Helaas is het nodig.
Je leest het ieder jaar weer. Ouders die baby’s of zeer jonge kinderen alleen achterlaten in de auto met alle nare gevolgen van dien. Ondanks dat een raam op een kiertje staat, kan het op een zomerdag in rap tempo snikheet worden in de auto. Is je kind niet in staat om zelf een deur te openen, dan is het niet verstandig om het kroost alleen in de auto achter te laten.
Toch zijn er heldere lichten die dat wél doen. Hyundai heeft slimme technologie ontwikkeld dat ouders moet waarschuwen. De techniek heet Rear Occupant Alert. Sensoren in de achterstoel meten of een persoon zich op de stoel begeeft. Aangezien een baby of klein kind niet zwaar is, letten de sensoren op bewegingen in plaats van gewicht. De technologie weet wanneer het voertuig wordt geparkeerd en vergrendeld. Meten de sensoren nog personen op de achterbank, dan zal de claxon eenmaal afgaan en de lichten van de auto zullen gaan knipperen. Dit om de bestuurder te waarschuwen dat er nog een baby of kind in de auto kan zitten. Het klinkt te bezopen voor woorden, maar de techniek is blijkbaar nodig.
Volgens Hyundai vonden alleen al dit jaar 38 kinderen de dood door nalatigheid van de ouder(s). Voertuigen van het Zuid-Koreaanse merk zullen vanaf modeljaar 2019 standaard worden uitgerust met de nieuwe technologie.
breakingpoint zegt
Oh maar de meesten zijn er zich echt wel van bewust hoor. Ze achten het gewoon niet noodzakelijk, dus zullen ze dat claxonbiepje ook wel negeren. Randdebielen
dondeboer zegt
@breakingpoint: ik vrees dat je helaas gelijk hebt. Die mensen gooien het achteraf op “vergeten”, maar ik geloof daar niks van.
rulefollower zegt
@dondeboer: ook makkelijk als je te veel gezopen hebt, dan kan je ze ook snel vergeten bij het uitstappen.
acizane80 zegt
@rulefollower: in dat geval moet je normaal al iemand hebben die in uw plaats rijd, zo niet riskeer je het leven van alle inzittenden.
rulefollower zegt
@acizane80: rijd?
yipikaye zegt
@breakingpoint:
Domme mensen kun je nog wat bijleren, eigenwijze niet.
Arnoud zegt
@yipikaye:
Everybody has the right to be stupid. But some take advantage of the privilege.
Edge zegt
Goed dat Hyundai dit oppakt. Helaas kunnen ook debielen een rijbewijs bemachtigen en een auto kopen, en zolang dat het geval is zijn functies als deze helaas noodzakelijk.
MercMeister zegt
Werkt het ook nog met honden, is de vraag.
Edge zegt
@mercmeister: Lijkt mij wel, toch? Men geeft aan dat het systeem let op beweging, dus dan zou het vrij weinig moeten uitmaken of je je kind, hond of schoonmoeder vergeet.
pomoek zegt
Is het al 1 april? Dat gaat snel…
joostie zegt
Dit soort maatregelen zorgen voor verlaging van het gemiddelde IQ wereldwijd. Beetje jammer!
andijvie zegt
@joostie: Geweldig, meneer voelt zich een stuk slimmer dan het gepeupel. Als ik jou was zou ik toch even opzoeken hoe IQ werkt. Wijsneus
dondeboer zegt
@andijvie: ik gok dat hij bedoelt dat dit ervoor zorgt dat mensen steeds minder eigen verantwoordelijkheid hoeven te nemen en hierdoor steeds minder (hoeven) nadenken. En ik denk dat hij een punt heeft. We leven in een rubbertegelmaatschappij en dat heeft zeker ook nadelen.
406_v6 zegt
@joostie: niet dit soort maatregelen wat voor een wereldwijde iq verlaging zorgt; meer een vorm van inteelt die dat veroorzaakt, in combinatie met het “ikke-ikke syndroom” waar steeds meer mensen mee behept lijken te zijn. Deze technologie zorgt er juist voor dat diegenen met een lager iq aan bepaalde zaken worden herinnerd.
