De Hyundai Kona facelift én de Kona N-Line zijn gearriveerd.
De Hyundai Kona facelift is het eerste onderwerp van deze schitterende morgen. De compacte crossover van de Zuid-Koreaanse gigant was een slim idee. De auto kwam eind 2017 en was eigenlijk direct populair bij het kopersgilde. Alleen in Nederland al meer dan 14.000 stuks!
Compacte crossover
Een compacte crossover doet het tegenwoordig altijd goed, maar in Nederland is het de Kona Electric die erg in trek blijft. Logisch, de combinatie van een enorme range, prima uitrusting en aantrekkelijke fiscale voordelen maken de auto welhaast uniek (samen met de eveneens unieke Kia e-Niro).
Hyundai Kona facelift
Met deze Hyundai Kona facelift richten wij ons op de andere motorvarianten. Leek weetje waar je niet zoveel aan hebt: de Kona is op sommige markten ook leverbaar met een ouderwetse dieselmotor of een nog ouderwetsere atmosferische 2.0 viercilinder. Bij deze ben je geïnformeerd.
Icoon
Hyundai noemt de auto een ‘icoon in zijn segment’. Kijk, wat een beetje positieve bewoordingen wel niet kunnen doen. De legende wil dat autoblog-redacteur @Loek een Kona-dekbed, poster én muismat heeft op zijn kamer. De Hyundai Kona facelift kun je herkennen aan de nog plattere en priemende koplampen en nieuwe bumperpartij.
Enigszins gecamoufleerd vind je daaronder de rest van de lampenwinkel. Dankzij het nieuwe front is de Kona maar liefst 4 centimeter langer dan voorheen. Net als de vernieuwde Audi Q2 van gisteren merk je als passagier niets van die extra lengte, het is alleen de voorbumper.
N-Line
Met de Hyundai Kona facelift komt er meteen een nieuwe variant bij, de Kona N-Line. Het recept is inmiddels niet wereldschokkend meer, maar wel effectief. Sportievere bumpers, grotere wielen, diffuser, dubbele uitlaat en in kleur gespoten wielkasten geven de Kona een sportieve uitstraling. Eerlijk is eerlijk: dat is ze goed gelukt. De Kona N-Line smoelt prima.
Velgdesigns
Voor de Hyundai Kona facelift heeft Hyundai nog het een en ander gedaan. Er zijn vijf spiksplinternieuwe kleuren voor de compacte crossover. Deze kleuren kun je eventueel combineren met een zwart dak (en zwarte buitenspiegels). Ook zijn er nieuwe velgdesigns. Dit geldt overigens helaas niet voor de Kona Hybrid (of Kona Electric).
Elektrische handrem
In het interieur zijn er ook wat wijzigingen. De middenconsole staat nu niet tegen het instrumentenpaneel aan. Dit om meer ruimte-effect te creëren. De elektrische handrem is toegevoegd vanwege grote vraag uit de markt. Het infotainment-systeem is helemaal vernieuwd en voorzien van de laatste features. Als laatste zijn er wat verbeteringen doorgevoerd aan de fit & finish van het interieur.
48V-ondersteuning
In Nederland kun je de Hyundai Kona facelift krijgen met een 1.0 T-GDI motor. Deze 120 pk sterke driecilinder is nu ook leverbaar met 48V-ondersteuning. De 1.6 GDI Hybrid (141 pk) keert ook terug. Of de 1.6 T-GDI terugkeert, wagen we te betwijfelen. Hyundai had de levering van die motor al eerder stopgezet. Mensen die een Kona met veel vermogen wensen, gaan dan direct voor de Hyundai Kona electric.
Einde 2020
De nieuwe Hyundai Kona facelift staat aan het einde van 2020 bij de showrooms. Dat lijkt een hele tijd, maar vergeet niet dat we alweer in september zitten. Dan de twee belangrijke uitvoeringen. De vernieuwde Kona in Hybrid-uitvoering wordt begin 2021 verwacht. Later in 2021 zal de gefacelifte Hyundai Kona Electric volgen.
Dutchdriftking zegt
Van de facelift + N-line knapt hij zeker op, al blijven het rare koplampen. Ik hoop vooral dat er snel een elektrische Stinger komt met een enorm bijtellingsvoordeel. Dan kan ik die over een paar jaar wellicht goedkoper als eerste elektrische auto aanschaffen. Mag nog wel even duren hoor, ik heb tot nu toe 4 en 6 cilinders gehad, maar ik zou graag voordat ik overstap op elektrisch nog een keer een ‘dikke diesel’, en een V8 gehad willen hebben.
Edge zegt
Ik ben eigenlijk wel blij met dit soort koplampen. Als bestuurder van een normale auto word je tegenwoordig best wel vaak verblind door SUV en andere auto’s die pretenderen terreinwaardig te zijn, want in de meeste gevallen zitten die koplampen ook gewoon redelijk bovenaan op de neus. Met een auto als deze heb je daar veel minder snel last van, dus voor de verkeersveiligheid is dit een dikke plus.
tenaci zegt
Hij knapt er behoorlijk van op. Tot nog toe vind ik de voorkant moeilijk, dit ziet er goed uit (voor een SUV dan welteverstaan, het blijft niet mijn segment).
Loek zegt
Inderdaad een icoon! De beste!!1!!
Maar even serieus, deze facelift helpt een hoop. Hopelijk is dat digitale instrumentarium een beetje te betalen want dat is de enige wens die ik had voor deze facelift. Erg tevreden met de huidige dus wanneer de leasemaatschappij die weer terugvraagt is de kans aanwezig dat deze in Hybrid-trim gewoon weer op de oprit komt. Indien de prijs zakt wellicht zelfs de elektrische.
P.S. las in het persbericht ook dat er een in hoogte verstelbare passagiersstoel komt. Het klinkt als een nutteloze toevoeging maar dat is echt wel een gemis in de huidige. Eveneens blij. Dag gemaakt!
autodidact zegt
Hij knapt er behoorlijk van op. Alleen dat scherm aan de binnenkant ziet er erg goedkoop en aftermarket uit met die knopjes eronder.
dare2think zegt
De Kona is een volstrekt anonieme auto die weer in het vergeethoekje belandt zodra de fiscale voordelen verdwenen zijn. De Mitsubishi Outlander en de Polo Bluemotion gingen hem voor.
clubbtraxx zegt
Altijd al een lelijk hondenhok gevonden, deze nieuwe is er eigenlijk ook niet veel beter uit gaan zien.