Het kwam als een grote verrassing. Iets anders kunnen we er niet van maken. Misschien maar beter ook, anders hadden we dagenlang wakker gelegen van de spanning. En slapeloosheid, dat is vreselijk slecht voor je gezondheid.
Gelukkig blijft ons dat met de Hyundai i20 bespaard. Zeker met de i20 i-Blue met 1.4 turbodieselmotor met common rail-techniek en directe inspuiting zullen we geen moment van angstzweet wakker liggen. Het 90 pk en 220 nm sterke blokje is namelijk ook heel zuinig. Dankzij banden met lage rolweerstand, een versnellingsbak met zes verzetten en een met 1,5 cm verlaagde carrosserie komt de CO2 uitstoot op slechts 99 g/km.
Waar we ook al niet wakker van liggen zijn de overige motoren die in de Getz opvolger te krijgen zijn. Het gamma bestaat uit benzinemotoren van 1,2, 1,4 en 1,6 liter of een diesel van 1,6 liter. De muesli-variant i-Blue heeft een 1.4 diesel, maar die is er eerst alleen als concept. Op de autoshow van Parijs zal Hyundai de nieuwe i20 onthullen. Daar laten ze ook nog twee SUV primeurtjes zien: de iX55 is Veracruz met 3.0 diesel en de hybride Santa Fe. De Santa Fe Muesli-Hybrid wordt aangedreven door een 2,4 liter grote viercilinder die wordt geholpen door een 30 kw sterke elektromotor.
HYUNDAI I20 VOORNAAMSTE BLIKVANGER IN PARIJS
Sassenheim, 3 september 2008 – Hyundai pakt begin oktober tijdens de Mondial de l’Automobile, de tweejaarlijkse autotentoonstelling van Parijs, uit met maar liefst zes nieuwe modellen. Een aantal productierijpe modellen wordt in Parijs voor het eerst tentoongesteld, terwijl Hyundai verder met twee innovatieve conceptmodellen de groene kant van het merk laat zien. Dat zijn de Hyundai Santa Fe hybride en de Hyundai i20 Blue die slechts 99 g/km CO2-uitstoot. Ook worden de oogstrelende Hyundai Genesis Coupé showcar en de topklasse sedan Hyundai Genesis getoond.
Verreweg de meeste aandacht gaat uit in Parijs naar de compleet nieuwe, compacte Hyundai i20, die is voorbestemd om de bestverkopende Hyundai in Europa te worden. De Hyundai i20 verschijnt meteen ook als conceptauto Hyundai i20 blue, als jongste exponent van het geavanceerde concept voor milieuvriendelijke auto’s. De nieuwe Hyundai i20, die in Nederland levernaar zal zijn drie benzineversies 1.2i, 1.4i en 1.6.i én met een 1.6 CRDi-motor, wordt in december in Nederland geïntroduceerd.
Behalve de opvallende Hyundai i20 lanceert Hyundai de zevenzits SUV Hyundai ix55 en de Hyundai Santa Fe in een milieuvriendelijke hybrideversie met benzine- én elektromotor. De Hyundai ix55 wordt in april 2009 in Nederland verwacht. Het eerste Hyundai i-Blue-model is door Hyundai aan het einde van het eerste kwartaal van 2009 aangekondigd
Compleet nieuwe Hyundai i20
De compleet nieuwe en speciaal voor Europa ontwikkelde Hyundai i20 is een zeer in het oog springende aanvulling op de nieuwe i-generatie van Hyundai. De auto is ontwikkeld in het Europese ontwerpcentrum van Hyundai in Rüsselsheim, Duitsland. De stijlvolle vijfdeurs Hyundai i20, opvolger van de Hyundai Getz, staat op een langere wielbasis dan zijn voorganger. Daardoor wint de auto niet alleen interieurruimte, maar ook aan rijdynamiek en wegligging.De typerende uiterlijke kenmerken van Hyundai zijn ook op de Hyundai i20 te vinden: aan de voorzijde de brutale, aan de bovenzijde verchroomde grille en de doordringende druppelvormige koplampen, en aan de achterzijde de opvallende verticale lichtunits. De puntgave afwerking – inclusief bumpers, dorpels en zijspiegels die qua kleur nauwkeurig zijn afgestemd op de kleur van de carrosserie – benadrukken de moderne vormgeving van de Hyundai i20. Het fraai afgewerkte en ruime interieur is rijk uitgerust.
