Vind je een standaard IONIQ 5 niet SUV genoeg? Dan is deze IONIQ 5 XRT wat je zoekt.
Iedereen wil een SUV of op z’n minst een cross-over, dus we snappen dat Hyundai de IONIQ 5 aanprijst als SUV. Maar eigenlijk heeft deze auto vrij weinig met een SUV te maken. Het is potverdorie gewoon een hatchback, alleen dan wat groter dan we gewend zijn.
We hebben al een verlaagde versie van de IONIQ 5 gezien (de IONIQ 5 N), maar nu is er ook een verhoogde versie. Deze nieuwe variant heet de IONIQ 5 XRT. Deze staat 23 millimeter hoger op zijn pootjes en heeft altijd vierwielaandrijving (twee elektromotoren dus).
Om de IONIQ 5 XRT extra ruig te maken heeft deze auto ook de ‘bedrijfswagen-zonder-meegespoten-bumpers-look’ gekregen. Als je goed kijkt zie je dat de bumpers niet gewoon donkergrijs zijn, maar dat er een camouflagepatroon met pixels in verwerkt zit. Het ontwerp van de bumpers is overigens ook anders.
De IONIQ 5 XRT heeft ook nieuwe 18 inch velgen, met een robuust design. Deze zijn omhuld met speciale ‘all-terrain’ banden. Hyundai heeft ook nog exclusieve kleurtjes voor de XRT: Ultimate Red en Cosmic Blue Pearl. Desondanks hebben ze gewoon een grijze en een witte gefotografeerd. Dat is dan weer jammer.
Als je wel enthousiast wordt van deze ruige IONIQ 5 hebben we slecht nieuws, Hyundai lanceert deze versie momenteel alleen in de VS. Het is nog niet duidelijk of de XRT ook in Europa leverbaar wordt.
audirs3 zegt
Ziet er niet uit… En ik vind de Ioniq 5 al hoog genorg. Ik zie liever een betaalbare verlaagde versie (zoals de N, maar dan wat laffer gemotoriseerd).
n54coupe zegt
Zeg maar, de nieuwe IONIC 5 N-line….
Overigens bevalt een 5N stukken beter :-D
DeWitteCondor zegt
Laat m maar lekker wegblijven. De ioniq in zijn geheel mag van mij wegblijven.
En kunnen we een keer stoppen met overal de sticker SUV op te plakken? Het is hooguit een crossover, maar zelfs dat is te veel eer.
Richmond zegt
Hoe zou je de normale Ioniq 5 dan noemen?
Johanneke zegt
Hatchback.
Dat ie toevallig 5cm hoger is omdat er accu’s in de vloer zitten maakt het niet ineens geen hatchback meer.
Maarja ik noem de Model y ook geen crossover of SUV, want wat noemen we de prius wagon dan?
mashell zegt
Prius wagon noemen we net als de Model Y in de eerste plaats: lelijk!
Eigenlijk is de term cross-over voor iets wat er een beetje tussenin zit helemaal passend.
audirs3 zegt
Is gewoon marketing. In de VS noemen ze het een SUV. In Europa een hatchback of crossover. Het is maar net waar de consument naar zoekt.
utregcity zegt
Oei. Het lijkt wel een mule. 😱
snuif zegt
Vroeger zaten die zwarte plastic bumpers alleen op de goedkoopste uitvoering.
mashell zegt
Tijden veranderen. Zwarte bumpers waren vroeger inderdaad goedkoop en nu robuust. Net als zwarte randen om de ramen vroeger voor basismodel stonden en de klanten zich nu laten wijsmaken dat het sportief is en ze er zelfs voor bijbetalen.
drtim zegt
Mooi in de VS laten. Dat patroon op die bumpers is echt geen kijk.