In 2023 is het in een Europees land niet meer mogelijk om een Hyundai met een brandstofmotor te bestellen.
Als je van iets ouds iets nieuws wil maken qua wetgeving, is de makkelijkste oplossing gewoon het oude verbieden. In Nederland en vele andere landen ter wereld is dat wat de autofanaten een beetje vrezen met claims als ‘ICE-auto verkoopverbod in 2030’. In Noorwegen lijkt dit al zo goed als realiteit te zijn en dat wordt nu versterkt door Hyundai.
Hyundai gaat volledig EV in Noorwegen
In Nederland kun je Hyundai al bestempelen als een merk dat enorm veel aandacht heeft voor EV’s en uitstootloze auto’s, maar het kopje ‘Benzine- en Mild Hybrid’ bij de modellen van Hyundai is nog aardig goed gevuld. In Noorwegen niet meer. Het merk maakt bekend vanaf 1 januari 2023 alleen nog maar emissievrije auto’s te leveren. Op de Noorse website van Hyundai kun je al zien hoe dat er ongeveer uit ziet.
Gestript
Waar wij nog de i10, i20, i30, Bayon, Kona en Kona Hybrid, Tucson, Tucson Hybrid, Santa Fe Hybrid en Santa Fe PHEV hebben, heeft Noorwegen alleen nog de Ioniq 5 en 6, Kona Electric en NEXO geadverteerd staan. De Tucson PHEV staat er ook nog, maar Hyundai levert deze in de laatste dagen van 2022 enkel nog uit voorraad. Bovendien zag het gamma er al zo uit, want sinds 2020 verkocht Hyundai in Noorwegen enkel nog plug-ins en EV’s. Vanaf 2023 is het dus volledig emissievrij of niks bij Hyundai. Een aardig gestript gamma, maar zo weet je in ieder geval zeker dat je CO2-uitstoot 0 is.
Succes
Je gamma strippen van zo’n 10 modellen naar slechts 4 klinkt radicaal, maar Noorwegen houdt van de elektrische modellen van Hyundai. Hun marktaandeel voor EV’s is 93 procent en slechts 1 op de 10 verkochte Hyundais in Noorwegen is een PHEV, de rest is allemaal elektrisch. Hyundai heeft er alle vertrouwen in dat ze de Noren absoluut niet kwijtraken met dit gestripte gamma.
schuimbekje3 zegt
ergens wel triest als je overal in noorwegen van die kneuzen hun 60.000 euro plus EV ziet opladen aan gemeentepalen of koelvloeistofverwarmers hangen met hun granny cable..
nore zegt
Nooit in Noorwegen geweest?
Habanero zegt
Benieuwd wat de verkoopcijfers van Hyundai worden na onderbrekingen in de electriciteit deze of volgende winters vanwege niet genoeg vermogen om zelfs onze basisvoorziening te garanderen. Het gaat zeker ergens gebeuren en als ik moet inzetten, wordt het Frankrijk of Belgie. Waar plots zelfs mensen met medische hulptoestellen zich kunnen behelpen en de inhoud koelkast voor de afvalcontainer is. Pas dan zullen de transitionisten erg pijnlijk ervaren dat we ons gelukkig mogen prijzen met het feit dat er vandaag nog zoveel ICE’s rondrijden en zo weinig mensen zich trachten te verwarmen met electrische radiators of warmtepompen.
Jagris zegt
Ik ben vooral voor het massaal overschakelen op elektriciteit. Maar als ze dit in dit tempo willen doen, dan moet men er als de wiedeweerga voor zorgen dat het elektriciteitsnet enorm versterkt wordt en er flink meer energie opgewekt wordt (zonnepanelen, windmolens, kerncentrales etc.).
Zoals het er nu aan toe gaat denk ik ook dat het net het na een tijd niet meer houdt. Als je alleen al in NL kijkt komen we nu al enorm veel netcapaciteit tekort doordat de overheid al jarenlang te laks is met het versterken van het net. Veel roepen, maar weinig daadkracht op dat vlak bij de politiek.
