Wat een dure Ioniq 5 moet kosten wisten we al, maar nu vertelt Hyundai ook wat de prijs is van de instapper.
Toen Hyundai in 2019 met de Concept 45 op de proppen kwam hadden we niet verwacht dat de auto ook in productie zou gaan. In ieder geval niet zonder flinke wijzigingen. Toch is dat wel wat er gebeurd is. De Concept 45 is nu gewoon te koop in Nederland. Hij heet alleen geen Concept 45 meer en ook geen Hyundai, maar Ioniq 5. Alhoewel er voor de zekerheid nog wel een Hyundai-logo op zit.
De Ioniq doet qua design denken aan hatchbacks uit de jaren ’80 en dat is verradelijk als je hem niet in het echt hebt gezien. De auto ziet er op foto’s uit als een B- of C-segment auto, maar is in werkelijkheid een stuk groter. Hyundai noemt het ook geen hatchback, maar een CUV: Cross-over Utility Vehicle.
Deze ‘CUV’ is er in vier varianten: een 58 kWh-versie en een 73 kWh-versie die beide met een of twee elektromotoren te combineren zijn. Dat betekent dus met achterwielaandrijving of met vierwielaandrijving.
Bij de introductie schreven we al wat de Ioniq 5 moest kosten, maar dat was alleen nog maar de prijs van de Project 45, een soort First Edition. Die moest €58.995 kosten en dat was dus niet de goedkoopste uitvoering. Nu maakt Hyundai echter ook bekend wat de instapper van de Ioniq 5 moet kosten.
Als je 60k voor een Hyundai te gortig vindt, hebben we goed nieuws: de Ioniq 5 instapper is een stuk goedkoper. De prijzen beginnen bij €43.500. Voor dat bedrag heb je dus de versie met een 58 kWh-accu en 170 pk. De actieradius van deze versie komt uit op 384 km.
In de instapversie kun je rekenen op onder meer een 12,3 inch multimediascherm, 19 inch lichtmetaal, achteruitrijcamera en Highway Driving Assist. Voor zaken als Bose Premium-audio, stoelverwarming, een Head-up Display en lederen bekleding moet je het hogerop zoeken.
Wat de concurrentie betreft: de Ioniq heeft onder meer concurrentie uit eigen huis in de vorm van de KIA EV6. De instapversie daarvan is niet veel duurder dan een Ioniq 5. Dat terwijl deze auto wel een slagje groter is. Als je naar usual suspects als een Model 3 of Voltswagen Volkswagen ID.4 gaat kijken hebben die flink meer vermogen en range. Maar die zijn dan ook vier á vijf mille duurder. De Enyaq is de echte prijspakker in deze categorie: die biedt vergelijkbare specs als de Ioniq voor €40.790.
- Skoda Enyaq iV 60 (180 pk, 390 km): €40.790
- Ioniq 5 (170 pk, 394 km): €43.500
- KIA EV6 (169 pk, 400 km): €44.595
- Volkswagen ID.4 Life (204 pk, 501 km): €47.790
- Tesla Model 3 Standard Range Plus (325 pk, 430 km): €48.995
leefvrij zegt
Als DeLorean een SUV had gemaakt, dan had die er ongeveer zo uitgezien. Ik mis alleen de vleugeldeuren.
koeberg zegt
170pk voor deze auto is zat. Daarmee ben je echt wel sneller weg bij het stoplicht dan 80 a 90% van je medeweggebruikers. Als je dan nog wat extra te besteden hebt kun je kijken naar praktische zaken ipv meer vermogen.
deeberton zegt
-edit: nutteloze bijdrage, geslachtsdeel opmerkingen zijn altijd nutteloos-
grandvitara zegt
@koeberg: gelijk heb je. Uit ervaring spreek ik dat ik liever 100km meer range heb dan snel optrekken.
kniesoor zegt
@koeberg: Die peekaa’s zijn niet zo indrukwekkend, wetende wat zo’n elektrieke auto weegt. Maarrrr . . . het aantal Nm’s zal flink zijn, en die zijn vanaf nul rpm beschikbaar. Daarop verliest een doorsnee ICE het van een EV.
ronaldotour zegt
Volgens mij is HDA niet in Europa leverbaar maar alleen in de VS?
mauwerd zegt
De Enyaq zit onder de 40k en heeft dus volledig die 12% bijtelling, jammer dat de Ioniq5 net een paar duizend te duur is
flutterby zegt
@mauwerd: die 22% over die paar duizend erover vind ik het meer dan waard als je bijna de snellader komt.
mashell zegt
@flutterby: klopt. 22% bijtelling over drie duizend euro is vijftig euro per maand en netto pakweg de helft. Als je daarvoor iets krijgt dat de moeite waard is (zoals echt snelladen) dan kan het al snel de moeite waard.
mustang750supersnake zegt
echt belachelijk wat auto’s tegenwoordig kosten…..
christian85 zegt
@mustang750supersnake: helemaal mee eens. Voor veel particulieren is nieuw gewoon niet interessant. Kun je dit wel betalen dan vindt je het ook niet erg om een bak met geld weg te gooien in het eerste jaar.
christian85 zegt
Ik vind de voorkant wel lekker behalve dan het immense logo. Binnenkant, tja, het zal de toekomst zijn maar ik heb tot op heden niks met dit design
probono zegt
Strakke aanbieding voor de familieman!!!
potver7 zegt
Prachtig clean ontwerp, totdat iemand bedacht dat er een diagonale vouw over de zijkant moest. Het enige dat ik kan bedenken: WHY???
adyton zegt
Deze ga je echt pas in levende lijve kunnen beoordelen. Als je hoort wat formaat die heeft, schat je het totaal verkeerd in.
blogie zegt
Vergelijk met enyaq gaat naar mijn mening een beetje scheef. Ioniq is dikker uitgerust en komt naar alle waarschijnlijkheid in praktijk veel verder dan enyaq op basis van verschil wltp en praktijk van Kona en E Niro
87sandyd zegt
Ben zo benieuwd naar deze auto. Het ziet er op de foto’s echt uit als een kleine hatchback. Kan mij gewoon niet voorstellen dat dit net zo groot is als een ID4 :’)
MarcoM zegt
Wordt nog een dingetje als na 2025 men wegenbelasting moet gaan betalen over het gewicht. De harken in Den Haag lachen zich nu al suf, koop maar lekker zware EV’s, wij harken jullie wegenbelasting wel.
mashell zegt
@marcomanta: met de “green deal” en de klimaat akkoorden moet dat wel anders gaan, elektrische wagens blijven wegenbelasting vrij en de accijnzen op brandstof gaan nog wat verder omhoog om te compenseren. Maar je hebt een punt, met onze “betrouwbare” premier neem je wel een gok.
MarcoM zegt
@mashell: nou, reken er maar op dat EV’s wegenbelasting gaan betalen, zal wel eerst een kwart tarief zijn, dan half tarief en dan volle bak. Dat wordt dokken voor bijvoorbeeld een Kona 64kw met 1660 kilo eigen gewicht.
donstorm zegt
Met al dat zilver lijkt deze EV op een AKAI tapedeck die ik had in de jaren 80. Weer een grote dure BEV leasecapsule. Voor de particulier niet interessant.