En dat midden in de stad
Autofabrikant Hyundai maakte eerder dit jaar al bekend 87 miljard Dollar te willen investeren om aan kop te gaan wat betreft elektrificatie, autonoom rijden en mobiliteitsdiensten. Dat laatste hebben zij wel heel serieus genomen. Op de CES, een beurs in Las Vegas, waar alle nieuwe technologie wordt gepresenteerd, kwamen zij met een vliegende auto.
Het concept van Urban Air Mobility is bedoeld om gebruikers te ontzien van de drukte van de stad. De lange reistijd zal volgens Hyundai verleden tijd zijn met de komst van de S-A1 (de naam van het beestje). De PAV van Hyundai is een samenwerking tussen Hyundai en Uber Elevate. De ‘vliegende’ afdeling van het al bekende bedrijf Uber. Zij willen met de S-A1 een luchttaxi wegzetten voor gebruikers van hun app.
De vliegende auto kan landen op een speciaal station, de HUB. Hier kan het elektrisch gevaarte binnen 7 minuten volledig opgeladen worden. Waarnaar hij weer tot 96 kilometer kan vliegen, als de actieradius tenminste niet afneemt.
De vliegende auto doet je wellicht meer aan een helikopter denken. Volgens Hyundai is het een kruising tussen een auto en een helikopter. De wielen zorgen ervoor dat je ermee kunt rijden op de weg. De propellers maken het mogelijk om zonder landingsbaan op te stijgen. Ben je eenmaal opgestegen dan kun je met 290 km/u over de stad razen, een snelheid die je op de weg niet zult halen. Helaas is het gevaarte nog iets te breed om zich over de openbare weg te mogen voortbewegen.
Helemaal nieuw is de vliegende auto niet. In Nederland is het bedrijf PAL-V namelijk al bijna 13 jaar bezig met het ontwikkelen van een vliegende auto. Er zijn al 26 stuks verkocht en eind volgend jaar worden de eerste uitgeleverd. Wel even een vliegbrevet halen om de PAL-V te mogen besturen.
Gulli zegt
OT: de plaatjes in de app doen het weer, bedankt voor het harde werken jongens (en meisjes). Zo, de klachten waren niet van de lucht, laten we dan ook maar met z’n allen melden wanneer het wél weer werkt :)
leonardodiecabrio zegt
@Gulli: Alleen werken de afbeeldingen bij de artikelen niet optimaal
dutchc4rs zegt
@leonardodiecabrio: dat ligt aan jou
arhanso zegt
@dutchc4rs: en aan mij blijkbaar…
vroaaaaaaaaaar zegt
@dutchc4rs: hoezo? Plaatjes staan nu allemaal in het artikel en niet meer als slide-deck aan het einde. Maakt dat je op telefoon een tablet veel meer moet scrollen. Geen verbetering wat mij betreft.
harrie zegt
Als dit een vliegende auto is, is mijn waggie een rijdend vliegtuig.
pomoek zegt
Het blijft leuk om te zien dat er al 70 jaar mensen zijn die tegen de stroom blijven inroeien en een vliegende auto willen maken. Dat gaat nooit gebeuren. In de jaren 50 was de techniek nog niet zo ver. Nu de techniek zo ver is lijkt het concept achterhaald. Er is simpelweg geen ruimte, in NL maar ook niet in andere landen, om deze vorm van vervoer (snelheid van een helikopter, gebruiksgemak van een auto) te faciliteren.
Maar hou vooral niet op met mij het ongelijk te bewijzen.
cloverleaf zegt
@pomoek: en al was er ruimte. Dan heb je nog zoiets als geluidsoverlast.
vincente30 zegt
@pomoek: de wereld is groter dan Nederland alleen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat de pal-v bijvoorbeeld een uitkomst is in uitgestrekte gebieden zoals in Australië en uithoeken van Amerika. Die mensen moeten vaak al met een vliegtuig “eventjes” naar de stad en in Australië drijven ze hun koeien met heli’s. Dan lijkt mij dat dit soort voertuigen echt wel geschikt zijn.