CYBRTRK zegt
Als 80% van de personenvoertuigen elektrisch zou worden zorgt dat voor een toename van 10-15% in het elektriciteitsverbruik. Dus dat valt op zich nog wel mee.
https://cdn.eurelectric.org/media/3558/decarbonisation-pathways-all-slideslinks-29112018-h-4484BB0C.pdf
Grifo65 zegt
Van welk jaar is dit rapport? En hoe weten wij dat dit rapport betrouwbaar is?
mc96 zegt
Een hoop can die auto’s staan ‘s nachts aan de laadpaal als er stroom genoeg is.
560pk zegt
Weinig inzicht in de complexiteit van hetgeen je hier zegt. Roepen dat het aan de overheid ligt is gemakkelijk. Elektriciteitsnetwerken liggen in of over particuliere grond, en als de eigenaren van die grond niet meewerken, vertraagd dat de aanleg zo met 10 jaar. Kerncentrales hebben in het meest gunstige geval een bouwtijd van 15 jaar. Inmiddels wil zo’n beetje niemand meer extra windmolens op land, en de zee loopt zo snel vol dat scheepvaartroutes en visgronden in gevaar komen.
mashell zegt
Maar die particulier (of gemeente) heeft helemaal niet de mogelijkheid om niet mee te werken. Nuts voorzieningen zijn in algemeen belang en zijn uitgezonderd van eindeloze bezwaarprocedures.
De zee is natuurlijk nog lang niet vol, er is overbevissing dus ook met de visserij moet het minder.
Windmolens op land worden nu enorm vertraagd door de “ik wil niet” houding. Er is niets wat een buurt zo verblind dan een plan om een windmolen te bouwen, hier is meer realisme wel gewenst.
Habanero zegt
Het gaat niet alleen over EV’s. Met deze transitie willen we plots blindelings de hele maatschappij elektrisch maken. Van alle mobiliteit tot verwarming, warmtegeneratie in honderdduizenden processen, alles moet eraan geloven. Wat doorvoor nodig is overstijgt elk besef van vermogens die we daarvoor nodig hebben. Evenmin hebben ze een oplossing voor alle afgeleide producten uit raffinage. En dat zijn niet alleen zomaar wat plastics hoor, maar onnoemelijk veel basisstoffen waarvoor we vandaag zelfs geen begin van alternatief hebben. Ik krijg persoonlijk jeuk van politici die aan de ene kant de massa dwingen om zelfs gebruik van licht en warmte te beperken, en aan de andere kant auto’s promoten die tientallen KW’s op een nacht uit het net zuigen. Elke vorm van realisme ontbreekt voor mij toch hoor, zoiets noemt opportunisme.
maotje zegt
Dit jaar is er 40% meer zonnenenergie opgewekd dan in 2021. Dat zal de komende jaren alleen maar toenemen.
Windenergie zal ook alleen maar toenemen.
https://nos.nl/artikel/2457955-veel-meer-hernieuwbare-energie-geproduceerd-dan-een-jaar-eerder
janvb zegt
Vraag is alleen: wat stelt dit “meer opgewekt” voor in het totaal?? En trouwens: wanneer heb je deze energie hoofdzakelijk? Je bekijkt hier een jaartotaal, daar ben je niets mee.
Grifo65 zegt
Hoe weet je dat dit verhaal klopt?
mashell zegt
Er is zeker te weinig daadkracht bij de politici. Maar het probleem zit niet in het hoogspanningsnet of de opwekking. EV’s laden vaak s’nachts en dan is de belasting van het net veel lager dan overdag. Het probleem zit in de lokale distributie netten, in de steden en dorpen. Daar is de capaciteit soms te klein om zonnepanelen en laadpalen te kunnen bedienen. Daar moet heel snel ingegrepen worden.
awesome zegt
Ik zou beginnen met een wat inspirerend design.
De Ioniq range is leuk hoor, maar van en i30, bayaga of een huidige Kona word je toch niet bronstig?
Dutchdriftking zegt
Vooral zonde van de N modellen. Begon net een leuk merk te worden.
Michel-GR zegt
Ik heb exact het tegenovergestelde want ik ben helemaal klaar met alles wat elektrisch is. Porsche heeft inmiddels een goede synthetische brandstof die net zo vervuilend is als een ev dus we kunnen gewoon in een auto met emotie blijven rijden.