Kun Hee Ahn, president van Hyundai Motor Europe, zegt: ‘De Hyundai i20 is helemaal afgestemd op de Europese smaak. De auto staat op een compleet nieuw platform en vrijwel de hele afstemming van het onderstel heeft plaatsgevonden in Europa. De rijeigenschappen zijn dan ook sportief, met een stevige demping. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat de Hyundai i20 een groot succes wordt in deze competitieve klasse. Zeker ook omdat de auto een hoger uitrustingsniveau heeft dan de concurrentie, zuiniger omgaat met de brandstof en uitgesproken ruim is.’
Hyundai i20 blue
De Hyundai i10 Blue is gebaseerd op de Hyundai i20, maar is voorzien van een groot aantal i-blue-modificaties, waarmee de van huis uit al milieuvriendelijke Hyundai i20 nog veel schoner wordt. De verbeteringen zijn bereikt zonder in te leveren op de prestaties, de betrouwbaarheid of het rijgenot.Enkele van de belangrijkste modificaties om de CO2-emissie en het verbruik terug te dringen, zijn de volledig vlakke bodem die de aerodynamica ten goede komt, 15 mm minder bodemvrijheid, aerodynamische verbeteringen voor en achter, banden met lage rolweerstand en speciale motorolie die de inwendige wrijving vermindert.
De Hyundai i20 blue is voorzien van een zeer efficiënte CRDI-dieselmotor die goed is voor 90 pk en een koppel van 220 Nm. Deze motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak in plaats van de standaard vijfbak.
De normale Hyundai i20 valt al op door zijn zeer lage CO2-uitstoot en geringe verbruik. De Hyundai i20 blue is nóg beter met zijn onwaarschijnlijke lage uitstoot van 99 g/km en zijn verbruik van 4 liter per 100 km.Hyundai Santa Fe Petrol-Electric Hybrid
Nog een bewijs van de inspanningen die Hyundai zich getroost om de uitstoot van CO2 terug te dringen, is de Santa Fe Petrol-Electric Hybrid, een conceptauto die uiterlijk gelijk is aan de normale Santa Fe, maar onder de motorkap totaal anders is.De ingenieurs van Hyundai hebben een eigen hybridesysteem ontwikkeld dat de sterke 2.4-liter Theta-benzinemotor koppelt aan een automatische zesversnellingsbak en een 30 kW leverende elektromotor die wordt gevoed door lithium-ion-accu’s. Het resultaat is een tot 148 g/km teruggebrachte gemiddelde uitstoot van CO2 en een brandstofverbruik van slechts 6,2 liter per 100 km.
Hyundai ix55
De zevenzits sports utility vehicle Hyundai ix55 maakt in oktober als productierijpe auto zijn debuut op de Autosalon van Parijs. Hij is gebaseerd op de in Amerika succesvolle Veracruz, maar onderging de nodige wijzigingen om de auto geschikt te maken voor de Europese markt.
Zijn gedistingeerde uiterlijk wordt gecompleteerd door de nieuwe, geavanceerde 3.0-liter V6 CRDi-turbodieselmotor, die goed is voor 240 pk en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in slechts 10,4 seconden. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt op niet meer dan 9,4 liter per 100 km en de CO2-uitstoot blijft beperkt tot 249 g/km.De zevenzits Hyundai ix55 is een functionele en praktische auto. Als de derde zitrij niet nodig is, kan deze worden neergeklapt zodat een enorme kofferruimte van 598 liter (VDA-meting) ontstaat. Wordt ook de reguliere achterbank neergeklapt, dan ontstaat een bagageruimte van maar liefst 2.457 liter.
Andere primeurs van Hyundai in Parijs
De nieuwe sedan Hyundai Genesis wordt ook in Parijs tentoongesteld. De Hyundai Genesis is voorzien van Hyundai’s prestatiegerichte platform met achterwielaandrijving. Hij is bedoeld om het op te nemen tegen de topklasse in Europa.De zeer complete standaarduitrusting geeft de Hyundai Genesis daarbij een voorsprong. Hyundai zal in Parijs nauwkeurig de reacties van het Europese publiek onderzoeken, alvorens te beslissen of het dit model op de Europese markt uitbrengt.
