
Hyundai heeft de vanafprijs van de Ioniq Hybrid bekend gemaakt en die is behoorlijk scherp.
Het moge duidelijk zijn welke auto de Koreanen als inspiratie hadden toen ze de Ioniq ontwierpen. Hoewel de auto zeker onderscheidend is, doet de globale vorm denken aan de Prius. Ook qua afmetingen en prestaties ontlopen de twee wereldverbeteraars elkaar nauwelijks: de Prius is 4.54 meter lang, de Ioniq is met 4.47 meter nipt korter.
Onder de kap van de Prius een atmosferische 1.8 vierpitter volgens het Atkinson-principe, goed voor 98 pk. De Ioniq doet het met een 1.6, eveens met Atkinsons-cycle, die 105 pk voortbrengt. Wel is de elektromotor van de Prius iets krachtiger: 72 pk versus 43 pk. Deze specificaties vertalen zich in praktisch dezelfde prestaties. Een top van respectievelijk 180 en 185 km/u voor de Prius en Ioniq, terwijl de Hyundai op de sprint naar honderd met 10.8 seconden twee tienden moet toegeven op de Toyota.
Maar dan de prijs. Waar de Prius minimaal 29.995 euro moet kosten, heeft Hyundai bekend gemaakt dat de instapprijs van de Ioniq op 21.995 euro komt te liggen. Precies acht mille goedkoper dan de Prius dus! In eerste instantie zal de Ioniq als hybride in de showroom staan, op korte termijn gevolgd door een volledig elektrische variant. Op de plug-in hybride zullen we tot volgend jaar moeten wachten.
Gaat zeker her stokje van de Prius overnemen. En dat vind ik helemaal niet erg want wat is de nieuwe leeelijk zeg!
@kaeser: Dan doet deze Hyundai dat een stuk beter wat mij betreft.
@kaeser: de overheid heeft dat stokje toch al lang weggegooid? Waarom nu nog een hybride leasen?
@kaeser: Ik zag er een stuk of 10 op twee trailers vorige week in Groningen. Stonden allen op duitse platen. Zeker een demo set oid. Maar zag er niet verkeerd uit.
Vind het model een stuk mooier dan de nwe Prius. Denk dat die hier een flinke kluif aan gaat krijgen.
Zag gisteren in amsterdam de presentatie van deze auto. Dacht in het begin inderdaad dat het een nieuwe prius was van een afstand.
@mars1985: Was ik toch niet helemaal gek, zag er gisteren 1 op de A10 Noord rijden…
@850t5r: klopt ik was bij mtv in Amsterdam noord aan het werk en daartegen over in een hotel/barretje stonden er een paar met een rode loper erbij. Ik zag 1 blauwe en 3 witte voertuigen rijden.
@mars1985: ik zag een witte bij de afslag richting Purmerend/Volendam. Vond hem best mooi in t echt!
@850t5r: vanavond 18:00 reden er twee achter elkaar het Schiphol terrein af, de A4 op, namen daar afslag Hoofddorp.
Allebei duits kenteken en als ik de badge achterop mag geloven, waren het allebei de “electric” uitvoering
@geelbarrel: woensdagmiddag op de A4 richting A’dam al een witte zien rijden op Duitse platen
Ik vind hem vooral een stuk mooier dan de Prius. Ik zou hem zelfs best mooi durven te noemen. Is lang geleden dat ik zoiets heb gezegd van iets dat Toyota de fabriekspoorten uit jaagt.
@berlinetta: Laatste zin moest Hyundai zijn zeker i.p.v. Toyota?
@AutomotiveDesigner: t zou iig voor beide kunnen gelden, allebei maken ze vooral hondslelijke auto’s (vind ik).
@AutomotiveDesigner: Nee ik bedoelde Toyota. Hyundai maakt m.i. mooiere auto’s dan Toyota.
@berlinetta: nieuwe Prius is ook dikke prima hoor. Zag er een aantal staan in New York en lijkt net als alle andere Toyota’s.
De vraag is.. [b]waarop is bespaard?[/b]
Sowieso in Nederland missen beide auto’s het belastingvoordeel dat de Prius ooit zo’n verkooptopper maakte.
