Het Koreaanse Hyundai geeft met de IONIQ 5N een lesje aan de rest hoe je een sportieve en leuke EV bouwt.
Aan het aantal paardekrachten ligt het bij de gemiddelde EV niet. Elektromotoren leveren voor een relatief beperkte investering vrij inspirerende hoeveelheden newtonmeters en pk’s. Critici onder jullie zullen zeggen dat dat ook nodig is, want de gemiddelde EV is ook loeizwaar. Daar hebben ze gelijk in, maar zelfs met een fors leeggewicht, is het vermogen van de IONIQ 5N ronduit indrukwekkend.
650 pk voor de IONIQ 5N
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het maximumvermogen is 650 pk. Voordat jullie lullig gaan doen over deze Koreaan: wees eerlijk, wie van jullie heeft überhaupt eens gereden met een auto met meer dan 600 pk….
Overigens krijg je de volle 650 pk alleen als je de functie N-grin boost activeert. Hyundai heeft namelijk ook zijn best gedaan om allerlei functies te bedenken waardoor de IONIQ 5N leuker zou moeten worden om te rijden. Deels zijn er in geslaagd, maar sommige zaken zijn ook wat infantiel. Sinds de introductie van scheetkussens bij Tesla, kijken we overigens nergens meer van op.
Het maximale koppel van 770 Nm is vanaf stationair toerental beschikbaar, dus de IONIQ 5N is echt bloedsnel. De topsnelheid van 260 km/u is nog bescheiden voor een auto met meer dan 600 pk. De sprintcapaciteiten zijn echt onovertroffen: in 3.4s staat er 100 op de teller.
800 volt E-GMP platform
Hyundai en KIA bouwen een deel van hun elektrische auto’s op een dedicated elektrisch platform: het Electric Global Modular Platform (E-GMP). Zo delen de KIA EV6, Hyundai IONIQ 5 en IONIQ 6 de basistechnologie.
Het fraaie aan het E-GMP platform is dat het gebruik maakt van een architectuur met 800 volt, waar veel andere EV’s het nog met 400 volt moeten doen. Het hogere voltage zorgt voor sneller laden en ontladen (dus meer pk’s) van de accu’s.
Vooral sneller laden is nog steeds geen overbodige luxe, het is nog steeds niet zo snel als tanken. De Hyundai IONIQ5N haalt aan de geschikte laadpaal tot 230 kW en heeft een fraaie platte laadcurve.
De Hyundai IONIQ 5N is niet (alleen) ontwikkeld voor een maximale range. Dat zie je bijvoorbeeld aan de keuze voor de montage om van Pirelli P Zero 275/35 R21-banden om de 21″ gesmede wielen. De echte muesli-EV’s rollen meestal op kneiterhard ECO-rubber, waarmee het niet lekker sturen is. Dat past natuurlijk niet bij de IONIQ 5N.
Met het 84 kWh grote accupakket haalt de IONIQ 5N daarom maar 448 km aan WLTP-range. Mocht je het rechterpedaal vaak en diep indrukken, dan zakt de praktijkrange onder de 300 km. Het is één van de weinige echte nadelen aan deze sportieve Hyundai.
Fun, maar ook listig
Het gaat te ver om hier de hele lijst op te noemen, maar Hyundai heeft 12 verschillende N-functies weten te integreren. Da’s best veel. Nep-schakelmomenten moeten samen met diverse soorten nep-motorgeluid de inzittenden een beter gevoel geven wat de snelheid is. Het werkt op zich wel, maar het stuit me ook tegen de borst dat het de auto feitelijk slechter maakt.
De IONIQ 5N heeft bakken met grip, maar een nadeel is dat het hoge gewicht, het forse koppel en de plakkerige banden moeten de IONIQ 5N wat minder speels maken. Zelfs met een speciale driftfunctie bleek het voor niemand echt makkelijk om de Koreaan in een langere drift te houden. Voor dagelijks gebruik lijkt dat geen issue, maar het is ook een teken dat de IONIQ 5N een lastige klant op de limiet kan zijn.
Jouw duurste Hyundai
Hyundai (en Kia) zijn al lang niet meer de lachertjes van de (Europese) automarkt. Ze hebben meer dan bewezen bijzonder goede auto’s te bouwen. Toch kan het prijskaartje een belemmering zijn. Het is een beetje de keuze of je gaat het voor het duurste rijtjeshuis van de wijk of liever vrijstaand wilt wonen met een te kleine tuin.
