Met de Hyundai Ioniq 5 Robottaxi heb je dus altijd mogelijk gezellige aanspraak. Ook niet verkeerd, nietwaar?
Soms zijn er van die auto’s die zorgen voor een complete ommekeer. Denk aan de Peugeot 205, Porsche Boxster of de Aston Martin DB7. Maar in al die gevallen was dat omdat het niet goed ging met een fabrikant. De Hyundai Ioniq 5 is de eerste auto die het compleet anders doet. Hyundai doet het namelijk beter dan ooit en tóch is de Ioniq 5 een enorme ommezwaai.
Qua styling, kwaliteit, prijs en bruikbaarheid is het bijna een unieke propositite. De Ioniq 5 kan nog wat anders doen: mensen aanspreken die normaliter niet zoveel met auto’s hebben. Die zien niet het verschil tussen een Mercedes EQC en GLC, maar wel dat ze de Ioniq 5 gaaf vinden. Een beetje het Tesla van Hyundai, dus.
Autonoom
Met de komst van de Hyundai Ioniq 5 robottaxi moesten we sowieso een beetje denken aan Tesla. Want zoals de naam al een beetje weggeeft is het een zelf rijdende taxi. Dat zelf rijden is een paradepaardje van Tesla, maar ook andere fabrikanten zijn ermee bezig, zoals Hyundai in dit geval. In het geval van dit project gaat het om een samenwerking met bedrijven als Motional en Lyft. Met deze auto is niveau 4 van autonoom rijden mogelijk.
Volgens Hyundai en Motional kun je met elektrificatie en autonomie al het transport veiliger, duurzamer en slimmer maken. De Hyundai Ioniq 5 robottaxi zal al in 2023 zijn eerste meters gaan maken met het vervoer van passagiers. Hyundai hoopt mede met deze actie te zorgen dat de wetgeving en ontwikkelingen omtrent autonoom rijden in versneld proces terechtkomen.
Hyundai Ioniq 5 Robottaxi
De Hyundai Ioniq 5 robottaxi is voorzien van RVA. Die afkorting staat voor Remote Vehicle Assistance. Alle functies zoals remmen, navigatie, vermogen en besturing zijn weliswaar geoptimaliseerd, maar soms heb je toch menselijk inzicht nodig. Denk aan ongevallen, een vloed, spontane wegopbreking of andere ‘verstoring’ van de rit. Het RVA is in principe een persoon op de helpdesk die de auto nieuwe voorziet van een nieuwe routeplanning. Dus altijd heb je een persoon nodig. Ook met autonoom rijden.
De Hyundai Ioniq 5 robottaxi zal zijn publieksdebuut maken op de IAA 2021 in München van 7 tot 12 september.
aschja zegt
Als je toch ziet wat lidar en dergelijke allemaal nodig heeft voor autonoom, kan het toch niet zo zijn dat Tesla dit met enkel cameras gaat lukken?
flutterby zegt
@aschja: waarom niet? Er is nog geen enkel voorbeeld van autonoom rijden in onbekend gebied met LiDAR. Zodra er werkzaamheden zijn moet iemand ingrijpen.
geen1234 zegt
Ik ga echt keihard lachen als Tesla de boot gaat missen op autonoom rijden/taxi gebied, omdat ze maar blijven vast houden aan cheap cheap cheap ontwerp/implementatie.
Redrum zegt
Hoe, ik dacht dat autonoom rijden onmogelijk was volgens experten …. Ah wacht het gaat niet over Tesla 😬
geen1234 zegt
Autonoom rijden is heel heel heel erg moeilijk te ontwikkelen, het is gewoon lastig om een computer te kunnen laten waarnemen en beslissen zoals mensen dat doen. Iets wat heel heel heel moeilijk te ontwikkelen is, heeft dus veel tijd nodig. Ze zijn al jaren bezig met dit soort technologie. Waarom denk je dat die US drones iets 16kk kosten?? Omdat het allemaal high end technologie, en het duurt gewoon lang voordat zulke technologie mainstream wordt. Dat er nu lidar op een auto zit, was 10 jaar geleden ondenkbaar.
PS. autonoom rijden is dus niet een systeem dat op de snelweg 80% tussen de lijntjes kan rijden, totdat je op een stilstaande politie auto of vrachtwagen botst.
Redrum zegt
Ik was dan ook sarcastisch. Misschien is het daarom ook dat Tesla z’n eigen chips en infra als enigste ontwikkeld? Door wat apparatuur op je dak te gooien en te hopen dat je daarmee het probleem kan oplossen op een aanvaardbare manier lijkt mij ook wat kort door de bocht.(lidar en radar hebben ook allebei hun beperkingen)
We gaan het zien, als vision only er komt en de kans zit er nu steeds dikker in, gaan er nog wat ogen getrokken worden. (En langs alle kanten worden aangevallen) Je kan je software dan licentieren aan een belachelijk lage prijs zonder en software en troep/dure hardware op je dak te zetten.
Spannende tijden
geen1234 zegt
De Europese unie moet veel meer verplichten dat updates/software gecontroleerd moet kunnen worden (anders nooit autonoom rijden, updaten) en misschien gewoon verplichten dat het opensource wordt zodat alle fabrikanten samen ontwikkelen. Het is natuurlijk van de gekke dat iedereen zelf aan het rommelen is, hetzelfde pad bewandeld, met hetzelfde resultaat uiteindelijk, de kosten een veelvoud zijn, en de consument het uiteindelijk moet betalen. Je weet wel doorgaan als de laatste 1000 jaar, niets veranderen in onze bezigheden.
Ik vind dit niet zo een belachelijke eis, het zijn immers wel onze levens die direct hiervan afhankelijk zijn. Het is niet zo dat een ontwerper overlijdt als er auto een ravijn in rijdt.
mashell zegt
Is dat een blauw zwaailicht, op een taxi?