Een enorme elektrische gezinsauto, dat moet de Hyundai IONIQ 9 worden.
Na de IONIQ 5 en de IONIQ 6 is het tijd voor de derde volledige elektrische auto van Hyundai met deze modelnaam. En nee, we zijn de elektrische Kona niet vergeten. De nieuwe IONIQ 5 is wat dat betreft een Kona met heel veel spinazie op, want dit gaat een joekel van een auto worden.
EV9 vs IONIQ 9
Klinkt bekend? Ja, natuurlijk is het vergelijk met de Kia EV9 snel gemaakt. Kia had de EV6 en Hyundai de IONIQ 5. Nu heeft Kia de EV9 en Hyundai straks de IONIQ 9. Een volledig elektrische SUV met drie zitrijen voor de grote gezinnen.
Het is niet voor niets dat de Koreanen de stap van 5 en 6 naar 9 maken. Dit moet het voorlopige nieuwe vlaggenschip worden, een grote SUV met ruimte aan boord voor alle gezinsleden, honden, bagage en weet ik het allemaal. De auto komt op het Global Modular Platform (E-GMP) te staan. Bekend van de IONIQ 5 en IONIQ 6.
Om er toch geen busje van te maken heeft Hyundai een design-gebbetje verwerkt in het ontwerp van de auto. Er is duidelijk een aflopende daklijn waarneembaar. Niet zo drastisch als bij een SUV coupé het geval is, zodat de achterste passagiers nog fatsoenlijk in de auto kunnen zitten en niet hun hoofd stoten.
Hyundai is niet onervaren met grote gezinswagens. Bij hetzelfde merk kun je ook terecht voor de enorme Santa Fe. Het grote verschil met die gigant is dat ze IONIQ 9 er uitsluitend als volledig elektrische auto komt. Wil je het bij benzine houden dan kun je dus alsnog binnen Hyundai shoppen, mocht dat de voorkeur hebben.
De nieuwe Hyundai IONIQ 9 ziet in november het levenslicht. Meer beelden dan de vorm en wat detailshots willen de Koreanen nog niet vrijgeven. Aangezien oktober op zijn einde loopt kunnen we spoedig meer informatie verwachten.
tjorque zegt
Als dat nu eens een mpv of enorme break was ipv een suv dan zou ik daar blij mee zijn.
Maar de zoveelste suv, daar zit ik niet op te wachten.
erce zegt
Maar het koperspubliek wel.
rollingstoned zegt
Dat is wat de fabrikanten je wijsmaken, omdat ze geen brood meer zien in het A en B segment. Het koperspubliek wil dergelijke auto’s juist wel, maar daar maken fabrikanten niet genoeg (c.q. geen) marge op…
https://www.autonieuws.be/uitlaat/analyse-waarom-de-kleine-autootjes-verdwijnen-uit-het-aanbod-van-de-constructeurs
maussieknip zegt
Zou een verademing zijn als er weer eens een goedsturende mpv op de markt zou komen ipv in alle opzichten een duurder rijdende suv. Banden van een suv zijn duurder, verbruik is hoger(minder gestroomlijnd dan een mpv), daklijn is hoger, en qua rijden neigt het naar een jeep. Heb een S-max gereden en daarna een Kuga beide uit 2017 en de s-max stuurde stukken beter dan de Kuga, die ook al niet slecht stuurde. En aanzienlijk meer ruimte in een mpv tov een suv.