In ons land met trajectcontroles, optische rijbaanversmallers, drempels, piepende dijkbewoners en verder gebrek aan leuke wegen, lijkt de IONIQ 5N wellicht een onzinnige uitgave. Aan de andere kant is € 73.995 heel schappelijk voor 650 pk. Juist in een land waar je verder zo weinig lol kan hebben. Dus koopt allen een Hyundai IONIQ 5N.
erik911 zegt
Héérlijk!
En ôk moi, die Lancia Delta’esque dashboard klokken-omlijsting… Hebben!
kniesoor zegt
De 0-100 km/u sprint in 3,4 sec kan een 991 GT3 RS ook en die heeft 150 (= 23,procent) minder peekaa’s. Goed, andere prijscategorie, zelfs tweedehands niet voor 73K te koop, maar toch.
maotje zegt
Totaal niet te vergelijken.
kniesoor zegt
Vertel !
maotje zegt
@kniesoor
Kunnen er 4 volwassen in een gt3 rs?
kniesoor zegt
Alleen als je ze eerst heel heet wast.
mashell zegt
Die is ietsjes lichter en een stuk aerodynamischer. Maar het is wel een statement dat Hyundai hier maakt, een compacte SUV die net zo snel is als een top of the line sportwagen van niet eens zo heel lang geleden.
kniesoor zegt
Zeker.
audirs3 zegt
@kniesoor die heeft daar echter wel 3x zoveel energie voor nodig…
cdlop01 zegt
Begrijp die pk race niet, te idioot voor woorden, 650pk. Nu al veroorzaken veel EV’S ernstige ongelukken met extreem gevaarlijk rijgedrag met veel te snelle EV in handen van vaak weinig ervaren bestuurders.
mashell zegt
Komt dat uit de onderbuik of uit statistiek? Want toen vijf jaar geleden iedereen van een gezapige Volvo V40 D2 overstapte naar een Model 3 met zo’n drie keer zoveel pk had ik ook verwacht dat je elke dag wel een Model 3 op de kop naast de snelweg zou zien liggen maar dat is niet gebeurd.
Ik denk dat door het lage zwaartepunt, de vaak aanwezige vierwielaandrijving, het ontbreken van een versnellingsbak en dus ook ontbreken van onverwachte lastwissels EV’s heel veel gemakkelijker op de weg zijn te houden dan iets als een GTI.
kamikaz3 zegt
In Amerika zijn onlangs de resultaten van een onderzoek hierover bekend gemaakt. Daar stond Tesla op 1 bij meest fatale ongevallen.
Of het was de autopilot natuurlijk? :)
Specht zegt
Een heel snel en duur tosti apparaat dus.
Next!
Peerke zegt
Ik ben absoluut geen Tesla fan, maar een model 3 performance haalt deze waarden toch ook, met (veel) minder pk??
n54coupe zegt
Tesla Model3 is een rechtuit auto. Die is letterlijk na een rondje circuit aal oververhit.
Plus, alleen een middenscherm voor alles. Vreselijk.
Heel andere auto voor een heel ander publiek.
n54coupe zegt
Ik heb hem voor mijn vrouw gekocht maar ik rij er zelf stiekem ook veel in. Heerlijke auto, lekker compleet, waar je er bij andere merken voor een kleine middenklasser aan opties bij moet kopen.
En, Wouter, 275kg lichter dan een nieuwe BMW M5, en net zo snel.
Onderweg merk je niet zoveel van al dat gewicht, hij rijdt zo’n 400kg lichter.
Fernando zegt
Sorry maar 74K is er wel dik over. Wel mooi model en design, kan VW wat van opsteken
reaperunique zegt
In België op dit moment te verkrijgen (incl. korting) voor een kleine 63K.
Snelle zegt
Leuk dat hij aanbod komt bij autoblog. Krijg toch het gevoel dat er met andere ogen naar deze auto gekeken wordt. Deze auto maken zo voor mensen die fun willen hebben in hun EV. Een van de eerste waar esp uit kan, waarin je zelf de aandrijflijn kunt bepalen (bij de benz G is het cool dat hij een rondje kan draaien om zijn as) en hier is het een optie die je toch niet gaat gebruiken op de openbare weg. Snap dat de kilo’s veel zijn, maar had zelf een leuker speels filmpje verwacht..