Bij Formule 1 denk ik niet in eerste instantie aan Zuid-Korea (in tweede instantie trouwens ook niet). Toch zullen de Koreanen in 2009 beschikken over een eigen 5,45 kilometer lang race circuit. Als het circuit door de FIA wordt goedgekeurd, zal ook Zuid Korea in 2010 gastland zijn voor de Formule 1.
Nu de Formule 1 mogelijk naar het thuisland van autobouwer Hyundai komt, overweegt deze om vanaf 2010 in de Formule 1 te stappen. Volgens onbevestigde berichten zouden er gesprekken gaande zijn tussen Hyundai en F1 ringmaster Bernie Ecclestone. Het enige dat Hyundai vooralsnog kwijt wil is dat het plannen heeft om in 2008 weer deel te nemen aan de internationale rally kampioenschappen (via: autoblog.com).
Franqie zegt
Ik kan het alleen maar toejuichen, hoe meer teams, hoe meer spanning in de F1.
Stan zegt
Voor mij niet echt een merk dat ik in verband breng met de racerij, laat staan de formule1. Is niet echt een naam die er thuis hoort naar mijn mening.
Marten zegt
Precies. Hyundai doet denken aan suffe gezinswagens en dat moet ook mooi zo blijven. Tis al erg genoeg dat m’n pa in een tucson rijdt. Geef mij maar een mooie A6 of een 5-serie.
Rick dos zegt
Waarom ook niet?! Men heeft in ieder geval het financiele vermogen om zoiets op te zetten. Ik denk alleen dat het MISSCHIEN verstandiger is om in een andere klasse te beginnen om ervaring op te doen. Volgens mij hebben ze tog helemaal geen ervaring in de autosport? Behalve de rallysport dan.
Boss zegt
Weer een ander circuit, hoelang blijven we nog nieuwe in die kalender proppen en juwweltjes eruit halen.
Ik denk ook niet dat mr. Hyundai met z’n driewieler over de crossbaan ragde, dus laat dat F1 debut voorlopig maar even zitten.
JPM zegt
Haha het zal allemaal wel leuk zijn dat ze mee willen doen, maar er is momenteel geen plaats! Er werd al gevochten voor het laatste plaatsje in 2008 dat naar ProDrive ging. De enige manier om mee te doen is als een van de andere teams er mee stopt. Maar goed 2010 is nog redelijk ver weg. Ik denk dat het er niet van zal komen. Kijk naar Toyota en Honda, dat zijn bedrijven die vele malen groter zijn dan Hyundai en hebben na jaren pas enig succes geboekt.
Marten (2) zegt
Hoe is het mogelijk dat 2 mensen met dezelfde schaarse naam (marten) hetzelfde denken.. behalve dat mijn vader (gelukkig) geen Hi-oen-dai rijdt.. :)
Franco zegt
@JPM,
Het zou zomaar kunnen dat ze in samenwerking met Prodrive de F1 in gaan…
Tot zover jouw ‘verstand’ van de F1…8-)
Klaas zegt
Bij Hyundai denk je niet direct aan autosport nee… dat zal juist de reden zijn dat ze mee willen doen. ING is ook geen snelle en hippe bank. Je gaat niet in de Formule 1 omdat je zo’n sportief imago hebt, maar omdat je een sportief imago wilt.
Overigens denk ik niet dat het voor Hyundai moeilijk is om een plaatsje te krijgen. Als ze een goed plan en een behoorlijk budget hebben komen ze er echt wel in. Desnoods worden de regels een beetje aangepast om een amateurteam als Spyker er buiten te laten vallen.
luc zegt
denkt niet dat het wat wordt want als je de naam hyundai hoort denk je niet echt aan sport dus bij ferrari en mercedes wel
tom zegt
moesten ze dat geld nu eens investeren in sportieve modellen!!
wat ben je met een sportief imago als je snelste wagen 45min nodig heeft om 100 te halen :s
JustFendi zegt
hmm.. komt hyundai met een eigen team of gaat zuidkorea alleen optreden als gastland??
daar zit wel een wezenlijk verschil in?
Dennis zegt
@JustFendi: Beide
JPM zegt
@ Franco
Waar slaat dat nou weer op?
Leo zegt
@Luc
Daar gaat het dus nou juist om.. Daar willen ze dus kennelijk verandering in brengen… Dat je over een paar jaar denk Hyundai… voor het lekker sportief rijden… :-)
Mr. R zegt
Kijk, Klaas heeft er verstand van! Hyundai kan z’n imago flink verbeteren door deelname aan de Formule 1. Je gaat niet meedoen als je er iets voor terug kan krijgen (een beter / sportiever imago) als je dat al hebt. Je doet juist mee omdat sportieve hippe imago te krijgen.