Gulli zegt
@406_v6: Het onderliggende probleem is alleen dat die intellectueel gehandicapten op deze manier hun domme DNA kunnen doorgeven (daarmee zeg ik niet; laat het kind maar sterven. maar evolutionair gezien is het minder wenselijk)
rrvliet zegt
@Gulli: Mja, is dat niet het geval met alle technologie die voorkomt dat mensen dood gaan? Als je ziektes niet behandeld gaat iedereen kapot met een slechte weerstand of de verkeerde antilichamen. Is dat eigenlijk ook niet wenselijker als je een superieur ras wil kweken? Ik vind het een beetje onzin.
Gulli zegt
@rrvliet: het is absoluut onzin, daarin heb je helemaal gelijk. Maar dat is een medisch-ethische discussie die wij hier op Autoblog niet gaan beslechten.
Goed beschouwd zorgt onze enorme medische kennis ervoor dat we de menselijke evolutie om zeep helpen. Als je 2-300 jaar geleden een flinke griep te pakken had was je er geweest, die cocktail aan inentingen die je er als kind ingespoten krijgt zijn allemaal tegen ziektes die we ‘overwonnen’ hebben.
En waarom zouden we het niet doen? We hebben de luxe en de kennis (en, vinden een hoop mensen, de morele plicht) om de zwakken uit de samenleving te helpen door ze beter te maken. Wat vanuit evolutionair oogpunt natuurlijk complete kul is. Maar dat is voor mij als mysantroop makkelijker te zeggen dan voor de meeste normale mensen denk ik.
Ik zal je nog iets vertellen dat ik de afgelopen jaren heb geleerd. We leven in zulke grote luxe dat we een bedrag kunnen hangen aan een mensenleven. Voor de medische wereld is ieder gewonnen kwalitatief levensjaar in Nederland €80.000,- waard. (Qualitative Added Life Year, QALY). Wordt een levensverlengende operatie of behandeling duurder dan gaan we vergaderen of het wel de moeite waard is.
drdre1 zegt
Mensen die dat soort dingen vergeten mogen ook geen baby’s maken van mij.
scubakabouter zegt
@drdre1: dat kan jij wel vinden (en ik ben het ook nog met je eens), helaas is de werkelijkheid dat als ze hun kind kunnen vergeten ze er al een gemaakt hebben?
drdre1 zegt
@scubakabouter: damned! Je hebt gelijk! Dus…het moraal? Als iets liever of graag wilt vergeten, neem een kind. En een reservekind.
potver7 zegt
@drdre1: weet je wat het is met kinderen? Ze hebben nogal eens de neiging om ’s nachts wakker te worden. Soms duurt het dan even voor ze weer slapen. En als dat dan een paar keer per nacht gebeurt, en vervolgens een paar nachten achter elkaar, dan kan het gebeuren dat je overdag niet meer helemaal helder bent.
Mensen die dat flauwekul vinden mogen van mij geen kinderen krijgen… :)
drdre1 zegt
@potver7: oh, maar als dát het geval is, dan is het ook volkomen terecht dat ze da kind vergeten. ’t Moet immers nie ten koste gaan van die ouders hè, kom nou?!
berlinetta zegt
Als dat systeem dan tegelijkertijd ook nog de politie belt, dan ben ik helemaal voor.
mrrallycross zegt
Het heeft meer nut dat de auto dan zelf de ventilatie aan zet. Een waarschuwing geven helpt niet omdat je idioten hebt die denken dat hun kind wel even in de auto kan blijven tijdens het boodschappen doen
vroaaar zegt
@mrrallycross: ja, inderdaad gewoon airco en arko vol open. Vooral dat laatste zal helpen, want verhoogt de kans dat je auto wordt leeggejat als je ff snel die boodschap doet. Dan laat je het wel uit je hoofd…
mrrallycross zegt
@vroaaar: ik zeg toch niet arco… Gewoon ventilatie ofzo. Kan tegenwoordig
Alfarobert zegt
Ze proberen in elk geval wat bij Hyundai. Als de claxon een keer afgaat kijken er in elk geval mensen op. Hoop dat het systeem kinderen en honden gaat redden.
