Twee zitplaatsen, een motor in het midden, achterwielaandrijving en een lijnenspel dat zich verhoudt tussen welvend en snaarstrak. Oh, en er zit een Hyundai-logo op.
Dit bommetje is het resultaat van een zestiental designers aan het Istituto Europeo di Design (IED) in Turijn. Automotive studenten die sinds 2004 ieder jaar een conceptauto maken en tentoonstellen op de Autosalon van Genève. Regelmatig doen ze dit in samenwerking met de ontwerpafdelingen van automerken. Vorig jaar was Alfa Romeo aan de beurt, het jaar daarvoor Abarth. Nu zijn het de Koreanen van Hyundai, en gezien hun Europadrang in de huidige modellen beslist geen gekke keuze.
Dit oranje monster heet PassaCorto en heeft bijna dezelfde afmetingen als de Alfa Romeo 4C: 4100 mm in de lengte, 1880 mm breed en 1160 mm hoog, met een wielbasis die 2450mm bedraagt. Het gewicht zou, dankzij het veelvuldig toepassen van koolstofvezel, uitkomen op een miezerige 840 kg.
Van het interieur zien we slechts een vage render, en de lovende woorden over hoe de zetels deel uitmaken van de monocoque en er in feite twee cockpits zijn gecreëerd.
De aandrijfbron is een 1.6 liter viercilinder, uitgerust met twee turbo’s om een niet misselijke 270 pk te genereren. Cijfers die je makkelijk kunt claimen als er -vooralsnog- geen productieplannen zijn. Thomas Bürkle, designbaas bij Hyundai Europe Design Center, zegt immers wel dat de PassaCorto ‘een droom is die uitkomt’, maar rept met geen woord over plannen om ‘m te gaan bouwen.
Voorlopig is het een prestigeproject, waarvan volgende maand in Zwitserland een tastbaar bewijsstuk op de beursvloer getoond wordt. Maar boy, wat zou het imagoboostend zijn als Hyundai besluit om een lichte, betaalbare en vooral goedsturende tweezitter te maken die hier op lijkt. All in favor?
jrk68 zegt
Binnenkort te rijden in GT6?
norge zegt
Genesis coupe is er toch al ? Betaalbaar in alle andere landen..
Verder een leuk design, meer niet..
steelfighter zegt
Met 14″ velgjes gaat die sprint toch een stukje sneller
redneckdarian zegt
Is niet echt mooi nee
Vincegail zegt
ezrider zegt
Het lijkt me een Ferrari die Ferrari niet wil maken omdat ze er dan te veel van zouden verkopen. Een viercilinder supercar met 270 pk die meer rijplezier levert dan een Hoerenkan of LalaFerrari op de openbare weg, voluit kunnen gaan en alle versnellingen gebruiken in plaats van tussen 1, 2 en 3 voorzichtig wieberen om vooral niet op je dak te eindigen. Om maar niet te spreken van het brandgevaar dat extreme supercars opleveren door de enorme krachtcentrales aan boord. Deze Hyundai is een tandje minder in een zeer spannend jasje, maar daarom juist dubbel zo leuk.
ferrariaron zegt
Hij is prachtig! Veel mooier bijvoorbeeld dan dat gedrocht van een FT-1 dat Toyota pasgeleden onthulde.
750i zegt
Mooie specs maar het exterieur is niet bepaald mijn ding.
Alfarobert zegt
Te mooi voor een Hyundai en zal te duur worden denk ik.Hyundai verkoopt het meest auto’s onder de 20.000euro volgens mij(tenminste in ons dure autoland)
mrci zegt
Droom maar na apers
hammerman zegt
Ontwerp verkopen aan VAG, kunnen ze een ‘instap-Lamborghini’ van maken na een paar aanpassingen (motor!)…
Esprit_de_Flandre zegt
Mwah, het logo is niet mis, maar de rest…
Ikj vind het er niet echt Hyundaiig uitzien. Doet me denken aan een paar andere creaties, en dan nog een goedkoop afkooksel ervan. Had beter verwacht van IED. In feite kun je er elk ander logo erop plakken.
Wat niet wegneemt dat Hyundai wel een extreem bakje op de markt zou mogen brengen. Maar ik denk niet dat ze dat gaan doen, daar zijn ze te slim voor…