Hoe belandt een Hyundai Ioniq 5 uit 2022 op de schroothoop? Een kapot accupakket kan hem al de das om doen.
De schroothoop is een bijzondere plek om tot realiteit te komen. Op eentje in Zwolle lag recent bijvoorbeeld een SEAT Ibiza uit 2008. Nou kan er een hoop aan de hand zijn, maar het is niet ondenkbaar dat iemand zo’n auto al financieel gezien heeft op gereden. Voor niet-petrolheads wordt een auto die ‘op’ is natuurlijk snel afgedankt. En het soort auto dat daar eindigt wordt gemiddeld gezien steeds nieuwer.
Hyundai Ioniq 5 gesloopt
Vanuit Canada komt nieuws dat het ook heel anders kan. Daar is iemand gedwongen om zijn Hyundai Ioniq 5 te slopen. Dat is helemaal nog niet zo’n nieuwe auto en dit exemplaar kwam dan ook uit 2022. Hoe is zo’n auto al af?
Total loss
De Hyundai Ioniq 5 werd namelijk total loss verklaard nadat het batterijpakket er de brui aan gaf. Van onderen was het pakket beschadigd geraakt door een klap, waardoor het accupakket niet meer naar behoren functioneren. Dat kan Hyundai wel oplossen, maar voor niet minder dan een aardig exorbitante 60.000 Canadese dollars. Dat is, inderdaad, meer dan de auto waard is. Het lijkt bijna op je smartphone: als de accu kapot is kan je net zo goed een nieuwe kopen.
Langdurigheid
Dat werd de eigenaar van de Ioniq dan ook aangeraden door ICBC, de verzekeringsorganisatie in kwestie in British Columbia. De Hyundai Ioniq 5 uit 2022 werd afgeschreven en belandt waarschijnlijk op de schroothoop. Nou zal het voor de eigenaar wel goed komen, maar er wordt wel aan de bel getrokken. Een journalist uit zorgen over de hoge kosten van accupakketten. Als deze niet goedkoper worden, zullen dit soort verhalen vaker voorkomen en gaan we het steeds minder lang doen met onze auto’s.
Een bijzonder individueel geval dus, maar het zou een wake up call moeten zijn voor autofabrikanten. (via Vancouver Sun)
Met dank aan Benjamin voor de tip!
rwdftw zegt
Het zijn er inmiddels 2:
https://www.youtube.com/watch?v=dr3mFzh0KSk
https://www.youtube.com/watch?v=EEXieo06ta8
Het verhaal is overigens niet correct, de bestuurder reed iets aan wat de beschermplaat van de accu bekraste. Er was op dat moment niets met de accu aan de hand. Luttel het feit dat de beschermplaat krassen had en ietsjes verbogen was zorgde ervoor dat de garantie werd ingetrokken en het pack vervangen zou moeten worden.
60.000 CAD (41K in Euro’s) is dan wel weer een schofterig bedrag. Tesla eigenaren worden meestal geconfronteerd met een rekening van 15-20K voor het vervangen van het accupack.
Rokende Wielen zegt
Zou het dan niet enkel om de reputatieschade van de fabrikant gaan? Ze trekken de garantie in en maken reparatie zo duur dat de eigenaar de auto “gegarandeerd” sloopt zodat de fabrikant met een gerust geweten (lees reputatie intact) kan slapen dat een auto door hen geproduceerd niet eens tegen een tikje kan en daarmee potentieel “zeer gevaarlijk”?
rwdftw zegt
Het verhaal van het eerste slachtoffer was dat er krassen waren en de adstand tussen het pack en de beschermplaat was veranderd. Ze hebben de plaat er nooit af gehaald maar meteen de garantie ingetrokken. Het slachtoffer besloot zijn verzekering in te zetten (want schade) en die wilde de kosten niet op zich nemen. In een latere verklaring zegt Hyundai dat de interne koeling van het pack gescheurd was. Daarna heeft het slachtoffer er nog dagen mee rondgereden en geladen. Geen enkele melding. Stroom en vloeistof samen levert problemen dus dat moet je merken. Zeker als je geen verwarming meer hebt.
Het tweede slachtoffer ging doorvragen en haar werd gegarandeerd dat als er geen storing op het dashboard kwam, de accu nog prima was. Daar was na verwijdering door de body shop een deukje werd gevonden en de verzekering daarna hun handen ervanaf trok.
