De Zuid-Koreanen dachten dat die coronacrisis wel even over zou waaien, met veel Hyundai’s vast in de haven tot gevolg.
Het klinkt als een mooi plan. De Zuid-Koreaanse fabrikant Hyundai kon in haar thuisland nog lekker auto’s bouwen, terwijl de fabrieken in de Verenigde Staten stillagen. Het zou dan natuurlijk financieel geweldig zijn als Hyundai als een van de weinige merken nog auto’s zou hebben die Amerikanen konden kopen. Terwijl de rest van de automarkt dus plat lag, bleef Hyundai daarom maar auto’s uitpompen en verschepen naar de VS, zo schrijft Reuters. In maart stuurden ze 33.900 auto’s naar het land, 4,3 procent meer dan het jaar daarvoor.
Er is alleen een klein probleem. De vraag in de VS is namelijk gigantisch ingestort. Net als in Europa, overigens. Dus Hyundai bleef maar Tucsons naar het land sturen, terwijl niemand ze nog wilde kopen. Dealers kunnen er niks mee, dus blijven de Hyundai’s maar bij de havens staan.
Om hoeveel auto’s het gaat, kon Reuters niet bevestigen. Wel is duidelijk dat het er veel zijn. Hyundai heeft daarom een Tucson-lijn in Zuid-Korea al stilgelegd, simpelweg omdat er geen vraag was naar de geproduceerde auto’s. Analisten verwachten volgens Reuters nu de winst van Hyundai over het eerste kwartaal scherp zal dalen en dat er in het tweede kwartaal zelfs verlies wordt genoteerd.
Een klassiek geval van gegokt en verloren, dus. Hyundai zegt in een verklaring tegen Reuters hun dealers te willen ondersteunen om deze crisis te kunnen doorstaan. Wel ‘richten’ ze op een sneller herstel dan andere fabrikanten als de crisis voorbij is. Met andere woorden, als corona voorbij is, overspoelt Hyundai de Amerikaanse markt met Tucsons?
Foto: Hyundai i30 N van @Pinguinman18, via Autojunk.nl.
faalhaas zegt
Ik wil er wel 1 kopen voor 5 euro.
saxoke zegt
@faalhaas: ik voor €5,50
loggy zegt
@faalhaas: ik voor 5 euro toe
arias zegt
Dan maar op eigen markt dumpen? Zuid-Korea heeft de verspreiding van het coronavirus zeer goed aangepakt. In maart stegen de verkoopcijfers van auto’s zelfs. In Zuid-Korea is zowat alles weer open nu, en herpakken ze het oude leven. Dus die auto’s gewoon op eigen markt dumpen
mashell zegt
Op zich was die kerkdienst bij die sekte een heel effectieve manier om het virus breed te verspreiden maar om dat nou “zeer goed aangepakt” te noemen?
rolov zegt
Zon N serie wil ik best hebben in het blauw voor een leuke prijs
rutgerg zegt
Als ik in Amerika zou wonen zou ik ook geen Hyundai willen. In Nederland trouwens ook niet….
rolov zegt
@rutgerg: goed verhaal
grasvreter zegt
Niks mis mee hoor, die auto’s. Of is het je te min?
rutgerg zegt
@grasvreter: neehoor. Gewoon echt mijn smaak niet. Heb helemaal niks met Koreaanse auto’s. Heeft niets te maken met of iets te min is.
pivavar zegt
1e kwartaal is.al een tijdje geleden afgesloten? Of doen ze in Zuid Korea net als in Japan, vanaf 1 april?
potver7 zegt
@pivavar: de financiële resultaten over een kwartaal worden meestal pas na dat kwartaal gepubliceerd. Als jij een manier weet om dat eerder te doen zou ik maar heeeeel snel een patent aanvragen.
Gulli zegt
Laatst nog contact met de Kia-dealer, mijn eNiro kan gewoon op tijd geleverd worden. Dus met het zusje van Hyundai is alles nog prima!
pivavar zegt
@potver7 ik citeer: Analisten verwachten volgens Reuters nu de winst van Hyundai over het eerste kwartaal scherp zal dalen. Einde citaat. Kwartaal is 3 maanden (gepatenteerd of niet), dus op 1 april begint het 2e kwartaal.. En is het eerste kwartaal afgesloten. Al 24 dagen inmiddels.
robin78 zegt
Een beetje kortzichtig om nu al te roepen dat het is mislukt. De andere fabrikanten gaan pas produceren als de vraag op gang komt. Dan heeft Hyundai al een voorraad om te gaan verkopen. Het kan natuurlijk nog steeds mislukken als de vraag langdurig weg blijft. Dit is waarschijnlijker in Europa dan in de VS, daar zijn de crisissituaties vaak erger maar ook korter.
sprankel zegt
Inderdaad waarbij je rekening moet houden dat VS een andere markt is, hier stellen we een auto samen, kiezen wat we willen en vervolgens word dat geproduceerd. Tenzij je een niche markt bent, in de VS komt een koper kijken voor een auto en als die een auto koopt dan wilt die daar mee naar huis rijden.
Amerikanen houden niet van wachten, hun cultuur is dusdanig dat ze dit als een inbreuk op hun vrijheidsgevoel ervaren, the american dream, veel geld verdienen, naar de dealer gaan en met een dikke bak thuis komen, 8 maanden wachten op levering is not part of the american dream, geen stock, geen verkoop.
Maar die american dream staat nu echt wel op springen omdat ze ook niet graag wachten met geld uit te geven, freedom weet je wel. Ze zijn daar dus verzot op krediet wat ook verklaard waarom ze doorgaans korte maar hevige crisissen hebben, ze drukken heel snel heel veel $$ bij, Trump was zelfs dusdanig aan het bijdrukken dat ze in volle crisis een beursweek hebben gehad die positieve records gebroken heeft. Maar Corona dwingt ze in een lange crisis, en dat is iets wat ze niet gewoon zijn waarbij ik stillaan begin te vrezen dat er straks bij america is back open for bussiness niet veel america meer gaat overblijven.
In ieder geval, Hyundai heeft er een mooie stock staan en als ze de enigste zijn valt er inderdaad nog niet veel over te zeggen. En dat de bevolking geen geld heeft is geen probleem, die kopen dat toch op krediet.