Alle ins en out vertellen we je in het occasion aankoopadvies van de Hyundai Kona 2017 – 2023.
Waar Hyundai als prijsvechter uit Korea de markt in Europa bestormde kun je nu wel zeggen dat het merk is uitgegroeid tot een groot merk op de Europese markt. De groei is enorm geweest en dat hebben ze ook bereikt door bijvoorbeeld snel nieuwe modellen op de markt te brengen en als die niet succesvol blijken weer van de markt af te halen.
Zo is het ook met de occasion van vandaag gegaan. Wereldwijd succesvol gebleken en dus inmiddels toe aan de tweede generatie. Een mooi moment om vandaag een occasionaankoopadvies te maken van de eerste generatie van de Hyundai Kona.
Leuk weetje is trouwens dat de auto is ontworpen door Luc Donckerwolke die ook zijn handtekening zette onder de Lamborghini Gallardo en Murcielago. Geinig als je in een Kona rijdt om te weten dat de man die jouw auto ontwierp ook Lambo’s getekend heeft. Kijk je toch anders naar zo’n crossover met extra bodemvrijheid.
Een slimme auto, zeker ook qua marketing. De auto staat op het New B-SUV platform van Hyundai en concerngenoot Kia. Dat platform is geschikt voor vele verschillende motoren. Driecilinder benzinemotoren, maar ook viercilinders en zelfs voor een diesel is plek. Daarnaast is een hybride of volledig elektrische variant mogelijk, het is maar net wat de afzetmarkt ter plekke vraagt.
In Nederland geen diesels, die willen we hier niet meer. Wel een instapmotor, een 1.0 liter driecilinder met 120 pk. Daar kwam een jaar later een 1.6 viercilinder bij met 177 pk. Altijd een automaat, wel een F-label, dus wat duur in ons land, maar gelukkig komt er nog een jaar later in 2019 een hybride variant van de 1.6 op de markt die een A-label krijgt en wel goed betaalbaar is.
Ook heel belangrijk voor ons land is de komst van de Kona Electric in 2018. Met een 64 kWh batterij en een actieradius tot 449 kilometer heel bruikbaar. In 2020 komt er ook een 39 kWh batterij beschikbaar met een minder bruikbare 289 kilometer bereik.
In 2021 komt er een facelift. Weinig grote wijzigingen, de koplampen zijn platter en er komt een bredere grille op de neus. Ook komt er een sportievere N-line uitvoering. Van de niet hybride 1.6 T-GDI wordt afscheid genomen en de volledig elektrische varianten krijgen een iets grotere actieradius.
Vorig jaar is de tweede generatie op de markt gekomen. Grotere uiterlijke verschillen en nieuwe uitvoeringen. Maar met de uitgebreide garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking is een eerste generatie occasion vaak nog niet eens uit de fabrieksgarantie.
Dus een mooi moment voor een uitgebreid occasion aankoopadvies van generatie één. We doken in de ervaringen van de berijders en zetten voor jou alle aandachtspunten die we konden vinden op een rij om aan te denken als je een Hyundai Kona 2017 – 2023 occasion wil aanschaffen.
Aandachtspunten
Als je een Hyundai Kona 2017 – 2023 occasion wil kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De betrouwbaarheid is op zich in orde, maar loop toch even door de lijst Hyundai Kona 2017 – 2023 problemen van dit occasion aankoopadvies heen.
Carrosserie en interieur
Als we naar de buitenkant van de auto kijken zien we volop frivole lijnen en vouwen. Je kunt wel zien dat de ontwerper ook wel eens een scherpe Lambo lijn heeft gezet. De koplampen zitten boven elkaar, een uitgesproken grille… het moet je smaak zijn maar de auto is uiterlijk zeker onderscheidend.
Als je toch aan de buitenkant kijkt, let even op de naden en kieren. We komen online af en toe tegen dat de plaatdelen te grote kieren en naden hebben waardoor er bij heftige regenval en het wassen van je auto water naar binnen kan. Kijk dus even hoe groot de ruimtes tussen de plaatdelen zijn, je moet er niet een vinger tussen kunnen krijgen.
Het interieur is behoorlijk sober. Waar de buitenkant hier en daar wat uitbundig is, is het uitzicht vanuit de bestuurdersstoel ronduit saai… Op een aantal uitvoeringen met een kleurig stikseltje en zelfs een gordel in kleur na is er op dat vlak weinig te beleven in de Kona.
