Hyundai gaat zijn succesnummer aanpakken en komt volgend jaar met een vernieuwde i20. De fabrikant schept de nodige verwachtingen, maar gaan ze die ook waarmaken?
Hyundai doet het zeker niet verkeerd in de klasse van de i20. De eerste generatie gold als opvolger van de Getz en van deze twee modellen verscheepten de Koreanen er inmiddels bijna een miljoen. Dat moeten er nog veel meer worden, want Hyundai wil meer i20’s verkopen dan het ooit gedaan heeft.
De tweede generatie i20 is letterlijk uit het jasje van zijn voorganger gegroeid, want niet alleen het uiterlijk is aangepakt. Het nieuwe model heeft een langere wielbasis, waardoor de auto zelf ook een stukje groter is geworden. Dat moet ervoor zorgen dat je zowel voor- als achterin de benen wat makkelijker kunt strekken.
Andere vernieuwingen zijn het panoramische zonnedak, dat volledig geopend kan worden als het zonnetje weer eens schijnt. Daarnaast voegt Hyundai een achteruitrijcamera toe en kiest het voor LED-verlichting aan de voor- en achterzijde van het nieuwe model. Die nieuwe snufjes zullen we voor het eerst in levende lijven kunnen aanschouwen in oktober, tijdens de Autoshow van Parijs.
De i20 is overigens minder Koreaans dan je zou vermoeden op basis van het logo op de motorkap. Hij werd namelijk ontworpen in het Duitse Rüsselsheim en wordt straks in elkaar geschroefd in de vernieuwde Hyundai-fabriek in Turkije.
norge zegt
Voor mensen die perfectie willen.
e1000bmw zegt
@norge: Only in Utopia. Hoewel…
supercharger zegt
@norge: Meer een auto voor mensen die de lat niet al te hoog leggen. Technisch zal het vast wel een aardig karretje zijn, maar dit is nou niet bepaald een auto waar je met trots in zult rijden. Dat is ook niet erg, want dit soort auto’s is dan ook vooral bedoeld voor de mensen met een kleine beurs die zich toch zelfstandig willen kunnen verplaatsen.
mipmip zegt
@supercharger: een concurrent voor de Aixam dus ;)
e1000bmw zegt
@supercharger: Pas op! @norge is HEEL trots op z’n Hyundai…
norge zegt
@supercharger: Wat is hier anders/minder aan dan welke andere auto dan ook? Lijkt me een perfecte auto waar het voor bedoeld is, en kom nou niet met dat zogenaamde Premium factor aan he, dat is voor mensen met korte pikkie’s of uitgelubberd….Nou ja je weet wel..
dawwg zegt
@norge: Interieurafwerking is stukken minder dan bij ‘premium’ (geld moet ergens vandaan komen he); motor-, bak- en ophangingtechniek is 10 jaar oud (voorspelbaar, maar soppig en saai), geluidsisolatie is niet optimaal (juist andere merken zijn daar de laatste paar jaren stukken beter in geworden), stoelen zijn gaar.
Niet slechter of beter dan andere auto’s in die klasse, maar gewoon veel-van-redelijke-kwaliteit-voor-weinig. Laat op mij vooral de indruk na van: eind 90s bak in modern jasje; ziet-er-beter-uit-dan-ie-rijdt. Niet voor een liefhebber dus …
jrk68 zegt
@norge:
Mocht ik moeten shoppen in deze klasse dan staat dit wel op mijn lijstje en die vage rommel niet.
Ziet er zeker niet verkeerd uit, maar de Mazda 2 smoelt net even beter.
henkhupelschoten zegt
Russelheim? Ontworpen door Opel? No way.
Design_Driven zegt
@henkhupelschoten: Dat is ook niet zo, Hyundai heeft zijn eigen R&D center daar. Altijd handig om bij de concurrent te zitten en vakmensen en suppliers zitten al in de buurt.