Het zaakje stinkt enorm. Niet alleen doen ze geen moeite voor een goede diagnose, de accu’s zijn ook veel te duur. Ik snap de verzekeraar wel, stel dat het ding weken erna de hik krijgt en in de fik vliegt. Dat risico zoek je ook niet.
Het wordt heel duidelijk als je beide filmpjes kijkt. Het stukje op AB is in dit geval te kort om er goed op in te gaan.
Richmond zegt
Het originele artikel zegt ook dat er te weinig expertise is om een goede diagnose te stellen en de echte oorzaak te vinden, dus dan gaan ze maar over op volledige vervanging. Dus het is niet alleen een technisch probleem.
kennone zegt
Hoe dan ook, kan me niet voorstellen dat deze auto beter voor de natuur is.
Richmond zegt
leg eens uit
coupedriver zegt
Don’t argue with stupid
minimarcos zegt
Volgens mij was de beschermplaat beschadigd en zat er een deukje in de batterijbehuizing,
de auto gaf geen foutmeldingen en de klant werd in eerste instantie gewoon met de auto naar huis gestuurd.
ouwedibbes83 zegt
Best opmerkelijk dat de Tesla accupakketen nog niet de helft kosten van zo’n Ioniq. Ja er worden er meer van gemaakt, maar dit is wel een enorm verschil. Terwijl ik in de veronderstelling ben dat Tesla z’n accupakket goed heeft doorontwikkeld en het toonaangevend is.
Robert zegt
Tesla houdt hele kleine marges aan, om de verkoopcijfers maar zo hoog mogelijk te houden. Is beter voor de aandeelhouders.
Je kunt je overigens inmiddels wel afvragen waarom die accu’s bij sommige aanbieders nog zo duur moeten zijn:
– vraag hoog + aanbod laag = prijs stijgt
– vraag hoog = productie omhoog
– productie omhoog = aanbod omhoog
– aanbod hoog = prijs daalt
Check dit nieuwsbericht van nog geen twee maanden geleden: https://www.nu.nl/economie/6288498/grondstoffen-voor-accus-in-elektrische-autos-zijn-veel-goedkoper-geworden.html
‘It’s economics, stupid’
dutchneon zegt
Tesla doet vrij weinig voor de aandeelhouders hoor…. Ze willen gewoon zo hard mogelijk groeien. Dat is de strategie
mashell zegt
En waarom wil Tesla zo snel groeien? Voor de aandeelhouders! De beurskoers is nu absurd hoog in verhouding met het aantal auto’s en de omzet, door het aantal auto’s en de omzet te verhogen komt er meer solide basis onder de beurskoers en wordt de kans dat het als een plumpudding inzakt bij een tegenslag kleiner.
mashell zegt
Ik denk eigenlijk dat die accu pakketten allemaal dezelfde stand van techniek vertegenwoordigen. Er kunnen wat verschillen zitten in capaciteit van het koelsysteem maar veel is dat niet.
Overigens denk ik ook niet dat het accu pakket van Hyundai nu zo duur is, ik denk dat het in dit specifiek geval zo duur is. Als de importeur nog geen vervangende onderdelen op voorraad heeft, er nog geen logistiek systeem is opgetuigd en er een speciale bestelling gedaan moet worden dan kan al snel heel duur worden.
denx zegt
Tuurlijk is dit geen wake-up-call. Dit is een incident en komt dus zelden voor. Op het totaal zijn dergelijke voorvallen verwaarloosbaar.
DeWitteCondor zegt
Erg bijzonder. Helemaal gezien dat de ioniq 5 daar bij CAD 49k begint…
Lijkt me dat er dan ook veel schade aan het chassis is.
rwdftw zegt
Nope, alleen het pack en een plastic spoilertje in het ene geval en alleen het pack in het andere.
Foto’s van de schade in de filmpjes.
tortuga zegt
Bijzonder dit! Zeker als er bepaalde mensen roepen en vragen voor meer economische wagens. Is dit inderdaad een punt dat ver van ok is. Toch zeker voor het milieu.
