De automerken Hyundai en Kia gaan aan de slag met Nederlandse verkeersdata.
Vandaag de dag zijn auto’s uitgerust met allerlei toeters en bellen als het gaat om hulpsystemen. Die zijn niet allemaal even prettig. Het komt vooral aan op persoonlijke smaak. Nu is het ook weer zo dat sommige systemen beter werken in een bepaalde auto of laten we het zo zeggen: minder irritant afgesteld. We kunnen het in elk geval unaniem eens zijn dat de verplichte snelheidswaarschuwing Intelligent Speed Assistance gewoon moet opzouten. Daar maak je niemand blij mee.
Nederlandse verkeersdata gedeeld met Kia en Hyundai
Enfin, auto’s komen voorgebakken met allerlei systemen om wereldwijd te functioneren. Het gaat pas echt goed werken als ze ‘op maat’ zijn gemaakt. Denk aan bijvoorbeeld het feit dat Tesla Autopilot gigantisch goed werkt in de Verenigde Staten, maar in andere landen werkt het toch wat minder door andere wegbelijningen en verkeerssituaties.
Dat brengt ons bij Hyundai en Kia. Vandaag tekenen de merken een contract met Nederland. De intentieverklaring is getekend door Directeur-Generaal Mobiliteit Kees van der Burg. Daarover bericht de Telegraaf. De merken krijgen toegang tot de Nederlandse verkeersdata. Daarmee kunnen systemen beter helpen info door te geven aan de bestuurder
De actuele dynamische maximumsnelheid doorgeven, de bestuurder informeren over een rood kruis, het binnenrijden van een milieuzone. Allemaal zaken die van belang zijn in Nederland, maar waarvoor auto’s je nu niet waarschuwen. Met toegang tot de Nederlandse verkeersdata kunnen de auto’s van Hyundai en Kia je wel op weg helpen in ons land. Het gaat hier om anonieme mobiliteitsdata
Auto’s slimmer maken
De volgende stap is de auto’s slimmer maken. Denk aan een toekomst waarbij alleen nog elektrische auto’s welkom zijn in een binnenstad, afgesloten met paaltjes die de grond in kunnen zakken. De slimme elektrische auto nadert zo’n paaltje en communiceert ermee, vervolgens zakt het paaltje en mag je de stad inrijden. Dat soort dingen moet je aan denken.
Hyundai en Kia krijgen toegang tot de Nederlandse verkeersdata, maar dit is geen exclusieve deal. Andere autofabrikanten kunnen ook toegang krijgen tot de data om de ontwikkeling van hulp- en navigatiesystemen verder te verbeteren.
pomoek zegt
Ik neem aan dat hiervoor een flinke factuur naar Korea gaat?
petert zegt
Precies, dat lijkt me zeer inefficiënt als Mark Harbers daarvoor naar Zuid Korea vliegt. Dit is toch in het voordeel van Kia en Hyundai? Waarom kunnen hun niet naar Nederland komen, of als ze zo begaan zijn met het milieu video bellen?
mashell zegt
Dit is toch in het voordeel van Nederlandse weggebruikers? Gewaarschuwd worden voor gesloten rijstroken is veiligheidsrelevant. Ik denk dat het een €0 deal is en een leuk pret reisje voor Harbers om het contract dat het gebruik van de data beperkt te laten tekenen.
pomoek zegt
Tja, dat zou kunnen maar dan moet je er wel gebruik van, willen, maken. De chauffeur van een Fiat panda uit het jaar kruik zal hier weinig aan hebben. En de data is gewoon “van ons”. Niet iets om zomaar over de schutting te kieperen.
mashell zegt
Omdat het toegang tot een online database is profiteren ook al bestaande Kia en Hyundai voertuigen hiervan?
henk123456 zegt
“De actuele dynamische maximumsnelheid doorgeven, de bestuurder informeren over een rood kruis, het binnenrijden van een milieuzone.” Joh, waarom zou je zelf ook op de borden letten?
Allison Burgers zegt
Is toch helemaal niet handig tijdens het appen.
Dutchdriftking zegt
Dit moet voor tuners toch een fantastische ontwikkeling zijn. Aan elektro motoren kunnen ze wat minder knutselen, maar al die systemen uitschakelen moet toch een mooi verdienmodel zijn.
William zegt
Dus nog meer irritante EU nanny software die voor jou gaat bepalen wat goed voor je is. Nein danke.
mashell zegt
Het artikel gaat over Nederlandse verkeersdata en Koreaanse fabrikanten. Maar de schuld leg je bij de EU… Hoe ver gehersenspoeld door internetcomplotten kun je eigenlijk zijn?
Allison Burgers zegt
Informatie bepaalt niet. Informatie informeert.
