Hyundai doet het goed met elektrische auto’s. Maar het merk kijkt ook vooruit en gaat door met een nieuwe Nexo op waterstof.
Waar menig autoconcern de grootste moeite heeft met de switch naar de elektrische auto’s, lijkt het Hyundai allemaal goed af te gaan. De Koreanen waren er vroeg bij en hebben met hun Ioniq-modellen een aantal scherpe aanbiedingen in het gamma. Ook concerngenoot KIA deelt mee in de weelde met de EV6 en nu ook de gigantische EV9. Zo vanaf de buitenkant beoordeeld gaat het allemaal een stuk vlotter dan bij, om maar wat te noemen, VAG.
Toch rust Hyundai niet op de lauweren, want het gaat naast de EV-lijn ook door met het ontwikkelen van de waterstofauto. Deze gold altijd als de heilige graal voor de toekomst, maar is bij de meeste automerken inmiddels een stille dood gestorven. En zo niet, lijken ontwikkelingen momenteel op een laag pitje te staan. Je hoort er weinig meer over, om het zo maar te zeggen. Honda doet nog wat samen met GM. Toyota en BMW zijn nog bezig. En Hyundai dus, wat de Nexo heeft.
Deze SUV met fuel cell kwam in 2018 op de markt. Een normale modelcyclus duurt 7 jaar dus de tijd voor een vervanger komt naderbij. En die komt er dus ook gewoon! Hyundai belooft een ‘geheel nieuw model’ in 2025. De grote lijnen die het merk heeft uitgezet zijn dat deze ’twee keer zo lang mee moet kunnen gaan’ voor ‘de helft van de kosten’. Toe maar. Hyundai kondigde de nieuwe Nexo aan op de Consumer Electronics beurs in de Vegas.
De Nexo is in Nederland een nichespeler op de markt, net als de Toyota Mirai. Vanaf 2018 zijn er een paar honderd verkocht. Zelfs in ons land, is de infrastructuur er eigenlijk gewoon niet. Zeker niet in de provincie. Daarbij zijn FCV’s vrij prijzig, hoewel het niet meer zoveel verschil maakt als het ooit deed met conventionele auto’s of (met name) BEV’s. Een nieuwe Nexo zal zodoende ook geen hardloper worden. Maar goed, Hyundai doet er weer wat ervaring mee op. Wie weet wat dat nog gaat opleveren in de toekomst. Op een gegeven moment gaat men natuurlijk toch ook doorhebben dat al die gigantische oude batterijen in EV’s een milieuramp worden. Dus ja…
giulia64 zegt
Oude EV-accu’s zijn geen afval. De grondstoffen kunnen worden hergebruikt voor een belangrijk deel.
fanboy zegt
@giulia64: Inderdaad. Mijn huishouden draait op hergebruikte auto accu’s.
En goh wat komt het slecht uit, allemaal accu’s met wanneer we ze nodig hebben in de energietransitie.
Robert zegt
Niet wedden op één paard. Zouden sommige politici ook eens moeten doen.
MarcoM zegt
Ik denk zeker dat dit over 10 jaar regelmatig in de straat te zien is, er zal dan bij het reguliere tankstation een punt net als LPG moeten zijn om te tanken.
fanboy zegt
@marcomanta: Nou ik denk zeker van niet, op een paar vrachtwagens na.
Wie gaat al die waterstof infrastructuur betalen? En vervolgens de (groene) waterstof zelf.
Een EV is nu al kosteneffectief en wordt steeds goedkoper.
Prima om wat te investeren in waterstof, in het kader van wedden op meer paarden. Maar voor personenwagens wordt het niks.
Zelfs voor vrachtwagens is het twijfelachtig. Overigens net als hybride vrachtwagens
Robert zegt
@fanboy: tegenstanders van waterstof schermen altijd met de argumenten ‘kosten’ en ‘inefficiëntie’, maar ze vergeten voor het gemak dat de huidige infrastructuur voor het laadnet er ook alleen maar is gekomen omdat de overheden er stevig aan hebben meebetaald én dat op dagen dat er een overschot aan wind- en zonnestroom is, deze ook vaak verloren gaat (of de boel wordt stilgelegd).
