Met de introductie van de Wagon komt er een tweede variant van de Hyundai i30. Op papier nu al een grote uitdager voor de gevestigde Europese orde.
Hyundai poogt dan ook niet om de Europese doelen van het merk te verbloemen. “Ontworpen, ontwikkeld, getest en gebouwd in Europa. De nieuwe generatie Hyundai i30 is doordrenkt met Europees Hyundai-DNA”, aldus Thomas A. Schmid, de Chief Operating Officer van Hyundai Motor Europe. Het merk opent vol de aanval op auto’s als de Peugeot 308 SW, Volkswagen Golf Variant (rijtest) en Opel Astra Tourer.
Uiteraard bouwt de i30 Wagon voort op de succesformule van de vijfdeurs hatchback, wat betekent dat dezelfde motoren beschikbaar zullen zijn: de 1.0 T-GDI (benzine, 120 pk), 1.4 T-GDi (benzine, 140 pk) en de 1.6 CRDi (diesel, 110 pk) zullen in het vooronder prijken. En de prijzen zullen ook vergelijkbaar scherp zijn, met een kleine premie voor de extra ruimte natuurlijk. En ruimte is er, 602 liter bagageruimte is niet misselijk in deze klasse. Dat is te danken aan een 15 centimeter langere carrosserie. Gooi je de achterbank plat, dan kom je zelfs tot 1650 liter bagageruimte.
Overigens is dit pas de tweede van vier carrosserievarianten die Hyundai wil gaan verkopen, er volgen later nog andere variaties op de i30.
cpp1 zegt
Waarom plempen tegenwoordig haast alle fabrikanten er zo’n walgelijk grote grill in?
berlinetta zegt
@cpp1: Op die manier gaan voorliggers tenminste aan de kant, want met 140 pk wordt inhalen nog een hele klus.
JamesBond007 zegt
@berlinetta: 140pk is zat vermogen voor zo’n auto
phdg zegt
@jamesbond007: nee
JamesBond007 zegt
@phdg: we leven niet allemaal in Forza Motorsport..
sr20det zegt
@berlinetta: Ik rij in een Kia C’eed SW 140pk diesel dealerdemo, en die heeft echt wel genoeg vermogen of koppel om in te kunnen halen.
okmer zegt
@sr20det: Diesel != Benzine geen idee of die 140pk een turbo heeft maar zeker zonder turbo is het koppel geen vergelijk met diesel… En de opmerking over niet in kunnen halen was gewoon grappig, meer serieus -> het zal best lukken maar een snelheidsmonster is het niet…
baasbas zegt
@okmer: je weet dat het gaat om koppel aan de wielen? Zonder iets te weten over de reductie is koppel aan de krukas alleen maar een getal.
Ps:
Die 1.4 geeft trouwens 242nm bij 1500 toeren.
okmer zegt
@baasbas: de reductie zal bij dezelfde auto niet noemenswaardig afwijken tussen Diesel en Benzine omdat de aandraflijn hetzelfde is lijkt me…
baasbas zegt
@okmer: Die wijkt juist wel af, zoals de meeste diesel en benzine uitvoeringen verschillende versnellingsbakken krijgen, of in ieder geval andere bakverhoudingen en eindoverbrenging. Nu weet ik die natuurlijk ook niet van deze wagen, maar durf wel te stellen dat die af zullen wijken van elkaar. Om de eenvoudige reden dat de diesel minder toeren kan maken, dus de versnellingen / eindoverbrenging zullen langer zijn.
Minder invloed maar niet onbelangrijk, de benzine zal lichter zijn dan de diesel…
okmer zegt
@baasbas: op zich geen slechte waardes overigens maar daarmee is het nog steeds verre van een snelle auto….
stijnn zegt
Mooi hoe ze stappen blijven zetten en steeds kwalitatievere auto’s maken met een strak design
fiestacruizer zegt
@stijnn: Prima en gelijkwaardig alternatief voor B-merken als Opel of Seat.