Hij is er met analoge klokken en een digitaal instrumentarium. Afhankelijk van de uitvoering en de aandrijving. De optielijst was lang, dus er was veel te kiezen. Dat zie je ook hier terug.
Overigens is de afwerking van het interieur na de facelift echt beter voor elkaar. Dus wie daar veel belang aan hecht moet voor een exemplaar van na de facelift gaan. Al is er niets mis met de afwerking van voor de facelift, allebei sober en saai…
Een laatste dingetje dat we online tegenkomen is wat klachten over de geluidsisolatie. Het kan bij hogere snelheden rumoerig worden in de auto. Zorg dus dat je ook even op de snelweg kilometers maakt tijdens je proefrit om dat uit te testen. Wat de één rumoerig vindt hoeft voor de ander geen probleem te zijn.
Onderstel
Het onderstel is nogal stevig. Laat je niet afleiden door het “urban SUV” uiterlijk. Alles is strak afgeregeld. Vind je het te stevig ga dan voor een exemplaar van na de 2021 facelift. Vanaf dat moment is het onderstel meer op comfort gericht.
Let even op. De 1.6 was een stuk duurder, door de CO2 straf, maar heeft ook onafhankelijke achterwielophanging die de 1.0 niet heeft. Dat geeft meer rijcomfort. Het verschil in nieuwprijs was fors, zo’n 13 duizend euro, maar als je zoekt naar een Hyundai Kona occasion is dat gat natuurlijk kleiner. Zoek je naar meer comfort dan kan het voordelig zijn om een 1.6 te zoeken. En voor meer pk’s natuurlijk.
Er is ook een Kona N-Line. Die heeft een stugger sportonderstel en standaard 18 inch wielen. Dat levert hem niet alleen een slechter energielabel op dan de andere uitvoeringen, maar dus ook een straffere wegligging.
Let bij de elektrische variant even op de velgenmaat. Is de auto voorzien van 19 inch wielen in plaats van 17 inch exemplaren scheelt dat zomaar 60 kilometer range. Dat is de moeite!
Aandrijflijn
De 1.0 T-GDI is gekoppeld aan een zes versnellingen tellende handgeschakelde iMT handbak. Die is voorzien van een elektrische bediende clutch by wire koppeling. Staat de auto in ecostand dan ontkoppelt het systeem bij het loslaten van het gaspedaal automatisch om zo brandstof te besparen. Merk je niet echt iets van tijdens het rijden, maar toch mooi om even te weten.
Die handbak heeft een issue dat we vaker bij Hyundai tegenkomen. Om de motor te starten moet je het koppelingspedaal volledig intrappen om de motor te kunnen starten. De schakelaar op het koppelingspedaal die dat regelt wil nog wel eens losgaan en dan kun je de auto dus niet meer starten. De schakelaar weer vastzetten is voldoende om alles weer aan de praat te krijgen.
De 1.6 T-GDI is altijd voorzien van een zeventrapsautomaat of een zestraps bij de hybride uitvoering. We komen wat klachten tegen van een rommelig schakelende automaat. Probeer dit goed uit tijdens de proefrit met je Hyundai Kona occasion. De automaat moet slip en schokvrij schakelen. Bij periodieke oliewissels zou dit probleem zich niet voor moeten doen, dus wellicht zegt het ook iets over de onderhoudsdiscipline van de vorige eigenaar.
Bij de Kona Electric komen we ook schurende bijgeluiden tegen vanuit de aandrijflijn. Dit duidt meestal op problemen met de elektromotor en/of de reductiebak. Gelukkig valt dit bijna altijd onder de EV fabrieksgarantie die zelfs 8 jaar is of 160 duizend kilometer. Even goed je oor te luisteren leggen tijdens de testrit dus. Overigens komen we dit vooral tegen bij de vroege productiejaren, vanaf 2020 lijkt dit probleem zich veel minder voor te doen.
Een ander probleem met diezelfde reductiebak is binnen een aantal duizend kilometer vervuilde olie. Het heeft te maken met de ronde interne magneet die tegen de aluminium behuizing lijkt aan te wrijven waardoor beiden slijten en de olie vervuilen. Advies is om na de eerste vierduizend kilometer de olie te vervangen in de bak en dan elke tweede onderhoudsbeurt.
Elektronica
Allereerst even een waarschuwing. Apple CarPlay en Android Auto waren niet standaard. Ben je een fervent gebruiker, en dat ben je, check dan tijdens de proefrit wat er wel en niet aanwezig is. Even je telefoon aansluiten is overigens altijd een goed idee. Je wil voor aankoop weten of jouw telefoon een goede connectie maakt met je nieuwe auto natuurlijk.