Een ander hoogtepunt op de stand van Hyundai in Parijs is de Hyundai 2+2 Genesis Coupe Show Car. Dit is een unieke auto waarvan slechts één exemplaar is gebouwd. De vormgeving is zeer in het oog springend en de techniek uitermate geavanceerd.
autogek zegt
voor mensen die geen smaak hebben
FFFBBB zegt
Opel corsa aspiraties…. gaaaaaap
Thibaut zegt
Tien in een dozijn.
gilein brouwer zegt
ja inderdaad. een corsa maar dan crappy en cheaper.
René zegt
@Thibaut
dat moet 13 zijn :)
Frank deH zegt
Hoop niet dat jullie mij ook een keer verassen, een verrassing is toch veel leuker (meestal toch).
RagaBaSH zegt
Hyundai i20. Het bastaardkindje van een Opel Corsa en een VW Polo BlueMotion
dotternetta zegt
Mysli-Hybrid?
Trekhaakduppie zegt
Mooi of niet, 90pk uit een 1.4 turbodiesel is best netjes.
Qua uiterlijk vind ik ‘m toch iets netter dan de Corsa, die is nogal overdesigned (en sinds ik een travestietenpooier heb gezien in een gouden Corsa is ’t imago ook naar de knoppen :X ). Geen poster-boven-je-bed model nee, maar is dat zo erg?
luc zegt
Eerst de corsa-look-a-like de ford ka en nu deze
MurcieBoy zegt
ziet er niet uit (duh) maar iig beter dan de andere 2 i’s
BVO zegt
220 nm! dat is best veel voor een 1.4tje
het lijkt inderdaad op een corsa
@ Wouter
het* gamma bestaat uit benzinemotoren van 1,2, 1,4 en 1,6 liter of een diesel van 1.6 liter ;)
dotternetta zegt
Wouter zit niet mee te lezen, geloof ik…
BVO zegt
@ admin dan ;)
Het* gamma bestaat uit benzinemotoren van 1,2, 1,4 en 1,6 liter of een diesel van 1.6 liter
Ben zegt
Another piece of unimaginative korean junk..
Voegt weinig toe..
SJ zegt
Hyundai gaat weer achteruit met het design. De Getz zag er nog best aardig uit. Zo ook de Sonata en Coupé. Ook de Grandeur en Santa Fé zijn niet lelijk. Maar met de huidige i-reeks gaan ze weer op de Koreaanse tour, jammer.
Patrick zegt
Vooral die i10… Wat een afschuwlijk ding.. Deze past daar ook goed bij.. Wat een lelijk ding!!
fiat1100R zegt
Nu ja 90 pk uit een 1.4 diesel is ook niet zo geweldig. Fiat haalt 105 pk uit de 1.3 diesel in de lancia ypsilon sport!!
Esprit_de_Flandre zegt
Zuster Kia doet het beter. Maar ja, andere doelgroep zeker.
Thibaut zegt
@René: Doh!
Tino zegt
Opel Corsa anyone ?
primramessar zegt
Ik vind het wel leuk smoelen voor een huyundai.
Citrofiel zegt
Zonder direct te vergelijken: Hij heeft niet echt een eigen gezicht… Maar ja, mensen die voor koopjes gaan geven daar niet veel om.
Benjamin1 zegt
Ga ik het zeggen, ja of nee??
Nee tuurlijk niet, dit lijkt in geen enkel opzicht op een Corsa…..
Jan C. zegt
Goh die Corsa is kennelijk een trendsetter…
Melchior zegt
Dit is een nette auto zonder franjes. Eenvoudig en zo tijdloos mogelijk gelijnd. Het enige “nadeel” is dat er geen volkswagen-badge op de auto plakt. Of een opel-badge. Maar goed ook want dit is een auto voor mensen die zich juist willen onderscheiden van de massa.
sunstring zegt
als je een beetje leuke uitvoering kiest heb je zeker wel een leuke auto!
A.K zegt
niks geen look alike gewoon weer een frisse verschijning. hopen we nog een 3deurs versie ,ga ik m zeker rijden
Theo Jong zegt
Dit lijkt mij een verschrikkelijk geinig Auto’tje, een leuke opvolger voor mijn 3 jaar oude Atoz [ maar ik weet nog niets van de prijzen ]
ger zegt
nog eventjes en je kunt hem niet meer vergelijken met De OPEL CORSA.
doordat het merk al 10 jaar te duur is en nu weer,zal er waarschijnlijk wel een concurent afvallen.
lullig he geen garantie meer op opel. haha
Enne Ykema zegt
Ik snap niet dat veel mensen zo negatief over deze auto kunnen zijn. Het is volgens mij zo, dat er in deze klasse geen enkele auto is die beter is. Oké, het uiterlijk is niet spectaculair. Maar als ik achterin wil zitten, hoef ik mij eerst niet op te vouwen.
wijnand zegt
Leuke auto, werkt geweldig, energie label a, dus weinig bijtelling.
