Echt geen zin om geld uit te geven? Dan moet de Hyundai Inster je vast aanspreken met zijn voordelige prijs.
Met de elektrische auto gebeurt hetzelfde als wat er met vrijwel elke nieuwe ontwikkeling gebeurt. In het begin is het spannend en nieuw en al dat spannende en nieuwe kost veel geld. Daarna is het hoofddoel om de specificaties en kosten zo te balanceren dat er een voordelig product uit rolt.
Ontwikkeling
De ontwikkelingen gaan dan twee kanten op. Aan de ene kant heb je auto’s als de Tesla Model S, waar Tesla alles op alles zette om er tot recent zo’n beetje de meest compromisloze EV van te maken. Op de vrij hoge prijs na dan. Anderzijds heb je auto’s die je wel kan betalen, zoals een Renault ZOE of BMW i3, maar die zijn dan qua specs nét goed genoeg om dat prijskaartje goed te praten (en eigenlijk niet ideaal als totaalplaatje). Je kon zelfs al je wensen overboord gooien voor de spotgoedkope Renault Twizy. Let wel dat je toen ter tijd voor hetzelfde geld een Citroën C1 (met dak en vijf zitplaatsen en een top van boven de 100 km/u) kon kopen.
Écht goedkoop
Daarna is het dus wachten tot de specs van de dure EV’s gecombineerd kunnen worden met de prijzen van de goedkopere EV’s. Inmiddels is de komst van de Kona, één van de eerste auto’s die liet zien dat een EV echt wel voordelig kan, alweer vijf jaar geleden. Hyundai wist namelijk best aardige specs in een auto van zo’n 45.000 euro te proppen. En de nieuwe Kona is weer voordeliger, maar Hyundai komt nu met een echte elektrische prijspakker.
Hyundai Inster heeft Nederlandse prijs
De Hyundai Inster is namelijk hier! En het is een elektrische auto, met specs die helemaal niet verkeerd zijn en dat voor een voordelig bedrag. De laagste prijs van de Hyundai Inster is namelijk 24.295 euro. Dat is officieel een lokkertje om onder de grens van 25.000 euro te komen, maar je krijgt alsnog een 97 pk sterke e-motor en een 42 kWh accu met 327 km rijbereik. Voor 25.995 euro heb je de versie met de 49 kWh accu en 115 pk, maar dan wel 370 km rijbereik. En snelladen is mogelijk, dus je zit van 10 procent weer naar 80 procent binnen 30 minuten. Helemaal niet gek voor dat geld.
Uitrusting
Kleed je de Hyundai Inster helemaal aan, dan kom je op de versie ‘Evolve Sky’ met een prijs van 29.595 euro uit. Dat is veel geld, maar bedenk wel dat het dan niet meer een spartaans crossovertje is. Dan krijg je serieus veel opties. Ook zaken zoals dodehoekassistent, 360 graden camera en een digitale smartphonesleutel. Zaken die je ook krijgt op veel duurdere EV’s als de Ioniq 5 en 6.
Interieur
We gaan niet beweren dat de Hyundai Inster de meest compleet uitgeruste auto is die je gaat vinden, maar van binnen oogt het minder als een kerker dan je verwacht voor een EV van 25.000 euro. Veel elementen worden overgenomen uit andere Hyundais, waaronder de schermen. Toch heeft het goedkope aspect het voordeel dat Hyundai nog een knoppenbrij in het midden heeft geplaatst. Fysieke knoppen ogen ietsje minder futuristisch, maar het werk wel prima. Overigens is het vrij simpel waarom het ineens zo goedkoop kan: de Inster wordt in Korea al verkocht als de Hyundai Casper, maar dan met benzinemotor.
Concurrentie
Daarover gesproken: de Hyundai Inster lijkt qua prijs, maar ook qua insteek (goedkoop model uit een groeimarkt gehaald en van EV-aandrijving voorzien) erg op een auto die hier al verkocht wordt. En recent vernieuwd is. De Dacia Spring. Let wel dat de Dacia nog steeds de prijspakker is met een vanafprijs van 18.950 euro. Qua specs en dat het een iets serieuzere auto lijkt, moet je dan weer de Inster hebben. De Spring haalt het bij lange na niet bij de Hyundai qua opties en ook de 44 pk (optioneel 65 pk voor 20.950 euro) sterke e-motor met als je écht geluk hebt 300 km rijbereik (maar 250 km is realistischer).
De Dacia is dan ook een beetje een buitenbeentje. De Inster lijkt zijn pijlen wat specifieker gericht te hebben op één model. Dat is natuurlijk de Citroën ë-C3. Deze eerste telg van het gloednieuwe Stellantis Smart Car platform. Die komt met zijn 320 km rijbereik en 113 pk voor 24.290 gevaarlijk dicht bij de Inster. De kekke tweelingbroer van de ë-C3 van Fiat, de Grande Panda, zal ook iets rond dit bedrag gaan kosten. En over leuke auto’s gesproken: Renault wil binnenkort ook met een goedkopere 5 komen die 24.990 euro gaat kosten en 300 km ver kan komen. Kortom: de timing voor de Hyundai Inster is niet toevallig. Hieronder ter overzicht:
- Dacia Spring Extreme | 65 pk | 250 km | 20.950 euro
- Citroën ë-C3 YOU | 113 pk | 320 km | 24.290 euro
- Hyundai Inster E-Motion 42 kWh | 97 pk | 320 km | 24.295 euro
- Renault 5 40 kWh | 95 pk | 300 km | 24.990 euro
- Fiat Grande Panda | 113 pk | 320 km | 25.000 euro (geschat)
De Hyundai Inster is binnenkort te bestellen, volgens Hyundai in ieder geval voor het einde van 2024.
rollingstoned zegt
Zoek de verschillen 😋
petroldrinker zegt
“49 kWh accu en 115 pk, maar dan wel 370 km rijbereik. En snelladen is mogelijk, dus je zit van 10 procent weer naar 80 procent binnen 30 minuten. Helemaal niet gek voor dat geld.” dat bereik zal die wss al nooit halen, als het 2/3e is mag je al blij zijn… En elke benzine/diesel auto van welke prijs dan ook, die is binnen 5 min weer gereed om verder te gaan…
Zo op de renders vind ik hem er ansich niet slecht uitzien voor een klein karretje
Flutterbear zegt
Wordt je niet moe van elke keer dezelfde reactie te plaatsen? Dit is uitstekend geschikt als stadsauto. En dan snelladen is prima als je paar keer per verder als een uur weg moet.
