Kijk, dat ziet er een stuk beter uit dan de Nexo!
BMW en Toyota hebben onlangs de handen ineengeslagen om samen waterstofauto’s te bouwen, dus nu kan Hyundai niet achterblijven. Ook de Koreanen blijven geloven in waterstof en presenteren de opvolger van de Hyundai Nexo.
Dit is de Initium, die we nu te zien krijgen als concept car. De Nexo moest het nooit van zijn looks hebben, maar gelukkig slaat Hyundai nu een andere weg in qua design. De Initium is een hele stoere en robuuste verschijning.
We zien diverse elementen terug van recente Hyundai’s (de pixelverlichting bijvoorbeeld), maar volgens de Koreanen is dit een nieuwe designtaal, genaamd ‘Art of Steel’. Welke designtaal het ook is, het ziet er in ieder geval heel strak en fris uit. Daarmee weet Hyundai toch weer op te vallen tussen de eindeloze stroom aan cross-overs.
Hyundai zegt de Initium uitgerust te hebben met grote waterstoftanks voor maximale range. Ze mikken op “meer dan 650 km”, maar daarmee komt de auto gek genoeg op hetzelfde niveau als de Nexo. Die heeft namelijk ook al 665 km range. Qua actieradius lijkt er dus weinig vooruitgang te zijn. Ze troeven wel nog steeds Toyota af, want de Mirai heeft 550 km range.
Qua vermogen is er wel sprake van een upgrade, want de Initium krijgt 204 pk, waar de Nexo 163 pk had. Net als de Ioniq-modellen is de auto ook voorzien van V2L-technologie, waarmee je dus apparaten van stroom kunt voorzien.
De Hyundai Initium is nog een concept car, maar het is geen verre toekomstmuziek. In de eerste helft van volgend jaar kunnen we de productieversie al verwachten. Hyundai kennende zal de productievariant niet al te veel afwijken van de concept car. Als je dat rare bagagerek op het dak even wegdenkt ben je al een heel eind.
str8six zegt
Gaaf design!
Robert zegt
De voorkant ziet er lekker uit. De achterkant echter, is net de Pontiac Aztek uit Breaking Bad. Jammer.
Johanneke zegt
Als je EV’s vergelijkt met ICE auto’s, dan zijn er zaken waar de ICE beter is, en er zijn zaken waar de EV beter is. Als ik een waterstof auto vergelijk met ICE’s of EV’s, waar is dit beter? Het is iets, maar niet veel, minder vervuilend dan een ICE…? That’s it?
Oeh ja maar je kan tanken dat kan een EV niet dit dat zus zo. Nee, poeh, een EV kan honderden kilometers laden in 10 minuten bij een laadpaal van een paar tienduizend euro, ipv in 4 minuten bij een niet bestaand waterstof tankstation van een miljoen, wat een vooruitgang!!
Als we nu gewoon waterstof voor de industrie gaan gebruiken, EV’s waar mogelijk, en ICE waar EV niet mogelijk. Kan je de tijd en geld die in waterstofauto’s zit elders gebruiken voor ontwikkeling van daadwerkelijk nuttige toepassingen.
maotje zegt
@johanneke
Een waterstof iets minder vervuilend dan waterstof? Daar zit nog steeds een groot verschil in hoor.
De kosten van een laadpaal zijn ook geen enkele tienduizenden euro’s.
RutgerK zegt
We zijn in 5 jaar tijd van 7 naar 14 tankstations voor waterstof gegaan. Deze auto is gedoemd te mislukken als verkooptopper in Nederland.
Robert zegt
Dat aantal van 14 was de stand van zaken in 2023. Het aanbod is alleen dit jaar al met 50% uitgebreid:
https://www.anwb.nl/auto/brandstof/waterstof-tanken
Als ze die lijn doortrekken dan hebben we er over vijf jaar een kleine 250 ;-)
Overigens zie ik ook meer heil in waterstof voor vrachtverkeer, gezien het feit dat hoe groter en zwaarder het voertuig, des te meer accu’s deze moet meenemen om nog enigszins rendabele rijafstanden te kunnen maken.
RutgerK zegt
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik lees dat MAN nu de eerste serie in Europa aan het opleveren is. Maximaal 56 kg waterstof dus een actieradius van 600 kilometer.