Ons advies zou zijn om voor zo’n exemplaar met Carplay of Android Auto te gaan. We komen namelijk aardig wat klachten online tegen over het Blue Link systeem dat Hyundai zelf beschikbaar heeft. Telefoons die geen connectie maken en errorcodes. Vooral de vroege exemplaren maken er een potje van.
Bij de Kona Electric en de hybride uitvoeringen zit het elektrische remsysteem geïntegreerd. Hier wil nog wel eens een storing in komen. Geen superveel voorkomend probleem en ook moeilijk te reproduceren bij een testrit, maar hou het in je achterhoofd.
Bij de EV komen we problemen tegen met de 12 volt accu. Die is onder bemeten en met een beetje tegenslag is de 12 volt accu zo leeg. Het is beter om een zwaarder exemplaar te monteren en dat is dan ook wat Hyundai vanaf modeljaar 2021 zelf ook gedaan heeft.
Motoren
We komen eigenlijk opmerkelijk weinig issues tegen rondom de motoren, zeker bij die 1.0 driecilinder.
De 1.6 T-GDI wil nog wel eens last hebben van een distributieketting die oprekt. Die kan dan gaan slepen met alle gevolgen van dien. Leg je oor goed te luisteren tijdens de proefrit.
Ook vervuilde injectoren willen nog wel eens opspelen. Een euvel dat we vaker bij direct ingespoten motoren tegenkomen. Die cokesvorming merk je aan dat je de motor niet meer zo goed presteert en inboet op vermogen. Je kunt dit oplossen door de EGR-klep of het inlaatspruitstuk te laten reinigen.
De bobine wil het nog wel eens begeven. Er springt dan ook een zekering uit. Geen dure reparatie, maar de bobine en de zekering moeten wel vervangen worden.
De Kona Electric werd in 2021 teruggeroepen voor een gevaar op kortsluiting in het batterijpakket. Het gaat alleen om de exemplaren die in Zuid-Korea zijn gefabriceerd tussen 2018 en 2020, niet de Tsjechische productie. Die batterijen van LG zijn allemaal onder garantie vervangen, maar check of je occasion Koreaanse of Tsjechische productie is en of de recall is uitgevoerd bij jouw exemplaar. Begint het chassisnummer met een K dan komt de auto uit een Koreaanse fabriek, begint het nummer met TJ of TP dan is het Tsjechische productie.
Let even op bij je zoektocht naar een Hyundai Kona occasion. Ze zijn behoorlijk prijzig. De 1.0 driecilinder zijn duidelijk voordeliger en net zo bruikbaar. Met 120 pk en een maximaal trekgewicht van 1.200 kilogram kan eigenlijk iedereen met de auto wel uit de voeten. Ons lijkt de San Bernardino oversteken met een 1.0 liter driecilinder met een sleurhut van 1.200 kilogram een avontuur, maar we hebben dat niet kunnen testen.
Benzine
- 1.0 T-GDI 120 pk driecilinder
- 1.6 GDI HEV 141 pk viercilinder (vanaf 2019)
- 1.6 T-GDI 177 pk viercilinder (2018 – 2020)
- 2.0 T-GDI N 280 pk viercilinder
Elektrisch
- 39 kWh 136 pk WLTP: 289 km (2020 – 2021)
- 39 kWh 136 pk WLTP: 305 km (2021 – 2023)
- 64 kWh 204 pk WLTP: 449 km (2018 – 2021)
- 64 kWh 204 pk WLTP: 484 km (2021 – 2023)
Aanbod Hyundai Kona 2017 – 2023 op Marktplaats
Er is een aanzienlijk aanbod aan occasions op Marktplaats, ook de Hyundai Kona 2017 – 2023 is er te vinden.
Op moment van schrijven zijn er zo’n 512 exemplaren van de Hyundai Kona 2017 – 2023 op Marktplaats.nl te vinden. Dat begint bij een 120 pk driecilinder uit 2018 met dik 226 duizend kilometer op de teller voor 9.944 euro.
De duurste op Marktplaats is een spiksplinternieuwe Hyundai Kona EV van de 1e generatie. Daar zijn er trouwens nog best wel een aantal van te vinden op Marktplaats splinternieuw. Dit duurste exemplaar uit 2023 moet nog 45.395 euro opbrengen, en dat terwijl een nieuwe 2e generatie er is vanaf 39.995 euro. En dan heb je ook een 1,5 kWh grotere batterij… Succes met de verkoop van je occasion zeg maar.