Qua design ook een fijn alternatief voor wie de rouw-auto strip van de astra station niet acceptabel is.
bartteeuwen zegt
@fiestacruizer: ik ben als opel liefhebber wat bevooroordeeld, maar als ik de foto op de header zie word ik van de achterkant van deze hyundai ook niet echt vrolijk.
fiestacruizer zegt
@bartteeuwen: Ja toch, er zit wat meer leven in de hyundai.
flik2punt0 zegt
Hij heeft van alle merken wel iets dus zal best wel goed verkopen. Juiste BPM gunstige motor dr in en het is een prima lease bak
fiestacruizer zegt
@flik2punt0: Gunstige dieselblokken lukt ze nog altijd niet in Korea.
magnumsing zegt
Best aardig gelukt ( understatement ) en kwalitatief zal het ook allemaal wel in order zijn… maar wat vind ik het Hyundai logo verschrikkelijk lelijk
viezefreddyw zegt
Prima auto, absoluut. Ziet er gewoon goed uit. Ik vind het mooi om te zien hoe de relatief kleine merken steeds mooiere auto’s weten te tekenen en aan de man weten te brengen. Kia is daar ook zo’n mooi voorbeeld van.
super zegt
@viezefreddyw:
Het is maar wat je een “klein merk” noemt, hyundai motors heeft een omzet van ca. 80 miljard en is qua verkoop de 5e grootste autoproducent in de wereld. Ik ben het met je eens dat ze steeds “betere” autos lijken te maken waarmee ze hun reputatie aan het verbeteren zijn in europa (in de vs waren ze daar al veel verder mee), maar een klein merk is het geenszins.
viezefreddyw zegt
@super: Daar heb je gelijk in. Punt gemaakt. Ik maakte het vergelijk met de ‘gevestigde orde’. Maar klein is Hyundai zeker niet meer.
Alfarobert zegt
Ze maken best mooie auto’s de laatste jaren. De i 40 vind ik mooier dan een BMW 5 station. Hoor van alle kanten dat de kwaliteit ook goed is van dit merk terwijl de Duitsers juist steeds slechter worden. Hyundai is goedkoper en beter.Waarom zou je dan een Duitser kopen,leasen?
live4life zegt
@Alfarobert: Badge en restwaarde?
poes zegt
@Alfarobert: omdat de restwaarde van de Duitsers nog steeds een stuk hoger ligt, wat je erg goed terug ziet in het leasebedrag.
TimD zegt
@Alfarobert: omdat een Duitser beter is? Comfortabeler ? Alles beter …. en JA ik heb in de nieuwe KIA’s gereden, Hyundai bla bla bla het is allemaal kwaliteit ruk.. maar voor de prijs wel leuk aangekleed
dieselkameel zegt
@timd: de kwaliteit is helemaal niet ruk, het is op een lager en ander niveau afgewerkt dan een Audi/Mercedes/BMW/Volvo maar ruk is het absoluut niet.
Als je kijkt welke stappen die Koreaanse merken al gezet hebben kunnen Audi en al die premium merken daar nog een puntje aan zuigen. Het zit kwalitatief goed in elkaar, het heeft alleen niet de statusgeilheid van de premium merken.
TimD zegt
@dieselkameel: ruk is inderdaad het verkeerde woord… voor status ben ik niet gevoelig, maar alles voelt veel minder degelijk aan als een duitser.. neem nou het schakelen, de knopjes etc etc
dieselkameel zegt
@timd: dat ben ik met je eens, helemaal naar een jaar of 4 ziet het er gewoon niet meer uit. Wat dat betreft vind ik dat Volvo misschien wel de beste kwalitatieve interieurs maakt, die auto’s vertonen nauwelijks gebruikssporen naar een aantal jaar.
okmer zegt
@dieselkameel: het is net als Cola, als je het verschil niet proeft tussen 3-es cola en coco cola dan moet je voor geen coca cola kopen!
okmer zegt
@okmer: *vooral
Gulli zegt
Ze willen zelfs zo graag klanten bij de 308SW weglokken dat ze hun auto maar hetzelfde hebben getekend in de hoop dat men in de verkeerde auto wegrijdt. Ik vind het Hyundai-design de laatste jaren echt geweldig vooruit gegaan, maar dit vind ik niet erg getuigen van eigen smoel.
Overigens moet ik toegeven dat er bijna geen enkele fabrikant echt onderscheidend is in de bread-and-butter modellen, gelukkig is Chris Bangle het met me eens ;) (comments over onderscheidende auto’s in dit segment in 3…2…1…)
mashell zegt
@gulli: het achterste zijruitje is hier wel duidelijk anders gevormd dan bij de 308 SW. De 308 SW is een best sterk ontwerp, waar de 308 Berline vooral een Golf kloon met ontzettend slechte stoelen is lijkt de SW nog wel op een echte Peugeot.
