Dikke kans op een praatje met de buurman als de nieuwe Hyundai IONIQ 6 op de oprit staat.
Geen anonieme aanpak, wat de Koreanen betreft. Kia heeft natuurlijk een uitgesproken ontwerp met de EV6 en Hyundai doet hetzelfde met de IONIQ 5. Met het tweede volledig elektrische model binnen de line-up van Hyundai doet het merk precies hetzelfde. Je kunt er niet omheen draaien dat ook de IONIQ 6 een opvallende verschijning is.
Net als Mercedes met de EQE en EQS, kiest Hyundai voor een design dat een beetje doet denken aan een druppel. Of als ik collega @machiel quote, een banaan. Het is natuurlijk geen toeval dat beide automerken voor dit principe kiezen. Deze vorm is aerodynamisch zeer gunstig.
De luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt slechts 0,21 cW, wat echt ontzettend laag is. Dit pakt weer goed uit voor uiteindelijke actieradius van de elektrische auto. De nieuwe Hyundai IONIQ 6 staat op het E-GMP platform. Het inmiddels welbekende platform waar bijvoorbeeld ook de Kia EV6 en Hyundai IONIQ 5 gebruik van maken.
Hyundai IONIQ 6 interieur
Hyundai zegt dat de binnenruimte en het exterieur gelijktijdig ontwikkeld zijn. Volgens het automerk moet dit gunstig uitpakken voor de beenruimte aan boord van de IONIQ 6. Uiteindelijk is het afwachten hoe comfortabel het inderdaad vertoeven is in de auto.
Door deze vorm met een aflopende daklijn bestaat het gevaar dat lange mensen achterin sneller hun hoofd tegen de hemelbekleding stoten. Maar Hyundai zegt daar dus rekening mee te hebben gehouden.
In het interieur zijn twee schermen te vinden. Een groot 12-inch full-touch infotainmentdisplay en een 12-inch digitaal cluster. In de middenconsole is een flinke opbergruimte te vinden om spulletjes in te bewaren.
Hyundai onthult de IONIQ 6 in stapjes. Dit was het uiterlijk en het interieur van de elektrische auto. De daadwerkelijke volledige presentatie volgt op 14 juli.
rikus zegt
Maar.. Er is toch werkelijk niets mooi aan?
borrelnoot zegt
Allemaal de schuld van de Rabobank.
harrie zegt
Hier lijkt de Mercedes banaan recht bij.
e36thuglife zegt
Dacht je dat Benz ze banaan design erg was en dan komt ineens deze nu moet ik me oogbal wassen met chlor.
camber24 zegt
Vanaf de C stijl zie ik er wat 911 achtigs in. Voorkant had spannender gekund, maar vind het al met al wel meevallen, best wel te pruimen. Mooier dan alle modellen van Tesla in ieder geval.
detroitv8 zegt
Pardon? Haha. Je vergeet de Model S, miss universe. De Model 3 is zelfs een miss Gelderland vergeleken met dit apparaat
camber24 zegt
Mooi dat je miss Gelderland noemt, plus 1 daarvoor. Maar dat terzijde, ik vind alle Tesla modellen die ze nu in productie hebben niet om aan te zien. Dit vind ik prettiger op het netvlies liggen, maar smaken en meningen verschillen natuurlijk.
reactief zegt
Mooi vind ik hem niet.
Maar wat tof dat Hyundai als enige merk auto’s op de markt zet die zeer uitgesproken zijn en niet als twee druppels water op elkaar lijken vanwege familie gezicht.
Dus ik hoop dat er ook velen zijn die hem juist wel mooi vinden, zodat hij goed wordt verkocht.
Nu nog wat meer kleur opties toevoegen en het straatbeeld wordt weer lekker divers!
Del Toro zegt
De nieuwe Saab 9-3 is er! Wel jammer dat de wielen niet bij het ontwerp passen.
joosstra zegt
Hij lijkt op een iets te heet gewassen Taycan, waardoor hij wel slanker is geworden. In het echt zal het best een mooie auto zijn. In ieder geval lukt het Hyundai veel beter om aansprekende auto’s te ontwerpen dan VW met de ID4, 5 en 6. Daar hebben ze het idee dat ze geen auto’s moeten ontwerpen maar vormloze opgeblazen worsten.
okdoei zegt
Beetje dubbel gevoel.
Ene kant mooi dat een lage CW-waarde gunstig is voor de range. Wat hopelijk betekent dat er minder crossover rommel wordt gemaakt in de toekomst.
Andere kant; als het altijd of vaak van dit soort banaanvormen zijn dan weet ik niet of het een vooruitgang is.
cdlop01 zegt
Zeer fraai en het is duidelijk dat Kia en Hyundai naast Tesla de enige EV bouwers zijn die ertoe doen en ver voor de kudde uitlopen met uitstekende EV’s.
flyerbunch zegt
Gedurfd zullen we maar zeggen, but not my cup of tea..
kniesoor zegt
Paar niet overdreven grote putdekselvelgen eronder en gaan met die banaan. Prima ogend ding, wat mij betreft.
HzR zegt
Soort mini 1e generatie CLS uit somrige hoeken. Is waarschijnlijk een auto die je eerst in het echt roet zien. Voor mij klopt ie niet helemaal.
mashell zegt
Het model is even wennen maar heeft wel iets sympathieks.
MrSkyline zegt
Ik vind hem niet lelijk, maar als je hem dan vergelijkt met de prophecy concept, dan valt het wellicht iets tegen. Hij mist wat bips. Ik vond de achterkant van de concept juist heel gaaf, doorgetrokken lijnen die dan stoppen in een soort difuser+achterlichten. De neus van dit ding is dan huist wel weer wat mooier dan de concept.
VerArie zegt
De achterkant ziet eruit als een ordinaire imitatie van een 911 turbo S met die doorlopende Led en de kleine vleugel.
jensoffbutton zegt
Is een beetje zoals een 911, CLS, Saab 9-3 concept en Lightyear one in de blender gestoken.
De uitkomst is toch niet zo lekker
Net als een kiwi, basilicum, munt en soja saus in een blender steken: Apart best oké, maar tezamen werkt het gewoon niet.
PunicaOase zegt
Niet mooi, wel bijzonder en een keer wat anders.. Ik zou hem in ieder geval nakijken als ie langs rijdt..
Arno's zegt
Als ik de achterkant met de achterlichten bekijk wil Hyundai een Porsche zijn
Edge zegt
Ik vind hem stiekem best gaaf. Een soort moderne interpretatie van die streamliner modellen van vroegah!
560pk zegt
Hyundai is een beetje de weg kwijt. Net als bij de 5 lukt het hen niet om een acceptabele achterkant te ontwerpen. Bijzonder aerodynamisch is het ook niet, anders hoeft er geen taartschep op om de tekorten te camoufleren. Ieder z’n meug, denk ik maar.
dawwg zegt
Ik had na de ioniq 5 eigenlijk goede hoop; maar vind deze minder geslaagd op de foto’s die nu gelekt zijn. :/