@martinus:
Hyundai heeft een bestaande versnellingsbak gebruikt met aan de uitgaande kant een elektromotor.
Ook de accu word op deze manier anders geladen en de athkinson motor zal op een andere manier belast worden.
Hoe dit uitpakt in verbruik en levensduur is afwachten of hij zich kan meten met de Toyota techniek.
@bergmm: laat ons niet in spanning. Als je de vergelijking met voor en nadelen uit kan leggen aan de normale Jan, dan zijn we er hier zeker in geinteresseerd.
Zeker als je ook in kan gaan op het principe of je nou echt zoveel bespaart met een niet-plug-in-hybride en of dat alleen bij een bepaalde rijstijl meerwaarde oplevert.
@gregorius:
Het grote verschil zit hem in de aandrijflijn, deze is bij Toyota indirect, ofwel de brandstofmotor drijft nooit direct de wielen aan. De eCVT werkt niet als een normale versnellingsbak, deze drijft de wielen aan via een soort elektromagneet aangevuld door de beschikbare energie uit de accu.
De Ioniq heeft achter de bestaande automaat-bak een elektromotor gemonteerd ter assistentie, die ongeveer hetzelfde zoals een elektrische fiets werkt.
Het voordeel van de eCVT is dat de brandstofmotor altijd op het efficiëntste toerental draait te opzichte van de belasting die hij moet verwerken, hierin is de Ionig veel minder flexibel door de vaste verzetten. De accu kan zo ook ten alle tijden bijgeladen worden, wat bij Hyundai iets meer energie kan kosten.
De Toyota aandrijving is op deze manier altijd zuiniger in gebruik als niet hybride, ook op de snelweg en zonder je rijstijl aan te passen. Ook word de benzinemotor beter belast omdat deze snel naar het ideale toerental gaat voordat deze belast gaat worden, tevens zijn er geen schakelmomenten.
Dit is meteen het nadeel, een eCVT die op zuinigheid afgesteld is maakt al snel extra toeren met optrekken en hangt minder gretig aan het gas op de snelweg, dit beïnvloed voor de meeste wel de rijstijl;).
@bergmm: OK,
Het gaat dus voornamelijk om de CVT.
En omdat een CVT dus efficient te combineren is met oplaadhybride techniek en waarschijnlijk dus ook goed geschikt is voor zo’n Atkinson-blok. Got it.
Heb ooit in Amerika 2 weken met een Nissan Altima met een 2.5 liter + CVT gereden. Wat een regelrechte bagger was dat om te rijden. Bij het minste begon dat ding te loeien, maar kracht kwam er nooit.
@gregorius:
Het is een heel andere manier van rijden met een CVT ja.
De hybrides van Toyota hebben een E-cvt, dat is nog weer een heel andere techniek en niet te vergelijken met Nissan, de Honda hybrides of een Daf.
@super geeft hieronder een wat makkelijkere omschrijving.
@martinus: op arbeidsloon aangezien die lui WEL een beetje door kunnen werken voor een schappelijk Loon itt de Duitsers, Italianen, Fransen en Japanners.
Leuke kar, ik verwacht hier veel van!
Ik word er nu niet direct gelukkig van. Maar hij is voor het type auto niet uitgesproken lelijk.
prius heeft nog steeds een veel mooiere aandrijflijn, maar misschien is dat een betamax vs. vhs verhaal.
@super: kun je dat nader verklaren? Ik ben nieuwsgierig!
@pomoek:
de prius heeft een behoorlijk geniale “vernsellingsbak” waarbij de elektromotor en benzinemotor allebei via een planetair tandwielstelsel permanent verbonden zijn met de wielen (via de aandrijfas/diff uiteraard). Door de aandrijvings verhoudingen tussen benzine/elektrisch te varieren onstaan verschillende “versnellingen”, technisch gezien een heel elegant en ogenschijnlijk zeer robuust systeem.
de hyundai heeft voor zover ik begrepen heb een “normale” dct versnellingsbak waarbij de elektromotor gewoon af en toe bijspringt op de aandrijflijn.