Edge zegt
@mashell: En toch, als de Peugeot 308 Berline nou geen vreemde stoelen en nog vreemder stuur/tellerhuis zou hebben zou ik hem blindelings boven de Golf verkiezen. Qua exterieur vind ik dat veruit de mooiste auto in zijn klasse.
mashell zegt
@edge: ik vond de 308 heerlijk rijden, de kleine stuur niet eens onprettig, dat kombi boven het stuur prima, de eco diesel, sti,l zuinig en sterk, het onhandige navigatiesysteem nog te tolereren maar die rugvernielende stoelen die kunnen echt niet. In de 3008 kun je nu van die AGR stoelen krijgen zoals Opel die ook levert en dan is het toch wel een interessante auto.
baasbas zegt
@mashell: je reed een automaat? De tractorversnellingsbak zou je anders ook toe kunnen voegen aan de lijst. Verfijning in de aandrijflijn is ver te zoeken. Jammer, die motor verdient beter
TimD zegt
Ik zie hier boven enkele reacties dat die Japanners/Koreanen en uit die hoek zulke stappen maken naar leuke auto’s… dat is zeker waar, maar ik heb de afgelopen 2 maanden in diverse merken gereden zoals : KIA/ Hyundai/ Suzuki omdat mijn opa een hogere auto wil.. ze zien er allemaal stuk voor stuk erg dik en sportief uit, veel opties en relatief een klein beetje goedkoper dan de Duitse varianten… maar het hele rijden en het interieur, het is allemaal net niks… we zijn uiteindelijk gestrand bij een Peugeot 3008 SUV… deze auto bied het meeste voor het “leukste” geld en reed velen malen beter dan de Kia’s en Hyundai’s en Suzuki’s!
Dutchdriftking zegt
Mazda 3 en Opel Astra hebben een avontuurtje gehad?
martijn11 zegt
Niet heel spannend maar kan er mee door
gerrelekker zegt
Wat mij zo stoort is dat Hyundai zo weinig eigen karakter heeft en blijkbaar altijd naar de concurrentie kijkt en daar dan soort mix van maakt. Onlangs eens met zo’n ix20 als tijdelijke vervangwagen gereden ze hebben duidelijk verschillende kenmerken van andere merken overgenomen: de gedempte controls van VW, het dashboard design van Ford, de lichte pedalen en besturing van Renault.
Met de vorige I30 hebben ze duidelijk gekeken naar die gaap-muil Peugeots van eer en nu hebben ze duidelijk een minder schreeuwig design geïnspireerd door de 308… En het prijsvoordeel tegenover de Europese concurrenten is zo goed als weg. Dan liever een auto met een echt karakter
mrrallycross zegt
Het frontje spreek mij wel aan
schaap zegt
Nu de hyundai’s kwalitatief goed zijn, kunnen we dat helaas niet meer van de prijs zeggen.
Voor het zelfde geld koop ik liever een Europeaan.
Edge zegt
@schaap: Je weet dat de meeste Hyundai’s van tegenwoordig op de badge na gewoon Europees zijn? Hyundai en Kia ontwerpen en ontwikkelen hun auto’s voor de Europese markt voornamelijk vanuit Rüsselsheim, Duitsland.
jorritdeboer zegt
Rijd toevallig deze week met een i40 in het noorden van Noorwegen. Een 1.7 dieseltje met winterbanden/spikes. Je kan hier niet echt harder dan 80 km/h maar dat doet hij best prima. Wat mij het meest blij verrast is de ruimte voor de passagiers. Ik ben 1.95m en kan gemakkelijk achter mijzelf zitten. Enige wat echt stoort zijn de kraakjes in het dashboard (na 30.000km) en het achterlijke deuntje dat door de auto klinkt bij het starten en uitzetten van de motor. Als ze dit nou bij de nieuwe verbeterd hebben is het echt wel een auto waar ik in zou willen rijden.
LaLancia zegt
Dat krampachtig benadrukken van Hyundai hoe Europees deze auto wel niet is vind ik erg sneu. Het verklaart natuurlijk wel waarom deze auto zoveel stylingdetails heeft van zo’n beetje ieder Europees automerk.
carlover66 zegt
Tja, de x factor heeft deze auto in ieder geval niet
w0o0dy zegt
Dacht even de Fiat Tipo station te zien op de foto’s maar het logo is.anders…
okmer zegt
Op de foto(sjop) ziet de achterhang er achter wel enorm uit, ik vermoed daarom wel een beetje het Peugeot (308) syndroom (veel overhang icm slappe vering)