Kijk, dat ziet er een stuk beter uit dan de Nexo!
BMW en Toyota hebben onlangs de handen ineengeslagen om samen waterstofauto’s te bouwen, dus nu kan Hyundai niet achterblijven. Ook de Koreanen blijven geloven in waterstof en presenteren nu de opvolger van de Hyundai Nexo.
Dit is de Initium, die we nu te zien krijgen als concept car. De Nexo moest het nooit van zijn looks hebben, maar gelukkig slaat Hyundai nu een andere weg in qua design. De Inium is een hele stoere en robuuste verschijning.
We zien diverse elementen terug van recente Hyundai’s (de pixelverlichting bijvoorbeeld), maar volgens de Koreanen is dit een nieuwe designtaal, genaamd ‘Art of Steel’. Welke designtaal het ook is, het ziet er in ieder geval weer heel strak en fris uit. Daarmee weet Hyundai toch weer op te vallen tussen de eindeloze stroom aan cross-overs.
Hyundai zegt de Initium uitgerust te hebben met grote waterstoftanks voor de maximale range. Ze mikken op “meer dan 650 km”, maar daarmee komt de auto gek genoeg op hetzelfde niveau als de Initium. Die heeft namelijk ook al 665 km range. Qua range lijkt er dus weinig vooruitgang te zijn. Ze troeven wel nog steeds Toyota af, want de Mirai heeft 550 km range.
Qua vermogen is er wel sprake van een upgrade, want de Initium krijgt 204 pk, waar de Nexo 163 pk had. Net als de Ioniq-modellen is de auto ook voorzien van V2L-technologie, waarmee je dus apparaten van stroom kunt voorzien.
De Hyundai Initium is nog een concept car, maar het is geen verre toekomstmuziek. Volgend jaar kunnen we de productieversie al verwachten. Hyundai kennende zal de productievariant niet al te veel afwijken van de concept car. Als je dat rare bagagerek op het dak even wegdenkt ben je al een heel eind.
str8six zegt
Gaaf design!
Robert zegt
De voorkant ziet er lekker uit. De achterkant echter, is net de Pontiac Aztek uit Breaking Bad. Jammer.
Johanneke zegt
Als je EV’s vergelijkt met ICE auto’s, dan zijn er zaken waar de ICE beter is, en er zijn zaken waar de EV beter is. Als ik een waterstof auto vergelijk met ICE’s of EV’s, waar is dit beter? Het is iets, maar niet veel, minder vervuilend dan een ICE…? That’s it?
Oeh ja maar je kan tanken dat kan een EV niet dit dat zus zo. Nee, poeh, een EV kan honderden kilometers laden in 10 minuten bij een laadpaal van een paar tienduizend euro, ipv in 4 minuten bij een niet bestaand waterstof tankstation van een miljoen, wat een vooruitgang!!
Als we nu gewoon waterstof voor de industrie gaan gebruiken, EV’s waar mogelijk, en ICE waar EV niet mogelijk. Kan je de tijd en geld die in waterstofauto’s zit elders gebruiken voor ontwikkeling van daadwerkelijk nuttige toepassingen.
RutgerK zegt
We zijn in 5 jaar tijd van 7 naar 14 tankstations voor waterstof gegaan. Deze auto is gedoemd te mislukken als verkooptopper in Nederland.
Robert zegt
Dat aantal van 14 was de stand van zaken in 2023. Het aanbod is alleen dit jaar al met 50% uitgebreid:
https://www.anwb.nl/auto/brandstof/waterstof-tanken
Als ze die lijn doortrekken dan hebben we er over vijf jaar een kleine 250 ;-)
Overigens zie ik ook meer heil in waterstof voor vrachtverkeer, gezien het feit dat hoe groter en zwaarder het voertuig, des te meer accu’s deze moet meenemen om nog enigszins rendabele rijafstanden te kunnen maken.
audirs3 zegt
Groene waterstof komt maar niet van de grond, slechts 1% van het aanbod waterstof. Ook de komende jaren zal dit nauwelijks gaan stijgen, en er zijn zat bedrijven (zoals Tata) die erom zitten te springen. Daar komt nog bij dat er een blijvend tekort is aan waterstof tankstations, en dat laadsnelheid met 800V EV’s helemaal geen issue meer is. Ik zie het dus somber in voor deze auto.
Robert zegt
Die laadsnelheid is inderdaad niet echt een issue meer, maar de netwerkcapaciteit des te meer. En dat is ook niet binnen vijf jaar opgelost.
Dakhaas zegt
Gebrek aan inspiratie en creativiteit? Dan maar een back to the eighties design… #trend