Een auto op waterstof, dat hebben we toch al veel eerder gezien? Ja, maar die gingen niet in serieproductie, en deze Koreaan wel.
Of waterstof in de toekomst een sleutelrol gaat vervullen weten we niet, maar voor 2015 hebben zowel Toyota als Honda een nieuwe generatie auto’s met brandstofcel aangekondigd. Hyundai had geen zin om tot 2015 te wachten, en laat deze iX35 Fuel Cell (als verwacht) al vanaf eind dit jaar van de Koreaanse band rollen. Oppa, fuel cell style! (sorry..)
Verwacht een jaarproductie van zo’n 300 tot 350 stuks, want het is natuurlijk een techniek die nog in de kinderschoenen staat. Tja, en aan de buitenkant zie je er eigenlijk niet zo veel aan af dat je hier met een onconventionele auto te maken hebt, behalve dan de met een dikke rand chroom omlijste tankdop. Gelukkig was Hyundai zo aardig om er ook even een uitlegplaatje bij te doen.
Hyundai experimenteert overigens al langer met waterstof, zoals bij het Blue2 Concept.
woutomaat zegt
Nee bedankt
Benny_Weisz zegt
Hyundai + Kia = CTRL+C / CTRL+V Korean Style…
lambo4all zegt
Dit is het beste nieuws op de beurs, er zitgeen toekomst in elektrische wagens. Hoe mooi en snel ook de actieradius,Het gewicht en de oplaadttijd nekken dit soort wagens en maken het niet tot een goed alternatief. Met een waterstof auto heb je dit soort onzin niet. Als er veel research wordt gedaan dan kunnen we ook binnen 5 jaar een goed en veilig opslag systeem bouwen.
widodh zegt
@lambo4all: Alleen is het rendement van waterstof om te huilen en dat gaat ook niet echt beter worden. Waterstof moet je samenpersen (kost energie), dat wordt warm, dus moet je koelen (kost energie), vervolgens moet je het transporteren richting de auto (kost energie), daar opslaan (kost energie) en in de auto in pompen (kost energie).
Daardoor ligt je energie rendement ergens rond de 20 ~ 25%, iets wat een moderne auto ook doet met benzine of diesel.
Een EV zit op een rendement van 85 ~ 95%, daar gaat waterstof gewoon niet snel in de buurt komen.
Ookal gaan we waterstof verkrijgen uit algen, dan spelen de punten van transport e.d. nog steeds.
Ook gaat tanken van waterstof belachelijk langzaam en is de energie afgifte van een brandstofcel laag waardoor je weinig pit hebt in de auto.
We willen zo graag vasthouden aan dat “tanken”, maar dat werkt niet echt.
Wellicht op termijn een EV met als range extender een brandstofcel? Wellicht een idee!
peugeotpartner2012 zegt
Goed dat ze druk bezig zijn met deze techniek!
norge zegt
Voorsprong door techniek?
flippert zegt
Hoe klinkt zoiets dan?? Als een borrelende waterkoker? Een aquariumpomp? Ik hoef dit niet en al helemaal niet in de vorm van een hiejoendaaj..