Als je je best doet, zie je op bovenstaande afbeelding wat er vernieuwd wordt aan de Hyundai IONIQ 5 in 2022.
We zien een nieuwe designtrend: lekker dwarsliggen. Het hoeft niet perse mooi te zijn om opvallend te zijn. Dat lijkt Hyundai goed begrepen te hebben met hun ‘next generation’ elektrische crossover, de Hyundai IONIQ 5. Want een Tucson-kloon met die nieuwe Sensuous Sportiness-designtaal is het bepaald niet. Het is een hoekig retro-achtig design wat volgens Hyundai zijn inspiratie haalt uit de Hyundai Pony, de eerste Hyundai in Europa. Haaks op wat zelfs het merk zelf als designs uitbrengt, dus. Nu je de IONIQ 5 vaker en vaker ziet, begint het best een sterk design te worden.
Hyundai IONIQ 5 update voor 2022
Maar zoals gezegd, je begint ze te zien. De eerste exemplaren zijn eind vorig jaar geleverd en uiteraard staan de bestellijsten nog zo vol als het maar kan. Ietwat vreemd dus dat Hyundai de IONIQ 5 al in 2022 van een update wordt voorzien. Ze spreken zelf van modeljaar 2023 volgens het Amerikaanse systeem, dus in de zomer van dit jaar. Vreemd, maar er verandert dan ook niks grondigs aan het basisontwerp. Er is maar één uiterlijke wijziging, en die komt gepaard met de eerste verandering.
Cameraspiegels
Wie het opviel dat de spiegels een beetje anders waren: u gaat door voor het broodrooster. Hyundai biedt de IONIQ 5 voor 2022 aan met cameraspiegels, naar voorbeelden van onder meer Audi, Lexus en Honda. We kennen het trucje: buiten een camera, binnen een schermpje waarop je naar achter kunt krijgen. Dit heeft als voordeel dat je geen grote windvangende unit hoeft te plaatsen aan de buitenzijde, maar een kleiner uitsteeksel met een camera erop. Beter voor de luchtweerstand.
Die nieuwe Hyundai IONIQ 5 voor 2022 wordt aan ons gepresenteerd met één enkele foto, wat natuurlijk geen beeld geeft van hoe de spiegelschermen geïntegreerd worden in het interieur. Gelukkig blijkt dat Hyundai de IONIQ 5 in Zuid-Korea al aanbiedt met deze spiegels en wij de Koreaanse persmap konden raadplegen voor bovenstaande foto. Het scherm is een OLED-scherm.
Ook is de binnenspiegel een camera. Dat systeem kennen we ook van andere fabrikanten: de binnenspiegel kan daarmee een helder beeld creëren van wat er achter je zit. Zonder dat je C-stijlen of hoofdsteunen dan wel hoofden ziet. De camera hiervoor zit weggewerkt onder de achterspoiler.
Grotere batterij
Je kon de Hyundai IONIQ 5 al krijgen met een 58 kWh groot accupakket (384 km rijbereik) en een 73 kWh groot accupakket (481 km rijbereik). Het lijkt erop dat die laatste vervalt en vervangen wordt door een nieuw 77,4 kWh groot pakket. Heel toevallig (of totaal niet) exact even groot als het grootste accupakket in de Kia EV6.
Daarnaast wordt de batterij bijgestaan door een nieuw systeem dat de temperatuur kan optimaliseren. Dan wordt de batterijtemperatuur gemanaged zodat deze altijd zo optimaal mogelijk werkt. Dat in combinatie met de toegenomen grootte zou een best goede toevoeging kunnen zijn aan die 481 km rijbereik. Hoe veel dat is? Hyundai meldt het niet. Pakken we het huidige bereik en de 528 km van de Kia EV6, verwachten wij rond de 510 km.
Betere dempers
Ten slotte iets wat wél gemeld wordt voor de nieuwe Hyundai IONIQ 5 voor 2022: nieuwe dempers met Smart Frequency Dampers. Dan worden klappen van de weg gemeten en variabel opgevangen door de schokdempers. Ook dit kennen we wel, maar het is mooi om te zien dat dit doorsijpelt naar lagere segmenten.
Een kleine update met wat significante en iets minder significante veranderingen. Deze staan op de planning voor de tweede helft van dit jaar in Europa. Kosten en actieradius krijgen we tegen die tijd ook.
pyrat zegt
Nou die camera spiegels is wel een vooruitgang, nu zijn er van die vrachtwagen spiegels in het interieur geplakt. Mooi geïntegreerd…
wimof zegt
Dat staat toch zo omschreven.
zweiss zegt
@pyrat: haha
wimof zegt
Alexander Bloch zal blij zijn met het nieuwe dempingsysteem, zal hij zonder twijfel vlug willen uittesten.
bernoulli zegt
Ik hoopte op een normaal mooi dashboard in plaats van wat ze er nu in schroeven. Helaas. Wel een paar aftermarket-stijl digitale fotolijstjes erbij nu.
frank2b zegt
Wanneer je de spiegels vervangt door camera’s, plaats dan de schermpjes op een meer ergonomische plek.
