Hyundai en Kia hebben een vondst waarbij de sneeuwkettingen IN de banden zitten. Da’s slim!
Het winterseizoen komt er weer aan! Officieel is het natuurlijk nog herfst, maar de koude maanden staan te trappelen. In Nederland is het spannendste als de Rayonhoofden bij elkaar komen. Gelukkig heb je in de Alpenlanden nog wel een paar maanden winterpret.
Het enige nadeel van wintersport is dat je soms te maken hebt met sneeuwkettingen. Met winterbanden en vierwielaandrijving kun je heel eind komen, maar soms zijn de situaties dusdanig dat je even gebruik moet maken van sneeuwkettingen. Het zijn ondingen om om de auto te leggen, maar daar hebben Hyundai en Kia een oplossing voor. Het Zuid-Koreaanse concern heeft namelijk sneeuwkettingen ontwikkeld die in de band zitten.
Sneeuwkettingen van Hyundai en Kia
Ze hebben maar één afbeelding meegestuurd, maar het kan zijn dat je dat niet helemaal duidelijk vindt. Daarom zijn. we blij dat ze ook een videootje hebben gemaakt waarbij ze uitleggen hoe Hyundai en Kia hun sneeuwkettingen in het wiel hebben bedacht.
Het idee is eigenlijk simpel. De sneeuwkettingen zitten altijd in de band. Middels elektra kunnen deze ietsje naar buiten zetten, waardoor de werking van een sneeuwketting simuleert.
Nog wel eventjes testen
Het ziet er wel naar uit dat het een vrij complexe oplossing is voor een issue dat niet héél erg veel voorkomt. Zie het een beetje als skischoenen. Als je wil gaan skiën, is het verreweg het beste schoeisel. Maar zelfs bij het halen van wat Kaiserschmarrn zitten die dingen al hopeloos in de weg. Niet handig.
Aan de andere kant is het natuurlijk tegen onze natuur in om toe te geven dat dingen inderdaad beter en makkelijker kunnen. Dat wisselen van de kettingen is toch iets dat ons mannen echt mannen maakt.
Of de geïntegreerde sneeuwkettingen het productiestadium gaan halen, is nog niet zeker. Hyundai en Kia willen wel, maar er is natuurlijk nog een hoop werk te doen voordat jij ze onder je Kia Sportage of Hyundai Tucson kan monteren. De patenten worden nu aangevraagd en verder moet de technologie uitgebreid getest worden.
Headerfoto: Artic Trucks Santa Fe AT38
Dutchdriftking zegt
Ik zou liever zien dat de michelin easy grip evolution door de Alphen landen geaccepteerd zou worden als volwaardig sneeuwketting. Geen ruimte in de auto, (dus liggen ze jaar rond op je reservewiel) zeer eenvoudig te monteren, geen schade aan velg of wielkast, allemaal top. Ja ze gaan minder lang mee en je kan wat minder hard, dan met echte kettingen, maar dat is het mij wel waard.
Gulli zegt
Ik krijg flashbacks naar de Animal Power Pickup, of Jayce and the Wheeled Warriors.
Ok ik ben officieel oud.
DeWitteCondor zegt
Dit lijkt me vooral erg duur en erg onnodig. Meer leuk voor de PR dan enorm bruikbaar in de praktijk.
pietertje123 zegt
waarom zou je aan de bovenkant die griprandjes uit willen laten steken?
Als je die rode ring omlaag drukt, dus uit het centrum naar beneden terwijl de velg blijft zoals die is, dan heb je aan de onderkant de benodigde kracht om iets naar buiten te drukken. Niks electrisch voor nodig. Eventueel het omlaag drukken van die ring.