Wat een negativiteit allemaal hier, gezien de vorige reacties.
Marcus zegt
Ja ik denk dat ik ook maar zo eentje koop :)
Marcus zegt
Ja, ik denk dat ik ook zo eentje koop :)
Marcus zegt
Sorry 2 x het zelfde.
Zeker wat fout gegaan.:))
Maar nu is mijn voornemen duidelijk.
erwin zegt
mooie auto deze ga ik ook nemen alleen dan in het zilver
otto zegt
Mijn i10 was in onderhoud.Ik kreeg de i20 mee. Geweldige wagen,heel veel ruimte en complete afwerking.Hij stuurt prachtig en licht.Ons bent zuunig deze auto met verbruik van gemiddeld 1:20 en zijn millieu A certificaat. Ik reedt 2 x een atoz daarna de i 10 nu een jaar, maar binnenkort ga ik genieten van deze mooie wagen.Hyundai is een betrouwbaar merk.
Joop zegt
Ongelooflijk, wat een negativiteit weer over Hyundai! Ik rij al 10 jaar Excel, nog nooit iets aan gehad! i20 een héle mooie auto, wordt zeker de opvolger van mijn Exceltje! Hyundai, de Zuid-Koreaanse Mercedes!
COMG zegt
k’ stond perplex met alle negatieve uitingen over een auto van deze tijd!
Heb de indruk dat jullie niet veel ervaring hebben over dit automerk!
Bovedien hij heeft een prima prijs-kwaliteit verhouding!
Binnenkort in ons parkeerplaats!
Tom zegt
Sinds een maand ben ik in het blijde bezit van een I20 1.4 benz. Heerlijke auto,zeer geruisloos, licht sturend en prima afgewerkt. Bij de eerste 2 tankbeurten gemiddeld 1 op 15.5 en dat met gecombineerde stads-buitenritten! dat belooft veel voor de toekomst. Al die negatieve reacties zie ik maar als mensen die niet beter weten. Blijkbaar zijn ze blij met Opels, Peugeots of Volkswagens die allen qua betrouwbaarheid niet kunnen tippen aan de Jappen en Koreanen. Die geven al sinds jaar en dag 3 jaar volledige garantie. Bij Europese merken moet je die garantie er extra bijkopen!
Familie Dirks zegt
Wij hebben ook een i20 besteld met een 1.4 benzine, het is nog wachten tot de auto wordt geleverd.
Marc zegt
Mijn vrouw en ik zijn het het niet gauw eens maar toen zij voor het eerst de i10 zag was ze er sofort verliefd op en kocht hem ik was het daar volledig me eens. Ik rij nu nog met Tucson 4*4 aut. is nu 4jaar en ben er heel tevreden over maar toen ik de i20 zag ben dadelijk naar garage gereden en heb de zilvergrijze 1400 benzine besteld Hyunday rules.
Marco zegt
Tja, ik wil ook wel een wat spannender design.. Maar voor voor een redelijk bedrag heb je met deze I20 een mooie auto, Ik denk dat het mijn volgende auto wordt, ik heb nu een Elantra, ook geen staaltje design kunst, maar wel ook een beregoeie auto voor weinig!
En dat gezeik over 13 in een dozijn,.. Als ik ook zo’n vrijgezelle puber zou zijn en nog geen hypotheek en kinderen,….nee, dan zou ik nog niet zulke onzin uitkramen.
PS, mijn Exel en Accent waren ook zeer goed!
Snitlah. zegt
Plak er een opel badge op & niemand ziet het verschil..
Ik dacht dat de koreanen al verder stonden qua design , maar ze nemen precies een voorbeeld aan de chinezen -_-‘
Buiten da motorkap zie je totaal geen verschil?
Eerst Ford nu Hyundai ,, De opel Corsa is blijkbaar een zeer goed ontwerp =D
Maar ik vraag me af of opel hier niets aan gaat doen?
minnie zegt
de i-20 rijdt heel goed! maar niet zuinig!,nl 1 op 12