De middenspiegel niet meer aan het plafond zou voor mij met mijn 1m90 echt fantastisch zijn. In de meeste wagens moet ik bukken om onder het onding uit te kijken als ik naar rechtsvoor wil kijken.
Alledrie de schermen midden op het dashboard, waar Citroën de achteruitkijkspiegel geplaatst had vroeger. Dat lijkt mij wel wat.
Loek zegt
@frank2b: ik denk dat spiegelschermen ergens anders plaatsen dan waar spiegels normaliter zitten best onwennig wordt. Al zou het designtechnisch wel beter zijn dan dit. Zoals de Honda e het doet vind ik een mooie middenweg.
meetsysteem zegt
Niet in de Passat B5.
kliko zegt
Volgens de Spiegelrichtlijn (EU richtlijn R46 om precies te zijn) mag dit niet. Daarin staat beschreven dat de monitor op een logische plek t.o.v. waar normaal gesproken de spiegel zit. Dus stel je wilt de linker buitenspiegel naar het midden van het dashboard verplaatsen met een monitor, dat is een no-go (Beeld van spiegel links bevind zich rechts van de bestuurder in die situatie). Binnenspiegel zou eventueel wel kunnen inderdaad.
faalhaas zegt
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind zo’n camera spiegel oplossing hopeloos complex en storing gevoelig. Die 100 euro brandstofverbruik die het extra kost over de levensduur verdient het echt niet terug.
audirs3 zegt
@faalhaas: gaat ook niet om de kosten, maar om het gemak van een iets betere actieradius. Maar als je deze spiegels besteld moet je ook wel consequent zijn en de 19″ velgen nemen in plaats van 20″, scheelt ook een slok op een borrel
mashell zegt
Dat Audi wel cameraspiegels aanbiedt op de e-tron maar niet op meer recente modellen e-tron GT en Q4 zegt wat mij betreft genoeg. Het is typisch zo’n optie die je niet moet bestellen.
marinepower zegt
Ik vind het zeker voor Hyundai wel een redelijk behouden model, in tegenstelling tot die andere recente gekunstelde en overdreven lijnen. Alleen vrees ik dat dit over een paar jaar alweer hopeloos achterhaald is, een wat bedaagder en behoudender model (bijv Audi) blijf langer houdbaar.
audirs3 zegt
@marinepower: ben ik niet helemaal met je eens. Andere retro-auto’s van de afgelopen jaren (mini, 500, beetle) ogen nog steeds fris vind ik, zal met deze ook wel gebeuren
Dieseltor zegt
Wat een lelijk ding, als je het mij vraagt. Wel eens zo een ding in het echie gezien. Nou, lelijk dus.
mashell zegt
Serieus? Ik heb er nu een paar in het echt gezien en hoewel die wagens in saaie kleuren als zwart, wit en vuilniszakken grijs waren is het voor mij duidelijk: de Hyundai Ioniq 5 is met afstand de mooiste gezinsauto op de markt!
joejojo2012 zegt
Hij doet mij en profil denken aan een Lancia Delta v/d eerste generatie. Deze elektrische tosti op wielen bevalt me wel.
mashell zegt
Niet zo vreemd. Volgens Hyundai is de Ioniq 5 geïnspireerd op de Hyundai Pony en die werd ontworpen door dezelfde Giugiaro die ook de Lancia Delta (en o.a. Golf 1) ontwierp.
tenaci zegt
@dieseltor: echt? Ik vind het juist een prachtige auto!
camber24 zegt
Wat ik mij afvraag – hopelijk kan hier iemand me erop antwoorden – is het volgende;
Stel, je hebt gisteren zo’n Hyundai besteld. Jij denkt, pre-facelift. Is het dan mogelijk, dat gezien de idd enorm lange wachttijd, je na X maanden wachten, de facelift afgeleverd krijgt? Of is het zo dat jij gisteren een pre-facelift besteld hebt, ze eerst al die bestellingen uitleveren, en dan pas aan de facelift beginnen om die te leveren?
Kan dat stukje moeilijk volgen, hoop dat een van jullie hier het antwoord weet.
christian85 zegt
@camber24: eerst worden de pré-facelift uitgeleverd. Een planning staat vast op de productielijn.
audirs3 zegt
@camber24: ik zou dit niet echt een facelift noemen, gewoon kleine update
mashell zegt
Ze kunnen X wagens per dag produceren. Dus als je nu een populair model besteld dan kan het zijn dat je een jaar moet wachten voordat jouw auto geproduceerd kan worden. Als er ergens in dat jaar een update is van die auto: om stellen van de productie lijn gebeurt typisch in de zomervakantie dan krijg je inderdaad het aangepaste model uitgeleverd.. Normaal gesproken belt de verkoper je daarover dan even.
Heb ik ooit gehad met een BMW, de door mij gekozen kleur was er niet meer maar er was wel een ander rood (metallic en dus duurder uiteraard). En bij aflevering zat er een nieuwere generatie navigatie systeem in.
potver7 zegt
Yo, laat maar komen dat broodrooster.
