Aan ambitie geen gebrek bij de Koreanen. Dit zijn de knotsgekke Hyundai N Vision 74 en de RN22e.
Driftend op je beeldscherm. Hyundai heeft er een handje vol van als het gaat om toffe concepts. Ze weten als geen ander merk retro met het heden te verbinden. Het blijft niet alleen bij concepts. De Hyundai IONIQ 5 is het rijdende voorbeeld dat sommige ideeën het tot een productiestadium weten te schoppen.
N Vision 74
Hyundai heeft twee nieuwe modellen gepresenteerd binnen het N-label. In beide gevallen gaat het om een concept. De N Vision 74 is een waterstofauto, terwijl de RN22e een volledig elektrische auto moet voorstellen. Er zijn niet direct conclusies aan te verbinden dat deze auto’s zo in de showroom komen.
Je moet het anders zien. Hyundai wil ook het sportieve N-label elektrificeren. En deze twee modellen geven daar een voorproefje op. Technisch gezien is de N Vision 74 een hybride. Het model combineert waterstof met een batterij. Het systeemvermogen van dit concept ligt op 674 pk en is goed voor 900 Nm aan koppel. Al die power gaat naar de achterste wielen. Je zou er 600 kilometer ver mee moeten kunnen komen.
Knotsgekke Hyundai nummer 2: RN22e
De RN22e deelt zijn aandrijflijn met een andere bekende: de Kia EV6 GT. In het geval van Hyundai is het voor het eerst dat ze zoiets sportiefs op het E-GMP platform neerzetten. Het komt neer op 577 pk. Wat dat betreft is de RN22e het meest realistische van de twee concepts. Een elektrische Hyundai N met de genen van een Kia EV6 GT hoeft niet meer weg van ons verwijderd te zijn.
mark_mulder zegt
Prototype of niet, die n vision 74 ziet er toch wel erg lekker uit hoor.
V8 erin lepelen en hij is klaar voor productie :)
maotje zegt
Het gaat om een waterstpf auto
okdoei zegt
Kan er theoretisch gezien nog steeds een V8 in die op waterstof loopt.
maotje zegt
Kan maar bied geen enkel voordeel tov een fuelcell. Daarnaast blijft het dan een verbrandingsmotor. Verboden vanaf 2035. Geen noodzaak om zoiets op de markt te zetten.
Richmond zegt
De techniek wordt niet verboden, alleen wat er uit de uitlaat komt. En er is geen manier om met de ice techniek, met welke brandstof dan ook, nul uitstoot te hebben.
krisp zegt
Is het Ruben niet opgevallen dat de Hyundai RN22e een Ioniq6 in N-uitvoering is?
Het front knapt behoorlijk op van iets plattere koplampen trouwens.
potver7 zegt
En is het jou dan niet opgevallen dat die N Vision 74 een Corolla TE71-esque coupé-variant is van de Ioniq 5?
fanboy zegt
@krisp: Inderdaad, het is “gewoon” een verbouwde Ioniq 6. Erg gaaf.
Die 74 doet erg denken aan een Nissan 240SX o.i.d. maar de neus werkt er erg goed bij.
sandman zegt
N Vision 74 is een hommage aan de Audi oer Quattro?
Wat een mooie mix van retro en modern design. Gelikt!
En die 6 in N trim (minus mega spoiler) is ook wel lekker. Vooral een simpel setje booskijkertjes doen wonderen met de koplampen blijkbaar.
potver7 zegt
Zoek even plaatjes van de Corolla TE71 Coupé (liefst een Twin Cam uitvoering) en je weet waar de inspiratie voor de N Vision 74 vandaan komt.
sandman zegt
Die was me even ontschoten. Maar je hebt gelijk.
Al zit er toch wel een mix in, pony uit 1975 heeft ook wel wat invloeden gehad.
Al met al, knap gedaan
harrie zegt
Waarom zou Hyundai een hommage aan een Corolla?
Die 74 in de naam is toch al een dikke hint naar de Pony uit dat jaar.
racerx zegt
Exact. ik heb ergen gelezen dat het een hoedtik zou zijn naar de DeLorean, zelfde ontwerper (Giugiaro).
potver7 zegt
Waarom zou het meteen een hommage moeten zijn? Die Corolla was een perfecte drifter, en zo wordt deze drifter ook gebracht. Driekwart van achter lijkt het ding gewoon heel erg op de Corolla, dus vandaar mijn vermoeden dat ze daar de inspiratie vandaan hebben gehaald. Als ’t een Pony had moeten voorstellen dan hadden ze op z’n minst de spoorbreedte een halve meter kleiner moeten maken.
Los daarvan, Hyundai heeft onlangs al een hommage aan de Pony laten zien (Pony EV Heritage), niet logisch als ze er nog een maken.
Gulli zegt
Die voorkant van die 74 😍
volvoturbo zegt
Begint eindelijk ergens op te lijken met die electromobielen.
Escudo zegt
Die N Vision 74 is dan weliswaar geen F40, maar wellicht nog wel gaver!
Beetje oer Quattro/DeLorean vibes, lekker hoor.
rwdftw zegt
Ik moest meteen aan de DeLorean denken. Dat was al zo met de Ionig5 maar dat is dan de familie uitvoering. De coupe is nog een klap gaver en ik vind hem beter smoelen dan wat DeLorean zelf heeft gedaan met hun spirituele opvolger.
dalmore zegt
Wauw die 74 mogen ze direct gaan produceren! Liever vandaag nog dan morgen
Edge zegt
Vooral die N Vision 74 is erg gaaf. Een hele coole hommage aan de door Giugiaro ontworpen Hyundai Pony Coupé concept uit 1974
tortuga zegt
Bij N divisie weten ze hoe het moet! Wat een grave concepts! Die 6 lijkt me klaar voor productie
str8six zegt
Poh, die N vision is dikkkk zeg!
Poulusma zegt
Die Hyundai N Vision 74 is echt wel heel vet!
En zeker t.o.v. de electrische gedrochten die tegenwoordig uitgebracht worden heeft dit denk ik ook nog wel bestaansrecht!
Sterker nog, ik denk dat dit soort auto’s het autorijden weer wat leuker gaan maken!
e36thuglife zegt
N vision is dope maar die andere is kapot lelijk met ze banaan vorm.
Rick-dos zegt
Als ze de N74 in wat gematigde vorm gaan produceren dan hebben ze volgens mij een hit te pakken.
towi1989 zegt
Die 600km, is dat met 1 tank of geldt het voor de banden?
okdoei zegt
Als ze die N Vision gaan maken dan kan ik voor een haalbaarder doel sparen, dus niet voor de Pininfarina Battista.
kaeser zegt
N Vision me like, Delorean kijk je mee?
racerx zegt
Zowel het uiterlijk als de techniek van de N 74 vind ik geweldig, ik ben oprecht nog nooit zo enthousiast geweest mbt een Hyundai.
ggj1987 zegt
Een soort DeLorean en een nep-Taycan. Waarom kunnen die Koreanen nooit eens iets origineels verzinnen?
rob5nismo zegt
Nvision ziet er goed uit