Robert zegt
Da’s aanzienlijk beter dan vele honderden kilo’s aan accu’s meezeulen.
audirs3 zegt
Groene waterstof komt maar niet van de grond, slechts 1% van het aanbod waterstof. Ook de komende jaren zal dit nauwelijks gaan stijgen, en er zijn zat bedrijven (zoals Tata) die erom zitten te springen. Daar komt nog bij dat er een blijvend tekort is aan waterstof tankstations, en dat laadsnelheid met 800V EV’s helemaal geen issue meer is. Ik zie het dus somber in voor deze auto.
Robert zegt
Die laadsnelheid is inderdaad niet echt een issue meer, maar de netwerkcapaciteit des te meer. En dat is ook niet binnen vijf jaar opgelost.
Richmond zegt
Netwerk capaciteit is een algemeen probleem waar waterstof stations en waterstof fabrieken natuurlijk net zo goed mee te maken hebben. Waterstof is om te maken behoorlijk energie intensief.
Robert zegt
Ligt eraan hoe je dit inricht. Langs de Pleijroute (N325) bij Arnhem hebben ze een zonne- en windmolen park neer geplempt. Daar vlakbij is de firma Elestor bezig met een zgn. waterstof-bromide batterij. Deze genereert waterstof als er een overschot aan elektriciteit wordt opgewekt, en deze wordt omgezet in waterstofbromide, indien de vraag naar waterstof niet hoog is. De waterstof laat zich eenvoudig onttrekken aan deze waterstofbromide, indien wel gevraagd. En het opschalen van deze opslagcapaciteit is ook eenvoudig, door gewoon opslagtanks bij te plaatsen.
Op deze manier kun je vraag en aanbod veel beter in balans brengen èn op een slimmere manier groene waterstof opwekken. Daarmee veeg je ook gelijk het hele ‘rendementvraagstuk’ grotendeels van tafel.
Johanneke zegt
Mijn collega’s zijn een systeem aan het ontwikkelen, en de resultaten tot nu toe zijn best indrukwekkend, om waterstof te maken uit zeewater via windmolens. Die molens kunnen dan stroom maken wanneer er stroom nodig is, waterstof wanneer er een overschot aan stroom is. Zeewater wordt gebruikt omdat je niet wilt dat er vers water gebruikt wordt, waar al tekort aan is.
Hun deel van dit project is een filtersysteem e.d. ontwikkelen om het zeewater te ontzouten en schoon genoeg te maken voor de productie van waterstof. Dit is er niet over een paar jaar, maar 10 jaar zou kunnen. Laatst een hele presentatie van ze gezien over de stand van zaken, positieve punten en problemen die ze nog hebben. En daarin werd enkel en alleen gesproken over waterstof aan de industrie leveren. Die groep en alle partners binnen dit project zijn er ook van overtuigd dat waterstof geen plaats heeft in mobiliteit. Want er zijn betere alternatieven, die er niet zijn voor de industrie. Hoogoven op stroom gaat hem niet worden zeg maar.
Richmond zegt
Dat klinkt als een goede ontwikkeling!
Dakhaas zegt
Gebrek aan inspiratie en creativiteit? Dan maar een back to the eighties design… #trend
Richmond zegt
Ik zag van de week een apart uitziende langskomen op een rotonde, eerst van voren leek een amerikaan, toen kwam die voorbij en zag ik dat het enorm bakbeest was apart gevormd, toen kon ik erachter rijden en zag dat het de nieuwe Santa Fe is. Lijkt wel 2x zo groot als de vorige modellen. Hij is origineel gestijld, maar kan hem niet vinden. De Ioniq 5 is eigenlijk de enige die geslaagd is met de nieuwe designtaal.
utregcity zegt
Hoi Pontiac Aztek!
potjak zegt
Mitsubishi Lancer Coupe uit 1980 en dan in een vanuit het nu naar de toekomst gericht jasje.
marcomanta zegt
En nu tankstations gelijk erbij, want als dat net zo traag gaat als met het beginvan de EV, dan wordt het nils.
maotje zegt
Het wordt voor auto’s zowiezo niks.
Waarom zou je nog kiezen voor waterstof terwijl je overal met een ev kan laden?
hotze zegt
Sources die opraken om de enorme hoeveelheid batterijen te produceren voor EV’s?
maotje zegt
Dat dachten ze van aardolie ook. Toen hadden we de oliecrisis. Inmiddels 50 jr later zijn we nog bezig met aardolieproducten met grotere volumes dan in de 70er jaren.
Dr is voorlopig echt nog wel voldoende voor de komende tientallen jaren. Dr worden steeds nieuwe bronnen ontdekt.
Hoef je je dus echt geen zorgen om te maken.