Voor het totale aanbod van de Hyundai Kona kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
Wij reden met een Hyundai Kona 1.0 T-GDI met 120 pk uit 2019. Beschikbaar gesteld door Hyundai Wittenberg in Amersfoort.
jessepinkman zegt
Heb nu zo’n 130.000 km erop zitten met een Kona EV uit 2020 als zakelijke leaseauto. Auto bevalt boven verwachting goed. Multimedia en navigatie (in modellen van 2020 of later) zijn eigenlijk gewoon dik in orde. Ook altijd voldoende power (204 pk) en range is +- 350km in de praktijk (met een zware rechtervoet). Alleen is het een voorwielaandrijver die de power niet altijd kwijt kan en is alles van plastic. Maar goed, 8% bijtelling over 45k. 1x een lege 12V-accu gehad, verder geheel probleemloos (elk jaar nieuwe voorbanden, dat wel). Toch zou ik ‘m aan iedereen kunnen aanraden, zeer goedkoop vervoer.
rollingstoned zegt
“Toch zou ik ‘m aan iedereen kunnen aanraden, zeer goedkoop vervoer.”
Alle techniek ten spijt, dit ding is niet bepaald moeders mooiste. En dat plastic fantasic interieur zal voor veel mensen ook wel een (groot) minpunt zijn.
jessepinkman zegt
Haha ik bedoelde dan ook ‘aanraden aan iedereen die in deze klasse iets zoekt’. Ik had geen keuze, maar voor ‘A naar B-vervoer’ is het meer dan prima. Komt qua efficiëntie in de buurt van een Tesla (15 kwh/100km is haalbaar) en géén onderhoud (naast banden) in 130.000km is in ieder geval goedkoop. Verder zal alles in deze klasse veel plastic bevatten en is het uiterlijk een kwestie van smaak. Ik vind ‘m niet echt lelijk. In het wit oogt hij wel een stuk beter dan sommige andere kleuren, vind ik.
marcomanta zegt
Wat denk je van navigatie systemen die constant rebooten, ook na updates.
B00G1E zegt
-edit:check-
Loek zegt
Vijf jaar lang de auto van het ouderlijk front geweest! Nieuw gekocht (lease) en ik vond persoonlijk dat ‘ie lekker scherp stuurde, best wel een lekker kart-gevoel in de stad. Vooral een goede keuze omdat je echt veel opties krijgt. De basisversie (i-Motion) was wel echt basis, maar eentje hoger met de Comfort krijg je gelijk een hele berg opties, waaronder gewoon hele indrukwekkende features voor deze prijsklasse (forward collision warning, lane keep assist, automatische verlichting, premium audio, etc).
Enige wat echt opvalt na 69.000 km en 5 jaar:
– nepleder op het stuur wordt echt heel snel vaal. Gewoon echt lelijker dan mijn 20 jarige Golf.
– passagiersstoel is niet in hoogte verstelbaar en is vastgezet in de laagste positie. Niet de meest comfortabele positie
– meer dan gemiddeld lijkt de voorkant gevoelig te zijn voor steenslag en als je die niet gelijk aanstipt roest het binnen een paar dagen. Zelfde geldt voor sterretjes in de vooruit, in totaal drie gehad.
– afwerking is her en der echt matig, onder de kofferbakvloer zit een soort piepschuimen bak wat op zich handig is, maar als je die weghaalt lijkt het net alsof je de hele kofferbakbekleding eruit hebt gesloopt. Op zich begrijpelijk voor de prijs, maar andere merken doen dit toch ietsje netter
– vloermatten zijn belachelijk snel versleten, na 3 jaar was het gedeelte waar je van rem naar gas gaat met je hak helemaal vervaagd. Hyundai heeft daar overigens kostenloos een set nieuwe, iets robuustere matten ingezet.
De auto is in ieder geval goed genoeg bevallen dat er nu een 2024 Kona Hybrid voor de deur staat ;)
Variomatic zegt
Moet dit nou, een heel artikel over deze vreselijke saaie Playmobil-design auto..?? Blij om te lezen dat het geen aanrader is, hopelijk gaan ze dan snel weg via de export
THSD zegt
Saai maar blijkbaar toch spannend genoeg om op dit artikel te klikken en door te lezen…nogal tegenstrijdig nietwaar?
Matc zegt
Waar lees jij dat het geen aanrader is?
THSD zegt
Goh olie die snel vervuild raakt bij een ev wat een humor 😂
Matc zegt
-edit:check-