Een Aygo zit misschien vol in 5 minuten maar ik denk dat ik het mentaal niet red om de tank regelmatig leeg te rijden. Op 95% van mijn ritten heb ik hier meer comfort en plezier van.
megaand zegt
Ja idd. De tweede auto hier heeft nog nooit meer dat 50 km per dag gedaan. Alleen maar voor de boodschappen, sport etc. Dus de accu is echt het minste probleem voor dit soort auto’s.
nautique206 zegt
Kun je beter gaan fietsen
megaand zegt
Ja dat kan ik wel, maar een kind van 2 ook (of 2 kinderen)? Nu hebben we geen 2e auto overigens maar doen we idd alles op de fiets, en de kinderen ook.
DeWitteCondor zegt
Inderdaad. Ik had laatst zo’n Aygo te leen. Eerste keer dat ik erin reed. Ik dacht dat ik op een John Deere zat met een maaiertje eronder.
Johanneke zegt
Onze a segment auto is ten einde. Te veel kosten nu tegelijk. Ik weet dat de goedkoopste vervanging weer een A segment auto is, maar ik weiger dit. Ik ben ondertussen zo’n verwend westers mannetje, ik verdien meer dan een klein, langzaam, kut A segment karretje. Ook als ik die 25km naar mijn werk rij. Mijn andere auto is D segment. Ik wil minimaal C segment. Minimaal 110pk ofzo. Ik heb gewoon echt geen zin meer om in een 65pk a segment blikje te stappen.
Petroldrinker is gewoon een jankerd. Ben vandaag van Arnhem naar Stuttgart gereden in een 95kwh audi E-tron. Lekker 180 op de snelweg, even een stop gemaakt om te laden bij de nurburgring. Topdag. Geen centje zweet in een EV.
petroldrinker zegt
Als jij dat een topdag vind prima toch? ik zie dat echt als een hell, elke keer weer in onze EV, doe mij dan echt maar een A segment gebakje over een E-tron ofzo
cdlop01 zegt
Juist.
Blijft een stadswagentje voor beperkt gebruik.
De EV is alleen suc6 door fiscale behandeling, geen bijtelling. Net wat grotere auto te kunnen rijden dan buurman. Daarnaast hebben veel bedrijven EV only optie.
Wij gelukkig niet, wij bieden ons personeel ook keuze hybrid en plugin hybrid…en diesel mag ook.
banderas zegt
Tijd voor een Koreaanse importtax. Of geldt het dan niet?
cdlop01 zegt
Nee, dan geldt het niet, en terecht.
cdlop01 zegt
Hou toch eens op met de Wltp nonsens, geen enkele EV haalt dat, vaak bij lange na niet. 327km Wltp, in zomer 280km? Winter 200km? Oid?
Alle nieuwe kleine EV’S uitsluitend voor stad en regio geschikt.
Vind deze Hyundai bepaald lelijk ontwerp. Fiat Panda en de R5 vele malen leuker met dito, beperkte, range.
Flutterbear zegt
Die WLTP is de enige en verplichte meetmethode tussen auto’s. Het is overigens prima haalbaar wanneer je rijdt zoals het CBR vereist.
cdlop01 zegt
Nou dat is niet zo…..genoeg eigen ervaring met EV’S……. . Voor de stad is dergelijk wagentje prima maar verder niet.
DeWitteCondor zegt
Ik heb de fabrieksopgave van mijn ICE’s en hybrides anders ook nog nooit gehaald. Nu is dat daar wat minder dramatisch natuurlijk want ze zitten met 3 min weer vol maar toch.
cdlop01 zegt
Afwijkingen op fabrieksopgave veel minder groot dan bij EV’S het geval is…geen vergelijk.
Pordon zegt
Ik kan heel aardig in de buurt komen van de WLTP van mijn Polestar. 450 van de 477 WLTP en dat met voornamelijk snelwegkilometers.
Nu is dat totaal irrelevant omdat de dagen dat ik 450km aan één stuk doorrijdt op één hand te tellen zijn.
Met meer stadsverkeer moet het niet zo lastig zijn om de WLTP opgave te halen.
Johanneke zegt
Als je als de gemiddelde nederlander rijdt haal je dat niet nee. Ondertussen zit ik met mijn auto boven de WLTP, en iedereen vind dat ik te snel rij. Nee ik rem gewoon niet zo achterlijk veel.
Als je een beetje kan autorijden, en niet overal 150 wilt planken, dan haal je met gemak die opgave. Maarja ik wil eerder bij een rood stoplicht zijn dan die random andere persoon dit dat zus zo.
HZW zegt
Voor vergelijkbare hoeveelheid geld koop ik wel de Renault 5, is de mooiste van alles wat er genoemd wordt.
sizedoesmatter zegt
Volledig mee eens! Wat een ontwerp-schot-in-de-roos is dat!!
zjos zegt
Als er een 45 km/h sticker op had gezeten had ik het ook geloofd.