brandstof is de duivel en moet weg. Bah. Dat is althans wat de EU en andere clubs ons willen laten geloven. Want door de uitstoot van de auto’s woon je binnenkort in Utrecht aan Zee, ofzo.
Goed, of je het ermee eens bent is een tweede, maar feit is wel dat de autofabrikanten aan de bak moeten. Ze moeten snel andere manieren van aandrijving verzinnen. Vaak is dat elektriciteit, maar soms ook waterstof. Hyundai doet daar flink aan mee.
Hyundai had al een auto op waterstof
Een jaar of wat geleden had Hyundai al een auto op waterstof in de prijslijsten staan. De IX35 Fuel Cell was dat. Nadeeltje was de prijs in Nederland. Die lag lang op 155.000 euro, maar toen er meer geproduceerd werden, werd hij goedkoper. Al was 65.000 euro nog steeds een beste smak geld.
Tegenwoordig kun je bij Hyundai de NEXO bestellen. Ook die loopt op waterstof en is niet goedkoop. Ok, geen 155.000 euro, maar met een kleine 70 mille nog steeds geen koopje.
Nu dus een model met 690 pk
Ze noemen hem de Vision FK en het is een concept. Dus als hij al geleverd gaat worden, wordt hij vast anders dan op een het plaatje bovenaan dit artikel. Maar het gaat er meer om dat ze kunnen laten zien wat ze kunnen bij Hyundai.
Met de prestaties zit het wel snor, je ramt de Vision FK in minder dan 4 seconden naar de 100. Hoe hard hij loopt, daar reppen ze dan weer met geen woord over. Wel over de actieradius, die ligt op 600 kilometer op 1 tank waterstof.
In 2028 heeft elke Hyundai een batterij of een waterstoftank
Dat is het ambitieuze plan van de Zuid-Koreaanse autobouwer. Over 7 jaar moet elk model te krijgen zijn als volledig elektrische variant, of voorzien van een fuel cell.
Er zullen ook nog wel motoren worden gebouwd die draaien op benzine of diesel, maar dat zal flink minder worden.
En dan is het tot slot aan jou om te laten weten of je daar blij mee bent? Of zie jij liever dat we gewoon voor altijd op fossiele brandstof blijven rijden.
Laat het weten in de comments!
stekkerkoning zegt
Volledig elektrisch is haast onverslaanbaar, waterstof is nodeloos ingewikkeld. In het laatste geval met eerst met behulp van veel (grijze!) stroom waterstof worden geproduceerd, om dat eenmaal aan boord van de auto door de brandstofcel opnieuw om te zetten in stroom voor aandrijving van de wielen. Daarbij is er in Nederland maar een handvol waterstofpompen waar de brandstof duur wordt betaald en zonder speciale pasjes niks te tanken valt. Ik zie niet in waarom je dit zou moeten willen, behalve misschien uit zuivere technische interesse. Zelfs bij vrachtwagens lijkt elektrificatie te gaan winnen, nu de accutechniek steeds wordt verbeterd.
towi1989 zegt
Áls je al bereid bent om 70k op een waterstofauto stuk te slaan wordt je nog eens beloond met brandstofkosten vergelijkbaar met een bezineauto. De overstap naar elektro is nog een break even point te bereiken (mits eigen lader, nog beter met zonnepanelen). Ik weet het, prijzen zijn afhankelijk van vraag/aanbod, maar is dus tevens een kip/ei verhaal. De ‘zuinige hollander’ draagt niet bij aan een grote waterstofauto doorbraak.
towi1989 zegt
Ik zou het best wel zien zitten om zelf waterstof op te wekken uit eigen zonneenergie. Op momenten van hoge opbrengst zit ik doorgaans op kantoor, en terugleveren gaat steeds minder opleveren. Nu nog betaalbare techniek!
pramm zegt
Thuis waterstof produceren om onder hoge druk op te slaan voor je auto… Gaat echt niet gebeuren. Een waterstofpomp inclusief druk installatie kost bij een tankstation al snel 1 miljoen. En die heeft een capaciteit van 2 a 3 auto’s per uur.
Wat dacht je van het veiligheidsaspect. Jaarlijks je productie installatie laten controleren voor de veiligheid etc.
stekkerkoning zegt
@pramm laatst was ik aan het buurten bij Shell Green Planet in Pesse (Drenthe, nabij Hoogeveen). Alles wat van doen heeft met de vulinstallatie voor waterstof is loeizwaar uitgevoerd, de vulslang is absurd dik. Blijkbaar is het nodig om het risico op incidenten te minimaliseren. Vooralsnog staat de waterstofpomp ’s nachts uit. Lekker dan, als je om brandstof verlegen zit.