DaveB zegt
Wat is een economische wagen?
degrotemuis zegt
Een complete AWD long range is goedkoper dan een accu vervangen? Bijzonder business model daar… Klinkt als een ontmoedigingsbeleid vanuit Hyundai.
kennone zegt
Ik weet hoe dit voelt. Mijn ogen worden altijd gesloopt door de Ioniq 5
werf76 zegt
Voor mij nog een erg lange tijd een dikke middelvinger naar EV. Zeker als particulier.
mashell zegt
Laten we hopen dat je koppakking heel blijft, je distributieriem heel blijft, je transmissie heel blijft, je katalysator heel blijft, etc. Wagen met verbrandingsmotoren hebben heel veel onderdelen die erg duur zijn om te vervangen en die ook nog eens slijtage gevoelig zijn.
theghost zegt
Een opgeblazen verbrandingsmotor kost in 99% van de gevallen niet meer dan een 1 jaar oude auto. Ja 10-15k kan, maar zeker geen 60k of het moet een zeer exotisch voertuig zijn.
werf76 zegt
Klets niet uit je nek man. Je weet dondersgoed dat het niet klopt en nergens over gaat om de garantie in te trekken.
Enne, Mijn Volvo 2.4t5 met 344xxx kilometer gaat prima.
coupedriver zegt
Haha, je kan wel alle individuele onderdelen vervangen voor peanuts prijzen, hoe zeg je dat je werkelijk niks van auto’s kent zonder het te zeggen.
V8Vantage zegt
Als ik het goed begrepen heb worden auto’s aan de overkant veel sneller Total los verklaard dan hier. O.a. door de hoge schadeclaims die zouden kunnen volgen..
petroldrinker zegt
Paar jaar geleden werd ik nog uitgelachen toen ik zij autos worden net als mobieltjes, probleem met accu en auto weggooien, wel hier de start van dit is begonnen, en nog zijn er mensen die vol blijven houden dat deze dingen goed voor het millieu zijn..
mashell zegt
Hahaha. En we lachen je nog steeds uit. Zoals bij turbo’s en accu’s voor elektrische fietsen zullen er gewoon revisiebedrijven opkomen. Als de vraag uit de markt groot genoeg is beginnen handige ondernemers vanzelf met zulke bedrijven. Omdat EV’s nog nieuw zijn, batterijen nog meer zelden stuk gaan zijn zulke bedrijven er nog niet maar over x jaar gaan die wel komen.
Richmond zegt
dat valt ook wel mee, uit ervaring vanuit de werkplaats zeg ik dat alleen gecertificeerde monteurs eraan mogen werken en die nemen desnoods 3 dagen de tijd om uit te zoeken wat het precieze probleem is al dan niet in overleg met de technische assistentie van het merk. Dan wordt alleen dat ene onderdeel of ene cel vervangen en niet alles. En de defecte delen worden opgehaald door de onderdelen dienst van het merk zelf voor verdere analyse.
b00st zegt
Zijn er werkelijk mensen die hun mobiel weggooien omdat de batterij het begeeft? Er zijn tal van winkels die op een kwartier en voor ~60 euro er een nieuwe insteken.
audirs3 zegt
Er was eigenlijk helemaal niks mis met de auto. De offerte van de dealer voor reparatie sloeg daarna nergens op, en de verzekeringsmaatschappij was veel te makkelijk om de auto daarna maar af te schrijven.
Overigens zit ik nu zelf te kijken naar een thuis accu van 40 kWh, echter ik kom er achter dat het bijna goedkoper is een EV te kopen met flinke accu, dan zo’n accu alleen. Voor 50k een Ioniq 5 met 58kwh accu op de oprit zetten, puur en alleen als thuisaccu gebruiken…
mashell zegt
Ben je met een gebruikte Nissan Leaf of twee niet veel goedkoper uit? Voor een thuis situatie is het ook niet van belang dat het voertuig V2G ondersteund, dat is leuk voor pompjes voor luchtbedden maar niet voor hele huizen. De tweeweg omvormer voor je huis sluit je direct aan op de batterij aansluiting in de auto.
marcomanta zegt
Geen reclame voor zo een merk.
vbarchetta zegt
Apart verhaal. Als je destijds mijn Model S op de brug zette viel ook de hoeveelheid diepe krassen op aan het accupakket. Gewoon veroorzaakt door de lange wielbasis icm de hoge drempels bij mij in de stad (nee die van mij had geen luchtvering). Heb er nu met de Y geen last meer van, aangezien die iets hoger op z’n poten staat….
Fernando zegt
Zo, iets te snel een drempel en je bent 40K armer
zjos zegt
Feitelijk zouden auto’s waarvan het accupakket niet tegen een vergelijkbare prijs als een gemiddelde motorwissel van een fossiele brandstof auto vervangen kan worden, gewoon niet toegelaten moeten worden op de weg.
Iedereen heeft de mond vol over milieu maar als je dit soort wegwerpshit gaat produceren en verkopen blijft het opeens muisstil.