Hyundai heeft de specificaties van de nieuwe Kona Electric bekendgemaakt.
Het is je vast niet ontgaan dat er een nieuwe Kona is. Met zijn uitgesproken uiterlijk is het een ware revolutie op de eerste generatie Kona. Natuurlijk verschijnt er ook weer een volledig elektrische variant van de crossover. De vorige was, mede door aantrekkelijke bijtelling, een hit in Nederland. Gaat deze nieuwe voor eenzelfde succes zorgen?
Naast aantrekkelijke bijtelling waren de prima specificaties ook een belangrijke factor die hebben bijgedragen aan het succes van de Hyundai Kona Electric. Ook met deze tweede generatie zetten de Koreanen lekker door. De nieuwe Kona Electric heeft een geschatte elektrische actieradius van 490 kilometer volgens de WLTP-norm. Dat is met de grotere 65,4 kWh batterij en een elektromotor van 160 kW. Er komt ook een instapper met een kleinere 48,5 kWh accu. Dan blijft er nog 342 kilometer WLTP over van de actieradius.
Het opladen van de elektrische auto van 10 tot 80 procent is in 41 minuten voltooid via een snellader. In het persbericht staat dan weer niet aangeven met hoeveel kW je kunt snelladen. Hopelijk komt Hyundai snel met meer duidelijkheid hierover. Doorgaans zit het snelladen wel snor bij de Koreanen, dat hebben we met de Hyundai IONIQ 5 en de Kia EV6 kunnen zien.
Over die twee andere EV’s gesproken. Ook de nieuwe Hyundai Kona Electric is uitgerust met Vehicle-to-Load-functie (V2L). Daarmee kun je aan de hand van een adapter andere elektrische apparaten, zoals een laptop of een elektrische fiets, opladen. Deze feature heeft een maximum vermogen van 3,6 kW.
Interieur: fysieke knoppen!
Niet alleen het exterieur, maar ook het interieur heeft een flinke stap gezet. Er is 77 mm meer beenruimte en 11 mm meer hoofdruimte op de tweede zitrij door de 60 mm langere wielbasis. De bestuurder kijkt naar twee geïntegreerde schermen van elk 12.3 inch groot. Waar veel mensen blij van gaan worden is dat Hyundai er voor heeft gekozen om veel fysieke knoppen in het interieur te plaatsen. Zo hoef je niet door ellenlange menu’s te scrollen om bijvoorbeeld de stoelverwarming in te schakelen. Chapeau Hyundai, deze ‘ouderwetse’ aanpak willen we bij meer merken zien!
Marktlancering
De nieuwe Hyundai Kona verschijnt later dit jaar op de markt. Hier in Europa komt de crossover als Electric (volledig elektrisch), Hybrid (hybride-elektrisch) en als Mild-Hybrid (mild hybride) beschikbaar. Prijzen en meer informatie volgen in een later stadium.
erce zegt
Advertorials zijn prima, maar zet dat er dan ook bij.
RubenPriest zegt
Flauwe reacties zijn prima, maar zet dat er dan ook bij.
cloverleaf zegt
Flauwe reacties op flauwe reacties zijn prima, maar zet dat er dan ook bij.
ouwedibbes83 zegt
Eens, die eerste zin verraadt dat al. Het is geen Ferrari SUV die na jaren van geruchten eindelijk wordt gepresenteerd.
Dat er een nieuwe uit kwam was mij totaal ontgaan, geen auto waar ik vol verwachting naar uit keek.
TheMaster zegt
Snelladen is er niet echt bij. Info hoeft niet in een persbericht te staan om dit uit te rekenen. Gemiddeld laat de auto met 79 kW op. Even simpel; 10%-45% met 100kW, van 45%-80% met 60kW. Dat is niet erg snel…
volvologisch zegt
Ja, of kijk gewoon naar de specificaties van de Kia Niro 2023 en dan heb je waarschijnlijk ook een aardig idee. Dus zal waarschijnlijk inderdaad heel vergelijkbaar zijn met de huidige specificaties van de Kona van dit moment en helaas geen EV6 of Ioniq 5/6 snellaadtijden….
slakkie zegt
Welke klojo ontwerp nu een wagen waarbij de lichten op de hoeken staan? Eén onoplettendheid en daar gaat je licht …
florisje zegt
Naast de PT Cruiser achtige achterlichten vind ik ‘m geslaagd!
scheurbuik zegt
Mooie techniek van Hyunai, maar allemachtig, die achterkant! Wat is die lelijk. Duidelijk te zien dat Hyundai inspiratie heeft opgedaan bij de Ssangyong Rodius, Die met de dakkapel, ja. brrr.
gregorius zegt
Die achterlichten op de heupen; daar ga ik niet aan wennen.
En dat brillante interieur? Het ‘klopt’; 2 schermen maar echte knoppen. Maar het ziet er niet uit, vind ik.
Svenska II zegt
Rationeel gezien zijn Kia en Hyundai gewoon de beste keuze wat elektrische auto’s betreft. En dat zal met deze versie wel even zo blijven. In de keuze van klanten slaat de meter ook meer en meer van emotie naar ratio (onder meer ingegeven door de overheid natuurlijk). Jammer wel…
mashell zegt
Ten opzichte van bijvoorbeeld een T-cross vind ik dit juist de meer emotionele keuze. Omdat deze Kona wel een uitgesproken design heeft.
mc96 zegt
Aan de grote van de accu te zien en de laadtijd van 10 naar 80% denk ik dat de max snellaadcapaciteit ronde de 150 KW ligt. Wel een mooie actiradius met een 66 KW accu en een SUV achtige auto. Mijn iX3 komt (in theorie) 460 km ver op een 74 KW accu.
racerx zegt
Nu nog een briljant exterieur…