SimonMc zegt
Ze zouden beter een preventief systeem inbouwen. De zetelverwarming een zaaddodende temperatuur laten bereiken bv. Voorkomen is beter dan genezen, nietwaar.
realhustler zegt
Al die systemen…. we kunnen wel stoppen met denken. Pas nog was knap het mistig, hoeveel auto’s dan zonder achterlicht rijden, en een aantal zelfs zonder verlichting voor, schokkend.
En de mist is niet constant, maar varieert, het ene moment gaat het wel, en plotseling zie je erg weinig. Zal zo’n knakker die geen achterlicht aanheeft voor je rijden met 60 op de snelweg.
happyhonda1977 zegt
Het is de ongelooflijke en trieste waarheid dat er nog kindjes zo aannhun einde komen, ik kan er me simpelweg geen voorstelling van maken dat je je kleine kinderen in een afgesloten of minimaal geventileerde auto achter laat. Vaak excuus dat ze net lagen te slapen, dan heb je simpelweg erbij te blijven óf de ramen helemaal open. Kan dat laatste niet veilig, dan hoor je ze überhaupt niet te laten zitten!
Dus plusje voor Hyundai!
potver7 zegt
@happyhonda1977: Zeker nog nooit nachtenlang wakker gehouden door een zieke baby? Ik wel, en ik kan me dus heel goed voorstellen dat het je een keer overkomt.
happyhonda1977 zegt
@potver7: nu je het persoonlijk maakt, ik weet daar genoeg van van. Sterker nog, ik heb een kind van bijna 7 die dag én nacht, 24u per dag, zeer afhankelijk is van de hulp en toewijding van mij en mijn vrouw. Dat is niet altijd makkelijk, fysiek en mentaal.
Ik blijf dus bij wat ik eerder zei, misschien juist door onze situatie en ik wil de invloed van slaapgebrek niet ontkennen, maar ik kan het me niet voorstellen dat je het ‘overkomt’ dat je je kind in een snikhete auto achter laat.
por100 zegt
@happyhonda1977: we moeten het probleem in ieder geval blijven benoemen. En jonge ouders duidelijk maken, hoe verleidelijk het soms ook kan zijn, om niet te gaan onderhandelen … na het is maar 20 graden, dat valt toch wel mee … nee mensen het valt niet mee.
Vanuit een egoïstisch standpunt zou ik niet meer met mijzelf kunnen leven als ik mijn hulpeloze kind zo’n verschrikkelijke dood heb bezorgd. Wordt oprecht al misselijk bij de gedachte.
Ongelukken zullen blijven gebeuren in de wereld, maar voor sommige ongelukken moeten we blijkbaar als collectief meer doen om herhaling te voorkomen. Dus hulde aan Hyundai en wat mij betreft mag Autoblog het blijven benoemen. Ook als betekent dat wij worden herinnerd aan verschrikkelijke berichten van over de wereld.
nasty zegt
Hyundai probeert het slim aan te pakken door bewegingssensoren…
Als je een familyfix inklikt, en daar een maxi cosi op met een slapende baby in? Die wordt dus niet opgemerkt. Doet me denken aan Volvo’s noodrem-schande voor de wereldpers.
12Esc zegt
Sinds eerder dit jaar heeft Tesla daarvoor de cabin overheat protection ingevoerd: zorgt ervoor dat het in de auto nooit meer dan 40 graden wordt, ook niet als deze staat geparkeerd. Bij alle Tesla’s toegevoegd via over the air software update.
heat59 zegt
@12Esc: en dan heb je je tesla in Spanje geparkeerd in ‘t dorp zonder stekker. Is na een dagje shoppen je Tesla leeg omdat deze al die tijd aan het koelen was..
12Esc zegt
@heat59: zoveel verbruikt die koeling niet hoor. Accu is groter dan in de meeste auto’s hè ;)
joostie zegt
@heat59: En dan nog? Liever je accu dood dan je kind / hond / schoonmoeder… Trouwens een heerlijk nickname voor dit bericht ;)
dirkv zegt
Opzich is er niets mis mee om even in een auto te zitten als die stil staat. Waarschijnlijk is het risico op verwonding of erger hoger in een auto die deelneemt aan het verkeer.
Gewoon blijven nadenken mensen, dat voorkomt dat anderen voor je gaan beslissen.
En dat gebeurt al te veel.
davelepeef zegt
Uh, is dit een repost of heb ik een deja vu???