Toevallig toen ook in een Hyundai Nexo beland, daar rijdt dat zomaar rond als taxi. Geinige ervaring. Het is een auto waarvan het hoge gewicht zelfs als passagier goed valt op te merken, met een weggedrag dat een tikje stevig is. Verder geen reden tot klagen. De chauffeur van dienst wist niet echt voordelen te benoemen van waterstof. Behalve dan dat tanken sneller gaat dan het opladen van een ev, dat is ook maar relatief. Een taxichauffeur kan prima uit de voeten met een Audi e-tron, Tesla Model X of Tesla Model S. Of anders een Kia e-Niro als het wat bescheidener mag zijn. Stuk voor stuk auto’s met minimaal 300 kilometer reëel rijbereik, waarmee met een eigen oplaadpunt voor een grijpstuiver valt te “tanken” en bij een snellader binnen een minuut of twintig voldoende is bijgeladen om er weer tegenaan te kunnen.
redbeams zegt
@stekkerkoning: Alles draait om techniek en als je niet doorontwikkelt blijf je stilstaan…of waren er altijd al ev’s 😉
stekkerkoning zegt
@redbeams zeker niet, Spykstaal is immers al best lang onder ons. Hoe dan ook, in de afgelopen 20 jaar zijn er bij verschillende autofabrikanten de nodige elektrisch aangedreven auto’s en auto’s met een brandstofcel in kleine oplages gebouwd. Gewoon om te testen en te zien hoe de techniek zich houdt. Het heeft zelfs niet mogen leiden tot een geforceerde doorbraak van waterstof. Het is een teken aan de wand dat zelfs Toyota, ooit het merk van hybride én brandstofcel, nu ook inzet op volledig elektrisch.
Charles Taycan 4S zegt
Daar gaan we weer….! Kansloos!😜
redbeams zegt
@Charles Taycan 4S: Het is heel makkelijk om kansloos te roepen zonder uitleg erbij.
Charles Taycan 4S zegt
@redbeams, daarom stond er ook bij, daar gaan we weer! Is hier reeds al meerdere malen voorbij gekomen en de eindconclusie na vele reacties is: kansloos vanwege te lage efficiëntie. 😉 zie ook eerste correcte reactie van @stekkerkoning..
cossiekiller zegt
Dat zeiden ze van batterijen 20 jaar geleden ook….
gtveej zegt
Dit is een betere oplossing. Zie link.
Mooi en interessant artikel. Auto industrie heeft keihard ingezet op de batterij. Voor al het andere is geen plek.
https://youtu.be/G3iKJ4IMick
gtveej zegt
@gtveej: methanol brandstof cel
tjorque zegt
De EU wil heel hard inzetten op waterstof, maar dan vooral als energiedrager voor de industrie, transport en eventueel elektriciteitsproductie.
Maar voor personenvervoer is dat in de EU eigenlijk niet nodig. Met de elektrische netwerken die we hebben kan mits een beetje beleid, sturing en relatief bescheiden investeringen (tov H2) het personenvervoer eigenlijk heel goed opgevangen worden.
fanboy zegt
Die 690pk kan die brandstofcel vast niet leveren, het piekvermogen wordt meestal uitbesteed aan lithium accu’s en met krachtige elektromotor. Dus het sportieve komt eigenlijk alsnog van het EV deel.
Wel zullen deze brandstofcellen vast een veel hoger gemiddeld vermogen kunnen leveren dan de huidige Nexo, ze zullen echt wel aan de techniek gesleuteld hebben.
Alfarobert zegt
Nederland heeft nog weinig waterstof tankstations maar waarom? De overheid wil niet dat we massaal op waterstof gaan rijden.In Duitsland hebben ze al meer dan 150 waterstofstations he.Terwijll we ze hier op 1 hand kunnen tellen.Ik zeg al jaren;Waterstof wordt de toekomst.De nu bestaande oliemaatschappijen moeten ook overleven.
Redrum zegt
Daar zeg je het enige zinnige: de oliemaatschappijen moeten ook overleven dus lobby etc.
Technisch is het voorlopig kansloos en compleet nutteloos in personenvervoer.
De range is gelijk maar de hoeveelheid benodigde energie is vele malen meer voor net hetzelfde.
Rationeel is er geen enkele valide reden. Begin al maar met uiterst dure elektrolysers te bouwen.
Misschien voor de scheepsvaart en industrie op termijn maar dan mogen er nog veel windmolens etc gezet worden
Om groene waterstof te produceren…anders is het helemaal van de pot gerukt.
En voor alle duidelijkheid: een auto op waterstof heeft ook geen V8 meer in het vooronder maar een….batterij.
stekkerkoning zegt
@alfarobert de oliereuzen nemen de laadpaaladolescenten over: Total heeft Pitpoint, Shell heeft NewMotion, Ubitricity en Greenlots en zet een eigen snellaadnetwerk op onder de naam Shell Recharge om te concurreren met de Fastneds van deze wereld, BP is onder de naam BPulse bezig met snelladers, Engie is eigenaar van EVBox. Investeren in waterstof kan blijkbaar niet uit.