Maar wat is nou werkelijk de energiebesparing die wordt bereikt met die cameraspiegels? Of is ’t gewoon een speeltje voor techlovers, met luchtweerstand als excuus? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het significant bijdraagt, anders krijgen we wel wat cijfertjes…
christian85 zegt
@potver7: van mij hoeft het ook niet. Leuk technisch snufje maar praktisch lijkt het mij niet, voor het oog is het al helemaal verschrikkelijk
Dieseltor zegt
Dan nog liever de binnenspiegel met scherm waarvan de camera achterop het dak/onder de spoiler van de auto gemonteerd is.
jjcp zegt
En hoe hufterproof is dit eigenlijk. Leuk als de plaatselijke dronken jeugd je “spiegeltje” eraf trapt.
Maar serieus, zou het toch leuk vinden als er ook fabrikanten zouden zijn die inzien dat omdat het kan, het niet altijd hoeft en geen verbetering is.
En jaja ik ben oud en als we allemaal zo dachten zaten we nog in de steentijd
degrotemuis zegt
Precies! Kwetsbaarder tegen ettertjes die het ding een oplawaai geven, dit soort elektronica heeft over het algemeen ook niet de levensduur van een stuk spiegelglas of een spiegel met zelfdimmende functie, het beeld is niet duidelijk beter, de gebruikte techniek verbruikt ook energie en in dit geval is het ook nog knullig in de auto geïntegreerd. Enige echte voordeel dat ik zie is dat je niet de spiegels iedere keer opnieuw hoeft af te stellen wanneer je de auto structureel deelt met iemand anders. Nee, wat mij betreft geen verbetering.
slakkie zegt
Mercedes heeft dit bij de EQS niet toegepast omdat de winst in luchtweerstand niet opweegt tegen het meerverbruik van extra schermen. En met echte spiegels heb je echt dieptezicht. Dus dit is geen vooruitgang.
mashell zegt
Het heeft inderdaad meer nadelen dan voordelen, dieptezicht is een probleem, laag staande zon, sneeuw, vuil ook..Maar dat wat Mercedes zegt slaat nergens op, als je naar het dashboard van de EQS kijkt dan weet je dat ze zich om verbruik door schermen niet echt druk ‘m as maken.
kliko zegt
Als de camera van goede kwaliteit is, goede HDR heeft en goed getuned is, dan hoef je je voor laagstaande zon geen zorgen te maken. Je hebt dan beter beeld met een camera dan wanneer je verblind wordt door de zon via de spiegel.
Als ze slim zijn geweest hebben ze een vuil en vochtwerende coating op de lens zitten, dus veel sneeuw en vocht zal er niet aan de lens blijven hangen. En waarschijnlijk hebben we ook met de vorm van de camerabehuizing gekeken dat de lens schoongeblazen wordt met rijwind.
utregcity zegt
@slakkie: heb ze op m’n Honda en zou nooit anders meer willen. Diepte probleem? Geen last van, je kunt ze bv op breedbeeld zetten en heb je bijna 180° zicht. Verder altijd helder beeld, zelfs in miezerregen.
kalesander zegt
Dit is echt weer zo’n nutteloze toevoeging, wat zal dit in bereik schelen, 100 meter? Meer kan het niet zijn, probeer dan eens een iets gestroomlijndere gewone spiegel te ontwikkelen! Dit is alleen maar een dure toevoeging, nog 3 extra verlichte schermen kosten meer grondstoffen en is nog onrustiger aan de ogen. En wat als er in de toekomst door veroudering/software wat ‘vertraging’ ontstaat? Nieuw setje spiegels meneer?! Voor uw 8 jaar oude Ioniq?! Of is ie dan al vernietigd.. klinkt als een milieuvriendelijke optie.
mashell zegt
Volgens Audi scheelt het op de e-tron zo’n twee procent. Dus op een actieradius van 500km is dat 10km.
Door veroudering zal er geen vertraging optreden, software, klokkristallen blijft allemaal even snel. Dit zijn embedded systemen, daar zal het filesysteem niet voller van worden en voor vertraging zorgen. Schermen worden trager als ze koud worden maar dat is in de cabine geen sprake van. Ik denk ook niet dat de camera stengels bij vervanging duurder zijn dan een moderne buitenspiegel.
bernoulli zegt
Caravanrijders kunnen optioneel twee selfiesticks bestellen met een GoPro erop.
ronaldotour zegt
@bernoulli: Ja, dat is een goeie.
Voor een caravan zouden ze uitschuifbaar moeten zijn. Dat komt vast volgend jaar, dan wordt de accu ook weer 2 kWh groter en krijgt hij er 2% meer vermogen bij.
mashell zegt
Caravanrijders moeten snel hun caravan op marktplaats zetten. De combinatie elektrisch rijden en caravan is een heel slechte, de wagen krijgt er hoog verbruik van en bij snelladers kun je met dat tuinhuis op wielen achter je wagen niet goed terecht.
MarcoM zegt
Zal wel een kostbaar dingetje zijn.
martijnev zegt
De onderlip onder de voorbumper heeft een iets gewijzigd design