De Hyundai Kona is goedkoper geworden. Als je extra bij betaalt, is ‘ie ook sportiever. Genieten.
Goed nieuws voor liefhebbers van de Hyundai Kona, bij ons is dat niemand minder dan @loek. Het Zuid-Koreaanse merk heeft namelijk even het leveringsprogramma van de populaire crossover aangepakt.
Goedkopere Hyundai Kona Electric
Laten we beginnen met het goede nieuws: de Hyundai Kona Electric is goedkoper geworden! Jawel! Je kunt nu namelijk een Kona kopen voor 36.995 euro. Voor dat geld heb je de uitvoering met de 48,8 kWh-batterij. Mocht je meer accucapaciteit wensen, dan kan dat voor een bescheiden meerprijs, want voor 39.995 euro heb je de 65,4 kWh-versie. Een groot gedeelte van de uitvoeringen komt daardoor in aanmerking voor de SEPP-subsidie (en ja, er zit nog zat geld in die pot).
De Limited Edition-modellen bleken inderdaad Limited te zijn, want die zijn per direct niet meer leverbaar. In plaats daarvan is er een uitrustingsniveau bijgekomen. Dat is niet zo zeer een goedkopere Hyundai Kona, dan wel een sportievere, namelijk de N-Line. Het is voor het eerst dat de Hyundai Kona Electric met een N-Line-pakket gekozen kan worden.
Kona Electric N Line
Volgens Hyundai is de Kona Electric N Line onderscheidend door designelementen die geïnspireerd zijn op de autosport. Dat houdt in dit geval in: een grotere voorbumper, dikke sideskirts, heftige diffusor en speciale 19 inch wielen. Enkele N-Line badges verraden dat het niet zomaar een elektrische Kona is.
Ook het interieur is door Hyundai aangepast. De Kona Electric N Line krijgt sportstoelen die comfortabel zijn. Dat is eigenlijk heel logisch. Sportstoelen zijn niet alleen sportiever, maar ook op langere ritten krijg je meer ondersteuning en dus ervaar je meer comfort.
Verder zijn er rode accenten op het stuur en dashboard, die perfect matchen met de rode stiksels van de bekleding. Verder heeft de N Line zwarte hemel, sportstuurwiel en aluminiumpedalen.
Concurrentie goedkopere Hyundai Kona Electric
Nu de Hyundai Kona Electric goedkoper is geworden, kijken we meteen eventjes naar de concurrentie:
- MG ZS EV Comfort | € 35.885
- Fiat 600e Red | € 35.990
- Renault Mégane E-TECH EV40 Equilibre | € 36.370
- Mazda MX-30 | € 36.440
- Hyundai Kona Electric Comfort | 36.995
- Opel Mokka-e Edition | € 36.999
- Citroën ë-C4 You | € 37.655
- Volvo EX30 Core | € 36.795
- BYD Atto 3 Comfort | € 38.990
- Kia Niro EV Light Edition | € 39.995
De goedkopere Hyundai Kona Electric en N Line modellen staan in het voorjaar van 2024 in de Nederlandse Hyundai-showrooms.
Batterijlikker zegt
Neus oogt beter. Koplampen zien er nu niet zo gek uit. Achterkant vind ik nog steeds raar met die PT Cruiser lampen.
vbarchetta zegt
Gelukkig dat smaken verschillen. Maar ik vind dit toch wel 1 van de lelijkste auto’s die je op dit moment kan kopen.
William zegt
Goed nieuws voor kopers. Maar lijkt mij erg slecht voor de restwaarde van het vorige model. Die mensen gaan zeer fors afschrijven.
potver7 zegt
Ik blijf me verbazen dat Hyundai anno 2024 nog steeds hele kekke achterlichten ontwerpt, waar vanwege Europese regelgeving vervolgens foeilelijke lichtclusters onder gemonteerd moeten worden. Niet alleen de Kona heeft daar last van. Je zou denken dat de Europese markt voor Hyundai groot genoeg is om voor goed ontworpen verlichtingsunits?
MarcoM zegt
De prijzen zullen nog veel verder dalen, wie wil zoiets kopen met 2 ton aan gewicht met dikke wegenbelasting in 2025… juist.
DeWitteCondor zegt
Zag m laatst rijden. Uiteraard weer even de open deur: smaken verschillen, maar man, dit is er bijna een in de categorie Pontiac Aztek (hoewel die laatste een cultstatus heeft die de Kona nooit zal bereiken). Waarom moeten al de EVs zo afzichtelijk zijn? Geforceerd futuristisch gedoe.