CYBRTRK zegt
Kost ongeveer €10 per liter en dit jaar verwachten ze 130.000 liter te produceren, ter vergelijking we tanken in Nederland ongeveer 400 miljoen liter per maand. Dus het gaat nog wel even duren voordat dit een een goed alternatief is.
Grifo65 zegt
Ik ook. Vaak voegen de elektrofetisjisten hyperlinks naar studieresultaten toe om hun gelijk te halen. Heel eng. Ik moet dan meteen denken aan Timmermans, Jetten en Vollenbroek. Allemaal persoontjes die hun gelijk belangrijker vinden dan de automobilisten, oliemaatschappijen, aandeelhouders enz.
steephh zegt
@grifo65
Al die automobilisten die tegenwoordig naar de psychiater moeten, opgenomen worden en zwaar aan de medicijnen moeten omdat de brandstofmotor gaat verdwijnen. Hoe dúrft de politiek deze mensen kapot te maken! Oliemaatschappijen – bedrijven die de spil in onze samenleving zijn en het allerbéste met ons voor hebben – die nu gewoon gemollesteerd worden. En al die arme aandeelhouders die moeten nu huilend naar de voedselbank. Vooral in het Midden Oosten, daar hebben ze het pas echt zwaar. Een schandé is het zeg ik je.
Kritisch denken is zo stom, debatten zouden eigenlijk vanuit het onderbuikgevoel gevoerd moeten worden in plaats van op basis van logische argumenten. Échte mensen doen niet aan onderbouwen, je onderbuikgevoel spreekt áltijd de waarheid! En als iemand met onderbouwing of bewijs aan komt, dan lach je ‘m gewoon keihard uit!
Ja echt zó eng dat mensen dingen onderbouwen. laten we ze daarom voortaan fetisjisten noemen zodat mensen meteen door hebben hoe eng deze mensen zijn . En mensen die zelf wetenschappelijk onderzoek doen, dat zijn natuurlijk de ergste!
Laten we de wereld echt beter maken! Milieuschade pff.. wat een onzin, dat bestaat niet. Net als klimaatschade. Verzonnen om de arme oliemaatschappijen nóg armer te maken dan ze al zijn. De EV is op alle vlakken slecht, de brandstofmotor is juist superieur! Dat voel ik gewoon tot in het diepste van mijn lichaam. Dus dan moet het wel waar zijn!!!!11ONE!!
maotje zegt
Je gelooft in sprookjes. Heeft 0 toekomst.
moveyourmind zegt
Wel logisch dat Hyundai het zo goed doet in Noorwegen.
Op het Noorse Autoblog wordt er bij ieder artikel propaganda voor het merk gemaakt. Het is Hyundai voor en Hyundai na,
Gelukkig hebben we daar hier al jaren geen last meer van sinds Norge in de ban is gedaan.
willemveenstra zegt
Ach daar missen we niks aan. Als brandstof auto niet maar als elektrische troep al helemaal niet.
rogier_hentenaar zegt
Rij maar eens een blokje om met mijn Hyundai i30 N en bepaal dan opnieuw je mening.
thjvanvlerken zegt
Die laatste foto waarbij de koplamp de gehele front betrekt lijkt op een chinese auto te zijn gebaseerd. Li auto doet dat ook… anyways kia, hyundai en genesis – zelfde techniek ander uiterlijk. Ik wens ze succes.
janvb zegt
Ze mogen wat mij betreft (doen ze toch, ongeacht wat we ervan vinden) alles naar EV’S pushen als ze mij kunnen garanderen dat we in het gebruik ervan zelfde comfort ondervinden onderweg qua “bijtanken” Maar dat kunnen ze helemaal niet! Dus afschaffen van ICE’s zonder dat de infrastructuur er is om het andere door onze strot te rammen: neen dank u. Daarbij, het fabeltje dat deze ommezwaai qua klimaat een grote impact zal hebben mogen ze stilaan ook eens opbergen…Studies (meestal doodgezwegen) hierover genoeg.