Bij Toyota zitten ze nu waarschijnlijk in hun vuistje te lachen.
Een van de merken die aanzienlijk succes heeft met EV’s is Hyundai. Zowel de Kona Electric als de Ioniq 5 waren een schot in de roos. Toch zijn de Koreanen nu genoodzaakt hun strategie aan te passen, omdat de vraag naar EV’s toch niet zo snel groeit als gehoopt.
Hyundai ontvouwt vandaag hun toekomstplannen voor de investeerders. Een kernpunt is dat ze meer gaan focussen op hybrides. Ze willen hun aanbod aan hybride modellen verdubbelen. Misschien zijn ze bij Toyota toch zo gek nog niet met hun focus op hybrides…
Interessant is dat Hyundai niet alleen normale hybrides wil bouwen, maar ook REV’s, oftewel EV’s met een range extender. Die hebben we tot nu toe nog niet veel gezien. In het verleden hadden we natuurlijk de i3 met range extender, maar de enige REV die je nu in Nederland kunt krijgen is de MX-30 R-EV. Met range extender moeten de EV’s van Hyundai zo’n 900 km actieradius hebben.
Let wel: het gaat hier om de wereldwijde strategie van Hyundai. De genoemde REV’s zijn in eerste instantie vooral bedoeld voor Noord-Amerika en China. Daar zijn de afstanden natuurlijk ook wat groter dan op de postzegel die Nederland heet. Of deze auto’s ook onze kant opkomen is nog niet duidelijk.
Gek genoeg heeft Hyundai hun EV-doelstelling NIET naar beneden bijgesteld, waar andere merken dat wel doen. De Koreanen mikken nog steeds op 2 miljoen EV’s in 2030, ook al zeggen ze zelf dat de overgang naar EV’s minder snel gaat. Wie weet moeten ze het doel dus alsnog bijstellen. De tijd zal het leren.
Via: Reuters
pramm zegt
Ik krijg vooral het gevoel dat autobedrijven en de media heel graag willen doen geloven dat het zo slecht loopt met elektrische auto’s. Maar wanneer we naar de feiten kijken groeit BEV heel hard en krimpt conventioneel aangedreven automarkt en loopt PHEV ondertussen ook al flink achter:
https://www.strategyand.pwc.com/de/en/industries/automotive/electric-vehicle-sales-review-2024-q2.html
https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2024/trends-in-electric-cars
potver7 zegt
Uhm, ja maar dat is vooral een kwestie van interpretatie. We hebben tot nu toe al meerdere berichten gelezen met de strekking van een tegenvallende groei. Door een heleboel mensen wordt dat geïnterpreteerd alsof er geen EV meer verkocht wordt, maar dat klopt natuurlijk niet. Er is nog steeds groei, alleen gaat die groei niet zo hard als voorheen en al helemaal niet zo hard als eerder werd verwacht.
En merken durven daar nu ook wel voor uit te komen. Immers, er zijn inmiddels grote investeringen gedaan in know-how, productiefaciliteiten en platsforms voor EV’s. Die investeringen kunnen nu te gelde worden gemaakt maar ondertussen is er toch ook het besef gekomen dat er de komende jaren nog geld verdiend kan worden met ICE en PHEV/REV.
debeier100 zegt
Plug inn met minimaal 200km bereik , is de logische tussenstap, zo schrap je alle nadelen van EV
INFRASTRUCTUUR is geen probleem meer , lange wachttijden zijn voorbij, geen vakantie angsten.
Zo kunnen we tot 2050 ons ruim voorbereiden op nieuwe tijden en technieken.
2035 gaat onherroepelijk sneuvelen let maar op.
Laat de markt zijn keus bepalen….
okdoei zegt
Mwah, ik hou niet zo van extreem zware auto’s en wegenbelasting betalen.
Voor 200 km range heb je alsnog een 35-40 kWh batterij nodig. Wellicht iets meer omdat door je brandstofmotor je auto extra zwaar is.
Of ze moeten ineens solid state batterijen voor goedkoop kunnen produceren die met hetzelfde gewicht 2x de capaciteit hebben. Maar dan worden EVs ook weer interessanter.
