Hoezo, het A-segment is dood? Hyundai geeft de nieuwe i10 gewoon een duidelijke toekomst.
Dat Europeanen in steeds kleinere auto’s is gaan rijden, is absoluut geen nieuwe ontwikkeling. Onder de Golf kwam de Polo, onder de E-Klasse kwam de 190E en vanaf de jaren ’90 hadden we piepkleine autootjes als de Volkswagen Lupo, Peugeot 106 en Ford Ka die insloegen als een bom. Dat groeide uit tot het A-segment, waar helemaal in Nederland enorm veel populariteit mee werd gewonnen. Helemaal het trio 107, C1 en Aygo van Peugeot, Citroën en Toyota scoorde goed. Piepklein, spotgoedkoop en stiekem best leuk.
Hyundai
Hyundai had als A-segmenter de Atos (en Atos Prime, voor als je nóg meer levensmoe was) en ook al zijn daar best een aantal van verkocht, echt leuk was dat niet. Zustermerk Kia had de marketing iets beter onder de knie met de Picanto, een auto waar alleen de naam al reden voor hilariteit was. De basis voor een nieuw succes in het A-segment. Samen met broertje i10 van Hyundai was dit de start van één van de succesvolle groepjes in het A-segment.
A-segment sterft uit
We vertellen hopelijk niks nieuws als we je zeggen dat A-segmenters in Nederland, met name het eerdergenoemde PSA-trio, het VAG-trio Up!, Mii en Citigo en dus de Kia Picanto en Hyundai i10, retepopulair zijn. Zoals gezegd vooral spotgoedkoop, maar tegenwoordig stiekem nog best leuk ook. Een groot probleem teistert echter het hele A-segment: dat spotgoedkope is niet meer zo spotgoedkoop. De Atos en eerste generatie i10 kostten je net iets meer dan 7.500 euro. De huidige i10 kost daar het dubbele van en de Picanto gaat je tegenwoordig 16.495 euro kosten. De marges op een A-segmenter zijn zo klein dat het voor de fabrikant ook niet loont om het vol te houden. Vandaar al die allianties: dan kun je de kosten nog een beetje verdelen.
Het resultaat is simpel: na deze generatie stoppen Peugeot en Citroën met de 107 en C1, Skoda en SEAT met de Citigo en Mii en de ‘overlevers’ Toyota en Volkswagen komen met andere oplossingen. Zo is de Aygo nu de Aygo X, een kleine crossover. Volkswagen kapt binnenkort volledig met de Up! om een elektrisch instapmodel genaamd ID.1 te maken. En zo blijven Hyundai en Kia eenzaam over. Wat zijn hun plannen?
Nieuwe Hyundai i10
Nou, die blijven het dapper volhouden: het A-segment kan blijven leven. Hyundai werkt aan een gloednieuwe i10. Deze zal al in 2024 ten tonele treden. Zoals je wellicht verwacht, gaat het wel om een elektrische aandrijflijn. Is dat een probleem? Ja en nee. Hyundai richt namelijk op ‘minder dan 20.000 euro’, wat een respectabele prijs is. Maar spotgoedkoop is het niet en dus ga je je weer afvragen hoe relevant het A-segment nog is.
184 pk!
Hyundai heeft ook al een aandrijflijn klaarliggen voor de nieuwe i10. De e-motoren zouden units van BorgWarner zijn die gecombineerd zo’n 135 kW leveren. Dat is 184 pk! In zo’n i10, ook al wordt ‘ie dankzij accu’s wel iets zwaarder dan de huidige, wel leuk om een beetje pit te hebben.
Goed, in 2024 meer dus over de nieuwe elektrische stadsmini van Hyundai en waarschijnlijk Kia. De nieuwe Hyundai i10 komt dus wel. Leve het A-segment! (via Autocar)
Robert zegt
Zo heel klein zijn of waren die A-segment auto’s ook niet meer. In een Up! kun je gewoon met vier volwassenen zitten (met opgetrokken knieën, maar het kan) en een collega van me heeft de laatste generatie Nissan Micra en da’s gewoon een heel volwassen auto.