Maar is Formule 1 daar de juiste manier voor? De Hyundai’s en Kia’s van tegenwoordig zijn qua ontwerpen vanzelf steeds hipper geworden. Het is meer OK om nu een Hyundai of Kia te rijden dan jaren geleden. En die sluikreclame ‘Kia is Cool!’ hier op Autoblog helpt natuurlijk ook een beetje mee :P
J. zegt
@Franco,
Kans is vele malen groter dat Mercedes ProDrive gaat gebruiken als ‘2e’ team.
Toyota heeft straks Williams als testpartner, Honda heeft in Super Aguri gewoon een 2e team. Red Bull heeft 2 teams, Ferrari haalt de banden met Spyker aan. En Mercedes zoekt al jaren een team om motoren aan te leveren.
Franco zegt
@J.,
Dat klinkt idd. redelijk, want het is allang bekend dat Mercedes een partnerteam zoekt. Maar Richards zou Hyundai best achter de hand kunnen houden, mocht hij er niet uit komen met Mercedes.
In de F1 weet je het nooit, he?
@JPM,
Waar sloeg jouw beledigende taal in de topic “Schumacher eindelijk weg” op??!!
Waarom zou ik jouw met respect tegemoet treden, als JIJ al helemaal geen moeite ervoor doet? En dat, puur omdat een ander het anders ziet….
ralph zegt
Hyundai is geen standaar merk als vw ford opel en dergelijken. Ze weten auto’s te maken die goed ogen fijn rijden en functioneel zijn. En ja laat hyundai het proberen in de racerij. De meeste mensen kennen de hyundai coupé wel, dat is gewoon maar weer een hyundai volgens de meeste. Maar er is een echte sport wagen van te maken. Meer info ? Zoek maar eens naar Hyundai Tiburon op amerikaanse forums. Dat is de hyundai coupé in amerika.
Patrick zegt
Uit de vorige negatieve reacties blijkt dat men niets weet over het merk hyundai.Hyundai is tegenwoordig één van de grootste autoproducenten en dan hebben we het nog niet over de activiteiten op het gebied van electronica. Het model coupe is bijvoorbeeld mede ontworpen door porsche, er zijn trouwens diverse raceklasses in Azie waar ze Honda’s, Toyota’s en Lexussen regelmatig laten zien dat ze kunnen winnen. De motor van de Mitsubishi Evo is een kopie van de Beta 1 Hyundai motor. En zo zijn er nog veel meer zaken waar je je over zal verwonderen bij het merk Hyundai. Maar ze hebben alle recht om de formule 1 in te gaan vooral omdat het merk groter is dan bijvoorbeeld BMW.
Rene zegt
Dat word wat naast Honda als azieaad nu ook hyundai geweldig
Lustigson zegt
Laat ze dan alvast iets van een 1,5-liter turbodiesel 4-cylinder ontwikkelen die op bio-ethanol loopt, want dat wordt vast eerder regel dan uitzondering na 2010. :-)
Lustigson zegt
O ja, @ Rene: Toyota en Super Aguri zijn ook Japanse teams, hoor. Dus ‘r zijn al drie Aziaten.
Rene zegt
ik bedoelde met honda ook super aguri
lustigson
Ford GT Freak zegt
hoe meer zielen hoe meer vreucht
mettje zegt
Hmm, Hyundai is in Europa wellicht niet zo bekend maar wereldwijd is het de 5e grootste fabrikant. En in 2006 uitgeroepen tot één na betrouwbaarste merk na Toyota. Het concern is een stuk groter dan b.v. BMW en Honda die beiden ook een eigen F1 team hebben. Het verbaasd mij dus niets. En de Tucson mag dan volgens één der schrijvers een suf ding zijn, hij rijd wel fantastisch (oke, wel goede banden laten monteren). Hij prefereerd liever een Audi of BMW; de Tucson rijd ik privé en heb van de zaak een nieuwe BMW 3-serie Touring en moet eerlijk zeggen dat de Tucson er niet veel voor onder doet…
mustang gt zegt
@ lustigson doe niet zo dom
je kan niet alles onthouden
sunstring zegt
ik geef ze nog best veel kans!! als mercedes de motoren van hyundai al wil kopen dan zijn ze vast niet slecht in de f1