Hier in Nederland en andere dichtbevolkte gebieden is het uiteraard volstrekt zinloos.
pomoek zegt
@vincente30: Dit soort auto-kopters zullen best wel een niche weten te vullen. Er zijn ongetwijfeld mensen die precies dit zoeken. Maar veel zullen het niet zijn. In de outback heb je, in de regel, bijvoorbeeld genoeg ruimte om een airstrip aan te leggen. Een helikopter is dan een onnodig duur vervoermiddel.
Gulli zegt
@vincente30: en toch zijn het de dichtbevolkte gebieden waar ze zich vaak op richten. “Om de files te vermijden.”
vincente30 zegt
@gulli: dacht ik eerst ook maar blijkbaar niet! Ik heb een keer op een beurs rondgelopen waar pal-v ook stond. Daar ben ik een beetje kritisch geweest bij een marketing mannetje en die had het dus juist over de markt in bijv. Australië en de VAE waar ze van dat soort “speeltjes” houden.
arhanso zegt
@vincente30: Een leuke 2e hands Apache voor in het weekend… ;-)
Edge zegt
@pomoek: Vliegende auto’s worden pas echt interessant als het ooit zover zou komen dat we Blade Runner-achtige vliegende auto’s kunnen bouwen. Compact genoeg voor het gewone wegverkeer, geen vleugels of rotoren die je al dan niet handmatig moet in- en uitklappen, geen behoefte aan een landingsbaan of speciale helipad. Maar tot die tijd (als het ooit al zover komt) is het gewoon niche nummer zoveel die echt niet voor een transportrevolutie gaat zorgen.
fapfap zegt
“De propellers maken het mogelijk om zonder landingsbaan op te stijgen”….
Daarvoor is eerder een opstijgbaan nodig.
Dutchdriftking zegt
Als ik alle idioten van deze morgen op de weg weer voor mij haal dan is er vooral een ding heel duidelijk : Als we al niet normaal kunnen rijden, kunnen we zeker niet vliegen! Zolang dit ding niet volledig autonoom is wordt het helemaal niets.
stationcar zegt
Mooi artikel, goed geschreven!
Gulli zegt
Het lastige van dit soort dingen is altijd dat je ze nooit van deur tot deur zou kunnen gebruiken (in dichtbevolkte gebieden althans).
Waar ze in sci-fi films en series nog wel eens aan voorbij gaan is de neerwaartse druk die je moet genereren om op te kunnen stijgen en te landen zonder al te hard neer te komen. Kijk maar eens naar een helikopter hoeveel lucht die verplaatst, zelfs nog voordat hij is opgestegen. Je zult de zwaartekracht moeten overwinnen en daarom dus meer gewicht aan lucht naar beneden verplaatsen dan je toestel weegt (ok deze uitleg krijgt bij mijn natuurkundeleraar een 1 maar je snapt wat ik bedoel). Zolang we dus op lucht vliegen zul je altijd enorm veel luchverplaatsing onder het toestel hebben. Ga maar eens in een drukke winkelstraat vliegen met je heli, zullen een hoop mensen niet blij mee zijn.
Tweede punt is de luchtverkeersleiding. Het luchtverkeer is ontzettend goed geregeld, en met een goede reden. Als er in de lucht iets fout gaat donder je vaak naar beneden, dus doet men er alles aan om het niet fout te laten gaan. Dat betekent dus zeer strenge eisen aan je toestel, aan je vliegcapaciteiten en van te voren vluchtplannen en dergelijke inleveren. Wanneer besturing en vluchtroutes kunnen worden overgenomen door een centraal systeem dat absoluut foutloos werkt zou het MISSCHIEN nog wel kunnen. Maar aangezien 100 jaar luchtvaart ons nog steeds niet zover heeft gebracht twijfel ik of we hier op korte termijn op kunnen rekenen.
Vergis je niet, het zou leuk zijn als het kon en ik ben voor iedere vorm van innovatie hierin, maar de realist in mij heeft zijn twijfels over de haalbaarheid.
vroaaaaaaaaaar zegt
Dit is geen auto, hoe je het ook bekijkt. Die gaat echt niet deelnemen aan het wegverkeer als ie is geland. Is ook geen helicopter, maar gewoon een VTOL vliegtuigje.