Gewoon door Hyundai zelf ontworpen dus door hun team in Rüsselsheim, had AB toch moeten weten.
On topic: Saai maar net bakkie. Ziet er wel volwassen uit.
henkhupelschoten zegt
@sketcher: dat, wist ik dan net weer niet….. Haha, je hoort wel eens dat er een merk ik de stad van de concurrent bezig is bijvoorbeeld Mercedes in München laatste tijd maar dit wist ik niet haha, net bakkie inderdaad maar wil ik hem, nee…..
lekkaah zegt
Júist Koreaans dus.
Want net als Samsung erg goed in jatten.
jimyb zegt
@lekkaah: Apple fanboy?
baasbas zegt
Zo zeg, dat is een .. eh…. auto
toyotafortuner zegt
Ziet er heel aardig uit!
snelweg zegt
Lijkt op citroen ds3
w0o0dy zegt
@snelweg: is er iets met iphones dat er voor zorgt dat alles op elkaar gaat lijken??
VantageR zegt
@snelweg: Knap dat je hier een DS3 in ziet. Misschien een C4 nog, maar veel meer Citroen zie ik er niet in.
tupperware zegt
@snelweg:
Als 2 druppels,
proest..
fortuna zegt
Take a bit of Peugeot, take a bit of Citroën, shake it, stir it, voila!
raoulkroes zegt
Ziet er goed uit!
JanC zegt
Al jaren (sinds 2003) heeft Hyundai/Kia een centrum in Rüsselsheim. Heeft geen alliantie met Opel. Zie ook: http://press.kia.com/eu/imagelibrary/corporate/rdcenter/
eelco74 zegt
het is ook hard nodig, we hebben toevallig in de huidige I20 gereden als mogelijk 2e auto. Maar de besturing is heel vreemd direct (elektriek) en het interieur heeft een hoog goedkoop plastiek gehalte. Dus willen ze de slag niet met dochter KIA verliezen dan zullen ze echt wat moeten doen.
De Punto die notabene veel ouder is, kwam op ons veel meer volwassen over.
knipperlichtje zegt
Hee dit front is nog best te pruimen. Wel een singleframe grille bij Audi gejat, maar dat doet Peugeot ook, dus dat kun je de Koreanen niet erg kwalijk nemen. Nu nog een flinke inruilpremie voor mensen met een Getz zodat dat gruwel van de weg verdwijnt.
rd1991 zegt
Wow ik dacht even met een Citroën van doen te hebben.
wessel04 zegt
Waarom moet iedereen in hemelsnaam altijd vergelijkingen trekken? Het is gewoon een Hyundai met zn eigen stijl elementen en vormgeving. Kunnen jullie het niet hebben dat ze gewoon een knappe auto presenteren ofzo? Zo lijkt iedere auto wel op een ander of zijn er altijd wel dingen van de concurrentie te vinden. En dat @knipperlichtje hem wat weg vind hebben van een Audi kan kloppen want de ontwerper komt van Audi.
Corrado16v zegt
Jammer van al die vergelijkingen, ik vind hem er best prima uit zien.
mipmip zegt
Qua design zie ik overeenkomsten met een aardappel. Zal wel een aardige auto zijn die voor weinig geld net de ruimte en comfort van een klasse hoger biedt, net als de nieuwe i10. Ik denk dat het veel klanten een aangename auto biedt. Maar ik koop dan liever een jonge gebruikte Mazda 3 bijvoorbeeld.
Imom zegt
Is wel een nette auto geworden na eerdere foto’s, jammer van de naad op de motorkap was helemaal niet nodig geweest. Ze konden de motorkap gewoon doortrekken tot beneden, was wel mooier geweest.
Betrouwbare motoren en met 5 jaar garantie word deze i20 terug weer een goed verkochte Hyundai aan jan met de pet maar als je als iets meer wenst is dit toch terug een massa product niets meer en niets minder, wel een goeie en mooie auto geworden daar zal het niet aan liggen.