Allison Burgers zegt
https://www.hyundai.com/worldwide/en/newsroom/detail/0000000817
ICE vervangen door PHEV en REV is een prima manier voor een geleidelijke overgang. 100% BEV wereldwijd is een utopie.
Johanneke zegt
Ik vond al die uitspraken van een jaar of 5 geleden ook vrij bijzonder. Ja in 2030 verkopen we alleen nog EV’s zeiden een hoop autofabrikanten, dat soort teksten. Terwijl beiden verkopen natuurlijk veel beter is voor je bedrijf.
mashell zegt
Op zich was het niet zo vreemd. Europa had 2030 als moment van emissie vrij genoemd. China zet al langer vooral in op EV’s om de luchtvervuiling niet nog erger te maken. Dan was het een logische gedachte dat de derde grote markt, de VS, ook zou volgen. Dus de lange termijn visie van de fabrikanten was duidelijk, ergens tussen 2025 en 2030 alleen nog EV.
Nu de VS achterblijft en de EU politici nog steeds veel te gevoelig zijn voor invloed vanuit de VS gaat het allemaal wat langzamer. Jammer, maar zonder ambitie gebeurt er helemaal niks en er zijn al wel flinke stappen gemaakt.
ty5500 zegt
Werkelijk alles is de fout van de VS bij jou he? Zonder het Amerikaanse Tesla dat aantoont dat het best mogelijk is met wat goede wil hadden we totaal nog niet gestaan waar we nu staan.
Helaas zijn de goede ev’s best nog duur voor de massa dus ik begrijp dat het voor groot deel nog moeilijk is. Combineer dat met een massa die er amper ervaring mee heeft maar hier en daar een slecht verhaal oppikt en de snel verbeterende technologie en je hebt een cocktail voor afwachten. En meer specifiek op Hyundai vraag ik mij ook af of ze niet een stuk meer gesmaakt zouden worden met een iets klassieker uiterlijk.
DeWitteCondor zegt
Mashell heeft het over de politiek, niet over Tesla, als ik hem goed begrijp. Eens wat betreft Tesla maar ook eens met Mashell want de Amerikaanse politieke tegendruk speelt wel degelijk een rol. Ook dat is weer protectionisme want die traditionele Amerikaanse merken kunnen gewoon niet meekomen. Dat zet een rem hierop.
vopo zegt
Misschien heeft het er ook mee te maken dat er behoorlijk minder links gestemd is in Europa.
vopo zegt
Ben bijvoorbeeld benieuwd naar merken zoals bijvoorbeeld Volvo en Jaguar die hebben ingezet op 100% elektrische auto’s vanaf 2030. Gaan die ook terugkomen op hun eerder verkondigende beleid?!? De tijd zal het leren.
R82 zegt
Waarschijnlijk wel, ze (Geely) hebben samen met o,a Renault een nieuw bedrijf opgericht dat zich gaat richten op zuinige verbrandingsmotoren op basis van diverse brandstoffen. Er komen 9.000 mensen te werken in diverse fabrieken. De motoren zullen in eerste instantie worden verkocht aan de merken binnen deze 2 groepen, zo is te lezen op de website.
MarcoM zegt
Als ze de achterkant van de nieuwe Kona nou eens opnieuw ontwerpen… ziet er niet uit.
DeWitteCondor zegt
Als dit betekent dat ze dan ook stoppen met dat geforceerde Star Trek design ben ik voorstander.
audirs3 zegt
Ik ben echt blij dat de REV eindelijk tractie krijgt. Dan heb je namelijk wel alle voordelen van de EV infrastructuur, met een losse generator die altijd op het optimale toerental draait. Een normale PHEV is toch ingewikkelder met een versnellingsbak.
tjorque zegt
Een mooie c of d segment break (of zelfs monovolume) met REV zie ik helemaal zitten.
Alleen zou het beleid dan moeten zijn dat de auto fiscaal belast & bevoordeeld wordt als een echte EV en dat de uitstoot belast wordt op basis van de brandstof en niet va fiscale constructies op de aankoop of wegenbelasting, vind ik.