En da’s nou precies wat ik heb bedoeld met ‘politici die wedden op één paard’; zo’n beetje elk besluit wat de politiek op dit vlak de afgelopen dertig jaar genomen heeft, is gekozen op basis van de invloed lobbyisten, op basis van ‘makkelijk scoren’ (electoraal gewin) en gebrek aan vakinhoudelijke kennis.
Het mooiste voorbeeld werd eigenlijk al gegeven door @marcomanta; lpg was ooit de autobrandstof voor zo’n 10% van ons autopark, maar is in Nederland in 30 jaar tijd grotendeels gemarginaliseerd, want ‘diesel had de toekomst’, met dank aan de RAI en de BOVAG, die al decennia alleen maar pleiten voor de verkoop van zo veel mogelijk nieuwe auto’s. Terwijl men ook dertig jaar geleden al wist dat je voor elke 100 liter lpg zo’n 80 to 90 liter benzine minder nodig had (let wel: de term ‘upcycling’ moest nog worden uitgevonden). Maar omdat onze overheid op de laatstgenoemde veel meer aan accijnzen binnen harkte, ging ze daar vrolijk in mee, terwijl alle landen om ons heen in eens wel het nut (lees: milieubelang) inzagen, en daarom een infrastructuur voor lpg hebben opgetuigd, voor zover nog niet aanwezig.
fanboy zegt
@Robert: Volgens mij vergis je je in de kosten voor elektrisch rijden.
Ja er is zeker heel veel geld gespendeerd aan het subsidiëren van de elektrische auto’s zelf. Inmiddels is dat er bijna vanaf (bijtellingvoordeel was het grootst) en zou je het zelfs helemaal weg kunnen strepen.
Waterstof auto’s zijn nog flink duurder maar laten we er vanuit gaan dat ze ook iets betaalbaarder worden.
De laadinfrastructuur van elektrische auto’s is nou ook weer niet zo duur. Zeker een laadpaal aan huis niet of in de wijk.
Het net kost zeker wel geld, maar dat is geld wat we allang al hadden moeten investeren, ongeacht elektrische auto’s. Het is vooral achterstallig onderhoud. Ja de elektrificatie van alles is een ding, maar we zijn ook gewoon met meer mensen dan eerst, en met meer bedrijvigheid.
Elektrische auto’s hoeven niet altijd geladen te worden, die kunnen best flexibel ingezet worden.
Hoe dan ook, het kost miljoenen om waterstoftankstations te bouwen, die dan ook nog maar eens een beperkt aantal auto’s aankunnen. Het is niet zoals een gewoon tankstation.
Als je bedenkt dat je dan 4000 tankstations moet (om)bouwen, is dat echt heel duur. En dan moet je nog de vrachtwagens hebben of een landelijk leidingnetwerk wat er nog niet is. Dat is echt peperduur.
De eerste vrachtwagens verbrandden trouwens meer op diesel dan dat ze met waterstof aan energie brachten.
En dan last but not least, waar moet die waterstof vandaan komen? Wie gaat het maken?
Het moet wel groene waterstof zijn, want anders kun je beter op diesel gaan rijden (met blauwe / grijze waterstof)
En ben je bereidt om dan weer aan de pomp te staan met aardig hoge prijzen per kilometer.
Overigens zijn er ook al wat partijen juist gestopt met de waterstoftankstations, dus er lijken er eerder minder te worden dan meer.
Waterstof gaat echt een rol spelen in de energietransitie, en wellicht een best grote rol.
Maar niet in de personenwagen en niet verbrand in de CV ketel. Mensen daarop laten hopen, dan hou je ze aan het lijntje.
Overigens zijn subsidiepotjes voor vrachtwagens opgemaakt door elektrische vrachtwagens, en geen waterstof vrachtwagens (terwijl dat wel mocht)