Allison Burgers zegt
Ben benieuwd of dit een betaalde feature wordt en of het ook op bestaande systemen werkt.
escort77 zegt
Dus eigenlijk wordt een stukje Flitsmeister nu standaard ingebouwd. Mooi.
Allison Burgers zegt
Hier het persbericht waar De Telegraaf uit peurt: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/04/23/veiliger-onderweg-door-een-slimmere-auto
rwdftw zegt
“De actuele dynamische maximumsnelheid doorgeven, de bestuurder informeren over een rood kruis, het binnenrijden van een milieuzone.”
De eerste 2 doe je met een camera en software, de milieuzones kunnen ook gewoon in de navigatiedata. Dus waarom moeten ze nu bij “een database” en belangrijker, wat zit er in die database? Gezien de IT vaardigheid van onze overheid zal er van alles mis zijn met die data of de toegang ertoe.
Joris24 zegt
“auto’s steeds slimmer maken” Moet deels door de EU (want ze willen geen verkeersdoden, ongeacht de middelen die daarvoor nodig zijn) en ook deels voor de NCAP omdat je met een kreukelzone of airbag weinig meer kunt toevoegen.
Al dat data delen, locaties bijhouden, maar ook zaken als verplichte snelheidswaarschuwing vind ik erg vervelend. Ik rij nu nog van die ouwe frikadellen, onze daily is uit 2005 en de rest is nog veel ouder. Tegen de tijd dat ik bij auto’s uit 2024 aanbeland, ben ik bijna 60, dus ik hoop die vooruitgang van verplichte snelheidswaarschuwing, lane assist, etc nog even uit kan stellen. Ik heb geleerd gewoon op te letten bij het autorijden; als ik niet meer binnen de lijntjes kan sturen en mijn auto me moet daarvoor waarschuwen denk ik dat ik een gevaar op de weg ben en maar beter niet meer kan rijden. Als mijn auto me continu gaat vertellen dat ik te hard rij denk ik dat ik hem na 10 minuten ergens van een klif duw. Ik ben geen haastige rijder maar wil wel m’n eigen keuzes tot zekere hoogte kunnen maken.
Ik ben geen complotdenker, maar er is denk ik wel degelijk een verschuiving van privacy bezig de afgelopen 10-15 jaar, ook via auto’s, mobiele telefoons, camera’s etc, en data die te pas en te pas onder andere op vreemde continenten zonder toezicht wordt opgeslagen. Op het moment dat een overheid mij straks op afstand direct gaat beboeten zodra ik te hard rijd, ga ik wel echt ongelukkig worden. Ik wil nog wel een beetje keus hebben in mijn eigen doen en laten, zo lang ik daarbij anderen respecteer.
Maar stilstand wordt gezien als achteruitgang, dus wordt er steeds meer ‘slim’ gemaakt voor het volk, waardoor het volk steeds minder na hoeft te denken. Wordt onze toekomst idiocracy en 1984 gecombineerd?
Tony EV zegt
Als je niet gekontroleerd wil worden dan doe je je mobieltje, pc en je slimme tv maar al de deur uit.
Persoonlijk zou ik het wel handig vinden als mijn auto ten allen tijden en juist zou weten hoe hard er mag gereden worden.
Maar blijkbaar willen we zelf kunnen beslissen waar en hoeveel we te hard gaan rijden en hoeven we geen computer stemmetjes om ons hier op attent te maken.
degrotemuis zegt
Beschikbaar voor alle navigatie – en autofabrikanten, ik ben benieuwd hoe ze dat gaan combineren met het buiten de deur houden van de Chinese automerken.
Leuke voorbeelden ook!
Tenzij het de bedoeling is om de signalen naar de matrixborden te onderscheppen, is maximumsnelheid aflezen van een matrixbord toch echt camerawerk. Onderzoek naar EV accu’s gebruiken als buffer in een V2G configuratie doe je volgens mij ook niet met verkeersdata, maar met laaddata en / of data over elektriciteitsverbruik. Automatisch aanmelden bij beperkt toegankelijke gebieden vergt geen verkeersdata, maar inzicht in de systemen, protocollen die het signaal regelen, zelfde voor naderende hulpdiensten, dus eigenlijk blijven alleen de schoolzones over. En sorry, maar afleidende piepjes omdat je een school zone in gaat lijken mij niet ideaal.
Een betere lane assist omdat die de borden en lokale infra beter begrijpt, of een acc die meer vooruit kan denken op basis van de data, een navigatiesysteem voor EVs dat bij voorgestelde laadstations al rekening houdt met de drukte, of een systeem waarmee we meer groene golf situaties kunnen creëren bijvoorbeeld lijken me haalbaarder zo lang de data puur verkeersdata is.