En vergeet niet, een merk als Fiat heeft, behoudens de Tipo die haast niemand koopt, alleen nog maar kleine auto’s in de catalogus staan.
dubcars zegt
Helemaal mee eens, maar de Micra is natuurlijk wel een auto uit het B-segment (aangezien deze zijn onderstel deelt met de Renault Clio).
lecomte zegt
Een Fiat 500X noem ik geen kleine auto overigens 😉
jarnobakker zegt
Klopt , helaas hebben ze er wel de brommermotor van de kleinere modellen in gelegd.
Wat een drama om te rijden zo’n ding.
1 keer gedaan en nooit weer
knapzuur zegt
Behalve dat er geen brommer motoren geleverd zijn, de 1.0T is zelfs prima vlot te noemen.
stefanvts16v zegt
Als een nieuwe Picanto een vanafprijs heeft van 15-16 mille (met 67 stampende pk’s), dan vind ik een elektrische i10 met 184 pk met een vanafprijs onder de 20 mille een hele goede deal! Als je dan 250-300 km range hebt, dan wordt dat vast een hit.
Ik heb zelf laatst een week lang (totaal ca. 900 km) met een Opel Corsa-e gereden en daar heb ik geen moment last gehad van range anxiety met ritjes van ~250 km. Dus dit zou wel eens een hele slimme zet van de Koreanen kunnen zijn.
wessel94 zegt
De i10 is top. We hebben er zelf een uit 2016 met 1.2 viercilinder. Hadden eerst een 3 cilinder maar de 1.2 loopt veel mooier en heeft meer kracht. Ook vee luxe aan boord waaronder clima, cruise, stoelverwarming, stuur verwarming, 4 electrische ramen etc. Heel volwassen autootje en niet te vergelijken met de armoede die je aantreft in een UP of 108. I10 is veel stiller, comfortabeler en heeft 4 normale ramen die gewoon naar beneden rollen.
knapzuur zegt
Je gaat lekker op de ramen maar hoe is dat een ding met climate control? Gewoon een vraag.
wessel94 zegt
Nou persoonlijk rij ik vaak met de ramen open ipv gebruik te maken van de clima. Ik gebruik de clima meer in de andere seizoenen om het vocht uit de lucht te halen. De ramen zijn bij deze auto gewoon 4 normale ramen die volledig te openen zijn. Bij de meeste concurrenten krijg je van die armoedige klapraampjes. Dat in combinatie met de de isolatie, overige opties en rijeigenschappen maakt dat ik me niet kan voorstellen dat mensen bijvoorbeeld een UP kopen. I10 komt al jaren als beste uit de test binnen het A segment en naar mijns inziens volledig terecht.
PunicaOase zegt
De Ignis, Swift, 500 en de MINI zijn er toch ook nog? Niet gehoord dat die kleintjes verdwijnen.. Maar tof dat Hyundai met een pittig klein stadskarretje blijft komen.
rutger97 zegt
B segment.
retsok zegt
Volgens mij is de i10 ook nog zwaarder dan een swift, ignis en wellicht zelfs een baleno. Dat doen ze niet slecht bij suzuki. Een i10 voelt volwassen aan omdat het een behoorlijk zware A segmenter is.
HZW zegt
In de landen om ons heen hadden ze gewoon een 85 pk 4 cilinder versie van de i10, hier in Nederland alleen de trage eco variant met 67 pk.
Maar het zijn bijna allemaal eco bakjes geworden in het A-segment, het is allemaal niet vooruit te branden met die eco Hybrid torretjes onder de kap.
Zelf FIAT is gestopt met de geweldige TwinAir Turbo met 80-105 pk, daar kan je ook alleen nog maar een 70 pk 3 cilinder Hybrid Eco tor onder de kap krijgen, 0-100 duurt 16+ sec, en de topsnelheid is amper 156 Km/u wat nog een eeuwigheid duurt om te bereiken.
Echter verwacht ik niet dat die nieuwe i10 zo klein blijft als dat hij nu is, maar kan wel leuk worden met 184 pk.