Ik vermoed dat de oplossing van Hyundai goedkoper is, maar uiteraard technisch lang niet zo mooi als de prius, vandaar betamax (toyota) vs. vhs (hyundai).
@super: top! Dank!
Door zo dicht tegen de Prius aan te gaan hangen, leg je ook de lat hoog: Tot nu toe is er een forse kloof tussen de praktijkcijfers van Toyota hybrides (die wel een laag gemiddeld verbruik hebben) en vrijwel alle andere hybrides (die vooral op papier zuiniger zijn).
Maar zo te zien aan de setup met een dedicated platform en atmosferische Atkinson zou het wel eens kunnen lukken. Ik ben benieuwd naar de transmissie. Ik heb daar tegenstrijdige berichten over gelezen.
@mout:
Hyundai gaat gebruik maken van een bestaande versnellingsbak met aan de uitgaande kant een elektromotor. Je belast de brandstofmotor toch anders en laad de accu ook op een andere manier.
Ik ben ook benieuwd hoe dit uitpakt, niet alleen in praktijk verbruik, maar ook in levensduur.
Mooie wagen, Hyundai en Kia zijn toch al goed bezig laatste jaren.
Wat een trieste Photoshop alsof heel Nederland vol staat met molens. Doe tenminste die moderne windmolens als je een innovatieve auto introduceert. Kwa uiterlijk is het niet verkeerd.
@redbee5: haha, ik had nog eigenlijk het obligate groepje meeuwen rechtsboven verwacht…
Go hyundai!
Komt er ook een plug-in
variant*het is geen Volkswagen!* variatie? Ik ben ook benieuwd of je ook bij Hyundai kunt kiezen tussen NiMH en Li-ion. Waarschijnlijk is de prijs, zoals het hier staat, gebaseerd op NiMH batterijen.@AutomotiveDesigner: ja drie varianten. Een hybride, een plug-in en een Full-EV (geen Hybrid dus).
De Prius is dan wel erg duur geworden, afgelopen jaren.
Zeer schappelijk prijsje van de Ioniq. Ding heeft ook aardige looks.
@toyotafortuner: Daarom hebben ze natuurlijk nog de Auris Hybrid & Yaris Hybrid.
Zo bedienen ze ook goedkopere segmenten met dezelfde techniek als de Prius.
Ik heb het idee dat de Prius op hetzelfde niveau moet staan als de Avansis maar dan met hybride techniek.
Dus de Ioniq komt naar mijn idee qua prijs in de buurt van de Auris. Hoewel die nog iets goedkoper is….
Wat zijn die mannen goed bezig! Hoe lang kan ie op zijn batterij rijden?
Waarom lijken alle hybrides die nog een beetje betaalbaar zijn toch zo veel op priussen
@jeffreyd: omdat er maar weinig betaalbare hybdrides zijn?
Overigens lijken de Yaris hybride en Golf GTE alleen als je je ogen wel heel erg ver dichtknijpt op een Prius. Maar als dat je ogen zover dichtknijpt lijkt zelfs de BMW X6 op een Prius.
Goeie fotosoep maar niet heus. Doen alsof de schaanse schans op de achtergrond is, maar dat ziet er totaal anders uit
Vraag mij trouwens af of er ook zoveel ruimte als de Prius in zit. De Prius is best groot namelijk :)
Grappig dat altijd de 0-100 tijden en de max snelheid wordt vertelt bij dit soort auto’s. Dat is informatie wat bij deze auto’s onder het kopje ‘lekker belangrijk’ past.
Hij is ook 8duizend keer mooier
Oogt leuk, maar de toyota blijft beter. punt.
@begbers: Glazenbol?
Graag een verbruikstest
Ik heb vandaag een blauwe zien rijden op Duitse platen, sorry geen foto’s. Maar ziet er veel beter uit dan een Prius.
Grappig, die weg waar hij rijdt bestaat helemaal niet. Op de achtergrond zie je de Zaanse Schans namelijk
De nieuwe Prius is gruwelijk lelijk dus wat dat betreft staat Hyundai al 1-0 voor. Maar ff afwachten op de rijtesten.
Dat is een stuk goedkoper zeg.
1000x liever dan een prius!